Atentie, Contabili!

Codul Fiscal s-a modificat!
Va rugam sa cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Impozitul pe profit, venit si salarii"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Impozitul pe profit, venit si salarii

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Impozitul pe profit, venit si salarii".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Stiri si analize economice

Detasarea salariatilor in cadrul prestarii de servicii transnationale

Multumim Revistei de Fiscalitate

cons. jur. Daniela Stefan

Detasarea salariatilor in cadrul prestarii de servicii transnationale

Regimul aplicabil salariatilor detasati in cadrul prestarii de servicii transnationale este stabilit prin Legea nr. 344/2006, care transpune in legislatia nationala Directiva Parlamentului European si a Consiliului 96/71/CE din 16 decembrie 1996 privind detasarea lucratorilor in cadrul prestarii de servicii, conform art. 293 din Codul muncii.

Prevederile acestei legi se aplica intreprinderilor stabilite intr-un stat membru al Uniunii Europene sau al Spatiului Economic European, care, in cadrul prestarii de servicii transnationale, detaseaza pe teritoriul Romaniei salariati cu care au stabilite raporturi de munca. Asadar, Legea nr. 344/2006 nu este aplicabila angajatorilor persoane fizice, acestia neavand calitatea de intreprindere.

Prin salariat detasat se intelege salariatul care in mod normal lucreaza intr-un alt stat decat Romania, dar pentru o perioada de timp limitata isi desfasoara activitatea in Romania (art. 3 din Legea nr. 344/2006).

Procedura specifica privind detasarea salariatilor in cadrul prestarii de servicii transnationale pe teritoriul Romaniei este reglementata de Hotararea Guvernului nr. 104/2007. Dispozitiile Legii nr. 344/2006 se aplica in masura in care intreprinderile stabilite intr-un stat membru al Uniunii Europene sau al Spatiului Economic European adopta una dintre urmatoarele masuri cu caracter transnational:

a) detasarea unui salariat pe teritoriul Romaniei, in numele intreprinderii si sub coordonarea acesteia, in cadrul unui contract incheiat intre intreprinderea care face detasarea si beneficiarul prestarii de servicii care isi desfas oara activitatea in Romania, daca exista un raport de munca, pe perioada detasarii, intre salariat si intreprinderea care face detasarea.
In cazul detasarii salariatului strain in aceste conditii, intreprinderea care face detasarea si beneficiarul prestarii de servicii care isi desfasoara activitatea in Romania trebuie sa faca dovada existentei raportului de colaborare dintre ei, numai prin contract incheiat in forma scrisa (art. 3 alin. (1) din H.G. nr. 104/2007). Unitatea/intreprinderea din Romania beneficiara a prestarilor de servicii are obligat ia de a pune la dispozitia inspectorilor de munca, la cerere, contractul incheiat in forma scrisa;
b) detasarea unui salariat la o unitate situata pe teritoriul Romaniei sau la o intreprindere care apartine unui grup de intreprinderi, situata pe teritoriul Romaniei, daca exista un raport de munca, pe perioada detasarii, intre salariat si intreprinderea care face detasarea.

Cartea Verde a Contabilitatii 2015
Cartea Verde a Contabilitatii 2015

Vezi detalii

Proceduri Contabile pentru Societati Comerciale 2015
Proceduri Contabile pentru Societati Comerciale 2015

Vezi detalii

OMFP 3055/2009 a fost abrogat!
OMFP 3055/2009 a fost abrogat!

Vezi detalii



Documentele care atesta detasarea cetatenilor straini pe teritoriul Romaniei trebuie sa contina inclusiv lista nominala a salariatilor detasati (art. 4 alin. (1) din H.G. nr. 104/2007). Unitatea/intreprinderea situata pe teritoriul Romaniei are obligatia de a detine aceste documente pe toata perioada in care utilizeaza salariati straini detasati si de a le pune la dispozitia inspectorilor de munca ori de cate ori sunt solicitate;
c) punerea la dispozitie a unui salariat, de catre o intreprindere de munca temporara sau agentie de plasare, la o intreprindere utilizatoare stabilita sau care isi desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei, daca exista un raport de munca, pe perioada detasarii, intre salariat si intreprinderea de munca temporara sau agentia de plasare.

Detasarea salariatului strain in aceste conditii se face pe baza contractului de punere la dispozitie incheiat in forma scrisa intre intreprinderea de munca temporara sau agentia de plasare straina si intreprinderea utilizatoare a salariatului strain situata pe teritoriul Romaniei (art. 5 alin. (1) din H.G. nr. 104/2007).

Intreprinderea utilizatoare a salariatului strain are obligatia de a prezenta inspectorilor de munca, la cerere, contractul de punere la dispozitie incheiat cu intreprinderea de munca temporara sau cu agentia de plasare straina.

Potrivit art. 5 din Legea nr. 344/2006, notiunea de salariat este cea reglementata in legislatia romana6. In contextul art. 6 din Legea nr. 344/2006, indiferent de legea aplicabila raportului de munca, salariatii detasati pe teritoriul Romaniei in cadrul prestarii de servicii transnat ionale beneficiaza de conditiile de munca stabilite prin legea romana si/sau prin contractul colectiv de munca la nivel national si de ramura, cu privire la:

a) durata maxima a timpului de munca si durata minima a repausului periodic;
b) durata minima a concediilor anuale platite;
c) salariul minim, inclusiv compensarea sau plata muncii suplimentare;
d) conditiile de punere la dispozitie a salariatilor, in special de catre intreprinderile de munca temporara;
e) sanatatea si securitatea in munca;
f) masurile de protectie aplicabile conditiilor de munca pentru femeile insarcinate sau pentru cele care au nascut recent, precum si pentru copii si tineri;
g) egalitatea de tratament dintre barbati si femei, precum si alte dispozitii in materie de nediscriminare.

Art. 8 alin. (1) din aceeasi lege instituie o exceptie partiala, in sensul ca prevederile art. 6 lit. b) (durata minima a concediilor anuale platite) si lit. c) (salariul minim, inclusiv compensarea sau plata muncii suplimentare) nu se aplica7
in cazul lucrarilor de montaj initial si/sau de prima instalare a unui bun, lucrari care fac parte integranta dintr-un contract de furnizare de bunuri si sunt necesare pentru punerea in functiune a bunului furnizat, fiind executate de salariati calificati si/sau specializati ai intreprinderii furnizoare, daca durata detasarii este de cel mult 8 zile.

Durata detasarii se calculeaza pe baza unei perioade de referinta de un an de la data inceperii detasarii. La calculul duratei detasarii se iau in considerare perioadele anterioare in care postul a fost ocupat de un lucrator detasat.

In sensul Legii nr. 344/2006, notiunea de salariu minim este cea prevazuta de lege si/sau de contractul colectiv de munca aplicabil.

Art. 10 din Legea nr. 344/2006 stipuleaza ca dispozitiile acestei legi nu limiteaza aplicarea conditiilor de munca mai favorabile pentru salariatii detasati in Romania.

Asadar, se pot acorda si drepturi suplimentare salariatilor detasati, fata de cele stabilite expres si imperativ de Legea nr. 344/2006.

Intreprinderile carora le sunt incidente prevederile Legii nr. 344/2006 au obligatia de a transmite o comunicare privind detasarea salariatilor potrivit anexei nr. 1 din H.G. nr. 104/2007, in limba romana, inspectoratului teritorial de munca in a carui raza urmeaza sa se desfasoare activitatea, cu minimum 5 zile anterior inceperii activitatii salariatilor detasati pe teritoriul Romaniei, dar nu mai tarziu de prima zi de activitate. O copie a acestei comunicari se transmite si beneficiarului prestarii de servicii, la aceeasi data la care a fost transmisa inspectoratului teritorial de munca.

De asemenea, aceste intreprinderi vor transmite inspectoratului teritorial de munca orice modificare a elementelor prevazute in Anexa nr. 1, in termen de 5 zile de la data producerii acesteia.

In situatia in care societatea straina detaseaza un salariat strain care este cetatean al unui stat nemembru al Uniunii Europene sau al Spatiului Economic European, aceasta va completa o declaratie, conform Anexei nr. 2 din Normele metodologice, potrivit careia salariatul respectiv indeplineste conditiile legale de munca din statul membru al Uniunii Europene sau al Spatiului Economic European in care intreprinderea straina este stabilita. Declaratia se transmite, in limba romana, inspectoratului teritorial de munca in a carui raza urmeaza sa se desfasoare activitatea, cu minimum 5 zile anterior inceperii activitatii salariatului cetatean al unui stat nemembru al Uniunii Europene sau al Spatiului Economic European, detasat pe teritoriul Romaniei.

Eventualele conflicte de munca determinate de incalcarea drepturilor cu privire la conditiile de munca ale salariatilor detasati se pot solutiona, conform art. 14 din Legea nr. 344/2006, de catre instantele judecatoresti competente din Romania sau de catre instantele judecatoresti dintr-un alt stat, potrivit conventiilor internationale existente in materie de competenta juridica.

Note:
1. Legea nr. 344 din 19 iulie 2006 privind detasarea salariatilor in cadrul prestarii de servicii transnationale, publicata in M.Of. nr. 636 din 24 iulie 2006
2. Publicata in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene (JOCE), nr. L 018 din 21 ianuarie 1997
3. Romania va realiza transpunerea, pana la data aderarii la Uniunea Europeana, in legislatia nationala a dispozitiilor comunitare privind comitetul european de intreprindere in unitatile de dimensiune comunitara, pe masura aparitiei si dezvoltarii in economie a unor astfel de intreprinderi, precum si pe cele privind detasarea salariatilor in cadrul furnizarii de servicii.
4. Prevederile Legii nr. 344/2006 nu se aplica personalului navigant al intreprinderilor din marina comerciala
5. Publicata in M.Of. nr. 111 din 14 februarie 2007
6. Conform art. 10 din Codului muncii, salariatul este definit ca fiind persoana fizica, parte a contractului individual de munca, care se obliga sa presteze munca pentru si sub autoritatea unui angajator, persoana fizica sau juridica, in schimbul unei remuneratii denumite salariu. Contractul colectiv de munca unic la nivel national nr. 2.895/2006 pe anii 2007-2010 (art. 69 alin. (1)) reia identic definitia data de Codul muncii la art. 10
7. Exceptia prevazuta de art. 6 alin. (1) din Legea nr. 344/2006 nu se aplica activitatilor din domeniul constructiilor, care vizeaza construirea, repararea, intretinerea, modificarea sau demolarea cladirilor, in special urmatoarelor activitati: excavatii, terasament, constructii, montare si demontare a elementelor prefabricate, amenajare sau echipare, transformare, renovare, reparare, demontare, demolare, mentenanta, intretinere, lucrari de vopsire si curatare, imbunatatiri
8. H.G. nr. 1.507 din 12 decembrie 2007 pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata, publicata in M.Of. nr. 877 din 20 decembrie 2007, prevede la art. 1 ca, incepand cu 1 ianuarie 2008, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se stabileste la 500 lei lunar, pentru un program complet de lucru de 170 de ore in medie pe luna in anul 2008, reprezentand 2,941 lei/ora. Art. 2 din H.G. nr. 1-507/2007 precizeaza ca, incepand cu 1 iulie 2008, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata va fi de 540 lei lunar, reprezentand 3,176 lei/ora, in conditiile realizarii principalilor indicatori economici pe care este construit bugetul de stat pe anul 2008, respectiv cresterea produsului intern brut, tinta de inflatie, precum si de nivelul productivitatii muncii
9. Potrivit art. 47 din Codul muncii, pe durata detasarii, salariatul beneficiaza de drepturile care ii sunt mai favorabile, fie de drepturile de la angajatorul care a dispus detasarea, fie de drepturile de la angajatorul la care este detasat. Tot in acest sens, art. 47 din Contractul colectiv de Munca unic la nivel national nr. 2.895/2006 prevede ca persoanele detasate isi mentin toate drepturile pe care le-au avut la data detasarii, cu exceptia celor privind igiena si protectia muncii, chiar daca la locul de munca unde sunt detasate acestea nu se mai regasesc. Daca la locurile de detasare, drepturile echivalente au niveluri mai mari sau se acorda si alte drepturi, persoanele detasate beneficiaza de acestea, inclusiv de toate drepturile privind protectia si igiena muncii, corespunzatoare noului loc de munca.

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 17 Septembrie 2008


Votati articolul "Detasarea salariatilor in cadrul prestarii de servicii transnationale":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Firme afiliate sau nu ..ce presupune asta fiscal ???

Intrebare: Un SRL , platitor de TVA are 3 asociati ( sot-sotie-tata,) din care unul administrator si majoritar . Unul din ei mai este administrator si la alta firma , neplatitoare de TVA , unde este tot majoritar ( si unde sunt si ceilalti asociati ) ,
Firma platitaore de TVA ( cu TVA LA INCASARE ) factureaza catre cealalata firma . Se considera ca sunt afiliate ? Trebuie ca pentru livrarile catre acea firma neplatitoare de TVA sa le consider ca si cum ar fi cu TVA LA FACTURARE ???
Ce alte particularitati mai sunt ???
Va multumesc mult

Raspuns: Societatile afiliate sunt cele care detin participare in alte societati sau in situatia in care au...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 17 Septembrie 2008 ARTICOLE SIMILARE

X

Noi apreciem opinia ta.
Adauga comentariul tau acum


user
user

Intrebare antispam: 5 + 5 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau
Produse de contabilitate - REDUCERE 25%

Subiectele saptamanii

  • Descarcati Declaratia 112 - Ultima versiune Martie 2015 - Stare D112

    • Va informam ca PDF-ul inteligent pentru Declaratia 112 privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate, conform Ordinului comun al ministrului finantelor publice nr.1977/ 09.12.2013, ministrului muncii, familiei, protectiei sociale si persoanelor varstnice nr.2757/ 23.12.2013 si al ministrului sanatatii nr.1580/ 23.12.2013, a fost actualizat la data de 03.03.2015. S-a ajuns ast...» citeste mai departe aici

  • Conturi existente la 31.12.2014, redenumite din 1.01.2015

    • V-am scris cu o zi in urma despre transpunerea conturilor din 2014 in 2015, in urma modificarilor aduse de OMFP 1802/2014. Revenim, de data aceasta, cu o redare a conturilor existente la 31 decembrie 2014 si redenumite de la 1 ianuarie 2015. Planul de conturi general actualizat 2015 poate fi consultat...» citeste mai departe aici

  • Tot ce trebuie sa stiti despre Semnatura Electronica in FOREXEBUG

    • Obligativitatea Semnaturii Electronice Din anul 2015, toate Institutiile Publice vor raporta obligatoriu prin sistemul informatic FOREXEBUG situatiile financiare. Astfel, pentru raportarile la Ministerul Finatelor Publice va deveni obligatoriu certificatul digital calificat de semnatura electronica. Este important ca furnizorul de certificat digital sa fie acreditat in conditiile legii. „Fiind vorba despre date financiare, e...» citeste mai departe aici

  • Presedintele Consiliului fiscal explica influenta noului Cod fiscal si efectele care se vor vedea in timp

    • In cadrul unui eveniment de specialitate desfasurat joi,  presedintele Consiliului Fiscal, Ionut Dumitru, a explicat in ce fel se vor face simtite efectele masurilor de relaxare fiscala propuse in proiectului noului Cod fiscal. Potrivit acestuia, socul va fi unul destul de mare, iar efectele pozitive se vor materializa in timp, citeaza Agerpres: "Socul este unul destul de mare dupa... si efectele pozitive care se vor materializa, cum ar fi de exemplu mai multe lo...» citeste mai departe aici

  • Cum recunoastem cheltuielile si veniturile din mentenanta?

    • In randurile urmatoare, tinem cont de urmatoarele aspecte: O societatea deruleaza operatiunile de mai jos: - achizitie soft + mentenanta 2 ani, acestea apar ca un pachet, o singura linie pe factura, fara sa se poata distinge valoarea softului si mentenanta. Acest pachet se vinde in acelasi mod, pachet catre client. - achizitie soft + mentenanta 2 ani, apar pe linii separate pe factura, se va vine clientului in acelasi mod. In primul caz se inregistreaza...» citeste mai departe aici

  • Reportare cheltuieli cu dobanda. Cum procedam?

    • In randurile de mai jos, avem de analizat cazul unei societati care la data de 31.12.2014 in contul 121 are sold debitor in suma de 149344 lei si capitaluri proprii negative. Cheltuielile cu dobanda sunt in suma de 154.450 lei. Grad de indatorare nu se poate calcula deoarece exista capitaluri proprii negative. In aceasta situatie toata dobanda devine nedeductibila din punct de vedere fiscal, astfel ca vom stabili daca se reporteaza pentru anii urmatori. Rezulta ca firma ar...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Impozitul pe profit, venit si salarii
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Impozitul pe profit, venit si salarii".
X