Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"
Hotararea nr. 1.393 din 7 noiembrie, publicata in Monitorul Oficial nr. 1125 din 11 noiembrie 2024, aduce, pe langa clarificarile referitoare la intreprinderile legate, si exemple privind conditiile de aplicare a impozitului minim pe cifra de afaceri. In continuare, va prezentam 3 exemple de calcul pentru determinarea impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului pe profit, pentru efectuarea comparatiei cu IMCA.
La sfarsitul trimestrului I al anului N, societatea A inregistreaza urmatoarea situatie:
Pentru determinarea impozitului pe profit in scopul efectuarii comparatiei cu impozitul minim pe cifra de afaceri, la data de 31 martie anul N, societatea prezinta urmatoarea situatie:
Avand in vedere faptul ca, potrivit calculelor efectuate, impozitul pe profit determinat pentru efectuarea comparatiei, in valoare de 4.300 mii lei, este mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri, in valoare de 6.700 mii lei, contribuabilul datoreaza impozit pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri, din care, potrivit prevederilor art. 181 alin. (10) din Codul fiscal, se scad sponsorizarile efectuate. Astfel, valoarea impozitului pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri datorat este de 6.700 mii lei – 500 mii lei = 6.200 mii lei.
Etape de calcul
a) Determinarea la nivelul grupului fiscal a cifrei de afaceri inregistrate in anul N – 1
Grupul fiscal aplica sistemul de plata trimestrial, iar anul fiscal este anul calendaristic.
In vederea aplicarii prevederilor art. 181 alin. (8) din Codul fiscal, persoana juridica responsabila insumeaza cifrele de afaceri ale membrilor grupului, luand in considerare faptul ca pentru calculul cifrei de afaceri din veniturile totale se scad anumite venituri prevazute la art. 181 alin. (3) din Codul fiscal, denumite in continuare Vs.
Membrii grupului fiscal, M1, M2, M3, prezinta urmatoarele date financiare la data de 31 decembrie N – 1:
Cifra de afaceri la nivelul grupului fiscal este de 930.000 mii lei, prin urmare, in anul fiscal N, exista obligatia de efectuare a comparatiei impozitului pe profit datorat cu impozitul minim pe cifra de afaceri.
Cartea Verde a Contabilitatii
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Taxare 2025 Noutatile Codului fiscal
Pentru determinarea impozitului pe profit in scopul efectuarii comparatiei cu impozitul minim pe cifra de afaceri, la data de 30 septembrie anul N, grupul fiscal prezinta urmatoarea situatie:
Avand in vedere faptul ca, potrivit calculelor efectuate, cumulat de la inceputul anului, impozitul pe profit determinat pentru efectuarea comparatiei cu impozitul minim pe cifra de afaceri este mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri, grupul fiscal datoreaza impozit pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri din care se scad sponsorizarile efectuate, potrivit prevederilor art. 181 alin. (10) din Codul fiscal, sumele determinate potrivit dispozitiilor art. 181 alin. (111) din Codul fiscal, valoarea impozitului pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri datorat fiind de 2.550 mii lei – 100 mii lei – 1.000 mii lei = 1.450 mii lei.
Pentru determinarea impozitului pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri datorat pentru trimestrul III, din impozitul minim calculat cumulat de la inceputul anului fiscal se scade impozitul minim sau impozitul pe profit datorat pentru perioada anterioara celei de calcul, dupa caz.
Impozitul datorat se determina astfel:
— pentru trimestrul I — se compara plata anticipata in suma de 280 mii lei cu impozitul minim pe cifra de afaceri aferent trimestrului I in suma de 350 mii lei. Ca urmare a comparatiei, impozitul datorat este 350 mii lei;
— pentru trimestrul II — se compara suma platilor anticipate aferente trimestrelor I si II in suma de 580 mii lei, respectiv 580 mii lei = 280 mii lei + 300 mii lei, cu impozitul minim pe cifra de afaceri aferent trimestrului II determinat cumulat de la inceputul anului, in suma de 550 mii lei. Ca urmare a comparatiei, suma platilor anticipate este mai mare decat impozitul minim pe cifra de afaceri aferent trimestrului II determinat cumulat de la inceputul anului, astfel ca impozitul pentru trimestrul II este la nivelul sumei reprezentand plata anticipata pentru trimestrul II, respectiv suma de 300 mii lei;
— pentru trimestrul III — se compara suma platilor anticipate aferente trimestrelor I—III in suma de 880 mii lei, respectiv 880 mii lei = 280 mii lei + 300 mii lei + 300 mii lei, cu impozitul minim pe cifra de afaceri aferent trimestrului III determinat cumulat de la inceputul anului, in suma de 900 mii lei. Ca urmare a comparatiei, impozitul cumulat datorat este 900 mii lei.
Pentru determinarea impozitului datorat aferent trimestrului III, din suma de 900 mii lei se scade impozitul datorat pentru trimestrele I si II in suma de 650 mii lei, rezultand suma de 250 mii lei.
Pentru trimestrul IV se efectueaza plata anticipata, potrivit dispozitiilor art. 41 din Codul fiscal, fara efectuarea comparatiei cu impozitul minim pe cifra de afaceri, urmand ca definitivarea impozitului pe profit anual sa se efectueze pana la termenul de depunere a declaratiei anuale de impozit pe profit
Cat de sigur sunteti ca intelegeti si aplicati perfect litera legiis
Cele mai des intalnite si mai controversate probleme generate de calculul, declararea si plata obligatiilor fiscal-contabile ce va revin, sunt rezolvate acum pentru dvs. in deplina conformitate cu cerintele noului Cod Fiscal.
Lucrarea 60 de probleme fiscal-contabile, explicate si solutionate supune atentiei dvs. cele mai frecvent intalnite probleme din activitatea fiscal-contabila zilnica structurate in 5 domenii principale:
1. TVA
2. Impozitul pe venit
3. Impozitul pe profit
4. Contabilitate
5. Monografii contabile
Articole similare
Conferinta Nationala de Fiscalitate si Contabilitate, 4 martie 2025: Noutati fiscale si legislatie explicata de specialisti de topImpozitul minim pe cifra de afaceri: clarificari si exemple de aplicareNoi clarificari privind normele de aplicare ale Codului fiscalE-decont, amnistie fiscala si alte noutati: Aflati tot ce va intereseaza in doar 4 ore de la consultanti fiscali de top!MF propune extinderea stimulentelor fiscale pentru investitiile in activitati de cercetare-dezvoltareUltimele articole
VIDEO Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, 14 octombrie: Explicatii si raspunsuri profesioniste despre noutati fiscale 2024VIDEO Conferinta Nationala de Fiscalitate si Contabilitate, 12 septembrie 2024: totul despre e-TVA, e-Factura, e-Transport si alte modificari legislativeAchizitie utilaje second hand: cum se calculeaza IMCARaportarile contabile la 30 iunie 2024 se depun cel tarziu pana la 19 august 2024VIDEO Conferinta Nationala de Fiscalitate si Contabilitate, 6 august 2024: Noutati legislative privind e-Factura, e-Transport si e-TVAArticole similare
ANAF actualizeaza formularele 101 si 101 Grup fiscal: Noutati si instructiuni de completareModificari fiscale 2025: Noutati legate de e-Factura, e-TVA, e-Transport si schimbarile din Codul FiscalIMPOZITUL MINIM PE CIFRA DE AFACERI: clarificari si exemple de aplicareNoi clarificari privind normele de aplicare ale Codului fiscalMF propune modificari la Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscalUltimele articole
Guvernul adopta masuri de sprijin pentru populatie si mediul de afaceriMF propune extinderea stimulentelor fiscale pentru investitiile in activitati de cercetare-dezvoltareAchizitie utilaje second hand: cum se calculeaza IMCASarbatoreste Ziua Contabilului cu REDUCERI de pana la 70% si Transport GRATUIT!MFP: Proiect de Ordin pentru aprobarea Sistemului de raportare contabila la 30 iunie 2024 a operatorilor economiciArticole similare
Conferinta Nationala de Fiscalitate si Contabilitate, 4 martie 2025: Noutati fiscale si legislatie explicata de specialisti de topCum se calculeaza numarul mediu de salariati pentru bilant - Exemplu practicANAF actualizeaza formularele 101 si 101 Grup fiscal: Noutati si instructiuni de completareTrecerea la IMPOZIT PE PROFIT in cazul depasirii plafonului de 250.000 euro: Pana la ce data se face mentiunea la ANAF?Suspendarea activitatii unei firme: Aspecte cheie de retinutUltimele articole
Depasire plafon microintreprindere: Studiu de caz privind trecerea de la impozit micro la IMPOZIT PE PROFIT in 2025Dividende distribuite dupa 1 ianuarie 2025: Analiza detaliata a specialistului si temeiul legalImpozitul MICRO: Care sunt modificarile prevazute de OUG 156/2024Casare partiala mijloc fix: Studiu de caz privind tratamentul contabil si fiscalCum se desfasoara lichidarea voluntara (fara numirea unui lichidator): Demersuri la ONRC si ANAF