email
CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Detasarea salariatilor in Romania si in alte state membre ale UE: impozitul pe venit, contributiile sociale si indemnizatia de detasare

Detasarea salariatilor in Romania si in alte state membre ale UE: impozitul pe venit, contributiile sociale si indemnizatia de detasare
detasare salariatiimpozit pe venitcontributii sociale detasareindemnizatie detasarediurna

Potrivit prevederilor Legii nr. 53/2003 privind Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, detasarea reprezinta actul prin care se dispune schimbarea temporara a locului de munca, din dispozitia angajatorului, la un alt angajator, in scopul executarii unor lucrari in interesul acestuia.  

In mod exceptional, prin detasare se poate modifica si felul muncii, dar numai cu consimtamantul scris al salariatului.  

Detasarea poate fi dispusa pentru o perioada de cel mult un an.  

Totul despre Detasarea transnationala a salariatilor! Aflati care sunt principalele probleme intalnite in practica si solutiile optime si cum se aplica modificarile aduse de Ordinul 874/2023 privind reincadrarea fiscala a diurnei.


Perioada detasarii poate fi prelungita pentru motive obiective care impun prezenta salariatului la angajatorul la care s-a dispus detasarea, cu acordul ambelor parti, din 6 in 6 luni. Totusi, salariatul poate refuza detasarea dispusa de angajatorul sau, in mod exceptional si pentru motive personale temeinice.  

Salariatul detasat are dreptul la plata cheltuielilor de transport si cazare, precum si la o indemnizatie de detasare, in conditiile prevazute de lege sau de contractul colectiv de munca aplicabil.


Drepturile cuvenite salariatului detasat sunt acordate de angajatorul la care s-a dispus detasarea.  

Pe durata detasarii, salariatul beneficiaza de drepturile care ii sunt mai favorabile, fie cele de la angajatorul care a dispus detasarea, fie cele de la angajatorul la care este detasat.  

Angajatorul care detaseaza are obligatia de a lua toate masurile necesare pentru ca angajatorul la care s-a dispus detasarea sa isi indeplineasca integral si la timp toate obligatiile fata de salariatul detasat.  

Acest articol a aparut in Revista Monitorul Contabil, singura publicatie dedicata exclusiv profesionistilor din contabilitate.

Rezolva profesionist orice provocare fiscal-contabila cu Monitorul Contabil!

Revista Monitorul Contabil
 este o publicatie de specialitate unica care nu trece neobservata in mediul fiscal-contabil datorita continutului sau exceptional si care reuseste sa-ti ofere solutii pentru problemele frecvent generate de legislatia in continua schimbare. Cuprinde informatii cu privire la toate schimbarile fiscal-contabile ale momentului, intr-un format inedit si cu o structura usor de parcurs. Click aici pentru detalii >>


Daca angajatorul la care s-a dispus detasarea nu isi indeplineste integral si la timp toate obligatiile fata de salariatul detasat, acestea vor fi indeplinite de angajatorul care a dispus detasarea.

Pe durata detasarii, salariatul isi pastreaza functia si toate celelalte drepturi prevazute in contractul individual de munca.

In cazul detasarii transnationale se aplica prevederile Legii nr. 16/2017, cu modificarile si completarile ulterioare.

Salariatii detasati de pe teritoriul Romaniei in cadrul prestarii de servicii transnationale beneficiaza, indiferent de legea aplicabila raportului de munca, de conditiile de munca stabilite prin acte cu putere de lege, acte administrative, prin conventii colective sau sentinte arbitrale de aplicare generala, valabile in statul membru pe teritoriul caruia sunt prestate serviciile, cu privire la:  
a) durata maxima a timpului de munca si durata minima a repausului periodic;  
b) durata minima a concediilor anuale platite;  
c) remuneratia aplicabila pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene;  
d) conditiile pentru punerea la dispozitie a salariatilor, in special de catre agentii de munca temporara;  
e) sanatatea, securitatea si igiena in munca;  
f) masurile de protectie aplicabile conditiilor de munca pentru femeile insarcinate sau pentru cele care au nascut recent, precum si pentru copii si tineri;  
g) egalitatea de tratament intre barbati si femei, precum si alte dispozitii in materie de nediscriminare;  
h) conditiile privind cazarea salariatilor atunci cand aceasta este oferita de angajator salariatilor trimisi sa exercite temporar lucrari sau sarcini corespunzatoare atributiilor de serviciu la un alt loc de munca decat cel obisnuit;  
i) indemnizatiile sau rambursarea cheltuielilor de transport, cazare si masa pentru salariatii obligati, din ratiuni profesionale, sa calatoreasca catre si de la locul lor de munca obisnuit in statul membru pe teritoriul caruia sunt detasati sau in cazul in care acestia sunt trimisi temporar de angajatorul lor de la locul lor de munca obisnuit la un alt loc de munca, in conformitate cu legislatia sau contractul colectiv de munca cu aplicabilitate generala din statul gazda.

In ceea ce priveste retinerea si declararea impozitului si a contributiilor sociale aferente veniturilor salariale:

Impozitul pe venit

Impozitul pe venit se aplica in cazul persoanelor fizice rezidente romane, cu domiciliul in Romania, veniturilor obtinute din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei.  
Locul impozitarii veniturilor obtinute, in Romania sau in statul de detasare, depinde de durata detasarii. 
Astfel:
 Impozitul se datoreaza in Romania daca:  
    - detasarea se face pe o perioada mai mica de 183 de zile in orice perioada de 12 luni dintr-un an fiscal;  
    - remuneratia este platita de angajatorul din Romania sau in numele acestuia.

Impozitul se datoreaza in statul in care are loc detasarea daca:  
    - detasarea se realizeaza pe o perioada mai mare de 183 de zile in orice perioada de 12 luni dintr-un an fiscal;  
    - perioada initiala este mai mica de 183 de zile, dar este prelungita ulterior sederea in statul respectiv peste perioada mentionata.

Dupa expirarea perioadei initiale de 183 de zile, angajatorul rezident in Romania nu mai calculeaza, nu mai retine si nu mai vireaza impozitul pe venitul din salarii.  
In cazul in care perioada initiala este mai mare de 183 de zile, angajatorul rezident in Romania nu calculeaza, nu retine si nu vireaza impozitul pe venitul din salarii.  

Daca perioada initiala stabilita prin actul de detasare este mai mare de 183 de zile, dar detasarea inceteaza inainte de perioada stabilita, dreptul de impunere a veniturilor din salarii revine statului roman, astfel:
a) In situatia in care persoana fizica isi continua relatia contractuala generatoare de venituri din salarii cu angajatorul, veniturile aferente perioadelor anterioare pentru care nu s-a calculat, nu s-a retinut si nu s-a virat impozitul pe salarii se impun separat fata de drepturile lunii curente, prin aplicarea cotei de impozit asupra bazei de calcul determinate separat pentru fiecare luna.  
Impozitul astfel calculat se retine de catre angajator din veniturile din salarii incepand cu luna incetarii detasarii si pana la lichidarea impozitului.  
Impozitul se recupereaza intr-o perioada cel mult egala cu perioada in care persoana fizica a fost detasata in strainatate.  
Angajatorul, la solicitarea autoritatii fiscale, prezinta documente care atesta incetarea detasarii, respectiv documentul/documentele care atesta data sosirii in Romania a persoanei detasate;
b) In situatia in care persoana fizica nu mai are relatii contractuale generatoare de venituri din salarii cu angajatorul si acesta din urma nu poate efectua retinerea diferentelor de impozit, regularizarea impozitului datorat de persoana fizica se realizeaza de catre organul fiscal competent, pe baza declaratiei privind veniturile realizate din strainatate.

Contributiile sociale

In ceea ce priveste obligatiile privind retinerea si plata contributiilor sociale obligatorii, sunt avute in vedere prevederile Regulamentului nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala, cu modificarile si completarile ulterioare. Potrivit art. 11 din regulamentul mentionat, persoanele carora li se aplica prevederile acestui regulament sunt supuse legislatiei unui singur stat membru.

Regula generala este ca persoana care desfasoara o activitate salariata sau independenta intr-un stat membru se supune legislatiei din statul membru respectiv. De la aceasta regula generala, art. 12 din regulament stabileste exceptii in cazul detasarii. Astfel, persoana care desfasoara o activitate salariata intr-un stat membru, pentru un angajator care isi desfasoara in mod obisnuit activitatile in acel stat membru si care este detasata de angajatorul respectiv in alt stat membru pentru a lucra pentru angajator, continua sa fie supusa legislatiei primului stat membru, cu conditia ca:
- durata previzibila a activitatii sa nu depaseasca 24 de luni si 
- sa nu fi fost trimisa sa inlocuiasca o alta persoana.

Exceptia se stabileste pe baza documentului portabil A1. Acest document se obtine de la casa teritoriala de pensii si dovedeste mentinerea titularului acestuia la sistemul de securitate sociala din statul de trimitere (Romania). Lipsa acestuia nu impiedica desfasurarea de activitati profesionale pe teritoriul altui stat membru al Uniunii Europene. Intr-un astfel de caz devine aplicabila regula generala in domeniu – cea a asigurarii conform legislatiei locului de desfasurare a activitatii.

Pe durata detasarii, contributiile sociale obligatorii urmeaza a fi platite in Romania de catre angajatorul roman.

a) CAS in cota de:
- 25% datorata de catre persoanele fizice care au calitatea de angajati;
- 4% datorata suplimentar de catre angajatori in cazul conditiilor deosebite de munca;
- 8% datorata suplimentar de catre angajatori in cazul conditiilor speciale de munca.
b) CASS in cota de 10%.
c) Contributia asiguratorie pentru munca.

Indemnizatia de detasare

Indemnizatia specifica detasarii transnationale este destinata sa asigure protectia sociala a salariatilor, acordata in vederea compensarii inconvenientelor cauzate de detasare, care constau in indepartarea salariatului de mediul sau obisnuit. Conform art. 76 alin. (2) lit. k) si art. 142 lit. g) din Codul fiscal, sunt considerate venituri asimilate veniturilor salariale si intra in calculul impozitului pe venit si al contributiilor sociale indemnizatia de detasare, inclusiv indemnizatia specifica detasarii transnationale, prestatiile suplimentare primite de lucratorii mobili prevazuti in Hotararea Guvernului nr. 38/2008 privind organizarea timpului de munca al persoanelor care efectueaza activitati mobile de transport rutier, cu modificarile ulterioare, precum si orice alte sume de aceeasi natura, altele decat cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare, primite de salariati potrivit legislatiei in materie, pe perioada desfasurarii activitatii in alta localitate, in tara sau in strainatate, in interesul serviciului, pentru partea care depaseste plafonul neimpozabil stabilit astfel:

- (i) in tara, de 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizatie, prin hotarare a Guvernului, pentru personalul autoritatilor si institutiilor publice, in limita a 3 salarii de baza corespunzatoare locului de munca ocupat;
- (ii) in strainatate, de 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru diurna, prin hotarare a Guvernului, pentru personalul roman trimis in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni cu caracter temporar, in limita a 3 salarii de baza corespunzatoare locului de munca ocupat.

Plafonul aferent valorii a 3 salarii de baza corespunzatoare locului de munca ocupat se calculeaza distinct pentru fiecare luna in parte, prin raportarea celor 3 salarii la numarul de zile lucratoare din luna respectiva, iar rezultatul se multiplica cu numarul de zile corespunzator fiecarei luni din perioada de delegare/detasare/desfasurare a activitatii in alta localitate, in tara sau in strainatate. In ceea ce priveste indemnizatia de detasare, se vor retine atat impozitul pe venit, cat si contributiile sociale pentru sumele ce depasesc de 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru diurna, aferent statelor in care sunt detasate persoanele respective, in limita a 3 salarii de baza corespunzatoare locului de munca ocupat.

 

Foto: pexels.com


de Vera Constantin

NOUTATI Contabile 2024

A aparut: Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024


Nu rata ghidul practic care te scoate acum din impasul generat de orice inregistrare contabila!

76 monografii, de maxima actualitate, intocmite impecabil, dezvoltate dupa o structura completa:

Prezentarea cadrului legal
• Noutatile legislative legate de subiectul dezbatut
• Tratamentul contabil exemplificat prin cazuri practice si exemple
• Inregistrarile contabile aferente fiecarui caz practic prezentat
• Tratamentul din punct de vedere fiscal, al TVA si al impozitului pe profit
• Atentionari, recomandari, sfaturi referitoare la subiect

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
detasare salariatiimpozit pe venitcontributii sociale detasareindemnizatie detasarediurna


Data aparitiei: 10 Septembrie 2024

Votati articolul "Detasarea salariatilor in Romania si in alte state membre ale UE: impozitul pe venit, contributiile sociale si indemnizatia de detasare":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Contabilitatea HORECA - monografii contabile, legislatie explicata si comentata

    • Industria HORECA reprezinta un domeniu plin de provocari pentru contabili, asa ca niciodata nu poate sa spuna un profesionist ca ar cunoaste toate informatiile necesare. Pentru cei care activeaza in acest domeniu, gestionarea aspectelor financiare poate fi o provocare continua, avand in vedere natura complexa a operatiunilor si a cerintelor legale si fiscale in schimbare constanta. De la gestionarea inventarului si a costurilor de productie la urma...» citeste mai departe aici

  • Guvernul adopta masuri de sprijin pentru populatie si mediul de afaceri

    • Guvernul a aprobat, la propunerea Ministerului de Finante, urmatoarele masuri: extinderea stimulentelor fiscale pentru investitiile in activitati de cercetare-dezvoltare, plafonarea tarifelor RCA pana la finalul acestui an, un parteneriat intre MF/ANAF si Posta Romana pentru promovarea facilitatilor acordate prin...» citeste mai departe aici

  • Factura refuzata in SPV: cele doua modalitati de corectare a facturilor

    • Codul fiscal prevede doua modalitati de corectare a facturilor. In cazul in care factura nu a fost inca transmisa beneficiarului, aceasta se anuleaza si se emite o noua factura corecta. Daca factura fiscala emisa eronat a fost transmisa beneficiarului, atunci: - fie se emite o noua factura care trebuie sa cuprinda, pe de o parte, informatiile din factura initiala, numarul si data facturii corectate, valorile cu semnul minus sau, dupa caz, o mentiune din ca...» citeste mai departe aici

  • 30 septembrie 2024 - Termenul limita de depunere a Formularului 216

    • D.G.R.F.P. Cluj-Napoca reaminteste persoanelor fizice ca, in anul 2024, termenul limita de depunere a formularului 216, pentru declararea impozitului special pe bunurile imobile de valoare mare si de plata a acestuia, este 30 septembrie 2024. Prin OPANAF nr. 3738/2024 a fost aprobat : -modelul, continutul si instructiunile de completare a formularului 216 "Declaratie privind impozitul special pe bunurile imobile si mobile de valoare mare;...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X