Controlul fiscal poate da palpitatii chiar si contribuabililor care stiu ca au actele puse in ordine si taxele platite la zi. Din cauza modificarilor fiscale care apar peste noapte, cine mai poate fi sigur ca are toata activitatea firmei pusa la punct?
Oricat de bine vi s-ar parea ca sunteti pregatiti pentru inspectie, parca Fiscul gaseste mereu ceva. Asadar, ce este de facut in urma controlului fiscal? Ce masuri trebuie luate? Vom dezbate in randurile urmatoare ce se intampla in urma unui control fiscal.
Un contribuabil relateaza faptul ca, in urma unui control fiscal, s-a constatat in perioada verificata ca societatea a beneficiat de servicii prestate de furnizori interni pentru care furnizorii nu au eliberat deviz, insa pe majoritatea facturilor este specificat serviciul efectuat. Spre exemplu, manopera reamplasat aer conditionat, servicii de strunjit, onorarii avocat, executat tamplarie etc. Drept urmare, organele de control solicita devize de lucrari, rapoarte de activitate sau alte documente care sa ateste executia lucrarilor efectuate.
Vom afla de la expertul nostru daca, conform legislatiei in vigoare din perioada ianuarie 2012 - martie 2018, este obligatoriu devizul de lucrari, chiar daca serviciul poate fi identificat din descrierea facturii. Ce documente pot fi prezentate daca furnizorul nu a eliberat deviz si nu mai putem lua legatura cu ei?
De asemenea, este mentionat faptul ca, in cadrul aceluiasi control, s-au gasit facturi pentru materiale pe care societatea le-a achizitionat pentru diverse reparatii. Acestea au fost executate de angajati, in regie proprie. Organele de control ne solicita facturi de servicii montaj motivand ca societatea nu a avut salariati specializati in domeniul contructiilor. Ce documente pot fi prezentate pentru justificarea faptului ca acele materiale au fost folosite pentru reparatiile firmei in regie proprie? Care este baza legala?
Controlul fiscal in 2019: raspunsul specialistului
1. Documentele justificative care stau la baza emiterii facturii pentru respectarea prevederilor legale cu privire la faptul generator si exigibilitatea TVA sunt potrivit art. 281 alin (7) din Codul fiscal: contract de prestari servicii, situatii de lucrari, rapoarte de lucru, alte documente similare pe baza carora se stabilesc serviciile efectuate sau, dupa caz, in functie de prevederile contractuale, procese verbale incheiate la data acceptarii de catre beneficiari a serviciilor prestate.
Astfel, documentele precizate mai sus trebuie sa prevada lucrarile efectuate si sa aiba anexat un deviz in care sa se regaseasca consumurile de materiale, costurile cu forta de munca la care se adauga marja de profit.
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Desi devizele, situatiile de lucrari, rapoartele de lucru, nu sunt documente justificative prevazute de OMFP 2634/2015 si nici anterior de OMFP 3512/2008, aceste documente sunt cele care dovedesc realitatea operatiunii, pestarea sa efectiva.
In concluzie, pentru deducerea cheltuielilor si a TVA aferenta facturilor nu este suficient un contract si o factura pentru a se inregistra in evidentele contabile si fiscale o prestare de serviciu, fiind necesare si celelalte documente care dovedesc realitatea operatiunii precum si faptul ca respectivele lucrari au fost prestate in scopul realizarii activitatii economice nu in beneficiul unor terti.
Este necesara prezentarea unor procese verbale de lucrari executate, receptionate.
In general aceste documente se intocmesc de catre prestator.
Pentru serviciile prestate de avocati nu este necesara prezentarea unor devize ci existenta rezultatului serviciilor prestate, a unor acte juridice incheiate in perioada respectiva.
2. Pentru lucrarile realizate in regie proprie se intocmeste Procesul verbal de receptie provizorie, document justificativ prevazut de OMFP 2634/2015.
La acesta se ataseaza situatii de lucrari, rapoarte de lucru intocmite care sa cuprinda felul si cantitatea materialelor consumate, numarul orelor de manopera, documente care sa faca dovada ca au fost efectuate lucrari la spatiul respectiv utilizat de societate si nu in beneficiul altor persoane.
Pentru materialele aprovizionate si consumate se intocmesc fise de magazie, bonuri de consum, bonuri de predare, primire, receptie, documente care sa ateste intrarea si iesirea din gestiune.
Materialele trebuie evidentiate in conturile de stocuri, iar lucrarile efectuate ca lucrari in curs, productie in curs. Pe masura consumului materialelor acestea se inregistrau in conturile de cheltuieli corespunzatoare.
Pentru personalul implicat in realizarea lucrarilor ar fi fost util daca in Fisa postului, sunt prevazute si atributii referitoare la efectuarea de reparatii.
Raspunsul este oferit pe portalcontabilitate.ro de Gabi Popescu - Auditor financiar.