email
Modificari la MONOGRAFIILE CONTABILE in 2021: Studii de caz + Explicatii detaliate

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Modificari la MONOGRAFIILE CONTABILE in 2021: Studii de caz + Explicatii detaliate"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Introducerea la plata a biletului la ordin lasat garantie. Ce inregistrari contabile vom efectua?

ProceduriInregistrari si Politici Contabilecontabilitatea de angajamentedespagubireafurnizoremitere facturiobligatiimonografieinregistrari contabile


Contabilitatea de angajamente este aspectul contabil pe care ne propunem sa il analizam astazi prin intermediul unui caz concret care obliga la anumite sarcini efectuate de contabil.

Astfel, o societate a incheiat un contract de antrepriza cu un constructor pentru realizarea unei constructii. Constructorul nu termina aceasta lucrare, astfel ca societatea doreste sa isi recupereze prejudiciul prin introducerea la plata a biletului la ordin lasat garantie. Se va vedea astfel daca in aceasta situatie se vor factura sumele incasate si care ar fi monografia acestei operatii.

Intelegm, asadar, ca se doreste, prin introducerea la plata a biletului la ordin, incasarea unei penalitati, a unei sume de sanctionare a constructorului pentru neindeplinirea totala sau partiala a contractului, dar care sa fie incasata peste sumele reprezentind valoarea blocului stabilita prin contract.

Pentru a putea incasa penalizarea (daspagubirea) respectiva, aceasta trebuie sa fi fost stabilita in contract, cu referire exacta la aceasta situatie si sa fie aplicata peste tariful lucrarii. In lipsa unei stipulatii exprese in contract a platii de catre antreprenor a unei penalizari, a unei despagubiri pentru o astfel de situatie (de nefinalizare a lucrarii), cu mentionarea modalitatii de calculul al acestei penalizari (despagubiri), atunci nu se poate incasa suma respectiva de catre dvs.

Pornind de la premisa ca suma in cauza este stabilita in contract, semnat si insusit de ambele parti, atunci, din punct de vedere contabil, aceasta se va inregistra in contabilitate in conturile de terti in corespondenta cu creditul contului de alte venituri din exploatare (cont 7581), conform punctului 180 alin. (3) din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009:

"180

(3) In conturile de furnizori si clienti se evidentiaza distinct datoriile, respectiv creantele din penalitati stabilite conform clauzelor contractuale, despagubiri datorate pentru contracte intrerupte inainte de termen si alte elemente de natura similara."

si punctului 256 alin. (1) litera e) din aceleasi reglementari:

"256. -

(1) Veniturile din exploatare cuprind:

e) alte venituri din exploatarea curenta, cuprinzind veniturile din creante recuperate, penalitati contractuale [...];".

Conform contabilitatii de angajamente, la punctul 36 alin. (1) din reglementarile contabile mentionate se arata ca "efectele tranzactiilor si ale altor evenimente sint recunoscute

atunci cind tranzactiile si evenimentele se produc (si nu pe masura ce numerarul sau echivalentul sau este incasat sau platit) si sint inregistrate in contabilitate si raportate in situatiile financiare ale perioadelor aferente."

Fata de cele prezentate, rezulta ca despagubirea respectiva trebuie inregistrata pe venit, ca o creanta fata de antreprenorul respectiv, in anul in care aceasta ar fi devenit "exigibila", adica in anul in care s-a reziliat contractul cu constructorul pentru nefinalizarea lucrarii.

Asadar, in luna decembrie, conform contractului, chiar in lipsa facturii, penalitatea respectiva se va inregistra in contabilitate astfel:

461 = 7581 - cu suma determinata conform celor mentionate in contract.

Din punct de vedere fiscal, facem referire la impozitul pe profit si la TVA.

Acest venit este un venit impozabil la calculul impozitului pe profit, deoarece nu se regaseste expres mentionat intre veniturile neimpozabile enumerate in mod exhaustiv la art. 20 din codul fiscal.

In ceea ce priveste colectarea TVA pentru suma respectiva, avem art. 137 alin. (3) litera b) din codul fiscal, in care se specifica faptul ca penalitatile nu fac parte din baza impozabila pentru TVA:

"(3) Baza de impozitare nu cuprinde urmatoarele:

a) [...]

b) sumele reprezentind daune-interese, stabilite prin hotarire judecatoreasca definitiva si irevocabila, penalizarile si orice alte sume solicitate pentru neindeplinirea totala sau partiala a obligatiilor contractuale, daca sunt percepute peste preturile si/sau tarifele negociate;"

Se pune intrebarea daca suma respectiva trebuie facturata sau nu.

La art. 155 alin. (5) si (6) sint mentionate situatiile in care factura este obligatoriu de emis si cind factura nu trebuie emisa in mod aobligatoriu:

(5) Persoana impozabila trebuie sa emita o factura catre fiecare beneficiar, in urmatoarele situatii:

a) pentru livrarile de bunuri sau prestarile de servicii efectuate;

b) pentru fiecare vinzare la distanta pe care a efectuat-o, in conditiile art. 132 alin. (2) şi (3);

c) pentru livrarile intracomunitare de bunuri efectuate in conditiile art. 143 alin. (2) lit. a) - c);

d) pentru orice avans incasat in legatura cu una dintre operatiunile mentionate la lit. a) si b).

(6) Prin exceptie de la alin. (5) lit. a) si d), persoana impozabila nu are obligatia emiterii de facturi pentru operatiunile scutite fara drept de deducere a taxei conform art. 141 alin. (1) si (2)."

Din cele prezentate, rezulta ca pentru operatiunile care nu sint inlcluse in baza de impozitare nu este obligatorie emiterea facturii.

Insa, la punctul 71 alin. (1) se precizeaza ca emiterea facturii nu este interzisa, fiind optiunea persoanei impozabile de a factura operatiunile efectuate. In situatia in care factura este emisa, aceasta trebuie sa contina cel putin informatiile prevazute laart. 155 alin. (19) sau (20) din Codul fiscal, dupa caz.

Asadar, emiterea facturii este optionala, nefiind interzisa, dar nici emiterea ei nu este interzisa.

Personal recomand emiterea facturii, pe care se va inscrie mentiunea "Neinclus in baza de impozitare".

Daca se emite factura, consider ca inregistrarea este:

4111 = 7581 -  cu suma daunelor percepute, stabilita conform contractului.

 
La emiterea biletului la ordin si introducerea lui in banca, se va face inregistrarea:

413 = 461 / 4111 - cu suma respectiva.

La incasarea efectiva la scadenta, in banca, a biletului, pe baza de extras de cont se face inregistrarea:

5121 = 413.

Mentionam ca biletul la ordin trebuie sa fie emis cu respectarea cerintelor impuse la art. 104 si, in special, la punctul 2 din Legea 58/1934 asupra cambiei si biletului la ordin, cu modificarile si completarile ulterioare:

"2.promisiunea neconditionata de a plati o suma determinata;".

 
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

de Mihaela Pascu

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
ProceduriInregistrari si Politici Contabilecontabilitatea de angajamentedespagubireafurnizoremitere facturiobligatiimonografieinregistrari contabile

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Data aparitiei: 14 Ianuarie 2014


Votati articolul "Introducerea la plata a biletului la ordin lasat garantie. Ce inregistrari contabile vom efectua?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Mod de calcul - Popriri

Intrebare: In cazul unui salariat cu mai multe popriri de acelasi rang (neplata credite bancare), cum se calculeaza sumele aferente fiecarui creditor?

Suma acordata nu poate depasi 1/2 din salariul net, insa cum le distribui?

Sa spunem daca sunt 4 popriri care sau impus in perioade diferite de timp:

a. fiecare creditor obtine 1/8 salariul net
b. 1/2 din salariul net distribuita:
b.1. proportional cu sumele initiale ale popririlor
b.2. proportional cu sumele ramase, de fiecare data cand mai apare un nou creditor

Daca aplic b.1 un creditor mai vechi cu o suma ramasa mica ar putea avea avantaj in fata celorlalti, mai noi.

Iar in cazul b.2 daca mai apare un creditor cu suma considerabil mai mare, creditorii cu sume ramase mici (dar care poate initial aveau sume mult mai mari) sunt dezavantajati

Legea este cam ambigua in ceea ce priveste modul de stingere a creantelor din mai multe popriri.

Raspuns: Codul de procedura civila stabileste la art. 409 ca salariile si alte venituri periodice realizate...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 14 Ianuarie 2014 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user
Intrebare antispam: 9 - 5 =
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Noutati in Codul Fiscal 2021 - Monografii contabile actualizate
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Modificari la MONOGRAFIILE CONTABILE in 2021: Studii de caz + Explicatii detaliate"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X