Va prezentam, prin randurile urmatoare, care este diferenta intre debit-note/credit-note si nota de debitare-creditare din legislatia romaneasca.
Documentele "debit-note" si "credit-note" se emit in cazul facturarii unei operatiuni economice neprevazute care are loc intamplator, pe parcursul derularii unei tranzactii economice de livrare de bunuri sau prestare de servicii desfasurate de catre persoanele impozabile stabilite pe teritoriul Romaniei cu persoanele impozabile stabilite in state membre sau in state terte.
In legislatia din Romania, aceste documente "debit-note"(nota de debitare) si "credit-note" (nota de creditare) nu sunt reglementate in mod expres sub aceasta denumire, dar sunt recunoscute ca documente justificative pentru organizarea evidentei fiscale si contabile ale persoanelor impozabile stabilite in Romania. De asemenea acest document se reflecta in orice raportare a unei operatiuni economice realizate pe teritoriul Romaniei.
Documentul "debit-credit note" este considerat document justificativ numai in situatia in care cuprinde continutul minim de informatii stabilit prin OMFP 3512/2008 privind documentele financiar contabile : denumirea documentului; numarul documentului si data intocmirii acestuia, denumirea/numele si prenumele, sediul/adresa persoanei juridice/fizice care intocmeste documentul; mentionarea partilor care participa la efectuarea operatiunii economico-financiare; continutul operatiunii economico-financiare si atunci când este necesar, temeiul legal al efectuarii acesteia; datele cantitative si valorice aferente operatiunii economico-financiare efectuate, dupa caz; numele si prenumele, precum si semnaturile persoanelor care raspund de efectuarea operatiunii economico-financiare, ale persoanelor cu atributii de control financiar preventiv si ale persoanelor in drept sa aprobe operatiunile respective, dupa caz; alte elemente menite sa asigure consemnarea completa a operatiunilor efectuate.
Nota de debitare-creditare (Cod 14-6-1a) este un formular tipizat fara regim special, reglementat de OMFP 3512/2008 privind documentele financiar contabile, fiind document de inregistrare a operatiunilor de decontare intervenite intre unitate si subunitati care tin contabilitate proprie si intre subunitati ale aceleiasi unitati care tin contabilitate proprie; document justificativ de inregistrare in contabilitate. Continutul minimal obligatoriu de informatii al formularului este urmatorul: denumirea, numarul si data (ziua, luna, anul) intocmirii formularului; emitentul; destinatarul; conturi debitoare/creditoare; suma; data operatiunilor; semnaturi: persoana care intocmeste documentul si conducatorul compartimentul financiar-contabil.

Cartea neagra a controlului fiscal

Agenda Fiscala a Contabilului 2025

Registrul de Evidenta Fiscala PFA