email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Compensare datorii cu creante. Cum tratam facturile mai mari de 10.000 lei?

perioada raportaresold initialplati transfercompensari creantenerezidenti



Va oferim prin cele ce urmeaza solutia contabila in cazul in care avem de-a face cu facturi mai mari de 10.000 lei pe care le folosim pentru a compensa datoriile cu creantele fata de acelasi tert.

Astfel, in situatia in care facturile care intra in procesul de compensare sunt mai mari de 10.000 lei, sunt scadente si au depasit 30 de zile de la scadenta, operatiunea de compensare se poate efectua numai in cadrul institutional - la Institutul de Management si Infomatica, conform OUG 77/1999 privind unele masuri pentru prevenirea incapacitatii de plata si Regulamentul de compensare a datoriilor nerambursate la scadenta ale contribuabililor, persoane juridice, aprobat prin HG 685 /1999. Potrivit art. 2 din Norma metodologica, contribuabilii, persoane juridice, sunt obligati sa se conecteze prin INTERNET sau sa foloseasca suportul magnetic (dischete) pentru a transmite in baza de date a Institutului de Management si Informatica datele privind platile restante mai vechi de 30 de zile, cu o valoare mai mare de 10.000 lei.

In cazul in care facturile nu au deposit 30 de zile, nu este obligatorie efecuarea compensarii la IMI, insa se utilizeaza pentru stingerea datoriilor si creantelor reciproce Ordinele de compensare, acestea fiind documente cu regim special.

In ceea ce priveste compensarea cu persoane juridice nerezidente:

Compensarea creantelor reciproce ale unei societati comerciale romanesti si ale unei persoane juridice straine nu este restrictionata prin legislatia in vigoare, fiind supusa in masura in care raporturile juridice sunt supuse legii romane dispozitiilor cu caracter general prevazute in Codul civil.

Nu este necesara utilizarea vreunui model tip de proces verbal de compensare ci, pentru a fi utilizat ca document justificativ in evidentele contabile, poate fi intocmit un inscris bilateral in care sa se
consemneze titlurile (contracte, facturi, note de comanda etc.) care au generat obligatiile reciproce si modul in care se face stingerea obligatiilor in urma compensarii. In acest inscris bilateral se trec facturile in euro asa cum au fost ele emise. In contabilitate, stingerea creantelor cu datoriile se inregistreaza in lei, la cursul valutar comunicat de BNR valabil pentru data in care a fost efectuata compensarea (data semnarii acestui inscris bilateral), rezultand astfel diferente de curs valutar.

Va atragem atentia si vis a vis de raportarile care trebuie efcetuate in legatura cu compensarea creantelor si datoriilor cu nerezidentii.

Compensarile de creante dintre un partener roman si un nerezident sunt reglementate de Norma B.N.R. nr. 26/2006 privind raportarea statistica a datelor pentru elaborarea balantei de plati. Aceste compensari sunt operatiuni nemonetare de natura balantei de plati, care se desfasoara fara transferarea de fonduri, in totalitate sau partial. Rezidentii care realizeaza operatiuni nemonetare cu nerezidentii direct si nu prin intermediul unei institutii financiare, au obligatia de a raporta aceste tranzactii la Banca Nationala a Romaniei - Directia Statistica.

In situatia in care un rezident efectueaza in perioada de raportare operatiuni nemonetare atat ocazionale cat si sistematice, acesta va completa cate un formular pentru fiecare gen de operatiune.

Formularul cuprinde urmatoarele informatii:

Sold initial:
Soldul la inceputul lunii de raportare, al contului in care compania raportoare tine evidenta compensarilor.
incasari/plati:

In formular se completeaza toate operatiunile nemonetare in aceeasi moneda, pe care le-a derulat
raportorul cu nerezidentii, in luna calendaristica respectiva, separat.

Exemple de operatiuni nemonetare:

- compensarea unui export de marfa cu un import de marfa sau invers;
- achitarea unui credit cu marfuri;
- compensarea unui export de marfa prin majorare de capital la o firma nerezidenta sau a unui import de marfa prin majorare de capital la o firma rezidenta;
- conversia unui imprumut in actiuni;
- conversia dividendelor in credite;
- schimbul de actiuni sau alte valori mobiliare;
- furnizarea unor servicii nerezidentilor ca plata pentru comisioane de procesare datorate acestora etc.;
- plati efectuate in natura pentru servicii: taxe de procesare compensate cu bunuri;
- furnizarea unor servicii nerezidentilor ca plata pentru comisioane de procesare datorate acestora.
- vanzari de bilete, alimentari cu combustibil, catering, reparatii, in contul altor operatiuni.
tara nerezidentului:

Pentru fiecare tranzactie se va inregistra tara de destinatie/provenienta a platii/incasarii ce se
compenseaza.

Transfer bancar pentru lichidare sold:

In situatia in care, dupa realizarea compensarilor in perioada de raportare ramane un sold ce se
lichideaza printro incasare sau plata in bani, suma respectiva se va completa la aceasta rubrica;
In functie de natura transferului bancar - incasare sau plata - se va marca casuta corespunzatoare.
Daca in luna respectiva nu s-au facut compensari sau in urma compensarilor mai ramane un sold ce va fi lichidat in viitor, rubrica se va completa cu valoarea acestuia.

Sold final:
Sold initial + incasari - Plati ± Transfer bancar pentru lichidare sold = Sold final
Soldul final al perioadei curente devine soldul initial al perioadei urmatoare de raportare.



de Mihaela Pascu

NOUTATI Contabile 2024

Cum sa „citesti” si sa interpretezi perfect o balanta contabila?


Ghidul practic Balanta de verificare de la A la Z. Analize, corelatii, studii de caz vine in ajutorul dvs. pentru a va scapa de:

• erori de inregistrare aducatoare de amenzi usturatoare din partea inspectorilor veniti in control
• lipsa de cunostinte temeinice din domenii conexe
• lipsa de experienta in lucrul cu conturile, mai ales cand acestea sunt noi, renumerotate ori abrogate!
• incapacitatea de a lua masuri profitabile prin ajustarea balantei pentru profit maxim
• riscul incalcarii legislatiei in vigoare.

Simplifica-ti si securizeaza-ti munca!

...vezi AICI lista completa >>

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
perioada raportaresold initialplati transfercompensari creantenerezidenti


Data aparitiei: 23 Mai 2012

Votati articolul "Compensare datorii cu creante. Cum tratam facturile mai mari de 10.000 lei?":
Rating:

Nota: 4 din 5 din 4 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Avansuri de trezorerie: documente justificative pentru avansuri spre decontare si functiunea contului 542

    • Entitatile pot acorda sume in numerar sau prin banca, denumite avansuri spre decontare, puse la dispozitia angajatilor, in vederea efectuarii unor plati in numele societatii sau in vederea efectuarii unor deplasari in interes de serviciu. Avansurile spre decontare sunt sume puse la dispozitia administratorilor sau a salariatilor din entitate, in vederea efectuarii unor plati in numele acesteia. De regula, justificarea avansului si transformarea sa in cheltuiala efec...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • De ce este esential sa aveti Dosare Permanente ale Clientilor: 7 avantaje majore

    • Atunci cand sunt solicitate lucrari de audit interne/externe sau firma-client are inspectii fiscale, dosarul permanent furnizeaza toate documentele necesare pentru a sustine tranzactiile si operatiunile contabile ale clientului. Acest lucru reduce timpul si efortul necesar pentru pregatirea si gestionarea auditului si creste nivelul de incredere in fata auditorilor/inspectorilor.   Dosarul permanent este un instrument vital in procesul de tinere a contabili...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA): formula de calcul si exemplu practic

    • Incepand cu anul 2024, contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care, in anul de calcul, determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit unei formule prevazute la art. 181 alin. (3) din Codul fiscal, sunt obligati la plata impozitului pe pr...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X