email
MONOGRAFIILE CONTABILE 2022: Noutati legislative + TOP 6 Cazuri Practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"MONOGRAFIILE CONTABILE 2022: Noutati legislative + TOP 6 Cazuri Practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cum arata cele patru modificari majore propuse de noua Ordonanta?

noul cod fiscal2016ordonantaimpozituldividendetvacontributii

Incepand de la 1 ianuarie 2016, s-ar putea sa avem parte de un Cod fiscal cu peste 40 de articole modificate, in cazul in care un nou proiect de ordonanta, intocmit recent, va fi aprobat.

Astfel, in afara de reducerea cotei de TVA la apa de consum si pentru irigatii la 9%, incepand din 2016, sunt propuse modificari referitoare la impozitul pe veniturile microintreprinderilor, impozitul pe dividende, plata unor contributii si a unor taxe si impozite locale.

Impozitul pe veniturile microintreprinderilor

1. Se propune majorarea plafonului de incadrare in acest sistem de impunere de la 65.000 euro la 100.000 euro.

2. In vederea stimularii crearii de noi locuri de munca si pentru asezarea echitabila a sarcinii fiscale intre microintreprinderile, cu si fara salariati, se introduce un sistem diferentiat de cote de impozitare,
intre 1%-3% .

Astfel, cotele de impozitare pe veniturile microintreprinderilor sunt:
a)1% pentru microintreprinderile care au peste 2 salariati, inclusiv;
b) 2% pentru microintreprinderile care au un salariat;
c) 3 % pentru microintreprinderile care nu au salariati.
3. S-au introdus reguli pentru combaterea folosirii unor contracte de munca temporare pentru a se beneficia de cotele de impozitare reduse fata de cota de 3%.

 

Impozitul pe venit

1. Venituri din salarii si asimilate salariilor

Se propune ca in situatia veniturilor din salarii si asimilate salariilor obtinute in afara functiei de baza, impozitul lunar sa fie determinat prin aplicarea cotei de 16% asupra bazei de calcul determinate ca diferenta intre venitul brut si contributiile sociale obligatorii aferente unei luni, datorate potrivit legii in Romania sau in conformitate cu instrumentele juridice internationale la care Romania este parte, precum si, dupa caz, a contributiei individuale la bugetul de stat datorata potrivit legii, pe fiecare loc de realizare a acestora.

Masura a avut in vedere corelarea terminologiei utilizate la determinarea impozitului pe veniturile din salarii si asimilate salariilor, atat pentru cele obtinute la functia de baza cat si cele in afara functiei de baza, prin inlocuirea sintagmei “contributiile sociale obligatorii aferente unei luni, datorate potrivit legii in Romania si a contributiilor sociale obligatorii datorate in statele membre ale Uniunii Europene, Spatiului Economic European si Confederatiei Elvetiene potrivit prevederilor regulamentelor Uniunii Europene, precum si in statele cu care Romania are incheiate conventii/acorduri privind coordonarea sistemelor de securitate sociala", cu sintagma „ contributiile sociale obligatorii aferente unei luni, datorate potrivit legii in Romania sau in conformitate cu instrumentele juridice internationale la care Romania este parte, precum si, dupa caz, a contributiei individuale la bugetul de stat datorata potrivit legii". Astfel, se face referire la intreaga legislatie internationala cu privire la contributiile sociale obligatorii, pentru a elimina eventualele confuzii ce ar putea aparea in aplicarea respectivelor reglementari.

2. Veniturile din dividende

Pentru veniturile sub forma de dividende, inclusiv castigul obtinut ca urmare a detinerii de titluri de participare definite de legislatia in materie la organisme de plasament colectiv se propune devansarea
masurii de reducere a cotei de impozit de la 16% la 5% din suma acestora, impozitul fiind final.

3. Venitul din pensii

Precizarea in mod expres, la stabilirea venitului impozabil din pensii, ca element de calcul deductibil, a contributiei individuale de asigurari sociale de sanatate datorata potrivit legii, in vederea specificarii tipului de contributie sociala obligatorie datorata potrivit legii.

4. Alte masuri de natura tehnica.

 

Contributii sociale obligatorii

Modificarile in domeniul contributiilor sociale obligatorii aduse prin prezentul proiect cuprind urmatoarele:

1. Exceptarea de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate a persoanelor fizice care detin o asigurare pentru boala si maternitate pe teritoriul unui stat cu care Romania aplica un acord
bilateral de securitate sociala cu prevederi pentru asigurarea de boala – maternitate;

2. S-au corelat prevederile Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal cu cele ale Legii nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, referitoare la ajutoarele/sumele acordate potrivit legii, in cazul
decesului personalului din cadrul institutiilor publice de aparare, ordine publica si securitate nationala, decedat ca urmare a participarii la actiuni militare si indemnizatiile lunare de invaliditate acordate
personalului ca urmare a participarii la actiuni militare.

3. Alte clarificari tehnice.

Impozitul pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti si impozitul pe reprezentantele firmelor straine infiintate in Romania

Se propune devansarea masurii de reducere a cotei de impozit pentru veniturile din dividende obtinute de persoane nerezidente din Romania de la 16% la 5%, pentru anul 2016.

Masura este coroborata cu cea similara propusa in Titlul II Impozitul pe profit si Titlul IV Impozitul pe venit avand ca scop asigurarea unui tratament unitar si nediscriminatoriu pentru investitiile straine.

Taxa pe valoarea adaugata

Avand in vedere importanta apei potabile in consumul populatiei, precum si insemnatatea apei pentru irigatii in sustenabilitatea si dezvoltarea agriculturii din Romania, se propune reducerea cotei de TVA la 9% incepand cu data de 1 ianuarie 2016 pentu livrarea apei potabile si a apei pentru irigatii in agricultura.

Aceasta masura este conforma cu acquis-ul comunitar in domeniu si este de natura a crea premisele pentru:

- o abordare uniforma in ceea ce priveste regimul TVA aplicabil produselor alimentare, avand in vedere importanta apei potabile ca aliment in consumul populatiei, dar si ca element esential pentru pregatirea altor alimente;

- crearea posibilitatii ca si cetatenii cu venituri foarte mici, in special populatia din mediul rural, sa poata consuma apa potabila din sistemul public, care indeplineste conditiile corespunzatoare de calitate;

- imbunatatirea sanatatii publice generale prin cresterea nivelului de accesibilitate a cetatenilor la consumul de apa potabila si, implicit, prin stimularea consumului de apa potabila din sistemul public;
- facilitarea de noi investitii in perioada urmatoare, care sa aduca Romania in randul tarilor care sa poata furniza apa potabila tuturor consumatorilor;

- derularea in conditii optime a programelor de investitii din fondurile europene nerambursabile, atat in sectorul apei cat si in sectorul agricol;

- sustenabilitatea sectorului apei si a sectorului agricol, in vederea atingerii obiectivelor asumate de Romania prin Tratatul de Aderare.

Impozite si taxe locale

Prin proiectul de ordonanta de urgenta din punct de vedere a impozitelor si taxelor locale se propune:

- in cazul inmatricularii sau inregistrarii unui mijloc de transport in cursul anului, proprietarul acestuia are obligatia sa depuna o declaratie la organul fiscal local in a carui raza teritoriala de competenta are
domiciliul, sediul sau punctul de lucru, dupa caz, in termen de 30 de zile de la data dobandirii.

- corectarea unor exprimari gramaticale, precum si inlocuirea cuvantului prevazut la art.470 alin.7, respectiv in loc de taxa asupra mijloacelor de transport cu impozitul pe mijloacele de transport;
- corectarea unei exprimari gramaticale, prevazute la art.481.alin 2.lit a);

- o corectie materiala la art. 474, alin. (7), lit. a) in sensul ca momentul declararii valorii lucrarilor de construire va fi cand se solicita autorizatia de construire.

- pentru eliminarea confuziilor generate de denumirea taxei mentionate la art. 475 alin. (3), in scopul aplicarii corecte a prevederilor legale, se elimina sintagma „alimentatie publica".


- extinderea scutirii sau a reducerii de la plata taxelor speciale prevazute la art 485 lit f) si pentru persoanele cu handicap grav sau accentuat si persoanele incadrate in gradul I de invaliditate;

- decalarea termenelor de depunere, de la 29 februarie la 31 martie 2016, a declaratiilor privind cladirile proprietatea persoanelor fizice sau juridice cu destinatie nerezidentiala sau mixta, a declaratiilor privind mijloacele de transport radiate din circulatie, precum si depunerea documentelor justificative eliberate in anul 2015, privind scutirile sau reducerile de la plata impozitului pe cladiri, teren sau a mijloacelor de transport in cazul persoanelor fizice sau juridice care sunt indreptatite prin lege sa beneficieze de aceste facilitati;

- pentru necomunicarea informatiilor cu relevanta fiscala pentru identificarea contribuabililor sau a materiei impozabile ori taxabile s-a introdus o amenda contraventionala cuprinsa intre 500-2.500 lei.

Aceste modificari sunt redate conform proiectului de OUG despre care puteti citi si AICI.


de Miruna Petrache

NOUTATI din Legislatie aparute in 2022

Costurile de productie ale firmei. Atentie la amenzi!


Dvs. dati importanta cuvenita calculatiei costurilor de productie?
Pentru ca este decisiva:

  •   pentru pastrarea unei evidente contabile corecte a productiei
  •   pentru rezultate contabile si fiscale conforme legislatie in vigoare
  •   pentru protectie maxima impotriva erorilor in registrele dvs. contabile
  •   pentru evitarea amenzilor FISCULUI
  •   pentru managementul eficient al proceselor din firma!

Comandati acum Modele editabile pentru Calculatia Costurilor!

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
noul cod fiscal2016ordonantaimpozituldividendetvacontributii

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Urmareste-ne pe Google News

Data aparitiei: 27 Octombrie 2015


Votati articolul "Cum arata cele patru modificari majore propuse de noua Ordonanta?":
Rating:

Nota: 4.5 din 5 din 2 voturi


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Alte articole publicate in data de 27 Octombrie 2015 ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Noutati in Codul Fiscal 2022 - Monografii contabile actualizate
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT Raportul Special
"MONOGRAFIILE CONTABILE 2022: Noutati legislative + TOP 6 Cazuri Practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X