Inspectia Muncii a desfasurat, in perioada 26 – 30 octombrie 2020, Campania nationala de control in domeniul transporturilor rutiere in urma careia au iesit la iveala incalcari ale legislatiei in vigoare si dezechilibre in relatia angajat - angajator.
Inspectorii au fost cu ochii pe respectarea, de catre transportatorii rutieri, a prevederilor legale referitoare la incheierea si executarea contractelor individuale de munca, a timpului de munca si de odihna a conducatorilor auto, a legislatiei si a directivelor europene ce vizeaza detasarea lucratorilor in cadrul prestarii de servicii transnationale transpuse in legislatia nationala.
Actiunile de control au vizat relatiile de munca din domeniul transporturilor rutiere, in special cele realizate cu autocamioane mai grele de 3,5 tone si cu automobile cu o capacitate mai mare de 8 locuri si s-au realizat in trafic, in zona rampelor de incarcare/descarcare, in autogari, in spatiile vamale si la sediile operatorilor de transport rutier. Actiunile de control in trafic s-au realizat in cooperare cu Inspectoratul de Stat pentru Controlul in Transportul Rutier si Politia Rutiera.
Inspectia Muncii informeaza ca au fost controlati 908 angajatori si au fost aplicate 266 de sanctiuni contraventionale, dintre care amenzi in valoare de 659.000 de lei. De asemenea, s-au dispus 1.344 de masuri de remediere a neconformitatilor constatate.
Valoarea amenzilor aplicate pentru munca nedeclarata reprezinta 73% din totalul amenzilor aplicate, iar valoarea amenzilor aplicate pentru incalcarea de catre angajator a prevederilor art. 119 din Codul muncii privind evidenta orelor de munca reprezinta 15% din totalul amenzilor aplicate.
Cu ocazia controalelor au fost identificate urmatoarele neconformitati:
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
- neconcordanta intre evidenta orelor de munca efectiv prestate de conducatorii auto asa cum rezulta din cardurile tahograf si evidenta orelor de munca intocmita in conformitate cu prevederile art. 119 din Codul muncii;
- neacordarea sporurilor privind munca efectuata in timpul repausului saptamanal, munca de noapte, orele suplimentare, concediul de odihna etc.;
- nerespectarea prevederilor art. 16 alin. 1) si alin. 2) din Codul muncii, privind obligatia angajatorului de incheiere a contractului individual de munca anterior inceperii activitatii de catre salariat si neinregistrarea in registrul general de evidenta a salariatilor a contractului individual de munca, cel tarziu in ziua anterioara inceperii activitatii;
- neinitierea negocierii contractului colectiv de munca la nivel de unitate;
- nerespectarea clauzelor contractului individual de munca cu timp partial;
- nerespectarea prevederilor art. 6 alin. 3) din OG nr. 37/2007, privind obligatia de a descarca si stoca la sediu, cel mai tarziu la fiecare 28 de zile, datele din cartelele tahografice ale conducatorilor auto.
"Tinand cont de impactul social si de urmarile care pot avea loc in cazul unui accident rutier, ca o consecinta a activitatii intense desfasurate de catre conducatorii auto, a numarului mare de ore pe care acestia le desfasoara la locul de munca, cat si a stresului cu care se confrunta, si, intrucat multe sindicate si patronate din domeniul transportului rutier si organizatii nonguvernamentale sesizeaza aspecte legate de activitatea conducatorilor auto, periodic, Inspectia Muncii organizeaza campanii nationale de control la angajatorii din domeniul rutier. De asemenea, am avut in vedere neconformitatile constatate cu ocazia controalelor efectuate la operatori de transport rutier cu privire la timpul de munca al conducatorilor auto conform datelor extrase din cartelele tahografice comparativ cu evidenta orelor de munca prestate, ceea ce impune verificarea modului de aplicare a regulilor privind perioadele de conducere, pauzele si perioadele de odihna ale conducatorilor auto si de utilizare a aparatelor de inregistrare a activitatii acestora. De mentionat sunt si reactiile aparute in presa, precum si numeroasele sesizari adresate de persoanele fizice si juridice fata de activitatea de transport rutier. Locul de munca mobil, cerintele de siguranta rutiera si complexitatea reglementarilor nationale si internationale din domeniul relatiilor de munca creeaza dificultati suplimentare de monitorizare si control al acestei activitati. Inspectia Muncii va acorda, in continuare, o atentie deosebita transportului rutier si va actiona ferm in scopul eliminarii tuturor formelor de abuz in relatia angajat-angajator.” declara Dantes Nicolae BRATU, inspector general de stat.