Contabilul.ro
Un proiect editorial marca Rentrop&Straton -
Liderul informatiilor specializate din Romania
Contabilul.ro

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice
mail
Contabilitate Contabilul.ro | Contabilitate | Monografii contabile

Asocierea in participatiune: Studiu de caz care elimina orice neclaritate

Data actualizarii: 21 August 2025
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Asocierea in participatiune: Studiu de caz care elimina orice neclaritate
asociere in participatiunecontract de asociere participatiunemonografie participatiune

Asocierea in participatiune poate aduce numeroase avantaje, dar si provocari contabile semnificative. O planificare atenta, o intelegere clara a aspectelor contabile si fiscale ajuta la gestionarea cu succes a acestor probleme si la asigurarea unei colaborari eficiente si profitabile pentru asociatii implicati.

Pentru aprofundarea acestui subiect va prezentam un studiu de caz privind asocierea in participatiune intre o persoana juridica si o persoana fizica.

Studiu de caz

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Studiu de caz

Intrebare: "O SRL incheie un contract de asociere in participatiune in vederea reabilitarii, consolidarii si punerii in siguranta a unui imobil detinut de 2 persoane fizice (sot si sotie), proprietarii constructiei si terenului. Sotia este administrator al SRL-ului (cu cota de participare 100%) cu care se incheie contractul de asociere.

Societatea va avea obligatia de a reabilita constructia, punand la dispozitie sumele de bani, forta de munca si materialele necesare pentru realizarea intregii constructii, intr-un termen de 2 ani de la inceperea lucrarilor, si va tine evidentele contabile ale acestei asocieri.

Dupa finalizarea constructiei, societatea va avea dreptul de a exploata cladirea rezultata, incheind contracte de inchiriere cu terti pentru o perioada de 5 ani. Mentionam faptul ca singurii proprietari ai cladirii ce face obiectul contractului de asociere vor ramane cei 2 soti.

In acest caz, contractul de asociere trebuie inregistrat la un organ fiscal (ANAF)? Care ar fi monografia contabila, avand in vedere ca evidenta contabila este tinuta de catre societate in cazul acestei asocieri? Este in regula daca inregistram toata investitia pe un analitic al contului 231? La finalizarea lucrarilor, societatea trebuie sa calculeze amortizare la valoarea investitiei efectuate, pe durata celor 5 ani (termenul de exploatare al cladirii)?"

Raspuns: Asocierea in participatie este reglementata prin dispozitiile art.1949-1954 din Codul Civil. Potrivit prevederilor Codului civil, dpdv juridic, asocierea in participatie se caracterizeaza astfel:
- se realizeaza obligatoriu in baza unui contract in forma scrisa
- nu are personalitate juridica
- bunurile puse la dispozitia asocierii, raman de regula in proprietatea asociatilor, dar prin contractul de asociere se pot conveni si alte situatii din cele prevazute la art.1952 din Codul civil.

Codul fiscal prin prevederile art.125, alin.2) dispune reguli privind asocierile fara personalitate juridica, astfel:

In cadrul fiecarei asocieri fara personalitate juridica, constituita potrivit legii, asociatii au obligatia sa incheie contracte de asociere in forma scrisa, la inceperea activitatii, care sa cuprinda inclusiv date referitoare la:
a) partile contractante;
b) obiectul de activitate si sediul asociatiei;
c) contributia asociatilor in bunuri si drepturi;
d) cota procentuala de participare a fiecarui asociat la veniturile sau pierderile din cadrul asocierii corespunzatoare contributiei fiecaruia;
e) desemnarea asociatului care sa raspunda pentru indeplinirea obligatiilor asociatiei fata de autoritatile publice;
f) conditiile de incetare a asocierii. Contributiile asociatilor conform contractului de asociere nu sunt considerate venituri pentru asociatie.

Contractul de asociere

Contractul de asociere se inregistreaza la organul fiscal competent, in termen de 30 de zile de la data incheierii acestuia. Organul fiscal are dreptul sa refuze inregistrarea contractelor, in cazul in care acestea nu cuprind datele solicitate conform prezentului alineat.

Asadar, la baza asocierii trebuie sa stea un contract in forma scrisa in care sa fie mentionate contributiile asociatilor in bani si/sau in natura, cota de participare a fiecarui asociat la veniturile sau pierderile din cadrul asocierii corespunzatoare contributiei fiecaruia si conditiile de incetare a asocierii.

Scopul constituirii unei asocieri in participatiune, in speta noastra, este participarea asociatilor(persoana juridica si persoanele fizice) la rezultatul asocierii care poate fi pierdere sau profit, rezultat din inchirierea imobilului consolidat in asociere.

Potrivit art. 269 alin. (11) din Codul fiscal, asocierea in participatiune nu da nastere unei persoane impozabile separate.

Asocierea in participatiune intre o persoana juridica si o persoana fizica: Ce trebuie sa stiti

Asocierea in participatiune intre o persoana juridica si o persoana fizica se caracterizeaza prin urmatoarele aspecte:

- veniturile si cheltuielile asocierii sunt contabilizate de asociatul administrator(in cazul nostru societatea) si sunt repartizate pe baza de decont fiecarui asociat, corespunzator cotei de participare in asociere, conform prevederilor art. 321 alin. (5) din Codul fiscal;
- persoana desemnata prin contractul incheiat intre parti sa reprezinte asocierea, denumita asociat administrator, este persoana care emite facturi in nume propriu catre terti pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii realizate de asociere(societatea in cazul nostru);
- scopul asocierii este prestarea de servicii (inchiriere) catre terti. Aceasta conditie se considera indeplinita inclusiv in situatia in care, pe langa prestarea de servicii de nchiriere catre terti se efectueaza si prestari intre membrii asociati.

Asocierea in participatiune: Aspecte privind TVA

Referitor la TVA, asociatul desemnat prin contract (societatea) contabilizeaza veniturile si cheltuielile aferente operatiunilor economice derulate in cadrul asocierii avand urmatoarele drepturi fiscale:
- sa isi exercite dreptul de deducere a TVA aferenta achizitiilor de bunuri si servicii efectuate in numele asocierii, dar pe numele sau;
- sa solicite rambursarea TVA pentru operatiunile economice aferente asocierii in situatia in care inregistreaza un sold negativ in decontul de TVA intocmit si depus pentru intreaga activitate economica desfasurata, inclusiv activitatea din cadrul asocierii.
- sa emita, in nume propriu, factura catre fiecare chirias , in cazul inchirierii ulterioare.

Prin factura emisa, se poate aplica scutire de TVA sau se poate colecta TVA, prin aplicarea cotei standard TVA 19%, prin optiune, daca sunt indeplinite conditiile legale.

Facturile pentru veniturile din inchiriere pentru fiecare apartament se emit doar de catre administratorul asociat(societatea).

Repartizarea pierderii sau profitului trebuie efectuata direct proportional cu cota de participare la asociere a fiecarui participant.

Practic, fiecarui asociat i se cuvine partea de profit care rezulta din inchirierea fiecarui apartament din cadrul constructiei reabilitate.

Cota cuvenita fiecarui membru al asocierii se repartizeaza conform sumelor repartizate prin decontul asocierii intocmit de catre administratorul asociat, direct proportional cu cota de participare la asociere. In decontul asocierii se inscriu veniturile si cheltuielile efectuate, avand loc doar distribuirea rezultatului contabil al asocierii care poate fi profit sau pierdere.

Daca persoana fizica nu este inregistrata fiscal, administratorul asociat are si obligatia retinerii la sursa a impozitului pe venit.

Astfel, in cadrul unei asocieri dintre o persoana juridica romana si o persoana fizica rezidenta, modul de impozitare a veniturilor primite de catre aceasta din urma depinde de regimul de impozitare a persoanei juridice (daca aceasta este platitoare de impozit pe profit, impozit specific sau de impozit pe veniturile microintreprinderilor).

Potrivit prevederilor art. 125, alin. (7) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile ulterioare, obligatia inregistrarii veniturilor si cheltuielilor rezultate din activitatea asocierii revine persoanei juridice romane care distribuie persoanei fizice numai profitul net. Persoana fizica nu are obligatii fiscale privind declararea.

La suma impozabila calculata conform prevederilor titlului II din Legea nr. 227/2015, cu modificarile ulterioare, se aplica cota de 16% si se calculeaza impozitul pe profit aferent cotei parti cuvenite persoanei fizice.

Declararea impozitului retinut persoanei fizice se efectueaza de catre persoana juridica, trimestrial, pana la data de 25 a lunii urmatoare trimestrului pentru care se calcula impozitul.

La asocierea in participatiune intre o persoana juridica si o persoana fizica care aduce aport un teren si o constructie este necesar sa se evalueze terenul si constructia pentru determinarea corecta a cotei de participare.

Valoarea fiecarui contract de inchiriere facturat se compenseaza cu valoarea cotei cuvenite asociatului asa cum rezulta din decontul asocierii.

Prin fiecare contract de inchiriere incheiat , trebuie precizata si modalitatea de plata, de exemplu, prin compensare cu cota parte cuvenita in cadrul asocierii, stabilita prin decontul asocierii.

Din puncrtul de vedere al persoanei fizice, de retinut este faptul ca punerea la dispozitie a unui teren si a cladirii in schimbul primirii unui venit din inchiriere dupa reabilitarea constructiei reprezinta pentru persoana fizica o operatiune economica efectuata cu plata.

Daca, persoana fizica primeste doar o cota din profit, nu are nici o obligatie dpdv al TVA.

Asadar, din punctul de vedere al TVA trebuie retinut ca efectele juridice se produc in sarcina asociatului care contabilizeaza veniturile si cheltuielile, care are obligatia sa intocmeasca lunar deconturi cu costurile efectuate, facturile pentru veniturile dn inchiriere, si incaseaza contravaloarea acestora, astfel ca toate operatiunile economice cu clientii asocierii sunt derulate prin contabilitatea acestui asociat.

Asocierea in participatiune: Ce conturi folosim

Din punct de vedere contabil, veniturile si cheltuielile in cadrul asocierii se inregistreaza cu ajutorul contului 458 Decontari din operatii in participatie, dezvoltat pe urmatoarele analitice:
4581 "Decontari din operatiuni in participatie - pasiv (P) ";
4582 "Decontari din operatiuni in participatie - activ (A) ".

Potrivit OMFP nr.1802/2014, contul 458 "Decontari din operatiuni in participatie" este un cont bifunctional.

In creditul contului 458 "Decontari din operatiuni in participatie" se inregistreaza:
- veniturile realizate din operatiuni in participatie transferate coparticipantilor, conform contractului de asociere (701 la 781);
- cheltuielile primite prin transfer din operatiuni in participatie, inclusiv amortizarea calculata de proprietarul imobilizarii (601 la 681);
- sumele primite de la coparticipanti (512, 531).

In debitul contului 458 "Decontari din operatiuni in participatie" se inregistreaza:
- veniturile primite prin transfer din operatiuni in participatie (701 la 781);
- cheltuielile transferate din operatiuni in participatie, inclusiv amortizarea calculata de proprietarul imobilizarii, ce se transmite coparticipantului care tine evidenta operatiunilor in participatie conform contractelor (601 la 681);
- sumele achitate coparticipantilor sau virate ca rezultat al operatiunilor in participatie (512, 531).

Soldul creditor al contului reprezinta sumele datorate coparticipantilor ca rezultat favorabil (profit) din operatiuni in participatie, precum si sumele datorate de coparticipanti pentru acoperirea eventualelor pierderi inregistrate din operatiuni in participatie.

Soldul debitor al contului reprezinta sumele de incasat de la coparticipanti pentru acoperirea eventualelor pierderi inregistrate din operatiuni in participatie, precum si sumele ce urmeaza a fi incasate de coparticipanti din operatiuni in participatie ca rezultat favorabil (profit). "

Decontul pentru operatiuni in participatie se utilizeaza potrivit celor prezentate in anexa nr.2 la OMFP nr.2634/2015 privind documentele financiar-contabile:

Acesta serveste ca document pe baza caruia se deconteaza cheltuielile si veniturile realizate din operatiuni in participatie, precum si sumele virate intre asociati.

Se intocmeste de catre entitatea care tine contabilitatea asocierii in participatie, lunar, pe fiecare asociat, cu veniturile si cheltuielile ce revin acestuia, pentru inregistrarea in contabilitatea proprie, potrivit cotelor prevazute in contractele de asociere incheiate. Cheltuielile si veniturile vor fi grupate pe conturi din clasele de conturi de cheltuieli si venituri, potrivit planului de conturi aplicabil.

In decont se inscriu si alte transferuri, reprezentand valoarea mijloacelor banesti, a profitului realizat, amortizarea mijloacelor fixe si alte sume rezultate din operatiunile in participatie.

Monografie contabila

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Monografie contabila

Monografia contabila poate fi urmatoarea:

Preluarea terenului si constructiei aduse ca aport la asociere:
2111 = 404

Inregistrarea achizitiilor, a cheltuielilor efectuate si exercitarea dreptului de deducere:

Materiale:
% = 401
301
4426

Consumul acestora pentru lucrarile de constructie:
601 = 301

Servicii prestate de terti:
% = 401


628
4426

Repartizare cheltuieli catre asociat-persoana fizica, prin decontul lunar al asocierii(50%):
4582 = %
601
628

Realizarea investitiei:
231 = 722

Receptia imobilului:
212 = 231

Se va calcula si amortizare

Repartizare venituri catre asociat:
722 = 4581

Inchirierea apartamentelor:
4111 = %
706
(4427) optional

Aceasta inregistrare contabila se efectueaza pentru fiecare factura emisa.

Decontarea veniturilor conform decontului asocierii (procent):
706 = 4581

Retinerea impozitului pe venit pentru asociatul persoana fizica daca este cazul:
4582 = 446

Inchiderea contului 4582:
4581 = 4582

Informatii de top de la expertii PortalContabilitate.ro

- cel mai cunoscut site de consultanta fiscal-contabila din Romania -

Vrei sa vezi si tu TOATE Explicatiile, Intrebarile si Raspunsurile + Noutatile din lege?

Este foarte simplu! TESTEAZA GRATUIT - Completeaza formularul de mai jos:

- Vei gasi Legislatie la zi + Consultanta detaliata de la experti

Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.





Articole Similare





Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"


X