email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Efectuarea expertizei contabile in procesele civile

efectuarea expertizei contabileprocesele civileexpertul contabilconcluziile expertului


Articolul 202 din Codul de procedura civila prevede ca "expertii se vor numi de catre instanta, daca partile nu se invoiesc asupra numirii lor. incheierea de numire va statorinci si plata expertilor."

Asadar, procedura civila permite contactarea expertilor contabili direct de catre parti, care au dreptul sa propuna instantei numirea lor.

Cum insa, de regula, partile nu se pun de acord cu privire la numirea acestora, expertii contabili vor fi numiti de instanta. Indiferent daca partile cad sau nu la "invoiala" asupra numelui expertilor, numirea acestora se face de instanta prin incheiere de sedinta, care trebuie sa cuprinda cel putin urmatoarele paragrafe:
- un paragraf din care sa rezulte numele expertului numit din oficiu si/sau la cerere;
- un paragraf cu obiectivele/intrebarile la care trebuie sa raspunda expertul;
- un paragraf din care sa rezulte termenul (data) la care trebuie depus raportul de expertiza contabila;
- onorariul expertului contabil.

Obiectivele expertizei contabile si intrebarile formulate clar si exact la care trebuie sa raspunda expertul se stabilesc de instanta prin incheiere de sedinta.

Expertiza se poate efectua:
In instanta, daca problemele asupra carora urmeaza sa se pronunte expertul contabil pot fi lamurite prin simpla expunere a parerii expertului; in aceasta situatie expertul contabil este ascultat de instanta in sedinta publica, iar parerea lui este consemnata de grefier intr-un proces-verbal (note de sedinta).
 
In afara instantei, in cazul in care pentru efectuarea expertizei contabile sunt necesare verificari si analize de documente, masuratori, confruntari, declaratii.

Procedural, fara a fi limitative, efectuarea expertizei contabile presupune realizarea urmatoarelor activitati:
- Examinarea materialului documentar aflat la dosarul cauzei
- Examinarea altor documente aflate la parti sau la alte terte persoane care au legatura cu cauza, prin expertiza la fata locului
- Analiza explicatiilor partilor
- Analiza actelor de control financiar si de expertiza contabila efectuate anterior in aceeasi cauza
- Studierea concluziilor expertizelor tehnice, acolo unde este cazul.

Examinarea materialului documentar aflat la dosarul cauzei

Se face la sediul instantei de judecata sau al altui beneficiar al expertizei. Daca materialul aflat in dosar este insuficient pentru efectuarea expertizei contabile, expertul contabil solicita motivat organului beneficiar completarea acestuia.

In cazul proceselor civile, completarea dosarului se impune in situatiile in care lipsesc inscrisurile ce trebuie supuse expertizarii. Examinarea altor documente aflate la parti sau la alte terte persoane care au legatura cu cauza, prin expertiza la fata locului:

Se efectueaza atunci cand expertul contabil apreciaza ca pentru a raspunde obiectivelor ce i s-au dat spre rezolvare nu ii sunt suficiente documentele existente la dosarul cauzei si in acest caz este necesara extinderea cercetarii si asupra altor acte, evidente tehnicoperative si contabile care se afla la partile in litigiu.

Pentru expertiza la fata locului, expertul contabil are obligatia sa anunte partile prin citare despre data, locul si cand incepe si se termina lucrarile la sediul acestora.

Cum insa, de regula, partile nu se pun de acord cu privire la numirea acestora, expertii contabili vor fi numiti de instanta. Indiferent daca partile cad sau nu la "invoiala" asupra numelui expertilor, numirea acestora se face de instanta prin incheiere de sedinta, care trebuie sa cuprinda cel putin urmatoarele paragrafe:

- un paragraf din care sa rezulte numele expertului numit din oficiu si/sau la cerere;
- un paragraf cu obiectivele/intrebarile la care trebuie sa raspunda expertul;
- un paragraf din care sa rezulte termenul (data) la care trebuie depus raportul de expertiza contabila;
- onorariul expertului contabil.

Obiectivele expertizei contabile si intrebarile formulate clar si exact la care trebuie sa raspunda expertul se stabilesc de instanta prin incheiere de sedinta.

Expertiza se poate efectua:
in instanta, daca problemele asupra carora urmeaza sa se pronunte expertul contabil pot fi lamurite prin simpla expunere a parerii expertului; in aceasta situatie expertul contabil este ascultat de instanta in sedinta publica, iar parerea lui este consemnata de grefier intr-un proces-verbal (note de sedinta).

In afara instantei, in cazul in care pentru efectuarea expertizei contabile sunt necesare verificari si analize de documente, masuratori, confruntari, declaratii. Procedural, fara a fi limitative, efectuarea expertizei contabile presupune realizarea urmatoarelor activitati:
- Examinarea materialului documentar aflat la dosarul cauzei
- Examinarea altor documente aflate la parti sau la alte terte persoane care au legatura cu cauza, prin expertiza la fata locului
- Analiza explicatiilor partilor
- Analiza actelor de control financiar si de expertiza contabila efectuate anterior in aceeasi cauza
- Studierea concluziilor expertizelor tehnice, acolo unde este cazul.

Examinarea materialului documentar aflat la dosarul cauzei

Se face la sediul instantei de judecata sau al altui beneficiar al expertizei. Daca materialul aflat in dosar este insuficient pentru efectuarea expertizei contabile, expertul contabil solicita motivat organului beneficiar completarea acestuia.

In cazul proceselor civile, completarea dosarului se impune in situatiile in care lipsesc inscrisurile ce trebuie supuse expertizarii. Examinarea altor documente aflate la parti sau la alte terte persoane care au legatura cu cauza, prin expertiza la fata locului:

Se efectueaza atunci cand expertul contabil apreciaza ca pentru a raspunde obiectivelor ce i s-au dat spre rezolvare nu ii sunt suficiente documentele existente la dosarul cauzei si in acest caz este necesara extinderea cercetarii si asupra altor acte, evidente tehnicoperative si contabile care se afla la partile in litigiu.

Pentru expertiza la fata locului, expertul contabil are obligatia sa anunte partile prin citare despre data, locul si cand incepe si se termina lucrarile la sediul acestora.

Analiza explicatiilor partilor

Aceasta operatiune se realizeaza in functie de datele epuizate si are menirea de a stabili concordanta sau neconcordanta dintre explicatii si aceste date.

Cu ocazia efectuarii expertizei, partile au obligatia sa dea expertului orice lamurire in legatura cu obiectivele lucrarii, impiedicarea expertului contabil de a efectua lucrarile necesare ordonate de instanta, nu poate fi inlaturat decat prin mijloace procedurale, asa cum ar fi:

Obligarea partii la despagubiri pentru impiedicarea lucrarilor.

Dispunerea prin incheiere executorie ca partile sa permita accesul expertului contabil si sa-i dea tot sprijinul, precum si solicitarea concursului autoritatilor publice locale, politie, procuratura in cazuri deosebite.

Analiza actelor de control si de expertiza contabila efectuate anterior in aceasta cauza:
 
Pentru asigurarea calitatii expertizei contabile, expertul contabil trebuie sa analizeze si continutul actelor de control si al eventualei expertize contabile anterioare in aceeasi cauza pentru a se convinge daca au fost respectate toate normele legale, daca au fost efectuate concret calculele si daca au fost delimitate just perioadele de gestiune si raspunderile persoanelor implicate in cauza.

Expertul contabil prezinta comparativ pe fiecare problema situatia stabilita de controlul si de eventuala expertiza anterioara in raport cu cea stabilita de expertiza contabila curenta. Daca in cauza respectiva s-au facut mai multe actiuni de control pe aceeasi problema, dar cu concluzii diferite, este necesar ca expertul sa analizeze separat fiecare proces-verbal de control si sa arate documentat cauzele care au dus la concluzii diferite, precum si pozitia sa fata de aceste concluzii.

Expertul contabil examineaza procesul-verbal de control care a condus la declansarea cauzei in instanta de judecata atat sub aspectul formei, cat si al fondului. In ceea ce priveste forma actului de control, expertul contabil examineaza daca exista explicatii scrise ale persoanelor deferite justitiei, concluziile comparatiilor financiar-contabile ale entitatii economice si masurile dispuse de conducere in raport cu constatarile controlului.

Sub aspectul fondului actelor de control, expertul contabil are in vedere:

- daca documentele si evidentele pe care s-au intemeiat concluziile controlului au fost intocmite cu respectarea normelor legale si daca contin date reale;
- daca exista documente care au legatura directa cu obiectivele expertizei, dar nu au fost luate in considerare de control;
- daca s-a determinat argumentat cuantumul lipsurilor si s-au stabilit legal raspunderea persoanelor vinovate;
- daca concluziile controlului sunt in concordanta cu prevederile legale.

Consultarea organelor de control si a expertilor care au efectuat lucrarile anterioare in cauza expertizata reprezinta o necesitate pentru elucidarea tuturor aspectelor pe care le ridica expertiza contabila. In acest mod, expertul contabil lamureste complet punctele de vedere diferite si rezolva deosebirile de pareri ale diferitelor organe care s-au pronuntat anterior in cauza expertizata.

Aceasta consultare contribuie la asigurarea calitatii expertizei, dar are caracter facultativ pentru concluziile expertului.

Consultarea organului de control de catre expertul contabil este obligatorie numai in situatia in care expertiza reduce substantial prejudiciul stabilit la control si preintampina eventualele obiectiuni ulterioare sau erori, si permite totodata formularea concluziilor ferme in cadrul expertizei contabile.


de Mihaela Pascu

NOUTATI din Legislatia Contabila

Decontarile de la A la Z


Atentie la 5 tipuri de operatiuni de decontare care pun probleme in practica
 1.  Decontarea prin compensare
 2.  Darea in plata in contul dividendelor
 3.  Avantaje in natura sau cheltuieli sociale
 4.  Decontarea achizitiilor/vanzarilor cu plata in rate
 5.  Decontarile din operatiuni in participatie

Lucrarea Decontarile de la A la Z, realizata de reputatul specialist Olga Crevelescu, are marele merit ca grupeaza intr-un singur loc explicatii profesioniste si complete despre toate tipurile de decontari!

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
efectuarea expertizei contabileprocesele civileexpertul contabilconcluziile expertului


Data aparitiei: 07 Ianuarie 2013

Votati articolul "Efectuarea expertizei contabile in procesele civile":
Rating:

Nota: 4.17 din 5 din 3 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Societate care primeste imprumut de la asociat. Care sunt inregistrarile contabile?

    • In lumea afacerilor, accesul la capital este esential pentru functionarea si dezvoltarea unei societati, mai ales in fazele incipiente ale activitatii sale. In acest context, imprumuturile de la asociati devin o modalitate frecventa prin care firmele nou infiintate isi asigura lichiditatile necesare pentru a-si desfasura activitatea. Insa, inainte de a proceda la acordarea unui astfel de imprumut, partile implicate trebuie sa fie constiente de implicatiile legale si contabile ale...» citeste mai departe aici

  • Dividende interimare distribuite in cursul anului: monografia contabila si opinia specialistului

    • Putem distribui dividende interimare in cursul anului, in baza unor situatii financiare trimestriale, insa, daca nu le platim asociatilor pana la sfarsitul anului, trebuie sa declaram si sa platim impozit pe venit pana la data de 25 a anului urmator. Monografia contabila este simpla, insa intervin cateva conturi cu care nu suntem prea obisnuiti (463 si 456), astfel ca dupa regularizarea dividendelor (cu ocazia intocmirii situatiilor financiare anuale) este im...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • Mijloacele fixe de la A la Z: legislatie explicata si studii de caz

    • Toate operatiunile privind mijloacele fixe - achizitie, amortizare, reevaluare, casare, vanzare – pot genera erori de aplicarea a legii, amendate drastic. Stiati ca: - in conformitate cu art. 42 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 – neaplicarea corecta a reglementarilor contabile produce o amenda de la 300 lei la 4.000 lei? Ei bine, inregistrarea incorecta a unui obiect/mijloc fix poate genera o astfel de amenda! ...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X