email
CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Retragerea asociatilor din societate: Ce aspecte contabile si fiscale trebuie sa cunoasteti

Retragerea asociatilor din societate: Ce aspecte contabile si fiscale trebuie sa cunoasteti
retragere asociatiactiuniinventarierecapitaluri proprii

Cazurile de retragere ale actionarilor/asociatilor din societate sunt cele prevazute de Legea societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Intr-un articol din editia lunii iulie a Revistei de Contabilitate si Monografii Contabile, expertul contabil Gabi Popescu a oferit mai multe detalii cu privire la acest subiect.

Astfel, actionarii/asociatii se pot retrage:

- daca nu au votat in favoarea unei hotarari a adunarii generale si au, de asemenea, dreptul de a solicita cumpararea actiunilor lor de catre societate, numai daca respectiva hotarare a adunarii generale are ca obiect:
a) schimbarea obiectului principal de activitate;
b) transformarea transfrontaliera a societatii;
c) schimbarea formei societatii;
d) fuziunea sau divizarea societatii, inclusiv transfrontaliera;

- in cazurile prevazute in actul constitutiv;

- cu acordul tuturor celorlalti asociati;

- in lipsa unor prevederi in actul constitutiv sau cand nu se realizeaza acordul unanim, asociatul se poate retrage pentru motive temeinice, in baza unei hotarari a tribunalului, supuse numai apelului.

Drepturile asociatului retras, cuvenite pentru partile sale sociale, se stabilesc prin acordul asociatilor ori de un expert desemnat de acestia sau, in caz de neintelegere, de tribunal. Costurile de evaluare vor fi suportate de societate.

O societate poate dobandi propriile actiuni.

Potrivit art. 103^1 din Legea societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, unei societati i se permite sa dobandeasca propriile actiuni, fie direct, fie prin intermediul unei persoane actionand in nume propriu, dar pe seama societatii in cauza, cu respectarea urmatoarelor conditii:

a) autorizarea dobandirii propriilor actiuni este acordata de catre adunarea generala extraordinara a actionarilor, care va stabili conditiile acestei dobandiri, in special numarul maxim de actiuni ce urmeaza a fi dobandite, durata pentru care este acordata autorizatia si care nu poate depasi 18 luni de la data inregistrarii in registrul comertului, si, in cazul unei dobandiri cu titlu oneros, contravaloarea lor minima si maxima;

b) valoarea nominala a actiunilor proprii dobandite de societate, inclusiv a celor aflate deja in portofoliul sau, nu poate depasi 10% din capitalul social subscris;

c) tranzactia poate avea ca obiect doar actiuni integral liberate;

d) plata actiunilor astfel dobandite se va face numai din profitul distribuibil sau din rezervele disponibile ale societatii, inscrise in ultima situatie financiara anuala aprobata, cu exceptia rezervelor legale.

Daca actiunile proprii sunt dobandite pentru a fi distribuite angajatilor societatii, actiunile astfel dobandite trebuie distribuite in termen de 12 luni de la data dobandirii. Actiunile dobandite cu incalcarea prevederilor de mai sus trebuie instrainate in termen de un an de la dobandire. Actiunile dobandite in conformitate nu dau dreptul la dividende pe perioada detinerii lor de catre societate. Dreptul de vot conferit de actiunile respective va fi suspendat pe perioada detinerii lor de catre societate.

In cazul in care actiunile sunt incluse in activul bilantului, in pasivul bilantului se prevede o rezerva de valoare egala, care nu poate fi distribuita.

Din punct de vedere contabil:

La retragerea asociatilor/actionarilor se procedeaza la inventarierea si evaluarea elementelor de natura activelor/datoriilor/capitalurilor proprii. Plusurile de valoare, precum si minusurile de valoare rezultate din evaluarea elementelor de natura activelor, efectuata cu ocazia retragerii unui asociat, se evidentiaza ca elemente de natura activelor si capitalurilor proprii si sunt luate in considerare la determinarea sumei care i se cuvine asociatului care se retrage, fara a fi inregistrate in contabilitate.

In cazul achizitiei actiunilor de catre societate, in vederea anularii sau redistribuirii, acestea se inregistreaza in contul 109 „Actiuni proprii”. Cu ajutorul acestui cont se tine evidenta actiunilor proprii, rascumparate potrivit legii.

In debitul contului 109 „Actiuni proprii“ se inregistreaza:

- pretul de achizitie al actiunilor proprii rascumparate (512);

- valoarea actiunilor detinute de societatea absorbita la societatea absorbanta, preluate de societatea absorbanta ca urmare a fuziunii prin absorbtie (456).

In creditul contului 109 „Actiuni proprii“ se inregistreaza:

- reducerea capitalului cu valoarea actiunilor proprii rascumparate si anulate, potrivit legii (101);

- diferenta dintre valoarea de rascumparare a instrumentelor de capitaluri proprii anulate si valoarea lor nominala (149);

- valoarea sumei de incasat/incasate din vanzarea actiunilor proprii (461, 512);

- diferenta dintre valoarea de rascumparare a instrumentelor de capitaluri proprii si pretul lor de vanzare (149);

- valoarea instrumentelor de capitaluri proprii cedate cu titlu gratuit (149);

- valoarea actiunilor detinute de societatea absorbita la societatea absorbanta, preluate de societatea absorbanta ca urmare a fuziunii prin absorbtie si anulate de aceasta (149).

Soldul contului reprezinta valoarea actiunilor proprii rascumparate existente.

Din punct de vedere fiscal:

Potrivit art. 94 alin. (8) din Codul fiscal, in cazul operatiunilor reglementate potrivit legii pentru excluderea/retragerea persoanelor fizice asociati/actionari, castigul/pierderea se determina ca diferenta dintre valoarea reprezentand drepturile cuvenite asociatului/actionarului cu luarea in calcul a datoriilor societatii si valoarea fiscala a titlurilor de valoare transferate.

Determinarea castigului/pierderii din transferul titlurilor de valoare, altele decat instrumentele financiare derivate, se efectueaza la data efectuarii platilor pretului tranzactiei, pe baza documentelor justificative, de catre beneficiarul devenit, daca operatiunea nu se efectueaza prin societati de intermediere.

Impozitul se determina de catre platitorul venitului si se retine la sursa prin aplicarea cotei de 10% asupra castigului din transferul titlurilor de valoare.

Castigul net anual/pierderea neta anuala se determina ca diferenta dintre castigurile si pierderile inregistrate in cursul anului fiscal respectiv, cumulat de la inceputul anului din transferul titlurilor de valoare si orice alte operatiuni cu instrumente financiare. La determinarea castigului net anual/pierderii nete anuale sunt luate in calcul si costurile aferente tranzactiilor care nu pot fi alocate direct fiecarei tranzactii.

Foto: pexels.com


de Redactia Contabilul

NOUTATI Contabile 2024

A aparut: Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024


Nu rata ghidul practic care te scoate acum din impasul generat de orice inregistrare contabila!

76 monografii, de maxima actualitate, intocmite impecabil, dezvoltate dupa o structura completa:

Prezentarea cadrului legal
• Noutatile legislative legate de subiectul dezbatut
• Tratamentul contabil exemplificat prin cazuri practice si exemple
• Inregistrarile contabile aferente fiecarui caz practic prezentat
• Tratamentul din punct de vedere fiscal, al TVA si al impozitului pe profit
• Atentionari, recomandari, sfaturi referitoare la subiect

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
retragere asociatiactiuniinventarierecapitaluri proprii


Data aparitiei: 19 August 2024

Votati articolul "Retragerea asociatilor din societate: Ce aspecte contabile si fiscale trebuie sa cunoasteti":
Rating:

Nota: 3.5 din 5 din 3 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Cum se tine evidenta contabila la o asociatie de proprietari

    • Contabilitatea asociatiilor de proprietari se organizeaza si se conduce in principal, in baza urmatoarelor acte normative: Legea nr. 196 din 20 iulie 2018 privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari si administrarea condominiilor; Legea nr. 82/1991 a contabilitatii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare; OMFP nr. 3103/2017 privind aprobarea Reglementarilor contabile pentru persoanele ju...» citeste mai departe aici

  • Controale fiscale: ce probleme a identificat ANAF in semestrul I din 2024

    • Intr-un raport recent, ANAF prezinta principalele probleme pe care le-au constatat inspectorii in urma controalelor efectuate in semestrul I din 2024. Documentul este format din doua parti: "Principalele deficiente constatate ca urmare a actiunilor de control" si "Principalele problematici fiscale adresate de contribuabili".   Asadar, in urma controalelor facute in primele 6 luni ale anului 2024, iata, in randurile de mai...» citeste mai departe aici

  • Cod de TVA anulat pentru lipsa activitate economica: ce obligatii aveti pentru reinregistrarea in scopuri de TVA

    • Anularea codului de TVA din cauza lipsei activitatii economice reprezinta o situatie care necesita o abordare atenta. Pentru a deveni din nou platitor de TVA, contribuabilul trebuie sa urmeze un proces de reinregistrare. Cod de TVA anulat - cum ne reinregistram ca platitor de TVA Intrebare: "In cazul in care codul de tva a fost anulat ca urmare nerealizarii activitatii economice pe o perioada de 2 trimestre consecutive, ce obligatii...» citeste mai departe aici

  • Ce obligatii fiscale au companiile care platesc chirii persoanelor fizice

    • Incepand cu anul 2024, Codul fiscal prevede un tratament nou pentru chiria suportata de o societate comerciala in urma unui contract de inchiriere incheiat cu o persoana fizica. Astfel, persoana juridica va avea obligatia retinerii si platii catre bugetul de stat a impozitului pe venit, declararii prin intocmirea formularului lunar 100, precum si a formularului anual 205. In exemplul de mai jos, va prezentam tratamentul fiscal complet, inclusiv daca exista obligatii...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X