Va reamintim ca in Monitorul Oficial nr. 81 din 4 februarie 2016 a fost publicat Ordinul Ministrului Finantelor Publice nr. 123/28.01.2016, privind principalele aspecte legate de intocmirea si depunerea situatiilor financiare si raportarilor contabile anuale aferente exercitiului financiar 2015.
Prevederile Ordinului M.F.P. nr.123/2016 se aplica de catre entitatile carora le sunt incidente Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, aprobate prin Ordinul Ministrului Finantelor Publice nr. 1.802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si de cele carora le sunt incidente Reglementarile contabile conforme cu Standardele internationale de raportare financiara, aplicabile societatilor comerciale ale caror valori mobiliare sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata, aprobate prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul finantelor publice, nr. 1.286/2012, cu modificarile si completarile ulterioare.
Entitatile autorizate, reglementate si supravegheate de Banca Nationala a Romaniei, respectiv Autoritatea de Supraveghere Financiara intocmesc situatii financiare anuale la 31 decembrie avand in vedere pe langa reglementarile aplicabile acestora si prevederile generale cuprinse in anexa nr. 1 din Ordinul Ministrului Finantelor Publice nr.123/2016.
Persoanele juridice fara scop patrimonial intocmesc situatii financiare anuale incheiate la 31 decembrie avand in vedere, pe langa reglementarile aplicabile acestora, (Ordinul M.F.P. nr.1969/2007) si prevederile generale cuprinse la pct. I.1.3 din anexa nr. 1 din Ordinul Ministrului Finantelor Publice nr.123/2016.
Termenele de depunere a Situatiilor financiare si a raportarilor contabile anuale aferente exercitiului financiar 2015 sunt:
- pentru societatile comerciale, societatile/companiile nationale, regiile autonome, institutele nationale de cercetare-dezvoltare, 150 de zile de la incheierea exercitiului financiar, care se implinesc la 30 mai 2016;
- pentru celelalte persoane prevazute la art. 1, alin.(1) - (3) din Legea nr. 82/1991, republicata (institutiile publice, asociatiile si celelalte persoane juridice cu si fara scop patrimonial) 120 de zile de la incheierea exercitiului financiar, care se implinesc la 29 aprilie 2016;
- pentru subunitatile din Romania care apartin unor persoane juridice cu sediul sau domiciliul in strainatate (cu exceptia subunitatilor deschise in Romania de societati rezidente in state apartinand Spatiului Economic European) 150 de zile de la incheierea exercitiului financiar, care se implinesc la 30 mai 2016;
- pentru persoanele juridice aflate in lichidare, o raportare anuala, in termen de 90 de zile de la incheierea fiecarui an calendaristic, care se implinesc la 30 martie 2016;
Au obligatia depunerii de raportari contabile anuale in termen de 150 de zile de la incheierea exercitiului financiar si:
- entitatile care au optat pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic.Acestea au obligatia de a intocmi raportari contabile anuale la 31 decembrie distinct de situatiile financiare anuale incheiate la data aleasa pentru acestea, cu respectarea prevederilor Legii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
-subunitatile deschise in Romania de societati rezidente in state apartinand Spatiului Economic European.
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Manual de politici contabile - Stick USB
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Entitatile care nu au desfasurat activitate de la constituire pana la sfarsitul exercitiului financiar de raportare nu intocmesc situatii financiare anuale, urmand sa depuna in acest sens la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice o declaratie pe propria raspundere a persoanei care are obligatia gestionarii entitatii, in termen de 60 de zile de la incheierea exercitiului financiar, care se implinesc la 29 februarie 2016.
In vederea depunerii declaratiilor de inactivitate in forma electronica, avand atasata o semnatura electronica extinsa, sau numai in format hartie si in format electronic, entitatile folosesc programul de asistenta pus la dispozitie gratuit de catre Ministerul Finantelor Publice pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
Situatiile financiare anuale, se intocmesc cu ajutorul programului de asistenta elaborat de Ministerul Finantelor Publice care contine formularistica necesara si programul de verificare cu documentatia de utilizare aferenta.
Programul de asistenta este pus la dispozitia entitatilor gratuit de Ministerul Finantelor Publice si poate fi obtinut direct de la unitatile fiscale teritoriale sau poate fi descarcat de pe portalul ANAF, de la adresa www.anaf.ro, domeniul servicii online, subdomeniul declaratiielectronice optiunea descarcare declaratii.
Situatiile financiare anuale si documentele cerute de lege, se depun in format hartie si in format electronic la registratura unitatilor teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice sau la oficiile postale, prin scrisori cu valoare declarata, sau numai in forma electronica pe portalul www.e-guvernare.ro, avand atasata o semnatura electronica extinsa.
Formatul electronic al situatiilor financiare anuale si al situatiilor financiare anuale simplificate, generat prin programele de asistenta, consta intr-un fisier de tip .PDF avand atasat un fisier .xml precum si un fisier cu extensia .zip. Fisierul cu extensia .zip va contine documentele cerute de lege scanate alb-negru, lizibil si cu o rezolutie care sa permita incadrarea in limita a 9,5 MB a fisierului PDF la care este atasat fisierul zip.
Programul de asistenta pentru raportarile contabile anuale la 31 decembrie este elaborat distinct de programul de asistenta aplicabil pentru intocmirea situatiilor financiare anuale, respectiv situatiilor financiare anuale simplificate.
Atentionam contribuabilii ca nerespectarea reglementarilor emise de Ministerul Finantelor Publice cu privire la intocmirea, semnarea si depunerea in termenul prevazut de lege a situatiilor financiare anuale constituie contraventie, iar nerespectarea se sanctioneaza conform din Legii nr.82/1991 a contabilitatii, astfel:
-cele referitoare la intocmire si semnare, cu amenda de la 2.000 lei la 3.000 lei;
-cele referitoare la depunerea in termenul legal, cu amenda de la 300 lei la 1.000 lei, daca perioada de intarziere este cuprinsa intre 1 si 15 zile lucratoare, cu amenda de la 1.000 lei la 3.000 lei, daca perioada de intarziere este cuprinsa intre 16 si 30 de zile lucratoare, si cu amenda de la 1.500 lei la 4.500 lei, daca perioada de intarziere depaseste 30 de zile lucratoare.
Sursa: ANAF Cluj