email
MODIFICARILE din Contabilitate in 2020 - 9 Proceduri Contabile actualizate la zi

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"MODIFICARILE din Contabilitate in 2020 - 9 Proceduri Contabile actualizate la zi"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Introducerea la plata a biletului la ordin lasat garantie. Ce inregistrari contabile vom efectua?

ProceduriInregistrari si Politici Contabilecontabilitatea de angajamentedespagubireafurnizoremitere facturiobligatiimonografieinregistrari contabile


Contabilitatea de angajamente este aspectul contabil pe care ne propunem sa il analizam astazi prin intermediul unui caz concret care obliga la anumite sarcini efectuate de contabil.

Astfel, o societate a incheiat un contract de antrepriza cu un constructor pentru realizarea unei constructii. Constructorul nu termina aceasta lucrare, astfel ca societatea doreste sa isi recupereze prejudiciul prin introducerea la plata a biletului la ordin lasat garantie. Se va vedea astfel daca in aceasta situatie se vor factura sumele incasate si care ar fi monografia acestei operatii.

Intelegm, asadar, ca se doreste, prin introducerea la plata a biletului la ordin, incasarea unei penalitati, a unei sume de sanctionare a constructorului pentru neindeplinirea totala sau partiala a contractului, dar care sa fie incasata peste sumele reprezentind valoarea blocului stabilita prin contract.

Pentru a putea incasa penalizarea (daspagubirea) respectiva, aceasta trebuie sa fi fost stabilita in contract, cu referire exacta la aceasta situatie si sa fie aplicata peste tariful lucrarii. In lipsa unei stipulatii exprese in contract a platii de catre antreprenor a unei penalizari, a unei despagubiri pentru o astfel de situatie (de nefinalizare a lucrarii), cu mentionarea modalitatii de calculul al acestei penalizari (despagubiri), atunci nu se poate incasa suma respectiva de catre dvs.

Pornind de la premisa ca suma in cauza este stabilita in contract, semnat si insusit de ambele parti, atunci, din punct de vedere contabil, aceasta se va inregistra in contabilitate in conturile de terti in corespondenta cu creditul contului de alte venituri din exploatare (cont 7581), conform punctului 180 alin. (3) din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009:

"180

(3) In conturile de furnizori si clienti se evidentiaza distinct datoriile, respectiv creantele din penalitati stabilite conform clauzelor contractuale, despagubiri datorate pentru contracte intrerupte inainte de termen si alte elemente de natura similara."

si punctului 256 alin. (1) litera e) din aceleasi reglementari:

"256. -

(1) Veniturile din exploatare cuprind:

e) alte venituri din exploatarea curenta, cuprinzind veniturile din creante recuperate, penalitati contractuale [...];".

Conform contabilitatii de angajamente, la punctul 36 alin. (1) din reglementarile contabile mentionate se arata ca "efectele tranzactiilor si ale altor evenimente sint recunoscute

atunci cind tranzactiile si evenimentele se produc (si nu pe masura ce numerarul sau echivalentul sau este incasat sau platit) si sint inregistrate in contabilitate si raportate in situatiile financiare ale perioadelor aferente."

Fata de cele prezentate, rezulta ca despagubirea respectiva trebuie inregistrata pe venit, ca o creanta fata de antreprenorul respectiv, in anul in care aceasta ar fi devenit "exigibila", adica in anul in care s-a reziliat contractul cu constructorul pentru nefinalizarea lucrarii.

Asadar, in luna decembrie, conform contractului, chiar in lipsa facturii, penalitatea respectiva se va inregistra in contabilitate astfel:

461 = 7581 - cu suma determinata conform celor mentionate in contract.

Din punct de vedere fiscal, facem referire la impozitul pe profit si la TVA.

Acest venit este un venit impozabil la calculul impozitului pe profit, deoarece nu se regaseste expres mentionat intre veniturile neimpozabile enumerate in mod exhaustiv la art. 20 din codul fiscal.

In ceea ce priveste colectarea TVA pentru suma respectiva, avem art. 137 alin. (3) litera b) din codul fiscal, in care se specifica faptul ca penalitatile nu fac parte din baza impozabila pentru TVA:

"(3) Baza de impozitare nu cuprinde urmatoarele:

a) [...]

b) sumele reprezentind daune-interese, stabilite prin hotarire judecatoreasca definitiva si irevocabila, penalizarile si orice alte sume solicitate pentru neindeplinirea totala sau partiala a obligatiilor contractuale, daca sunt percepute peste preturile si/sau tarifele negociate;"

Se pune intrebarea daca suma respectiva trebuie facturata sau nu.

La art. 155 alin. (5) si (6) sint mentionate situatiile in care factura este obligatoriu de emis si cind factura nu trebuie emisa in mod aobligatoriu:

(5) Persoana impozabila trebuie sa emita o factura catre fiecare beneficiar, in urmatoarele situatii:

a) pentru livrarile de bunuri sau prestarile de servicii efectuate;

b) pentru fiecare vinzare la distanta pe care a efectuat-o, in conditiile art. 132 alin. (2) şi (3);

c) pentru livrarile intracomunitare de bunuri efectuate in conditiile art. 143 alin. (2) lit. a) - c);

d) pentru orice avans incasat in legatura cu una dintre operatiunile mentionate la lit. a) si b).

(6) Prin exceptie de la alin. (5) lit. a) si d), persoana impozabila nu are obligatia emiterii de facturi pentru operatiunile scutite fara drept de deducere a taxei conform art. 141 alin. (1) si (2)."

Din cele prezentate, rezulta ca pentru operatiunile care nu sint inlcluse in baza de impozitare nu este obligatorie emiterea facturii.

Insa, la punctul 71 alin. (1) se precizeaza ca emiterea facturii nu este interzisa, fiind optiunea persoanei impozabile de a factura operatiunile efectuate. In situatia in care factura este emisa, aceasta trebuie sa contina cel putin informatiile prevazute laart. 155 alin. (19) sau (20) din Codul fiscal, dupa caz.

Asadar, emiterea facturii este optionala, nefiind interzisa, dar nici emiterea ei nu este interzisa.

Personal recomand emiterea facturii, pe care se va inscrie mentiunea "Neinclus in baza de impozitare".

Daca se emite factura, consider ca inregistrarea este:

4111 = 7581 -  cu suma daunelor percepute, stabilita conform contractului.

 
La emiterea biletului la ordin si introducerea lui in banca, se va face inregistrarea:

413 = 461 / 4111 - cu suma respectiva.

La incasarea efectiva la scadenta, in banca, a biletului, pe baza de extras de cont se face inregistrarea:

5121 = 413.

Mentionam ca biletul la ordin trebuie sa fie emis cu respectarea cerintelor impuse la art. 104 si, in special, la punctul 2 din Legea 58/1934 asupra cambiei si biletului la ordin, cu modificarile si completarile ulterioare:

"2.promisiunea neconditionata de a plati o suma determinata;".

 
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

de Mihaela Pascu

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
ProceduriInregistrari si Politici Contabilecontabilitatea de angajamentedespagubireafurnizoremitere facturiobligatiimonografieinregistrari contabile

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Data aparitiei: 14 Ianuarie 2014


Votati articolul "Introducerea la plata a biletului la ordin lasat garantie. Ce inregistrari contabile vom efectua?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Ce pasi pentru incheiere Contract cu avocati

Intrebare: Va rog sa ma ajutati in urmatoarea problema
pentru ca nu stiu cum sa o rezolv:

- institutia noastra doreste sa incheie un Contract de asistenta juridica cu o casa de avocatura
in vederea reprezentarii institutiei noastre in fata instantelor judecatoresti
intr-un dosar penal de o mare complexitate.
- s-a facut o Nota de justificare in acest sens de catre un salariat al institutiei noastre.
- la aceasta data, cand se doreste incheierea unui asemenea Contract,
institutia nu are bani alocati in buget pentru acest scop
- suntem o institutie publica subordonata Consiliului Judetean
- Consiliul Judetean ne-a transmis printr-o adresa ca:
"pentru solicitarea si aprobarea unei rectificari /virari bugetare
este necesara estimarea valorica a serviciilor de asistenta juridica".

1. - Va rog sa imi spuneti cum se procedeaza ?....
cum se face acea estimare ?
Ce trebuie sa facem ?

Ne adresam caselor de avocati si solicitam oferte de pret ?
Nimeni, nici un avocat pe care l-am contacta
nu cunoaste dosarul, complexitatea acestuia si
nu poate spune cat sa ceara ( ce onorariu ), pe ce perioada,....
Cum putem estima valoarea contractului, in raport de ce elemente ?

2. - Daca vom estima o valoare, iar serviciile vor fi costa mai mult ?
Mai putem cere ulterior o suplimentare de buget in acelasi scop ?
Ce pasi sunt de urmat ?

Ce sfaturi imi puteti da ?


Raspuns: Va multumesc foarte, foarte mult pentru tot !... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 14 Ianuarie 2014 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user
Intrebare antispam: 8 + 3 =
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016



Subiectele saptamanii

Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Modificari in Codul Fiscal 2020 - ATENTIE la noile Proceduri Contabile!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"MODIFICARILE din Contabilitate in 2020 - 9 Proceduri Contabile actualizate la zi"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X