Autor: Justinian Cucu (jurist, expert in proceduri fiscale, consultant in domeniul proceduri fiscale)
Intrata in vigoare la data de 12 mai, Legea nr. 149/2013 privind aprobarea O.G. nr. 23/2012 pentru modificarea si completarea O.U.G. nr. 90/2008 privind auditul statutar al situatiilor financiare anuale si al situatiilor financiare anuale consolidate si a O.G. nr. 65/1994 privind organizarea activitatii de expertiza contabila si a contabililor autorizati si pentru modificarea altor acte normative aduce modificari unui numar important de reglementari cu impact asupra profesiilor liberale din sfera financiar-contabila.
De-a lungul timpului suprapunerile de competente dintre profesiile liberale a ridicat numeroase dispute cu privire la limitele si conditiile de exercitare. Ca orice organism individual, fiecare organizatie profesionala a incercat sa sublinieze distinctiile dintre profesiile liberale, motivandu-si esenta existentei, chiar daca unele dintre acestea manifesta suprapuneri consistente. Asa este exemplul expertilor contabili, consultantilor fiscali si auditorilor unde se pot constata elemente comune evidente. Treptat, ideea de distinctie totala a profesiilor liberale s-a materializat si in formulari mai mult sau mai putin echivoce si deloc unitare.
Unele formulari puteau fi interpretate chiar in sensul ca o serie de alte profesii pot fi exercitate cu respectarea dispozitiilor legale specifice. Asa este cazul prevederilor art. 17 din OG nr. 71/2001 privind organizarea si exercitarea activitatii de consultanta fiscala potrivit carora consultantii fiscali si societatile comerciale de consultanta fiscala pot desfasura, pe langa activitatea de consultanta fiscala, cu respectarea conditiilor prevazute de actele normative in materie, si activitati de expertiza contabila si audit financiar.
Printre modificarile realizate de catre Legea 149/2013 care afecteaza modul de desfasurare a activitatilor de expert contabil, consultant fiscal, auditor si evaluator este faptul ca se mentine exercitarea distincta a profesiilor precizata expres de O.G. nr. 23/2012, subliniindu-se faptul ca trebuie indeplinite toate conditiile pentru exercitarea acestor profesii de la acces si pana la inscrierea ca membrii in organizatiile care coordoneaza respectivele profesii liberale.
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Aceeasi formulare de separare clara a competentelor intre profesii care intr-o forma mai putin completa exista in cadrul O.G. nr. 65/1994 este adaugata in forma sa mai precisa in toate actele normative care reglementeaza si celelalte profesii. Astfel este modificat in mod corespunzator art. 30 din O.G. nr. 24/2011 privind unele masuri in domeniul evaluarii bunurilor, art. 3 alin. (3) din O.U.G. nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, dar si art. 17 din O.G. nr. 71/2001 privind organizarea si exercitarea activitatii de consultanta fiscala si art. 26 alin. (2) lit. b) din O.U.G. nr. 86/2006 privind organizarea activitatii practicienilor in insolventa.
Asadar, in fine, ansamblul legislatiei care reglementeaza profesiile de expert contabil, consultant fiscal, auditor si evaluator reprezentate de actele normative mentionate mai sus subliniaza in mod coerent distinctia dintre acesta si implicit imposibilitatea exercitarii altei profesii fara parcurgerea procedurii de acces, doar pe baza unor suprapuneri de atributii si competente.
Importanta profesiilor si delimitarea acestora determina intarirea si ajustarea atributiilor autoritatilor prin care se exercita supravegherea acestora. In acest sens sunt aduse modificari la nivelul Consiliului pentru Supravegherea Publica a Activitatii de Audit Statutar care se transforma in Consiliul pentru Supravegherea in Interes Public a Profesiei Contabile, realizandu-se o autoritate comuna pentru profesia de expert contabil si auditor. Aceasta este autoritatea competenta care instituie sisteme eficiente de investigatii si sanctiuni pentru a detecta, a corecta si a preveni efectuarea necorespunzatoare a activitatilor specifice profesiilor.
Alte modificari procedurale in aceeasi directiei au in vedere componenta Consiliului, dar si a Comisiei de disciplina care trebuie sa cuprinda persoane cu pregatire juridica sau economica.
In ceea ce priveste componenta Consiliului, modificarile au in vedere recent infiintata Autoritatea de Supraveghere Financiara care preia atributiile si prerogativele Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare, a Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor si a Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private.
Asadar, prin ajustari legislative succesive are loc deplina delimitare a profesiilor liberale din domeniul financiar-contabil fara a mai fi lasate posibile interpretari in ceea ce priveste suprapunerile. Ramane de vazut daca separarea totala a profesiilor face mai accesibile serviciile acestora catre persoanele interesate in conditiile in care profesionistul din domeniu trebuie sa parcurga proceduri total distincte pentru accesul la fiecare dintre acestea.
Autor: Justinian Cucu (jurist, expert in proceduri fiscale, consultant in domeniul proceduri fiscale)