email
Modificari la MONOGRAFIILE CONTABILE in 2021: Studii de caz + Explicatii detaliate

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Modificari la MONOGRAFIILE CONTABILE in 2021: Studii de caz + Explicatii detaliate"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Monografie contabila privind asocierea in participatiune

Intrebare

Care este modul de transmitere si inregistrare in contabilitate a veniturilor si cheltuielilor o 2 societati comerciale in cazul unui contract de asociere in participatiune care la art. 7 precizeaza: modalitatea de impartire a rezultatelor activitatilor economice comune desfasurate. Impartirea rezultatelor financiare (profit si pierdere) se va efctua lunar proportional cu cota de participare a fiecarui asociat, respectiv 70% pentru SC “A” SRL si 30% pentru SC “B” SRL, iar daca acest lucru nu este posibil in procentele stabilite, se va regulariza in ultima luna a anului fiscal?

Raspuns:

Contabilitatea asocierilor in participatie se organizeaza si conduce distinct de catre unul dintre coparticipanti conform intelegerilor contractuale dintre parti.

Elementele de natura veniturilor si cheltuielilor determinate de operatiunile asocierilor in participatie se contabilizeaza distinct de catre asociatul desemnat prin contractul de asociere, iar la sfarsitul perioadei de raportare, cheltuielile si veniturile inregistrate pe naturi, se transmit pe baza de decont, procentual in functie de cota de participare, fiecarui asociat in vederea inregistrarii acestora in contabilitatea proprie in conformitate cu reglementarile contabile aplicabile.

Evidenta asocierii, se organizeaza atat la nivelul asocierii cat si in contabilitatea fiecarui coparticipant cu ajutorul contului 458 “Decontari din operatii in participatii”, analitic distinct pe fiecare coparticipant.

Avand in vedere ca in prezent, prin legislatia contabila nationala, nu este obligatorie prezentarea si raportarea activitatilor de grup, inclusiv cele de asociere, elementele rezultate din astfel de activitati se raporteaza in situatiile financiare astfel:

- veniturile si cheltuielile asocierii in participatie, in cote proportionale la nivelul fiecarui asociat;

- activele si datoriile asocierii, incorporate in situatiile financiare ale asociatului care are obligatia contabilizarii activitatilor din asociere.

In ceea ce priveste imobilizarile puse la dispozitia asocierii, acestea sunt cuprinse in evidenta contabila a celui care le detine in proprietate, urmand ca in evidenta asocierii sa fie evidentiate doar cheltuielile cu amortizarea corespunzatoare.

Actul normativ care reglementeaza Asocierea in Participatie este Codul Fiscal.

La Art. 28 sunt precizari referitoare la impozit pe profit, iar la Art. 154 si Art. 156 sunt precizari referitoare la TVA.

Decontul de TVA se depune de asociatul care conduce contabilitatea asocierii. In decont se inscriu operatiunile din desfasurarea activitatii proprii si operatiunile din asociere. Facurile se emit pe numele societatii care are calitatea de responsabil al asocierii. Jurnalul de vanzari si de cumparari se tine separat pentru operatiunile asocierii de catre societatea responsabila.

Monografie contabila:

Societatile A si B participa la o asociere in participatie, in vederea obtinerii de bunuri, conform contractului de asociere, astfel:

Societatea A - 70% structurat astfel:

aport in natura – mijloc fix in valoare de 24.000 u.m. , durata de amortizare 5 ani.

aport in numerar - 67.000 u.m.

Societatea B – 30%.

aport in natura – mijloc fix 36.000 u.m., durata de amortizare 4 ani

aport in numerar – 3.000 u.m.

In cursul lunii A, au fost inregistrate urmatoarele venituri si cheltuieli din activitatea de asociere:

Veniturile totale obtinute de catre asociere 60.000 u.m, din care:

- venituri din vanzarea marfurilor obtinute - 40.000 u.m

Cheltuielile totale obtinute de catre asociere 50.000 u.m. din care:

- cheltuieli cu materii prime si materiale auxiliare aferente obtinerii bunurilor – 15.000 u.m.

- cheltuieli cu energia si apa 3.000 u.m.

- cheltuieli cu salariile 10.000 u.m.

In cursul lunii A, societatile A si B obtin urmatoarele veniruri si cheltuieli:

Societatea A:

- venituri – 70.000 u.m.

- cheltuieli – 50.000 u.m.

Societatea B:

- venituri – 50.000 u.m

- cheltuieli – 30.000 u.m.

Conform contractului de asociere, contabilitatea este tinuta de catre asociatul A .

1. Organizarea si conducerea contabilitatii la societatea A

Contabilitatea se organizeaza si se conduce pana la nivel de balanta, atat pentru activitatea proprie, cat si pentru contabilitatea asocierii.

Toate obligatiile catre bugetul de stat se inregistreaza si se platesc de catre asociatul care are obligatia organizarii si conducerii contabilitatii asocierii.

1.1. Inregistrarea operatiunilor rezultate din activitatea de asociere in participatie

Inregistrarea aportului in natura:

2133 “Mijloace de transport” = 458 “Decontari din operatii in participatie/A ” 24.000

2133 “Mijloace de transport” = 458 “Decontari din operatii in participatie/B ” 36.000

Inregistrarea aportului in numerar:

5121”Conturi la banci in lei” = 458“Decontari din operatii in participatie/A ” 67.000

5121”Conturi la banci in lei” = 458“Decontari din operatii in participatie/B ” 3.000

Evidentierea veniturilor aferente asocierii:

Inregistrarea veniturilor din vanzarea marfurilor

4111 “Clienti” = % 47.600

707 “Venituri din vanzarea marfurilor” 40.000

4427 “TVA colectata” 7.600

Inregistrarea altor venituri

4111 “Clienti” = % 23.800

708 “Venituri din activitati diverse" 20.000

4427 “TVA colectat” 3.800

Evidentierea cheltuielilor aferente asocierii:

Inregistrarea cheltuielilor cu materialele consumabile

% = 401 “Furnizori” 17.850

602 “Cheltuieli cu materialele consumabile" 15.000

4426 “TVA deductibila” 2.850

Inregistrarea cheltuielilor cu energia electrica:

% = 401 “Furnizori” 3.570

605 “Cheltuieli cu energia si apa” 3.000

4426 “TVA deductibila” 570

Inregistrarea cheltuielilor cu salariile personalului

641 ”Cheltuieli cu = 421 “Personal remuneratii” 10.000

remuneratiile personalului” datorate

Inregistarea contributiei la asigurarile sociale

6451 “Contributia unitatii la = 4311 “Contributia unitatii 2.050

asigurarile sociale” la asigurarile sociale”

Inregistarea contributiei unitatii la fondul de somaj

6452 “Contributia unitatii la = 4371 “Contributia unitatii 250

fondul de somaj” la fondul de somaj”

Inregistrarea comisionului la Camera de Munca

635 “Cheltuieli cu alte impozite,” = 447 “Fonduri speciale - taxe” 75

taxe si varsaminte asimilate si varsaminte asimilate

Inregistrarea contributiei la fondul de accidente:

6451 “Contributia unitatii la = 4311 “Contributia unitatii 50

asigurarile sociale- la asigurarile sociale-

fond de accidente” fond de accidente”

Inregistrarea platii obligatiilor catre bugetul de stat

% = 5121 12.425

421 “Personal remuneratii datorate” 10.000

4311 “Contributia unitatii 2.100

la asigurarile sociale”

4371 “Contributia unitatii la fondul de somaj” 250

447 “ Fonduri speciale – taxe si varsaminte asimilate” 75

Inregistarea amortizarii mijlocului fix adus ca aport de societatea A

6811 “Cheltuieli cu amortizarea” = 281 " Amortizarea mijloacelor fixe " 400

Inregistarea amortizarii mijlocului fix adus ca aport de societatea B

6811 “Cheltuieli cu amortizarea” = 281 " Amortizarea mijloacelor fixe" 750

Inregistrarea altor cheltuieli

% = 5311 "Casa in lei" 21.926

628 "Alte cheltuieli cu serviciile executate de terti" 18.425

4426 “TVA deductibila” 3.501

Inregistrarea repartizarii, pe baza de decont, a veniturilor si cheltuielilor din asociere, catre cei doi asociati A si B :

Repartizarea catre asociatul A a veniturilor si cheltuielilor:

a) Repartizarea veniturilor:

% = 458 “Decontari din operatii in participatie” 42.000

707 “Venituri din vanzarea marfurilor” 28.000

708 “Venituri din activitati diverse” 14.000

b) Repartizarea cheltuielilor:

458 “Decontari din operatii = % 35.000

in participati/A ” 602 “Cheltuieli cu materiale” 10.500

605 “Cheltuieli cu energia si apa” 2.100

641 ”Cheltuieli cu remuneratiile 7.000

personalului”

6451 “Contributia unitatii la 1.470

asigurarile sociale”

6452 “Contributia unitatii la 175

fondul de somaj”

635 “Cheltuieli cu alte impozite,” 52

taxe si varsaminte asimilate

6811 “Cheltuieli cu amortizarea” 805

628 "Alte cheltuieli cu serviciile executate de terti” 12.898

Repartizarea catre asociatul B a veniturilor si cheltuielilor

a) Repartizarea veniturilor :

% = 458 “Decontari din operatii in participatie/B ” 18.000

707 “Venituri din vanzarea marfurilor” 12.000

708 “Venituri din activitati diverse” 6.000

b) Repartizarea cheltuielilor

458 “Decontari din operatii = % 15.000

in participati/B " 602“Cheltuieli cu materialele” 4.500

605 “Cheltuieli cu energia si apa” 900

641”Cheltuieli cu remuneratiile 3.000

personalului”

6451 “Contributia unitatii la 630

asigurarile sociale”

6452 “Contributia unitatii la 75

fondul de somaj”

635 “Cheltuieli cu alte impozite,” 22

taxe si varsaminte asimilate

6811 “Cheltuieli cu amortizarea” 345

628 “Alte cheltuieli cu serviciile executate de terti 5.528

1.2. Inregistrarea operatiunilor aferente activitatii din activitatea proprie

a) Inregistrarea aportului in natura:

458 “Decontari din operatii in participatie/A ” = 2133 “Mijloace fixe” 24.000

b) Inregistrarea aportului in numerar:

458 “Decontari din operatii in participatie/A ” = 5121”Conturi la banci in lei” 67.000

Inregistarea colectarii cheltuielilor si veniturilor societatii A

Inregistrarea colectarii cheltuielilor :

% = 5311 "Casa in lei" 59.500

628 “Alte cheltuieli cu serviciile 50.000

executate de terti”

4426 “TVA colectat” 9.500

Inregistrarea colectarii veniturilor

5311 "Casa in lei" = % 83.300

708 “Venituri din activitati diverse” 70.000

4427 “TVA colectat” 13.300

Inregistrarea preluarii cheltuielilor si veniturilor din asocierea in participatie

Preluarea veniturilor

458 “Decontari din operatii in = % 42.000

participatie/A ” 707 “Venituri din vanzarea marfurilor” 28.000

708 “Venituri din activitati diverse” 14.000

Preluarea cheltuielilor

% = 458 ”Decontari din asociatii in particip./B ” 35.000

602 “Cheltuieli cu materialele” 10.500

605 “Cheltuieli cu energia si apa” 2.100

641 ”Cheltuieli cu remuneratiile 7.000

personalului”

6451 “Contributia unitatii la 1.470

asigurarile sociale”

6452 “Contributia unitatii la 175

fondul de somaj”

635 “Cheltuieli cu alte impozite,” 52

taxe si varsaminte asimilate

6811 “Cheltuieli cu amortizarea” 805

628 “Alte cheltuieli cu serviciile 12.898

executate de terti”

Reflectarea in contabilitate a inchiderii conturilor de venituri si cheltuieli :

Inregistrarea inchiderii conturilor de venituri:

% = 121 “Profit si pierdere” 112.000

707 “Venituri din vanzarea marfurilor” 28.000

708 "Venituri din activitati diverse" 14.000

708 "Venituri din activitati diverse" 70.000

Inregistrarea inchiderii conturilor de cheltuieli

121 “Profit si pierdere” = % 85.000

602 “Cheltuieli cu materiale” 10.500

605 “Cheltuieli cu energia si apa” 2.100

641 ”Cheltuieli cu remuneratiile 7.000

personalului”

6451 “Contributia unitatii la 1.470

asigurarile sociale”

6452 “Contributia unitatii la 175

fondul de somaj”

635 “Cheltuieli cu alte impozite,” 52

taxe si varsaminte asimilate

6811 “Cheltuieli cu amortizarea” 805

628 “Alte cheltuieli cu serviciile 12.898

executate de terti”

628 “Alte cheltuieli cu serviciile 50.000

executate de terti”

Reflectarea in contabilitate a impozitului pe profit datorat de catre societatea A

Venituri totale 112.000 u.m.

din care:

- Venituri totale obtinute din activitatea proprie: 70.000 u.m.

- Venituri totale obtinute din asociere: 42.000 u.m

Cheltuieli totale 85.000 u.m.

din care:

- Cheluieli totale din activitatea proprie: 50.000 u.m

- Cheltuieli totale din asociere 35.000 u.m

Profit brut: 27.000 u.m.

Cota de impozit pe profit: 16%

Impozit pe profit datorat: 4.320 u.m.

691 “Cheltuieli cu impozitul pe profit” = 441 “Impozit pe profit” 4.320

Reflectarea in contabilitate a decontarii impozitului pe profit cu bugetul statului.

441 “Impozit pe profit” = 5121 “Conturi la banci in lei” 4.320

2. Organizarea si conducerea contabilitatii la societatea B

2.1. Inregistrarea operatiunilor aferente activitatii din asocierea in participatie

Inregistrarea aportului in natura:

458 “Decontari din operatii in participatie/B ” = 2133 “Mijloace fixe” 36.000

b) Inregistrarea aportului in numerar:

458 “Decontari din operatii in participatie/B ” = 5121”Conturi la banci in lei” 3.000

Reflectarea in contabilitate a preluarii veniturilor s cheltuielilor din asocierea in participatie:

a) inregistrarea preluarii veniturilor

458 “Decontari din operatii = % 18.000

in participatie/B ” 707 “Venituri din vanzarea marfurilor” 12.000

708 “Venituri din activitati diverse” 6.000

b) inregistrarea preluarii cheltuielilor

% = 458”Decontari din asociatii in particip./B ” 15.000

602 "Cheltuieli cu materii prime” 4.500

605 “Cheltuieli cu energia si apa” 900

641 ”Cheltuieli cu remuneratiile 3.000

personalului”

6451 “Contributia unitatii la asigurarile sociale” 630

6452 “Contributia unitatii la 75

fondul de somaj”

635 “Cheltuieli cu alte impozite,” 22

taxe si varsaminte asimilate

681 “Cheltuieli cu amortizarea” 345

628 “Alte cheltuieli cu serviciile executate de terti” 5.528

 

2.2. Inregistrarea operatiunilor aferente activitatii proprii

Reflectarea in contabilitate a veniturilor si cheltuielilor din activitatea proprie

a) I nregistrarea veniturilor :

5311 "Casa in lei" = % 59.500

708 “Venituri din activitati diverse” 50.000

4427 “TVA colectat” 9.500

b) Inregistrarea cheltuielilor

% = 5311 "Casa in lei" 35.700

628 “Alte cheltuieli cu serviciile 30.000

executate de terti”

4426 “TVA deductibila" 5.700

Reflectarea in contabilitate a inchiderii conturilor de venituri si cheltuieli :

Inregistrarea inchiderii conturilor de venituri

% = 121 “Profit si pierdere” 68.000

707 “Venituri din vanzarea marfurilor” 12.000

708 “Venituri din activitati diverse” 6.000

708 “Venituri din activitati diverse” 50.000

Inregistrarea inchiderii conturilor de cheltuieli

121 “Profit si pierdere” = % 45.000

602 “Cheltuieli cu materii prime” 4.500

605 “Cheltuieli cu energia si apa” 900

641 ”Cheltuieli cu remuneratiile 3.000

personalului”

6451 “Contributia unitatii la 630

asigurarile sociale”

6452 “Contributia unitatii la 75

fondul de somaj”

635 “Cheltuieli cu alte impozite,” 22

taxe si varsaminte asimilate

6811 “Cheltuieli cu amortizarea” 345

628 “Alte cheltuieli cu serviciile 5.528

executate de terti”

628 “Alte cheltuieli cu serviciile executate de terti” 30.000

  Reflectarea in contabilitate a impozitului pe profit datorat de catre societatea B

Venituri totale 68.000 u.m.

din care:

- Venituri totale obtinute din activitatea proprie: 50.000 u.m.

- Venituri totale obtinute din asociere: 18.000 u.m

Cheltuieli totale 45.000 u.m.

din care: - Cheluieli totale din activitatea proprie: 30.000 u.m

- Cheltuieli totale din asociere 15.000 u.m

Profit brut: 23.000 u.m.

Cota de impozit pe profit: 16%

Impozit pe profit : 3.680 u.m.

691 “Cheltuieli cu impozitul pe profit” = 441 “Impozit pe profit” 3.680

Reflectarea in contabilitate a decontarii impozitului pe profit cu bugetul statului.

441 “Impozit pe profit” = 5121 “Conturi la banci in lei” 3.680

de Contabilul.ro

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Data aparitiei: 26 Iulie 2006


Votati articolul "Monografie contabila privind asocierea in participatiune":
Rating:

Nota: 3.03 din 5 din 18 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Probleme casare bunuri

Intrebare: Buna ziua !





Va rog frumos sa ma ajutati cu un raspuns, cum ar trebui procedat in situatia urmatoare:


- din eroare, secretarul comisiei de casare bunuri


a trecut in Listele de casare bunuri


si bunuri lipsa care erau impuitate unui salariat


ce a fost gasit vinovat de lipsa in gestiune in urma Inventarului


facut la sfarsitul anului 2016.


- gestionarul vinovat de lipsa bunurilor


a depus la sediul institutiei noastre


un Angajament de plata


si achitase deja in baza acestui document


2 rate din suma de bani reprezentand cval bunuri lipsa.





In situatia in care din eroare


secretarul comisiei de casare a trecut la casare


si s-au casat si acele bunuri lipsa,


cum se va proceda ?


- gestionarul gasit cu lipsa in gestiune


va mai plati restul sumei de bani


reprezentand cval bunurilor lipsa ?


sau


- secretarul comisiei de casare va suporta


plata, in locul gestionarului vinovat ?


- se considera un prejudiciu fapta secretarului comisiei de casare ?


- ce masuri vor trebui sa se ia ?


- ce acte in contabilitate se vor face ?



Raspuns: Bunurile nu se pot casa daca nu exista, deci se anuleaza raportul de casare... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 26 Iulie 2006 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user
Intrebare antispam: 10 + 4 =
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii articol

Postat de: user
Dupa cum specificați la inceput "In ceea ce priveste imobilizarile puse la dispozitia asocierii, acestea sunt cuprinse in evidenta contabila a celui care le detine in proprietate, urmand ca in evidenta asocierii sa fie evidentiate doar cheltuielile cu amortizarea corespunzatoare." Cum este posibila inregistrarea referitoare la aporturi 458 = 213 ?????
Data adaugarii: 23-Dec-2015
Postat de: se*****
Dragi contabili, aportul in natura nu se inregistreaza, se transmite doar amortizarea de catre proprietarul activului.
Data adaugarii: 14-Apr-2012


Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Noutati in Codul Fiscal 2021 - Monografii contabile actualizate
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Modificari la MONOGRAFIILE CONTABILE in 2021: Studii de caz + Explicatii detaliate"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X