Cuvinte cheie:
-
obligatii
-
jurnalul pentru vanzari
-
borderoul de vanzare
-
jurnalul pentru cumparari
Conform Codului de procedura fiscala, societatile comerciale au obligatia de a conduce evidenta fiscala care are drept scop stabilirea starii de fapt fiscale constand in creante fiscale si obligatii fiscale de plata datorate.
Evidenta fiscala se tine cu ajutorul registrelor, situatiilor si a altor inscrisuri care trebuie intocmite in mod obligatoriu: jurnalul pentru vanzari, borderoul de vanzari, jurnalul pentru cumparari, registrul de evidenta fiscala etc.
Pentru conducerea evidentei contabile si fiscale trebuie sa tineti cont de urmatoarele reguli:
-
evidentele contabile si fiscale trebuie pastrate la domiciliul fiscal al firmei sau la sediile secundare, dupa caz;
-
dispozitiile legale privind pastrarea, arhivarea si limba folosita pentru evidentele contabile sunt aplicabile si pentru evidentele fiscale;
-
daca evidentele contabile sunt tinute cu ajutorul sistemelor electronice de gestiune, pe langa datele arhivate in format electronic aveti obligatia sa pastrati si sa prezentati aplicatiile informatice cu ajutorul carora le-ati generat;
-
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
SAF-T Ghid de raportare corecta
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
evidentierea veniturilor realizate si cheltuielilor efectuate din activitatile desfasurate este obligatorie si se materializeaza prin intocmirea registrelor sau a oricaror alte documente prevazute de lege; -
pentru activitatea desfasurata se utilizeaza doar documente primare si de evidenta contabila stabilite prin lege, achizitionate numai de la unitatile abilitate;
-
rubricile formularelor trebuie completate integral conform operatiunilor inregistrate.
Platitorii de T.V.A. au urmatoarele obligatii:
-
sa tina evidenta contabila pentru determinarea:
-bazei de impozitare;
-T.V.A. colectata pentru livrarile de bunuri, prestarile de servicii efectuate si pentru avansurile incasate;
-T.V.A. deductibila aferenta achizitiilor;
-
sa asigure conditiile necesare pentru:
-emiterea documentelor;
-prelucrarea informatiilor;
-conducerea evidentelor pe baza jurnalului de vanzari si cumparari;
-
sa furnizeze organelor fiscale toate justificarile necesare in vederea stabilirii operatiunilor realizate atat la sediul principal, cat si la subunitati;
-
sa contabilizeze distinct veniturile si cheltuielile rezultate din operatiunile asocierilor in participatiune.
IMPORTANT:
Conform contractului incheiat intre parti, drepturile si obligatiile legale privind T.V.A. revin asociatului care contabilizeaza veniturile si cheltuielile. La sfarsitul perioadei de raportare, veniturile si cheltuielile, inregistrate pe naturi, se transmit pe baza de decont fiecarui asociat, in vederea inregistrarii acestora in contabilitatea proprie.
Daca intre partile contractuale au loc decontari in afara decontului de asociere, operatiunile se impoziteaza T.V.A.
Prin O.M.F.P. nr. 171 din 23 ianuarie 2004 completat si modificat prin O.M.F.P. nr. 527 din 9 aprilie 2004, au fost reglementate documentele specifice de tinere a evidentei T.V.A. colectata si T.V.A. deductibila, acestea fiind: jurnalul pentru vanzari, borderoul de vanzari (incasari), borderoul cuprinzand livrarile de bunuri si/sau prestari de servicii pentru care nu se emite factura fiscala si jurnalul pentru cumparari.
Va prezentam pe scurt modul de completare si utilitatea acestor documente.
Jurnalul pentru vanzari
Â
Este utilizat ca:
-
jurnal auxiliar pentru inregistrarea livrarilor de bunuri si/sau a prestarilor de
servicii;
-
document de stabilire lunara sau trimestriala, dupa caz, a T.V.A. colectate;
-
document de control al unor operatiuni inregistrate in contabilitate.
Acest jurnal se completeaza atat de persoanele impozabile platitoare de T.V.A. cat si de persoanele impozabile care se afla in regim special de scutire.
ATENTIE!
Pe baza acestui jurnal, persoanele impozabile care sunt in regim special de scutire tin evidenta operatiunilor taxabile si a operatiunilor scutite cu drept de deducere numai pentru a face dovada ca nu au depasit plafonul de scutire stabilit.
Modul de completare de catre platitorii de T.V.A.:
-
se intocmeste intr-un exemplar, pe formulare tipizate sau cu ajutorul tehnicii decalcul, cu respectarea modelului formularului tipizat, avand paginile numerotate,in care se inregistreaza, fara stersaturi si spatii libere, elementele necesare pentru determinarea corecta a T.V.A. colectate;
-
se completeaza pe baza urmatoarelor documente:
a) documente tipizate comune si specifice (facturi fiscale sau alte documente legal aprobate) privind livrarile de bunuri si/sau prestarile de servicii;
b) borderou de vanzare (incasare);
c) raport fiscal de inchidere zilnica emis de casele de marcat.
-
prestarile de servicii si livrarile de bunuri pentru care locul prestarii, respectivlocul livrarii nu sunt considerate a fi in Romania efectuate de persoane impozabile inregistrate ca platitori de T.V.A., se evidentiaza pe baza facturilor externe emise;
-
pentru operatiunile pentru care se aplica reguli speciale, platitorii de T.V.A. sunt obligati sa tina jurnale de vanzari separate de operatiunile pentru care se aplica regimul normal de T.V.A. in care se evidentiaza doar totalul documentului de vanzare inclusiv T.V.A. (operatiunile de intermediere in turism, vinzarea bunurilor second-hand, vanzarea bunurilor prin casele de amanet);
-
importatorii platitori de T.V.A. care au obtinut certificate de exonerare de la plataT.V.A., evidentiaza baza de impozitare si taxa aferenta importului pe bazadeclaratiei vamale de import, sau a actului constatator emis de autoritatea vamala;
-
platitorii de T.V.A., beneficiari atat ai serviciilor taxabile realizate de persoane impozabile stabilite in strainatate cat ai operatiunilor de leasing extern, inregistreaza baza de impozitare si taxa aferenta pe baza facturii fiscale emise prin autofacturare pana la aparitia facturilor speciale, inregistrarea se face pe baza notei contabile;
-
daca perioada fiscala este trimestrul, platitorii de T.V.A. totalizeaza informatiile numai la finele trimestrului.
Borderoul de vanzare (incasare)
Este utilizat ca :
-
document de centralizare zilnica a vanzarilor (incasarilor) pentru care nu se emite factura fiscala sau alte documente legal aprobate si numai in situatia in care firmele respective nu au obligatia sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale;
-
document de inregistrare a vanzarilor (incasarilor) in Jurnalul pentru vanzari;
-
documente de stabilire a T.V.A. colectate.
Modul de completare de catre platitorii de T.V.A.:
-
se intocmeste intr-un exemplar, pe formulare tipizate sau cu ajutorul tehnicii de calcul, cu respectarea modelului formularului tipizat, avand paginile numerotate, pe baza monetarelor sau a documentelor de centralizare a vanzarilor (incasarilor) pe puncte de lucru.
Borderoul cuprinzand livrari de bunuri si/sau prestari de servicii pentru care nu se emite factura fiscala:
Este utilizat ca document pentru inregistrarea T.V.A. pentru alte operatiuni care se considera livrari de bunuri si prestari de servicii dar pentru care nu se emite factura fiscala.
In aceasta categorie se incadreaza:
a) bunurile constatate lipsa din gestiune pentru care este obligatorie colectarea
T.V.A.;
b) bunurile achizitionate sau fabricate de orice firma, care sunt utilizate in scopuri
care nu au legatura cu activitatea economica desfasurata, sau pentru a fi puse gratuit
la dispozitia altor persoane, in masura in care s-a dedus T.V.A. pentru aceste bunuri;
c) bunurile distribuite din activele unei firme catre actionarii sau asociatii sai, efectu
ata cu ocazia lichidarii;
d) orice distribuire de bunuri din activele unei firme catre asociatii sau actionarii sai,
inclusiv o distribuire de bunuri legata de lichidarea sau de dizolvarea fara lichidare a
societatii;
e) prestarile de servicii efectuate in mod gratuit de catre o persoana impozabila, in
scopuri care nu au legatura cu activitatea sa economica pentru uzul personal al anga
jatilor sai sau a altor persoane;
Modul de completare:
-
se intocmeste intr-un exemplar, pe baza datelor din contabilitate pe formulare tipizate sau cu ajutorul tehnicii de calcul, cu respectarea modelului formularului tipizat, avånd paginile numerotate.
Jurnalul pentru cumparari
Este utilizat ca:
-
jurnal auxiliar pentru inregistrarea achizitiilor de bunuri si servicii;
-
document de stabilire lunara sau trimestriala T.V.A. deductibile;
-
document de control al unor operatiuni inregistrate in contabilitate.
Modul de completare:
-
se intocmeste intr-un exemplar, pe formulare tipizate sau cu ajutorul tehnicii de calcul, cu respectarea modelului formularului tipizat, avand paginile numerotate, in care se inregistreaza, fara stersaturi si spatii libere, elementele necesare pentru determinarea corecta a T.V.A. deductibile;
-
se completeaza pe baza urmatoarelor documente:
 a) factura fiscala in original emisa pe numele firmei de catre o persoana impozabila platitoare de T.V.A.;
b) declaratia vamala de import sau un act constatator emis de autoritatile vamale pentru importul de bunuri;
c) alte documente specifice aprobate prin H.G. nr. 831/1997;
d) bonurile fiscale emise conform O.U.G. nr.28/1999 pentru achizitionarea carburantilor auto;
e) factura fiscala speciala pentru achizitiile de bunuri supuse accizelor;
f) facturile fiscale sau alte documente legale emise pe numele salariatilor unei persoane impozabile aflati in deplasare in interesul serviciului;
-
platitorii de T.V.A. cu regim mixt au obligatia si intocmeasca jurnale separate pentru:
– achizitii de bunuri sau servicii destinate realizarii de operatiuni care dau drept de deducere a T.V.A.
– achizitii de bunuri sau servicii destinate realizarii de operatiuni care nu dau drept de deducere a T.V.A.;
– achizitii de bunuri sau servicii destinate atat realizarii operatiunilor care dau drept de deducere, cat si celor care nu dau drept de deducere a T.V.A.;
-
se utilizeaza de asemenea jurnale de cumparari separate de operatiunile pentru care se aplica regimul normal de T.V.A., pentru achizitiile destinate realizarii operatiunilor pentru care se aplica reguli speciale (operatiunile de intermediere in turism, vinzarea bunurilor second-hand, vanzarea bunurilor prin casele de amanet);
-
importatorii platitori de T.V.A. care au obtinut certificate de exonerare de la plata T.V.A., evidentiaza baza de impozitare si taxa aferenta importului pe baza declaratiei vamale de import, sau a actului constatator emis de autoritatea vamala;
-
platitorii de T.V.A., beneficiari atat ai serviciilor taxabile realizate de persoane impozabile stabilite in strainatate cat ai operatiunilor de leasing extern, inregistreaza baza de impozitare si taxa aferenta pe baza facturii fiscale emise prin autofacturare;
-
daca perioada fiscala este trimestrul, platitorii de T.V.A. totalizeaza informatiile numai la finele trimestrului.
Decontul de T.V.A. pentru platitorii de T.V.A.
Â
Este reglementat prin O.M.F.P. nr. 256/2004. Decontul de T.V.A. trebuie intocmit si depus la organul fiscal teritorial la urmatoarele termene:
-
lunar, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei pentru care se depune decontul, de persoanele impozabile pentru care perioada fiscala este luna calendaristica;
-
trimestrial, pana la data de 25 a primei luni din trimestrul urmator celui pentru care se depune decontul, de persoanele impozabile pentru care perioada fiscala este trimestrul calendaristic;
Persoanele impozabile care au obligatia de a tine evidenta contabila pentru operatiunile realizate pe baza de contract de asociere in participatiune declara prin decont datele si informatiile privind T.V.A. aferenta acestor operatiuni.
Firmele care au in structura subunitati tip sedii secundare neinregistrate ca platitori de T.V.A. (sucursale, agentii, reprezentante sau alte asemenea unitati fara personalitate juridica) trebuie sa intocmeasca un singur decont de T.V.A. pentru intreaga activitate.
ATENTIE!
Daca sunteti persoane impozabile inregistrati ca platitori de T.V.A. si sunteti abilitati prin lege sa efectuati vanzarea bunurilor supuse executarii silite, nu trebuie sa inscrieti in decont T.V.A. din facturile fiscale de executare silita.
Daca urmare verificarii efectuate de organele de control fiscal, vi se stabiliesc diferentele de plata T.V.A., nu trebuie sa inscrieti aceste sume in decont deoarece acestea sunt preluate in fisa sintetica pe platitor de catre compartimentul specializat din cadrul Administratiilor Finantelor Publice teritoriale pe baza actului de control.
Nu se admite intocmirea si depunerea de deconturi rectificative pentru corectarea datelor din deconturile anterioare. Corectia datelor se face in luna constatarii si se inregistreaza pe rindul de regularizari.
Decontul de T.V.A. pentru neplatitorii de T.V.A.
Este reglementat prin O.M.F.P. nr. 257/2004.
Decontul special de T.V.A. se depune la organul fiscal teritorial de catre persoanele neinregistrate ca platitori de T.V.A. care sunt beneficiari ai prestarilor servicii taxabile si a operatiunilor de leasing extern efectuate de persoane impozabile stabilite in strainatate care nu si-au desemnat un reprezentant fiscal in Romania.
Decontul se depune numai atunci cand se realizeaza astfel de operatiuni.
Termenul de depunere este:
-
pentru prestari de servicii: pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care a fost primita factura prestatorului sau a fost efectuata plata catre prestator, in cazul platilor fara factura;
-
pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care a fost primita factura prestatorului sau a fost efectuata plata catre prestator, in cazul platilor fara factura;pentru operatiunile de leasing extern: pana la data de 25 a lunii urmatoare celei stabilite prin contract pentru plata ratelor de leasing si/sau celei in care au fost efectuate plati in avans.pana la data de 25 a lunii urmatoare celei stabilite prin contract pentru plata ratelor de leasing si/sau celei in care au fost efectuate plati in avans.ÂÂÂÂÂÂÂÂ
-
pentru operatiunile de leasing extern: pana la data de 25 a lunii urmatoare celei stabilite prin contract pentru plata ratelor de leasing si/sau celei in care au fost efectuate plati in avans.
-
pana la data de 25 a lunii urmatoare celei stabilite prin contract pentru plata ratelor de leasing si/sau celei in care au fost efectuate plati in avans.ÂÂÂÂÂÂÂÂ
-
pentru operatiunile de leasing extern: pana la data de 25 a lunii urmatoare celei stabilite prin contract pentru plata ratelor de leasing si/sau celei in care au fost efectuate plati in avans.
-
pana la data de 25 a lunii urmatoare celei stabilite prin contract pentru plata ratelor de leasing si/sau celei in care au fost efectuate plati in avans.ÂÂÂÂÂÂÂ
-
pentru operatiunile de leasing extern: pana la data de 25 a lunii urmatoare celei stabilite prin contract pentru plata ratelor de leasing si/sau celei in care au fost efectuate plati in avans.
-
pana la data de 25 a lunii urmatoare celei stabilite prin contract pentru plata ratelor de leasing si/sau celei in care au fost efectuate plati in avans.ÂÂÂÂÂÂ
-
pentru operatiunile de leasing extern: pana la data de 25 a lunii urmatoare celei stabilite prin contract pentru plata ratelor de leasing si/sau celei in care au fost efectuate plati in avans.
-
pana la data de 25 a lunii urmatoare celei stabilite prin contract pentru plata ratelor de leasing si/sau celei in care au fost efectuate plati in avans.ÂÂÂÂÂ
-
pentru operatiunile de leasing extern: pana la data de 25 a lunii urmatoare celei stabilite prin contract pentru plata ratelor de leasing si/sau celei in care au fost efectuate plati in avans.
-
pana la data de 25 a lunii urmatoare celei stabilite prin contract pentru plata ratelor de leasing si/sau celei in care au fost efectuate plati in avans.ÂÂÂÂ
-
pentru operatiunile de leasing extern: pana la data de 25 a lunii urmatoare celei stabilite prin contract pentru plata ratelor de leasing si/sau celei in care au fost efectuate plati in avans.
-
pana la data de 25 a lunii urmatoare celei stabilite prin contract pentru plata ratelor de leasing si/sau celei in care au fost efectuate plati in avans.ÂÂÂ
-
pentru operatiunile de leasing extern: pana la data de 25 a lunii urmatoare celei stabilite prin contract pentru plata ratelor de leasing si/sau celei in care au fost efectuate plati in avans.
-
pana la data de 25 a lunii urmatoare celei stabilite prin contract pentru plata ratelor de leasing si/sau celei in care au fost efectuate plati in avans.ÂÂ
-
pentru operatiunile de leasing extern: pana la data de 25 a lunii urmatoare celei stabilite prin contract pentru plata ratelor de leasing si/sau celei in care au fost efectuate plati in avans.
-
pana la data de 25 a lunii urmatoare celei stabilite prin contract pentru plata ratelor de leasing si/sau celei in care au fost efectuate plati in avans.Â
-
pentru operatiunile de leasing extern: pana la data de 25 a lunii urmatoare celei stabilite prin contract pentru plata ratelor de leasing si/sau celei in care au fost efectuate plati in avans.
-
pana la data de 25 a lunii urmatoare celei stabilite prin contract pentru plata ratelor de leasing si/sau celei in care au fost efectuate plati in avans.
Categoriile de prestari de servicii realizate de persoane impozabile stabilite in strainatate pentru care se datoreaza T.V.A. sunt:
– inchirierea de bunuri mobile corporale;
– operatiuni de leasing avand ca obiect utilizarea bunurilor mobile corporale;
– transferul si/sau transmiterea folosintei drepturilor de autor, brevetelor, licentelor, marcilor comerciale si a altor drepturi similare;
– serviciile de publicitate si marketing;
– serviciile de consultanta, de inginerie, juridice si de avocatura, serviciile contabililor si expertilor contabili, ale birourilor de studii si alte servicii similare;
– prelucrarea de date si furnizarea de informatii;
– operatiunile bancare, financiare si de asigurari, inclusiv reasigurari, cu exceptia inchirierii de seifuri;
– punerea la dispozitie de personal;
– telecomunicatiile;
– serviciile de radiodifuziune si de televiziune;
– serviciile furnizate pe cale electronica;
– obligatia de a se abtine de la realizarea sau exercitarea, total ori partial, a unei activitati economice sau a unui drept mentionat mai sus;
– prestarile de servicii efectuate de intermediari care intervin in furnizarea prestarilor enumerate.