Pe site-ul Ministerului Muncii a fost publicata in dezbatere publica proiectul de ordin pentru aprobarea procedurii de aplicare a prevederilor art. IV alin. (1) si (2) din Legea nr. 72/2022 pentru anularea unor obligatii fiscale si pentru modificarea unor acte normative. Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Operare SAGA Exemple practice si recomandari Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
In actele de control intocmite, Inspectia Muncii, prin inspectoratele teritoriale de munca, va confirma, in baza documentelor prezentate de catre angajator, natura veniturilor acordate sub forma indemnizatiei de delegare, detasare, inclusiv a indemnizatiei specifice detasarii transnationale, a prestatiei suplimentare acordate in baza clauzei de mobilitate, potrivit prevederilor art. IV alin. (2) din Legea nr. 72/2022 pentru anularea unor obligatii fiscale si pentru modificarea unor acte normative.
Actele de control intocmite vor fi transmise catre organele fiscale teritoriale competente din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala pentru a fi avute in vedere in cadrul eventualelor actiuni de inspectie fiscala care vor fi efectuate la contribuabilii in cauza.
Consulta proiectul de act normativ mai jos:
ORDIN
pentru aprobarea procedurii de aplicare a prevederilor art. IV alin. (1) si (2) din
Avand in vedere:
- art. IV alin. (1) si (2) din Legea nr. 72/2022 pentru anularea unor obligatii fiscale si pentru modificarea unor acte normative;
- prevederile Legii nr. 108/1999 pentru infiintarea si organizarea Inspectiei Muncii, republicata, cu modificarile ulterioare;
- prevederile Hotararii Guvernului nr. 488/2017 privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Inspectiei Muncii, cu modificarile ulterioare;
- Referatul de aprobare nr. 216/DLCA/29.06.2022 al Inspectiei Muncii
in temeiul art. 18 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 23/2022 privind organizarea si functionarea Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale si al art. 10 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor, cu modificarile si completarile ulterioare, ministrul muncii si solidaritatii sociale si ministrul finantelor emit urmatorul:
ORDIN
Art. 1 - Se aproba ”Procedura privind reincadrarea fiscala a sumelor acordate sub forma indemnizatiei de delegare, a indemnizatiei de detasare, inclusiv a indemnizatiei specifice detasarii transnationale, a prestatiei suplimentare acordate in baza clauzei de mobilitate primite de salariati, care poate fi realizata de organele fiscale in temeiul art. 11 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, in urma controalelor realizate de organele competente ale Inspectiei Muncii, prin care se constata situatiile de delegare, detasare, detasare transnationala in care se pot afla salariatii, dupa caz, potrivit legii”, prevazuta in Anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2 - Directiile de specialitate si structurile subordonate din cadrul Ministerului Finantelor si Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale, respectiv Agentia Nationala de Administrare Fiscala si Inspectia Muncii, vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3 - Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
ANEXA
la Ordinul nr. ……………………………………….
PROCEDURA
privind reincadrarea fiscala a sumelor acordate sub forma indemnizatiei de delegare, a indemnizatiei de detasare, inclusiv a indemnizatiei specifice detasarii transnationale, a prestatiei suplimentare acordate in baza clauzei de mobilitate primite de salariati, care poate fi realizata de organele fiscale in temeiul art. 11 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, in urma controalelor realizate de organele competente ale Inspectiei Muncii, prin care se constata situatiile de delegare, detasare, detasare transnationala in care se pot afla salariatii, dupa caz, potrivit legii
A) Referitor la activitatea Inspectiei Muncii, care prin inspectoratele teritoriale de munca verifica situatiile declarate de contribuabili privind delegarea, detasarea sau detasarea transnationala in care se afla salariatii, dupa caz, potrivit legii, se va proceda dupa cum urmeaza:
Art. 1 - Inspectia Muncii, prin inspectoratele teritoriale de munca, efectueaza controale specifice la contribuabilii stabiliti pe teritoriul Romaniei care, in cadrul prestarii de servicii transnationale, detaseaza, pe teritoriul unui stat membru, altul decat Romania sau pe teritoriul Confederatiei Elvetiei, salariati cu care au stabilite raporturi de munca.
Art. 2 – Inspectia Muncii, in urma controalelor realizate prin inspectoratele teritoriale de munca, procedeaza la constatarea situatiilor de delegare, detasare, detasare transnationala in care se pot afla salariatii, dupa caz, potrivit legii, sau la nerespectarea prevederilor legale
incidente pentru situatiile mentionate.
Art. 3 – In actele de control intocmite, Inspectia Muncii, prin inspectoratele teritoriale de munca, va confirma, in baza documentelor prezentate de catre angajator, natura veniturilor acordate sub forma indemnizatiei de delegare, detasare, inclusiv a indemnizatiei specifice
detasarii transnationale, a prestatiei suplimentare acordate in baza clauzei de mobilitate, potrivit prevederilor art. IV alin. (2) din Legea nr. 72/2022 pentru anularea unor obligatii fiscale si pentru modificarea unor acte normative.
Art. 4 – Inspectia Muncii, prin inspectoratele teritoriale de munca, va efectua aceste controale atat la cererea autoritatilor si institutiilor publice, precum si a oricaror alte entitati, cat si din oficiu, ca urmare a actiunilor de control proprii.
Art. 5 – Actele de control intocmite conform celor de mai sus vor fi transmise catre organele fiscale teritoriale competente din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala pentru a fi avute in vedere in cadrul eventualelor actiuni de inspectie fiscala care vor fi efectuate la contribuabilii in cauza.
B) Referitor la activitatea organelor fiscale teritoriale competente din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, care pot efectua reincadrarea fiscala a sumelor acordate sub forma indemnizatiei de delegare, detasare, inclusiv a indemnizatiei specifice detasarii transnationale, a prestatiei suplimentare acordate in baza clauzei de mobilitate primite de salariati, sunt posibile urmatoarele 2 (doua) situatii:
B.1. (1) Organele fiscale teritoriale ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala vor selecta in baza analizei de risc contribuabilii la care Inspectia Muncii, prin inspectoratele teritoriale de munca, a efectuat controale specifice potrivit celor mentionate la pct. A) si pentru care actele de control au fost transmise catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala.
(2) Fundamentarea constatarilor in ceea ce priveste impozitul pe venit si contributiile sociale, va fi efectuata tinand cont de constatarile efectuate de Inspectia Muncii, prin inspectoratele teritoriale de munca, cu privire la natura veniturilor acordate salariatilor sub forma indemnizatiei de delegare, detasare, inclusiv a indemnizatiei specifice detasarii transnationale, a prestatiei suplimentare acordate in baza clauzei de mobilitate.
(3) La finalizarea verificarilor se vor incheia acte administrativ – fiscale, conform prevederilor Legii nr. 207/2017 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
B.2. (1) Situatia in care in urma analizelor de risc si a controalelor inopinate efectuate de organele de control fiscal din cadrul ANAF, pot fi identificate situatii de delegare/detasare/detasare transnationala in care se pot afla salariatii contribuabililor care au facut obiectul analizei de risc/controale inopinate.
(2) Pentru confirmarea naturii veniturilor realizate de salariatii contribuabililor in cauza, organele teritoriale competente ale ANAF vor solicita, inspectoratelor teritoriale de munca din subordinea Inspectiei Muncii, efectuarea de verificari pentru constatarea uneia dintre situatiile de delegare, detasare, detasare transnationala in care se afla salariatii contribuabililor respectivi, potrivit prevederilor art. IV alin. (2) din Legea nr. 72/2022 pentru anularea unor obligatii fiscale si pentru modificarea unor acte normative.
(3) Dupa primirea actelor de control de la inspectoratele teritoriale de munca se poate proceda la efectuarea de actiuni de inspectie fiscala in care se poate realiza reincadrarea fiscala a sumelor acordate sub forma indemnizatiei de delegare, detasare, inclusiv a indemnizatiei specifice detasarii transnationale, a prestatiei suplimentare acordate in baza clauzei de mobilitate, primite de salariati, in temeiul prevederilor art. 11 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, tinand cont de constatarile efectuate de Inspectia Muncii, prin inspectoratele teritoriale de munca.