Efectuarea corecta a inregistrarilor contabile la rezilierea unui contract pentru neplata ratelor va tine cont de mai multe aspecte referitoare la operatiunile derulate.
In cazul rezilierii pentru neplata ratelor in cazul unei achizitii de mijloace fixe cu plata in rate prin care cumparatorul devine proprietar la plata ultimei rate, se va vedea cum se inregistreaza in contabilitate restituirea bunurilor atat in cazul unui furnizor extern, cat si intern, precum si care vor fi implicatiile fiscale privind TVA, impozitul nerezidenti si impozitul pe profit.
Societatea detine mijloace fixe achizitionate de la furnizorul extern de 100.000 euro platit doar 50.000 euro amortizat 40%.
2131=404 100.000 euro
4426=4427 24000 euro
404=5124 50.000 euro
6811=2813 40.000 euro
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Se va stabili daca furnizorul extern trebuie sa emita un credit-note pe suma neincasata si daca se face ajustarea de taxa pe valoarea ramasa in conditiile in care are perioada de amortizare sub 5 ani sau pe 35 din valoarea TVA-ului dedus la achizitie daca s-a restituit dupa doi ani furnizorului.
Va rog sa ne ajutati si cu o monografie contabila in cazul restituirii bunurilor si la extern si la intern cu documentele aferente ce trebuiesc intocmite.
Daca in contractul de vanzare - cumpararea se stipuleaza ca acesta se reziliaza pentru neplata ratelor si bunul se intoarce la furnizor:
- acesta ridica mijlocul fix pe baza de proces verbal, in baza pevederilor contractuale iar dvs. inregistrati scoaterea sa din gestiune :
% = 2131 100.000
404 50.000
40.000
10.000 - cheltuieli nedeductibile la calculul impozitului pe pofit deoarece nu sunt aferente generarii niciunui venit impozabil;
pentru diferenta de 50.000 de lei se va intocmi de catre furnizorul extern o credit note in baza careia veti inegistra :
4426 = 4427 -12.000 de euro.
Daca operatiunea se derula cu un furnizor intern si o nregistrati asa cum ati prezentat mai sus, pocedati la fel cu diferenta ca nu mai inregistrati taxarea inversa, respectiv :
% = 404 124.000
2131 100.000
4426 24.000
- plateati jumatate : 404 = 5121 62.000
La rezilierea contractului, pe baza procesului verbal si factura pe minus (pentru ca si furnizorul trebuie sa-si anuleze partea de TVA colectata) inregistrati
% = 2131 100.000
404 50.000
2813 40.000
6583 10.000
si 4426 = 404 -12.000.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro