email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Legea 149 din 2013: Ce nu mai pot face contabilii. Clarificari in sfera competentelor profesiilor liberale

ProceduriInregistrari si Politici Contabilelegea 149/2013experti contabiliconsultant fiscalmodificari


Autor: Justinian Cucu (jurist, expert in proceduri fiscale, consultant in domeniul proceduri fiscale)


Intrata in vigoare la data de 12 mai, Legea nr. 149/2013 privind aprobarea O.G. nr. 23/2012 pentru modificarea si completarea O.U.G. nr. 90/2008 privind auditul statutar al situatiilor financiare anuale si al situatiilor financiare anuale consolidate si a O.G. nr. 65/1994 privind organizarea activitatii de expertiza contabila si a contabililor autorizati si pentru modificarea altor acte normative aduce modificari unui numar important de reglementari cu impact asupra profesiilor liberale din sfera financiar-contabila.

De-a lungul timpului suprapunerile de competente dintre profesiile liberale a ridicat numeroase dispute cu privire la limitele si conditiile de exercitare. Ca orice organism individual, fiecare organizatie profesionala a incercat sa sublinieze distinctiile dintre profesiile liberale, motivandu-si esenta existentei, chiar daca unele dintre acestea manifesta suprapuneri consistente. Asa este exemplul expertilor contabili, consultantilor fiscali si auditorilor unde se pot constata elemente comune evidente. Treptat, ideea de distinctie totala a profesiilor liberale s-a materializat si in formulari mai mult sau mai putin echivoce si deloc unitare.

Unele formulari puteau fi interpretate chiar in sensul ca o serie de alte profesii pot fi exercitate cu respectarea dispozitiilor legale specifice. Asa este cazul prevederilor art. 17 din OG nr. 71/2001 privind organizarea si exercitarea activitatii de consultanta fiscala potrivit carora  consultantii fiscali si societatile comerciale de consultanta fiscala pot desfasura, pe langa activitatea de consultanta fiscala, cu respectarea conditiilor prevazute de actele normative in materie, si activitati de expertiza contabila si audit financiar.

Printre modificarile realizate de catre Legea 149/2013 care afecteaza modul de desfasurare a activitatilor de expert contabil, consultant fiscal, auditor si evaluator este faptul ca se mentine exercitarea distincta a profesiilor precizata expres de O.G. nr. 23/2012, subliniindu-se faptul ca trebuie indeplinite toate conditiile pentru exercitarea acestor profesii de la acces si pana la inscrierea ca membrii in organizatiile care coordoneaza respectivele profesii liberale.

Aceeasi formulare de separare clara a competentelor intre profesii care intr-o forma mai putin completa exista in cadrul O.G. nr. 65/1994 este adaugata in forma sa mai precisa in toate actele normative care reglementeaza si celelalte profesii. Astfel este modificat in mod corespunzator art. 30 din O.G. nr. 24/2011 privind unele masuri in domeniul evaluarii bunurilor, art. 3 alin. (3) din O.U.G. nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, dar si art. 17 din O.G. nr. 71/2001 privind organizarea si exercitarea activitatii de consultanta fiscala si art. 26 alin. (2) lit. b) din O.U.G. nr. 86/2006 privind organizarea activitatii practicienilor in insolventa.

Asadar, in fine, ansamblul legislatiei care reglementeaza profesiile de expert contabil, consultant fiscal, auditor si evaluator reprezentate de actele normative mentionate mai sus subliniaza in mod coerent distinctia dintre acesta si implicit imposibilitatea exercitarii altei profesii fara parcurgerea procedurii de acces, doar pe baza unor suprapuneri de atributii si competente.

Importanta profesiilor si delimitarea acestora determina intarirea si ajustarea atributiilor autoritatilor prin care se exercita supravegherea acestora. In acest sens sunt aduse modificari la nivelul Consiliului pentru Supravegherea Publica a Activitatii de Audit Statutar care se transforma in Consiliul pentru Supravegherea in Interes Public a Profesiei Contabile, realizandu-se o autoritate comuna pentru profesia de expert contabil si auditor. Aceasta este autoritatea competenta care instituie sisteme eficiente de investigatii si sanctiuni pentru a detecta, a corecta si a preveni efectuarea necorespunzatoare a activitatilor specifice profesiilor.

Alte modificari procedurale in aceeasi directiei au in vedere componenta Consiliului, dar si a Comisiei de disciplina care trebuie sa cuprinda persoane cu pregatire juridica sau economica.

In ceea ce priveste componenta Consiliului, modificarile au in vedere recent infiintata Autoritatea de Supraveghere Financiara care preia atributiile si prerogativele Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare, a Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor si a Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private.

Asadar, prin ajustari legislative succesive are loc deplina delimitare a profesiilor liberale din domeniul financiar-contabil fara a mai fi lasate posibile interpretari in ceea ce priveste suprapunerile. Ramane de vazut daca separarea totala a profesiilor face mai accesibile serviciile acestora catre persoanele interesate in conditiile in care profesionistul din domeniu trebuie sa parcurga proceduri total distincte pentru accesul la fiecare dintre acestea.



Autor: Justinian Cucu (jurist, expert in proceduri fiscale, consultant in domeniul proceduri fiscale)



de Mihaela Pascu

NOUTATI Contabile 2024

Manualul de Inventariere a fost actualizat cu Legea 296/2023 si OMFP 1447/2023!


 ATENTIE!

Acum exista reguli noi privind procedura de inventariere, introduse de:

  • Codul fiscal
  • OMFP 3067/2018
  • Legea 163/2018 care permite distribuirea de dividende pe parcursul anului
  • OMFP 3103/2017
  • Legea 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung
  • OMFP 1447/2023 pentru modificarea si completarea unor reglementari privind documentele financiar-contabile

  Explicatii complete gasiti in ghidul Manualul de inventariere. Societati comerciale. PFA. ONG.

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
ProceduriInregistrari si Politici Contabilelegea 149/2013experti contabiliconsultant fiscalmodificari


Data aparitiei: 20 Mai 2013

Votati articolul "Legea 149 din 2013: Ce nu mai pot face contabilii. Clarificari in sfera competentelor profesiilor liberale":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Societate care primeste imprumut de la asociat. Care sunt inregistrarile contabile?

    • In lumea afacerilor, accesul la capital este esential pentru functionarea si dezvoltarea unei societati, mai ales in fazele incipiente ale activitatii sale. In acest context, imprumuturile de la asociati devin o modalitate frecventa prin care firmele nou infiintate isi asigura lichiditatile necesare pentru a-si desfasura activitatea. Insa, inainte de a proceda la acordarea unui astfel de imprumut, partile implicate trebuie sa fie constiente de implicatiile legale si contabile ale...» citeste mai departe aici

  • Dividende interimare distribuite in cursul anului: monografia contabila si opinia specialistului

    • Putem distribui dividende interimare in cursul anului, in baza unor situatii financiare trimestriale, insa, daca nu le platim asociatilor pana la sfarsitul anului, trebuie sa declaram si sa platim impozit pe venit pana la data de 25 a anului urmator. Monografia contabila este simpla, insa intervin cateva conturi cu care nu suntem prea obisnuiti (463 si 456), astfel ca dupa regularizarea dividendelor (cu ocazia intocmirii situatiilor financiare anuale) este im...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • Mijloacele fixe de la A la Z: legislatie explicata si studii de caz

    • Toate operatiunile privind mijloacele fixe - achizitie, amortizare, reevaluare, casare, vanzare – pot genera erori de aplicarea a legii, amendate drastic. Stiati ca: - in conformitate cu art. 42 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 – neaplicarea corecta a reglementarilor contabile produce o amenda de la 300 lei la 4.000 lei? Ei bine, inregistrarea incorecta a unui obiect/mijloc fix poate genera o astfel de amenda! ...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X