Pentru a oferi informatii cuprinzatoare si necesare in procesul de gestionare a unui contract de leasing, vom analiza mai jos cazul unei societati care a incheiat un contract de leasing si al carei plan de esalonare este urmatorul:
- avans: 46.800 lei si comision 2.052 lei,
- total: capital 28.080 lei, dobanda 2.183 lei, valoare reziduala 18.720 lei, comision 2.112 lei.
Contractul este pe 12 luni. Vom stabili astfel cum se inregistreaza in contabilitate contractul de leasing, cum se inregistreaza valoarea reziduala individual pe factura si daca se deduce TVA la valoarea reziduala.
Valoarea bunului achizitionat in regim de leasing:
Avans + Capital + Valoare reziduala = 46.800 + 28.080 + 18.720 = 93.600 lei
Manual de politici contabile - Stick USB
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Se considera suma de 46.800 lei avans ca fiind suma fara TVA.
Inregistrari contabile
Inregistrarea avansului:
% = 404 58.032
409 "Furnizori de imobilizari" 46.800
"Furnizori debitori"
4426 11.232
"TVA deductibila"
Plata avansului:
404 = 5121 58.032
"Furnizori de imobilizari" "Conturi la banci in lei"
Inregistrarea initiala a unui bun achizitionat in leasing:
213 = 167 93.600
"Instalatii tehnice, "Alte imprumuturi si datorii asimilate”
mijloace de transport,
animale si plantatii"
Inregistrarea comisionului:
628 = 401 2.052
"Alte cheltuieli cu serviciile "Furnizori"
executate de terti"
Plata comisionului:
401 = 5121 2.052
"Furnizori" "Conturi la banci in lei"
Reducerea datoriei din leasing cu valoarea avansului platit
Stornarea avansului:
404 = 409 46.800
"Furnizori de imobilizari" "Furnizori debitori"
Sau:
409 = 404 – 46.800
"Furnizori debitori" "Furnizori de imobilizari"
Reducerea datoriei din leasing cu suma aferenta:
167 = 404 46.800
"Alte imprumuturi si "Furnizori de imobilizari"
datorii asimilate"
Locatarul inregistreaza lunar amortizarea mijlocului fix achizitionat. Amortizarea se determina in functie de durata de viata determinata pentru imobilizare:
6811 = 281
"Cheltuieli de exploatare "Amortizari privind imobilizarile corporale"
privind amortizarea imobilizarilor"
Ratele care se platesc la scadentele stabilite in contract cuprind atat reducerea datoriei, cat si dobanda aferenta. Dobanda cuprinsa se determina pe baza ratei dobanzii comunicate de locator. De regula, componenta ratelor de leasing este specificata in graficul de rambursare.
Inregistrarea ratelor de leasing:
% = 404 rata de leasing
167 "Furnizori de imobilizari" capitalul
"Alte imprumuturi si
datorii asimilate"
666 dobanda
"Cheltuieli privind dobanzile"
4426 TVA aferenta capitalului
"TVA deductibila"
Achitarea ratei:
404 = 5121
"Furnizori de imobilizari" "Conturi la banci in lei"
Inregistrarea comisionului:
628 = 401 2.112
"Alte cheltuieli cu serviciile "Furnizori"
Plata comisionului:
executate de terti"
401 = 5121 2.112
"Furnizori" "Conturi la banci in lei"
Inregistrarea comisionului se face la scadentele prevazute in contract. Daca in fiecare factura privind ratele este cuprinsa si valoarea comisionului aferent, acesta se inregistreaza la fiecare factura:
% = 404 rata de leasing
167 "Furnizori de imobilizari" capitalul
"Alte imprumuturi si
datorii asimilate"
666 dobanda
"Cheltuieli privind dobanzile"
628
"Alte cheltuieli cu serviciile executate de terti"
4426 TVA aferenta capitalului
"TVA deductibila
inregistrarea valorii reziduale la finele contractului:
% = 404 23.213
167 "Furnizori de imobilizari" 18.720
"Alte imprumuturi si
datorii asimilate"
4426 4.493
"TVA deductibila"
Plata facturii privind valoarea reziduala:
404 = 5121 23.213
"Furnizori de imobilizari" "Conturi la banci in lei"
In ceea ce priveste deducerea TVA
TVA se deduce la fiecare factura primita, atat pentru rate, avans, cat si la valoarea reziduala. Restrictiile in ceea ce priveste dreptul de deducere a TVA sunt prevazute pentru achizitia autoturismelor.
Potrivit prevederilor art. 1451 din Codul fiscal, se limiteaza la 50% dreptul de deducere a taxei aferente cumpararii, achizitiei intracomunitare, importului, inchirierii sau leasingului de vehicule rutiere motorizate si a taxei aferente cheltuielilor legate de vehiculele aflate in proprietatea sau in folosinta persoanei impozabile, in cazul in care vehiculele nu sunt utilizate exclusiv in scopul activitatii economice. In cazul vehiculelor care sunt utilizate exclusiv in scopul activitatii economice, taxa aferenta cumpararii, achizitiei intracomunitare, importului, inchirierii sau leasingului si cheltuielilor legate de aceste vehicule este deductibila conform regulilor generale, nefiind aplicabila limitarea la 50% a deducerii taxei.
Utilizarea in scopul activitatii economice a unui vehicul cuprinde, fara a se limita la acestea: deplasari in tara sau in strainatate la clienti/furnizori, pentru prospectarea pietei, deplasari la locatii unde se afla puncte de lucru, la banca, la vama, la oficiile postale, la autoritatile fiscale, utilizarea vehiculului de catre personalul de conducere in exercitarea atributiilor de serviciu, deplasari pentru interventie, service, reparatii, utilizarea vehiculelor de test-drive de catre dealerii auto.
Este obligatia persoanei impozabile sa demonstreze ca sunt indeplinite toate conditiile legale pentru acordarea deducerii.
In vederea exercitarii dreptului de deducere a taxei, orice persoana impozabila trebuie sa detina documentele prevazute de lege pentru deducerea taxei si sa intocmeasca foaia de parcurs care trebuie sa contina cel putin urmatoarele informatii: categoria de vehicul utilizat, scopul si locul deplasarii, kilometrii parcursi, norma proprie de consum carburant pe kilometru parcurs.
intre obiectul leasingului este un autoturism pentru care se aplica restrictiile prevazute la art. 1451, limitarea dreptului de deducere a TVA se aplica la fiecare factura primita, atat pentru avans, rate, valoare reziduala si se inregistreaza in contabilitate prin articolul contabil:
635 = 4426 50% valoarea TVA inscrisa
"Cheltuieli cu alte impozite, "TVA deductibila" pe factura taxe si varsaminte asimilate"