Inregistrarile contabile necesare pentru situatiile in care se doreste inlocuirea unor produse defecte dupa achizitie se regasesc in numar semnificativ in evidentele contabile ale societatilor.
Ne propunem sa oferim astfel o solutie concreta pornind de la un caz specific in care o societate A achizitioneaza marfa intracomunitara de la un furnizor dintr-un alt stat membru UE.
Aceasta marfa este vanduta unui client din Romania. Clientul constatat deteriorarea marfii (dupa instalarea produselor).
Furnizorul strain isi recunoaste vina si emite credit memo in luna decembrie 2013 pentru marfa depreciata societatii A, specificand facturile initiale la care se refera. In continuare, se va achizitiona o noua marfa din statul strain in acest an, urmand sa se inlocuiasca marfa depreciata.
Se va vedea astfel cum se inregistreaza in contabilitate aceste credit memo, cum se va inregistra in gestiune marfa care se va inlocui clientului, precum si daca venitul aferent credit memo-ului inregistrat in decembrie se va echilibra cu o cheltuiala.
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Cartea verde a contabilitatii
Iata care sunt inregistrarile pe care le vom face pentru a solutiona cazul prezentat:
Ati achizitionat marfa :
= 401
Ati vandut-o clientului :
= 707
= 371
Clientul constata ca marfa este necorespunzatoare calitativ si nu v-o poate returna deoarece ea este distrusa.
Furnizorul dvs. admite ca acest lucru s-a intamplat din vina sa si prin acel credit memo accepta practic sa inlocuiasca pe cheltuiala sa marfa necorespunzatoare.
Deci nu veti achita viitoarele facturi ce vor veni impreuna cu noua marfa ce va fi inlocuita.
- puteti inregistra credit memo ca pe o reducere comerciala de 100% (rabat pentru calitatea nesatisfacatoare a marfii) primita pentru facturile mentionate in aceasta :
609 = 401 cu suma din credit-memo cu minus
- soseste noua marfa pe care o inlocuiti clientului : 371 = 401
- ii trimiteti clientului marfa fara sa o mai facturati (cu Aviz de insotire a marfii cu mentiunea "nu urmeaza factura" ), deoarece nu i-o vindeti, doar o inclocuiti : 607 = 371.
Astfel contul 401 se inchide iar cheltuiala cu minus din 609 echilibreaza cheltuiala din 607 dupa ce descarcati marfa primita a doua oara si pentru care nu obtineti venituri.