email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Costul efectiv al unui produs

Intrebare:

Lucrez la o firma care, printre altele, face productie de carte. Pentru a calcula costul efectiv al fiecarui produs, trebuie sa repartizez ch. cu amortizarea mijloacelor fixe si cheltuielile cu salariile + CAS asupra fiecarui titlu de carte.

Toti muncitorii lucreaza in aceeasi sectie,impreuna cu inginerul care supravegheaza productia.

Salariul inginerului este inclus in salariile directe(participa direct la procesul de productie).

Cum trebuie procedat pentru o repartizare judicioasa a acestor cheltuieli mai sus amintite?

Pentru fiecare titlu de carte se intocmeste cite o fisa tehnologica ce cuprinde toate

consumurile (hirtie, placi, coperti, folie de montaj, cerneala, termoclei, diverse consumabile,

salarii directe,amortizare,chirie,energie electrica,etc).

As vrea sa stiu daca contabilul care tine evidenta primara (NIR-uri, bonuri de consum,fise de magazie) poate avea in competenta sarcina de a completa aceste fise tehnologice cu repartizarea chelt cu mat directe, salarii+CAS, amortizare pe fiecare produs in parte si criteriul de repartizare a

salariilor,respectiv a chelt cu amortizarea mijloacelor fixe.

De asemenea v-as intreba daca este obligatorie inregistrarea productiei la un cost prestabilit si pe urma inregistrarea diferentelor de pret,intrucit noi am lucrat pina acum doar cu cost efectiv,intrucit nu avem personal angajat specializat care sa se ocupe de calculul de cost previzionat.

Raspuns: (dat in iulie 2005)

Modul de repartizare a cheltuielilor cu amortizarea, respectiv a cheltuielilor cu manopera pe produs

Repartizarea cheltuielilor directe se face asupra titlului de carte pentru care s-a colectat cheltuiala (conform metodei pe comenzi descrisa in literatura de specialitate). Intocmirea unei fiae tehnologice cu toate cheltuielile directe colectate pentru fiecare titlu este prima faza a procesului de calculatie a costurilor. Toate datele colectate in aceasta fiaa se inregistreaza in conturile de gestiune, dupa ce, in prealabil au fost deschise analitice ale contului 901 „Decontari interne privind cheltuielile” ca in exemplul din lucrare de la pagina O 17/007, pe fiecare categorie de cheltuiala:

  • materiale,
  • salariale,
  • servicii directe, etc.

Aceasta clasificare este doar cu titlu de exemplu. Ea poate fi detaliata pe fiecare tip de material sau pe anumite categorii mai importante din fiaa produsului pentru a oferi informatii cat mai complete prin contabilitatea de gestiune. Absolut toate cheltuielile mentionate de dumneavoastra: hartie, placi, coperte, folie de montaj, cerneala, termoclei, alte consumabile, salarii directe, amortizare, chirie, energie electrica, pot constitui tot atatea analitice ale contului 901 „Decontari interne privind cheltuielile”.

De asemeni pentru contul 921 „Cheltuielile activitatii de baza” recomandam deschiderea de analitice pentru fiecare titlu de carte, astfel incat detalierea pe care o aveti in fiaele tehnologice de productie sa o aveti ai in contabilitate. Inregistrarea in contabilitate a cheltuielilor directe, in conditiile in care obtinem, de exemplu, 3 titluri pe luna: A, B ai C.

Pentru titlul A inregistrarile vor fi:

921.1 „Cheltuielile activitatii de baza” - A = 901.1 „Decontari interne privind cheltuielile”

  • materiale directe

921.1 „Cheltuielile activitatii de baza” - A = 901.2 „Decontari interne privind cheltuielile”

  • servicii directe

921.1 „Cheltuielile activitatii de baza” - A = 901.3 „Decontari interne privind cheltuielile”

  • salarii directe

Pentru titlul B inregistrarile vor fi:

921.1 „Cheltuielile activitatii de baza” - B = 901.1 „Decontari interne privind cheltuielile”

  • materiale directe

921.1 „Cheltuielile activitatii de baza” - B = 901.2 „Decontari interne privind cheltuielile”

  • servicii directe

921.1 „Cheltuielile activitatii de baza” - B = 901.3 „Decontari interne privind cheltuielile”

  • salarii directe

Pentru titlul C inregistrarile vor fi:

921.1 „Cheltuielile activitatii de baza” - C = 901.1 „Decontari interne privind cheltuielile”

  • materiale directe

921.1 „Cheltuielile activitatii de baza” - C = 901.2 „Decontari interne privind cheltuielile”

  • servicii directe

921.1 „Cheltuielile activitatii de baza” - C = 901.3 „Decontari interne privind cheltuielile”

  • salarii directe

Pentru repartizarea cheltuielilor cu salariile directe ai cu amortizarea trebuie stabilit cat anume a lucrat fiecare om la titlul respectiv ai, respectiv cati oameni au lucrat la acesta pe fiecare etapa de fabricatie. De exemplu la titlul A pentru tiparit au lucrat 2 oameni timp de 6 ore (12 om-ore), pentru taiat – 1 om timp de 2 ore (2 om-ore), pentru legat - 3 oameni timp de 7 ore (21 om-ore), pentru verificarea calitatii 2 oameni x 2 ore (4 om-ore), iar pentru supervizare 1 om timp de 7 ore (se considera ca in acest timp el a supervizat productia la doua carti aflate in diferite stadii de executie). In total pentru acest titlu
s-au lucrat 46 de om-ore, pe diferite tipuri de calificari.

Aceasta daca in acelaai moment in sectie sunt date in lucru mai multe carti, aflate in diferite stadii de executie la diferiti salariati.

Daca, dimpotriva, la un moment dat in sectie se lucreaza la un singur titlu distribuirea cheltuielilor este mult mai simpla: tot ce se consuma in sectie de la momentul inceperii productiei titlului ai pana la obtinerea cartilor se aloca pe titlul respectiv.

La repartizarea cheltuielilor materiale directe se recomanda sa fie utilizata alocarea specifica in baza Bonului de consum.

In raport cu numarul de om-ore pe etape de fabricatie se poate calcula numarul de ore-maaina in baza caruia se poate repartiza amortizarea mijloacelor fixe, dar ai cheltuielile indirecte legate de functionarea utilajului pe fiecare titlu de carte (de exemplu pentru energia electrica, lubrifianti, alte cheltuieli specifice de functionare ale utilajului).

Prin lege nu este interzis ca persoana care se ocupa de contabilitatea financiara sa se ocupe ai de cea de gestiune. De altfel multe companii au setat programul informatic astfel incat inregistrarea contabila se face simultan in ambele sisteme contabile.

Inregistrarea la cost prestabilit nu este obligatorie atat timp cat la finalizarea productiei se cunoaate exact costul final al produsului. Mai ales in cazul productiei pe comenzi pe care o aveti.

Numai ca este destul de dificil ca la finalizarea tirajului unei carti sa fie cunoscut exact costul acestui tiraj. Sunt anumite cheltuieli care vor fi cunoscute abia la sfaraitul lunii, cum ar fi de exemplu energia electrica consumata, sau cheltuielile generale de sectie (salariile muncitorilor care se ocupa cu intretinerea utilajului, cheltuielile generale de intretinere a utilajului ai a sectiei, etc). Pentru aceste cheltuieli pot fi utilizate valori standard (calculate statistic) ai determinandu-se astfel un cost standard, urmand ca la determinarea valorilor efective ale acestor cheltuieli sa se calculeze ai costul efectiv al produselor finite.

Valorile standard ale anumitor cheltuieli care nu pot fi cunoscute in momentul finalizarii productiei unui titlu de carte trebuie stabilite prudent, luandu-va o marja de eroare (tinand cont de evolutia crescatoare a preturilor pe piata romaneasca) ai pot fi modificate ori de cate ori se observa o tendinta de createre a lor. In acest scop nu consideram ca este necesara angajarea de personal de specialitate.

Pentru lamuriri suplimentare va rugam sa consultati ai exemplele noastre din lucrare de la paginile O 17/007-017, G 38/008-018, Cazuri practice paginile 071 – 078 ai 123 – 133.

NOUTATI Contabile 2024

Atentie! S-a modificat legislatia privind impozitul minim pe cifra de afaceri


Important!
Incepand cu 1 ianuarie 2024, firmele cu o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro in anul precedent si care in anul de calcul determina un impozit pe profit mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA) sunt obligate sa plateasca un impozit minim pe cifra de afaceri de 1%.

Problema e ca aceasta modificare, introdusa prin Legea nr. 296/2023, lasa loc de interpretari.

Explicatii complete si solutiile optime, in lucrarea Impozitul minim pe cifra de afaceri. Fiscalitate aplicata. 

...Vezi AICI detaliile complete <<


Data aparitiei: 03 Martie 2006

Votati articolul "Costul efectiv al unui produs":
Rating:

Nota: 4.88 din 5 din 4 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Avansuri de trezorerie: documente justificative pentru avansuri spre decontare si functiunea contului 542

    • Entitatile pot acorda sume in numerar sau prin banca, denumite avansuri spre decontare, puse la dispozitia angajatilor, in vederea efectuarii unor plati in numele societatii sau in vederea efectuarii unor deplasari in interes de serviciu. Avansurile spre decontare sunt sume puse la dispozitia administratorilor sau a salariatilor din entitate, in vederea efectuarii unor plati in numele acesteia. De regula, justificarea avansului si transformarea sa in cheltuiala efec...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • De ce este esential sa aveti Dosare Permanente ale Clientilor: 7 avantaje majore

    • Atunci cand sunt solicitate lucrari de audit interne/externe sau firma-client are inspectii fiscale, dosarul permanent furnizeaza toate documentele necesare pentru a sustine tranzactiile si operatiunile contabile ale clientului. Acest lucru reduce timpul si efortul necesar pentru pregatirea si gestionarea auditului si creste nivelul de incredere in fata auditorilor/inspectorilor.   Dosarul permanent este un instrument vital in procesul de tinere a contabili...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA): formula de calcul si exemplu practic

    • Incepand cu anul 2024, contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care, in anul de calcul, determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit unei formule prevazute la art. 181 alin. (3) din Codul fiscal, sunt obligati la plata impozitului pe pr...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X