In randurile de mai jos, stabilim care sunt documentele justificative care se utilizeaza si se intocmesc in cazul activitatii de catering si care este monografia contabila. De asemenea, vom vedea care sunt conditiile privind obligativitatea contabilitatii de gestiune (clasa 9) si a utilizarii casei de marcat, precum alte aspecte fiscale si contabile de care ar trebui sa tinem cont.
Pentru toate documentele primare de care veti avea nevoie in activitatea dvs. trebuie sa respectati OMFP 3512/2008 privind documentele financiar – contabile in care veti regasi modelele, modul de completare, modul in care circula si se arhiveaza acestea.
la cumpararea de marfuri care vor fi vandute ca atare (sucuri, paine,etc.) si de materii prime si materiale pentru obtinerea produselor finite (mancarea gatita)se va primi factura fiscala sau – daca achizitiile se fac de la persoane fizice – se va completa un Borderou de achizitii. Produsele cumparate se vor receptiona prin completarea unei Note de receptie si constatare de diferente.
% = 401(pj) sau 461 (pf)
371
301
302
3XX
Manual de politici contabile - Stick USB
Cartea verde a contabilitatii
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
SAF-T pentru Contribuabili Mici
ambalajele utilizate se vor inregistra, receptiona si consuma la fel ca marfurile si materiile prime : 3023 = 401 si 6023 = 3023.
Daca doriti sa oferiti ambalajele gratuit aveti grija sa le introduceti in costul produsului fint. Daca le vindeti clientului veti inregistra 4111 = 707 cu valoarea ambalajelor.
Pentru orice fel de comert trebuie sa respectati Ordonanta 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata, act normativ care, printre altele, interzice vanzarea in pierdere (cu atat mai putin gratuit). Pentru exceptiile de la aceasta regula sunt publicate proceduri foarte stricte in actul normativ mentionat.
- plata se va face pe baza de chitanta primita de la furnizor sau Dispozitie de plata catre caserie (pentru cumpararea de la persoane fizice) : 401 sau 461 = 5311
- sau prin banca pe baza de OP sau extras de cont : 401 = 5121.
Pentru materiile prime si materialele ce se vor consuma pentru obtinerea produselor finite se vor intocmi Fise de magazie , iar la utilizarea lor se vor completa Bonuri de consum si se va inregistra : 6xx = 3xx
la destocarea marfurilor vandute ca atare se va inregistra
607 = 371
daca unitatea are mai multe gestiuni se pot transfera elemente de stocuri intre ele cu ajutorul Notelor de transfer sau a Avizelor de insotire a marfii cu mentiunea "transfer intre gestiuni – nu urmeaza factura"
- pentru fiecare fel de produs finit trebuie sa existe un retetar care sa descrie ingredientele si cantitatile de consumat din fiecare
- obtinerea produselor finite se inregistreaza : 345 = 711
- si se destocheaza in urma vanzarii : 711 = 345.
Vanzarea marfurilor si produselor finite se va inregistra pe baza Facturii sau a bonului fiscal :
4111 = 701, 707
Incasarea se va face fie prin casa : 5311 = 4111, fie prin banca : 5121 = 4111.
Conform OUG 28/1999 cu modificarile si completarile ulterioare aveti obligativitatea de a detine casa de marcat deoarece teoretic vindeti produse si catre populatie si nu va incadrati la niciuna din exceptiile de la alin. (2)al OUG 28.
Contabilitatea de gestiune este obligatorie, dar nu in senul inregistrarilor utilizand conturile din clasa 9 – care sunt optionale – ci in sensul completarii setului de documente primare care sa ajute la calculatia pretului produselor si la evidenta stocurilor in orice moment.
In acest sens exista OMFP 1826/2003pt aprobarea Precizarilor privind unele măsuri referitoare la organizarea şi conducerea contabilităţii de gestiune :
"Contabilitatea de gestiune se organizează de administratorul persoanei juridice fie utilizând conturi specifice, fie prin dezvoltarea conturilor din contabilitatea financiară, fie cu ajutorul evidenţei tehnico-operative proprii. "
Dpv fiscal, la calculul impozitului pe venitul microintreprinderii datorat veti respecta prevederile Titlului IV^I "Impozitul pe venitul microintreprinderilor" din Codul fiscal.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate