email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Impozitul minim pe cifra de afaceri: aspecte de care sa tineti cont si cum se calculeaza IMCA

Impozitul minim pe cifra de afaceri: aspecte de care sa tineti cont si cum se calculeaza IMCA
impozitul minim pe cifra de afacericalcul imcaimpozit minim multinationale

In contextul globalizarii economice, numeroase companii opereaza pe teritoriul Romaniei ca parte a unor grupuri multinationale. Una dintre obligatiile fiscale, deosebit de importanta, este impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA).
 
Pentru o companie multinationala cu operatiuni in Romania si cifra de afaceri substantiala, intelegerea si respectarea obligatiilor legale privind IMCA devine importanta pentru evitarea oricaror potentiale penalitati sau sanctiuni. 

In acest context, veti afla in detaliu obligatiile specifice impuse de impozitul minim pe cifra de afaceri in Romania pentru companiile multinationale, cu accent pe aspectele de care trebuie sa tineti cont si modalitatea de calcul a acestui impozit. 

Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA)  - studiu de caz

Pentru exemplificare, pornim de la urmatorul studiu de caz: "Suntem o companie din Romania detinuta de un grup multinational de companii cu cifra de afaceri de peste 750 mil EUR. Compania mama se afla in Norvegia (in afara UE). Compania din Romania aplica facilitati fiscale precum scutirea pe profit reinvestit, credit fiscal pentru sponsorizare, facilitati pentru companii care actioneaza in industria alimentara, etc. As dori sa stiu care sunt obligatiile in Romania din punct de vedere al impozitului minim pe cifra de afaceri - de ce aspecte trebuie sa tinem cont si cum se calculeaza acesta."

Raspunsul specialistului: Pentru a raspunde intrebarii privind obligatiile fiscale ale companiei dvs. in Romania, in conformitate cu prevederile Articolului 18 1 din Codul Fiscal, referitoare la impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA) vom analiza punctele cheie ale acestui articol si cum acestea se aplica in cazul dvs.

1. Criteriul cifrei de afaceri : Conform alineatului (1), companiile cu o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro sunt supuse IMCA. Avand in vedere ca grupul dvs. multinational are o cifra de afaceri de peste 750 milioane EUR, aceasta prevedere se aplica companiei dvs. din Romania.

2. Calculul impozitului pe profit vs. impozitul minim: Daca impozitul pe profit calculat este mai mic decat IMCA, trebuie sa platiti IMCA. Aceasta inseamna ca trebuie sa comparati impozitul pe profit calculat cu IMCA si sa platiti pe cel mai mare dintre cele doua.

3. Formula de calcul a impozitului minim pe cifra de afaceri:

Conform alineatului (3) IMCA se determina astfel:


IMCA = 1% x (VT - Vs - I - A), unde indicatorii au urmatoarea semnificatie:
IMCA - impozit minim pe cifra de afaceri, determinat cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul;
VT - venituri totale, determinate cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul, dupa caz;
Vs - venituri care se scad din veniturile totale, determinate cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul, dupa caz, reprezentand:
(i) veniturile neimpozabile prevazute la art. art. 23 (Venituri neimpozabile) si art. 24 (Regimul fiscal al dividendelor primite din statele membre ale Uniunii Europene);
(ii) veniturile aferente costurilor stocurilor de produse;
(iii) veniturile aferente costurilor serviciilor in curs de executie;
(iv) veniturile din productia de imobilizari corporale si necorporale;
(v) veniturile din subventii;
(vi) veniturile realizate din despagubiri, de la societatile de asigurare/reasigurare, pentru pagubele produse bunurilor de natura stocurilor sau a activelor corporale proprii;
(vii) veniturile reprezentand accizele care au fost reflectate concomitent in conturile de cheltuieli;
I - valoarea imobilizarilor in curs de executie ocazionate de achizitia/productia de active, inregistrate in evidenta contabila incepand cu data de 1 ianuarie 2024, respectiv incepand cu prima zi a anului fiscal modificat care incepe in anul 2024;
A - amortizarea contabila la nivelul costului istoric aferenta activelor achizitionate/produse incepand cu data de 1 ianuarie 2024/prima zi a anului fiscal modificat care incepe in anul 2024.
Nu se cuprinde in acest indicator amortizarea contabila a activelor incluse in valoarea indicatorului I.

Normele de aplicare se regasesc in Ordinul ministrului finantelor nr. 10/2024.

4. Facilitatile fiscale: Trebuie sa luati in considerare cum facilitatile fiscale precum scutirea pe profit reinvestit si creditul fiscal pentru sponsorizare, influenteaza impozitul pe profit si, prin urmare, comparatia cu impozitul minim pe cifra de afaceri, conform alineatului (5).

Pentru efectuarea comparatiei intre impozitul pe profit si IMCA, impozitul pe profit reprezinta impozitul pe profit inainte de scaderea sumelor potrivit legii, ajustat astfel:

- din acest impozit pe profit se scad:
- sumele reprezentand sponsorizare/mecenat;
- alte sume care se scad din impozitul pe profit, potrivit legilor speciale;
- reducerea impozitului pe profit, conform prevederilor OUG 153/2020 (masuri de stimulare a mentinerii/cresterii capitalurilor proprii);

-din acest impozit pe profit NU se scad:
-sumele reprezentand creditul fiscal extern;
-impozitul pe profit scutit potrivit art. 22 din Codul fiscal (scutirea de impozit a profitului reinvestit);
-impozitul pe profit scutit potrivit Legii cooperatiei Agricole nr. 566/2004

5. Plati anticipate si regularizarea anuala: Daca aplicati sistemul anual de plata cu plati anticipate, conform alineatelor (6) si (7), trebuie sa faceti comparatii trimestriale si sa regularizati impozitul anual pe profit.

6. Tratamentul grupurilor fiscale: Daca faceti parte dintr-un grup fiscal, conform alineatului (8), cifra de afaceri se calculeaza la nivelul grupului, iar fiecare membru al grupului trebuie sa calculeze si sa comunice impozitul minim individual, cu respectarea urmatoarelor reguli:

a) in cazul in care grupul fiscal aplica sistemul de plata trimestrial, fiecare membru al grupului fiscal calculeaza IMCA, in functie de situatia individuala, si il comunica persoanei juridice responsabile;

b) in cazul in care grupul fiscal aplica sistemul anual de plata cu efectuarea de plati anticipate, fiecare membru al grupului fiscal calculeaza trimestrial IMCA, in functie de situatia individuala, si il comunica persoanei juridice responsabile; pentru definitivarea impozitului pe profit anual, fiecare membru al grupului fiscal calculeaza IMCA in functie de situatia individuala, si il comunica persoanei juridice responsabile;

c) in cazul in care grupul fiscal aplica sistemul anual de plata fara efectuarea de plati anticipate, pentru determinarea impozitului pe profit anual, fiecare membru al grupului fiscal calculeaza IMCA, in functie de situatia individuala, si il comunica persoanei juridice responsabile;

d) persoana juridica responsabila compara impozitul pe profit trimestrial/anual determinat la nivelul grupului, respectiv platile anticipate, dupa caz, cu valoarea insumata a IMCA transmise de membrii grupului fiscal. In cazul in care rezultatul fiscal al grupului este pierdere fiscala, impozitul grupului se datoreaza la nivelul valorii insumate a IMCA transmise de membrii grupului.

7. Sponsorizari si mecenat: Conform alineatului (10) aceste sume se scad din impozitul minim datorat la nivelul valorii minime dintre urmatoarele:

a) valoarea calculata prin aplicarea a 0,75% la cifra de afaceri;

b) valoarea reprezentand 20% din impozitul pe profit.

8. Reguli specifice pentru active: Conform alineatului (12), exista reguli specifice pentru calculul valorilor imobilizarilor in curs si amortizarea acestora, iar alineatul (15) stabileste conditii privind pastrarea activelor in patrimoniu, cel putin o perioada egala cu jumatate din durata de utilizare economica, dar nu mai mult de 5 ani.

In concluzie, pentru compania dvs., este esential sa determinati impozitul pe profit conform Codului fiscal, sa-l comparati cu IMCA, si sa platiti valoarea mai mare dintre cele doua. De asemenea, trebuie sa luati in considerare cum facilitatile fiscale aplicate influenteaza acest calcul si sa respectati regulile specifice aplicabile grupurilor fiscale si activelor (conform Ordinului ministrului finantelor nr. 10/2024).

Temei legal: Codul fiscal

Art. 18 1 Impozit minim (01/01/2024 - Art. 18 1 . - a fost introdus prin Legea nr. 296/2023)

(1) Contribuabilii, altii decat cei prevazuti la art. 15, care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care in anul de calcul determina un impozit pe profit, cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul, mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit prevederilor alin. (3), sunt obligati la plata impozitului pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro a cifrei de afaceri este cel valabil la inchiderea exercitiului financiar in care s-au inregistrat veniturile. In sensul prezentului alineat, cifra de afaceri a anului precedent reprezinta diferenta dintre veniturile totale (VT) si veniturile care se scad din veniturile totale (Vs), astfel cum sunt definite la alin. (3).
(2) In situatia in care rezultatul fiscal cumulat la sfarsitul trimestrului/anului de calcul este pierdere fiscala sau profit impozabil, inainte de recuperarea pierderii fiscale din anii precedenti, potrivit art. 31, contribuabilul determina impozitul minim pe cifra de afaceri potrivit alin. (3).
(3) Impozitul minim pe cifra de afaceri se determina astfel:
IMCA = 1% x (VT - Vs - I - A), unde indicatorii au urmatoarea semnificatie:
IMCA - impozit minim pe cifra de afaceri, determinat cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul;
VT - venituri totale, determinate cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul, dupa caz;
Vs - venituri care se scad din veniturile totale, determinate cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul, dupa caz, reprezentand:
(i) veniturile neimpozabile prevazute la art. 23 si 24;
(ii) veniturile aferente costurilor stocurilor de produse;
(iii) veniturile aferente costurilor serviciilor in curs de executie;
(iv) veniturile din productia de imobilizari corporale si necorporale;
(v) veniturile din subventii;
(vi) veniturile realizate din despagubiri, de la societatile de asigurare/reasigurare, pentru pagubele produse bunurilor de natura stocurilor sau a activelor corporale proprii;
(vii) veniturile reprezentand accizele care au fost reflectate concomitent in conturile de cheltuieli;
I - valoarea imobilizarilor in curs de executie ocazionate de achizitia/productia de active, inregistrate in evidenta contabila incepand cu data de 1 ianuarie 2024, respectiv incepand cu prima zi a anului fiscal modificat care incepe in anul 2024;
A - amortizarea contabila la nivelul costului istoric aferenta activelor achizitionate/produse incepand cu data de 1 ianuarie 2024/prima zi a anului fiscal modificat care incepe in anul 2024. Nu se cuprinde in acest indicator amortizarea contabila a activelor incluse in valoarea indicatorului I.
(4) In aplicarea prevederilor alin. (3), in cazul in care din aplicarea formulei de calcul pentru determinarea impozitului minim pe cifra de afaceri rezulta o valoare negativa, impozitul minim este zero.
(5) In sensul prezentului articol, pentru efectuarea comparatiei intre impozitul pe profit si impozitul minim pe cifra de afaceri potrivit alin. (1), impozitul pe profit trimestrial/anual reprezinta impozitul pe profit inainte de scaderea sumelor potrivit legii, ajustat astfel: din acest impozit pe profit se scad sumele reprezentand sponsorizare/mecenat, alte sume care se scad din impozitul pe profit, potrivit legilor speciale, precum si reducerea impozitului pe profit, conform prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 153/2020 pentru instituirea unor masuri fiscale de stimulare a mentinerii/cresterii capitalurilor proprii, precum si pentru completarea unor acte normative, dupa caz, si nu se scad sumele reprezentand creditul fiscal extern, impozitul pe profit scutit potrivit art. 22 si impozitul pe profit scutit potrivit Legii cooperatiei agricole nr. 566/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa caz.
(6) In cazul contribuabililor care aplica sistemul anual de plata cu efectuarea de plati anticipate, prevederile alin. (1)-(5) se aplica pentru trimestrele I, II si III ale fiecarui an fiscal/an fiscal modificat, prin compararea impozitului minim pe cifra de afaceri, determinat potrivit alin. (3), cu platile anticipate, urmand ca definitivarea impozitului pe profit anual sa se efectueze pana la termenul de depunere a declaratiei anuale de impozit pe profit. Comparatia se efectueaza astfel:
a) pentru trimestrul I, impozitul minim pe cifra de afaceri, determinat potrivit alin. (3), se compara cu plata anticipata aferenta acestui trimestru;
b) pentru trimestrul II, impozitul minim pe cifra de afaceri, determinat potrivit alin. (3), se compara cu suma platilor anticipate aferente trimestrului I si II;
c) pentru trimestrul III, impozitul minim pe cifra de afaceri, determinat potrivit alin. (3), se compara cu suma platilor anticipate aferente trimestrului I, II si III.
(7) In cazul contribuabililor care aplica sistemul anual de plata fara efectuarea de plati anticipate, prevederile alin. (1)-(5) se aplica pentru determinarea impozitului pe profit anual.
(8) In cazul grupului fiscal, cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro prevazuta la alin. (1) se calculeaza de persoana juridica responsabila prin insumarea cifrei de afaceri a membrilor grupului fiscal. Celelalte prevederi ale alin. (1), precum si prevederile alin. (2)-(7), (9) si (10) se aplica in mod corespunzator de catre membrii/persoana juridica responsabila avand in vedere si urmatoarele reguli:
a) in cazul in care grupul fiscal aplica sistemul de plata trimestrial, fiecare membru al grupului fiscal calculeaza, trimestrial/anual, dupa caz, impozitul minim pe cifra de afaceri, potrivit formulei de calcul prevazute la alin. (3), in functie de situatia individuala, si il comunica persoanei juridice responsabile;
b) in cazul in care grupul fiscal aplica sistemul anual de plata cu efectuarea de plati anticipate, fiecare membru al grupului fiscal calculeaza trimestrial impozitul minim pe cifra de afaceri, potrivit formulei de calcul prevazute la alin. (3), in functie de situatia individuala, si il comunica persoanei juridice responsabile; pentru definitivarea impozitului pe profit anual, fiecare membru al grupului fiscal calculeaza impozitul minim pe cifra de afaceri, potrivit formulei de calcul prevazute la alin. (3), in functie de situatia individuala, si il comunica persoanei juridice responsabile;
c) in cazul in care grupul fiscal aplica sistemul anual de plata fara efectuarea de plati anticipate, pentru determinarea impozitului pe profit anual, fiecare membru al grupului fiscal calculeaza impozitul minim pe cifra de afaceri, potrivit formulei de calcul prevazute la alin. (3), in functie de situatia individuala, si il comunica persoanei juridice responsabile;
d) persoana juridica responsabila compara impozitul pe profit trimestrial/anual determinat la nivelul grupului, respectiv platile anticipate, dupa caz, cu valoarea insumata a impozitelor minime pe cifra de afaceri transmise de membrii grupului fiscal, urmand sa aplice prevederile alin. (1) coroborate cu cele ale alin. (5)-(7) si (9). In cazul in care rezultatul fiscal al grupului este pierdere fiscala, impozitul grupului se datoreaza la nivelul valorii insumate a impozitelor minime pe cifra de afaceri transmise de membrii grupului.
(9) In cazul in care contribuabilul datoreaza impozit minim pe cifra de afaceri din acesta nu se scad sumele reprezentand impozitul pe profit scutit, redus si alte sume care se scad din impozitul pe profit, potrivit legilor speciale, precum si reducerea impozitului pe profit conform prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 153/2020.
(10) Contribuabilii care efectueaza sponsorizari si/sau acte de mecenat, potrivit prevederilor Legii nr. 32/1994 privind sponsorizarea, cu modificarile si completarile ulterioare, ale Legii bibliotecilor nr. 334/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, scad sumele aferente din impozitul minim datorat la nivelul valorii minime dintre urmatoarele:
a) valoarea calculata prin aplicarea a 0,75% la cifra de afaceri; pentru situatiile in care reglementarile contabile aplicabile nu definesc indicatorul cifra de afaceri, aceasta limita se determina potrivit normelor;
b) valoarea reprezentand 20% din impozitul pe profit.
(11) In scopul aplicarii alin. (10), in cazul sponsorizarilor efectuate catre entitati persoane juridice fara scop lucrativ, inclusiv unitati de cult, sumele aferente acestora se scad din impozitul pe minim datorat, in limitele prevazute de prezentul alineat, doar daca beneficiarul sponsorizarii este inscris, la data incheierii contractului, in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale, potrivit art. 25 alin. (41).
(12) Activele luate in calcul, pentru determinarea indicatorilor I si A prevazuti la alin. (3), sunt cele stabilite prin ordin al ministrului finantelor, iar selectia categoriilor de active eligibile se realizeaza pe baza unor criterii legate de natura activitatii desfasurate.
(13) Pentru contribuabilii care intra sub incidenta prevederilor art. 16 alin. (5), prevederile prezentului articol se aplica incepand cu anul fiscal modificat care incepe in anul 2024.
(14) Nu intra sub incidenta prezentului articol operatorii economici care desfasoara exclusiv activitati de distributie/furnizare/transport de energie electrica si gaze naturale si care sunt reglementati/licentiati de Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei.
(15) Contribuabilii care scad valoarea imobilizarilor in curs de executie/activelor potrivit indicatorilor I si A din cadrul alin. (3) au obligatia de a pastra in patrimoniu activele respective cel putin o perioada egala cu jumatate din durata de utilizare economica, stabilita potrivit reglementarilor contabile aplicabile, dar nu mai mult de 5 ani. In cazul nerespectarii acestei conditii, pentru sumele respective se recalculeaza impozitul minim pe cifra de afaceri si, dupa caz, se percep creante fiscale accesorii potrivit Codului de procedura fiscala, de la trimestrul/anul scaderii acestora, potrivit alin. (3). In acest caz, contribuabilul are obligatia depunerii declaratiei fiscale rectificative. Nu intra sub incidenta acestor prevederi activele care se inscriu in oricare dintre urmatoarele situatii:
a) sunt transferate in cadrul operatiunilor de reorganizare, efectuate potrivit legii;
b) sunt instrainate in procedura de lichidare/faliment, potrivit legii;
c) sunt distruse, pierdute, furate sau defecte si inlocuite, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator de contribuabil. In cazul activelor furate, contribuabilul demonstreaza furtul pe baza actelor doveditoare emise de organele judiciare;
d) sunt scoase din patrimoniu ca urmare a indeplinirii unor obligatii prevazute de lege.

Art. 23. - Venituri neimpozabile

La calculul rezultatului fiscal, urmatoarele venituri sunt neimpozabile:
a) dividendele primite de la o persoana juridica romana;
b) dividende primite de la o persoana juridica straina platitoare de impozit pe profit sau a unui impozit similar impozitului pe profit, situata intr-un stat tert, astfel cum acesta este definit la art. 24 alin. (5) lit. c), cu care Romania are incheiata o conventie de evitare a dublei impuneri, daca persoana juridica romana care primeste dividendele detine la persoana juridica straina din statul tert, la data inregistrarii acestora potrivit reglementarilor contabile aplicabile, pe o perioada neintrerupta de un an, minimum 10% din capitalul social al persoanei juridice care distribuie dividende;
c) valoarea titlurilor de participare noi sau sumele reprezentand majorarea valorii nominale a titlurilor de participare existente, inregistrate ca urmare a incorporarii rezervelor, beneficiilor sau primelor de emisiune la persoanele juridice la care se detin titluri de participare. Acestea sunt impozabile la data cesionarii, transmiterii cu titlu gratuit, retragerii capitalului social sau lichidarii persoanei juridice la care se detin titlurile de participare, cu exceptia celor aferente titlurilor de participare pentru care sunt indeplinite conditiile prevazute la lit. i) si j);
d) veniturile din anularea, recuperarea, inclusiv refacturarea cheltuielilor pentru care nu s-a acordat deducere, veniturile din reducerea sau anularea provizioanelor pentru care nu s-a acordat deducere, veniturile din restituirea ori anularea unor dobanzi si/sau penalitati pentru care nu s-a acordat deducere, precum si veniturile reprezentand anularea rezervei inregistrate ca urmare a participarii in natura la capitalul altor persoane juridice sau ca urmare a majorarii capitalului social la persoana juridica la care se detin titlurile de participare;
e) veniturile din impozitul pe profit amanat determinat si inregistrat de catre contribuabilii care aplica reglementarile contabile conforme cu Standardele internationale de raportare financiara;
f) veniturile reprezentand modificarea valorii juste a investitiilor imobiliare/activelor biologice, ca urmare a evaluarii ulterioare utilizand modelul bazat pe valoarea justa de catre contribuabilii care aplica reglementarile contabile conforme cu Standardele internationale de raportare financiara. Aceste sume sunt impozabile concomitent cu deducerea amortizarii fiscale, respectiv la momentul scaderii din gestiune a acestor investitii imobiliare/active biologice, dupa caz;
g) veniturile reprezentand cresteri de valoare rezultate din reevaluarea mijloacelor fixe, terenurilor, imobilizarilor necorporale, dupa caz, care compenseaza cheltuielile cu descresterile anterioare aferente aceleiasi imobilizari;
h) veniturile prevazute expres in acorduri si memorandumuri ca fiind neimpozabile aprobate prin acte normative;
i) veniturile din evaluarea/reevaluarea/vanzarea/cesionarea titlurilor de participare detinute la o persoana juridica romana sau la o persoana juridica straina situata intr-un stat cu care Romania are incheiata o conventie de evitare a dublei impuneri, daca la data evaluarii/reevaluarii/vanzarii/cesionarii inclusiv contribuabilul detine pe o perioada neintrerupta de un an minimum 10% din capitalul social al persoanei juridice la care are titlurile de participare. Nu intra sub incidenta acestor prevederi veniturile din vanzarea/cesionarea titlurilor de participare detinute la o persoana juridica romana de o persoana juridica rezidenta intr-un stat cu care Romania nu are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri;
j) veniturile din lichidarea unei alte persoane juridice romane sau unei persoane juridice straine situate intr-un stat cu care Romania are incheiata o conventie de evitare a dublei impuneri, daca la data inceperii operatiunii de lichidare, potrivit legii, contribuabilul detine pe o perioada neintrerupta de un an minimum 10% din capitalul social al persoanei juridice supuse operatiunii de lichidare;
k) sumele colectate, potrivit legii, pentru indeplinirea responsabilitatilor de finantare a gestionarii deseurilor;
l) veniturile aferente titlurilor de plata obtinute de persoanele indreptatite, potrivit legii, titulari initiali aflati in evidenta Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despagubirilor sau mostenitorii legali ai acestora;
m) despagubirile primite in baza hotararilor Curtii Europene a Drepturilor Omului;
n) veniturile inregistrate printr-un sediu permanent dintr-un stat strain, in conditiile in care se aplica prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri incheiate intre Romania si statul strain respectiv, iar conventia respectiva prevede ca metoda de evitare a dublei impuneri metoda scutirii;
o) sumele primite ca urmare a restituirii cotei-parti din aporturile actionarilor/asociatilor, cu ocazia reducerii capitalului social, potrivit legii.
Art. 24. - Regimul fiscal al dividendelor primite din statele membre ale Uniunii Europene(1) La calculul rezultatului fiscal sunt neimpozabile si:
a) dividendele distribuite unei persoane juridice romane, societate-mama, de o filiala a sa situata intr-un stat membru, inclusiv cele distribuite sediului sau permanent situat intr-un alt stat membru decat cel al filialei, daca persoana juridica romana intruneste cumulativ urmatoarele conditii:
1. este constituita ca o societate pe actiuni, societate in comandita pe actiuni, societate cu raspundere limitata, societate in nume colectiv, societate in comandita simpla sau are forma de organizare a unei alte persoane juridice aflate sub incidenta legislatiei romane;
2. plateste impozit pe profit, potrivit prevederilor titlului II, fara posibilitatea unei optiuni sau exceptari, sau un alt impozit care substituie impozitul pe profit, potrivit legislatiei nationale;
3. detine minimum 10% din capitalul social al filialei situate intr-un alt stat membru, care distribuie dividendele;
4. la data inregistrarii venitului din dividende detine participatia minima prevazuta la pct. 3, pe o perioada neintrerupta de cel putin un an;
b) dividendele distribuite unor persoane juridice straine din state membre, societati-mama, de filialele acestora situate in alte state membre, prin intermediul sediilor permanente din Romania, daca persoana juridica straina intruneste, cumulativ, urmatoarele conditii:
1. are una dintre formele de organizare prevazute in anexa nr. 1 care face parte integranta din prezentul titlu;
2. in conformitate cu legislatia fiscala a statului membru este considerata a fi rezident al statului membru respectiv si, in temeiul unei conventii privind evitarea dublei impuneri incheiate cu un stat tert, nu se considera ca are sediul fiscal in afara Uniunii Europene;
3. plateste, in conformitate cu legislatia fiscala a unui stat membru, fara posibilitatea unei optiuni sau exceptari, unul dintre impozitele prevazute in anexa nr. 2 care face parte integranta din prezentul titlu sau un alt impozit care substituie unul dintre aceste impozite;
4. detine minimum 10% din capitalul social al filialei situate intr-un alt stat membru, care distribuie dividendele;
5. la data inregistrarii venitului din dividende de catre sediul permanent din Romania, persoana juridica straina detine participatia minima prevazuta la pct. 4, pe o perioada neintrerupta de cel putin un an.
(2) In situatia in care, la data inregistrarii venitului din dividende, conditia legata de perioada minima de detinere de un an nu este indeplinita, venitul este supus impunerii. Ulterior, in anul fiscal in care conditia este indeplinita, venitul respectiv este considerat neimpozabil, cu recalcularea impozitului din anul fiscal in care acesta a fost impus. In acest sens, contribuabilul trebuie sa depuna o declaratie rectificativa privind impozitul pe profit, in conditiile prevazute de Codul de procedura fiscala.
(3) Prevederile alin. (1) nu se aplica profiturilor repartizate persoanelor juridice romane, respectiv sediilor permanente din Romania ale unor persoane juridice straine dintr-un stat membru, in legatura cu lichidarea unei filiale dintr-un stat membru.
(4) In situatia in care dividendele distribuite persoanelor juridice romane, respectiv sediilor permanente din Romania ale unor persoane juridice straine dintr-un stat membru sunt deductibile la nivelul filialei din statul membru, prevederile alin. (1) nu se aplica.
(5) In aplicarea prevederilor prezentului articol, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a) stat membru - stat al Uniunii Europene;
b) filiala dintr-un stat membru - persoana juridica straina al carei capital social include si participatia minima prevazuta la alin. (1) lit. a) pct. 3 si lit. b) pct. 4, detinuta de o persoana juridica romana, respectiv de un sediu permanent din Romania al unei persoane juridice straine dintr-un stat membru si care intruneste, cumulativ, urmatoarele conditii:
1. are una dintre formele de organizare prevazute in anexa nr. 1 care face parte integranta din prezentul titlu;
2. in conformitate cu legislatia fiscala a statului membru este considerata a fi rezident al statului membru respectiv si, in temeiul unei conventii privind evitarea dublei impuneri incheiate cu un stat tert, nu se considera ca are sediul fiscal in afara Uniunii Europene;
3. plateste, in conformitate cu legislatia fiscala a unui stat membru, fara posibilitatea unei optiuni sau exceptari, unul dintre impozitele prevazute in anexa nr. 2 care face parte integranta din prezentul titlu sau un alt impozit care substituie unul dintre aceste impozite;
c) stat tert - oricare alt stat care nu este stat membru al Uniunii Europene.
(6) Prevederile prezentului articol nu se aplica unui demers sau unor serii de demersuri care, fiind intreprinse cu scopul principal sau cu unul dintre scopurile principale de a obtine un avantaj fiscal care contravine obiectului sau scopului prezentului articol, nu sunt oneste, avand in vedere toate faptele si circumstantele relevante. Un demers poate cuprinde mai multe etape sau parti. In intelesul prezentului alineat, un demers sau o serie de demersuri sunt considerate ca nefiind oneste in masura in care nu sunt intreprinse din motive comerciale valabile care reflecta realitatea economica. Dispozitiile prezentului alineat se completeaza cu prevederile existente in legislatia interna sau in acorduri, referitoare la prevenirea evaziunii fiscale, a fraudei fiscale sau a abuzurilor.
(7) Dispozitiile prezentului articol transpun prevederile Directivei 2011/96/UE a Consiliului din 30 noiembrie 2011 privind regimul fiscal comun care se aplica societatilor-mama si filialelor acestora din diferite state membre, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 345 din 29 decembrie 2011, cu amendamentele ulterioare.

Ordinul nr. 10/2024 pentru stabilirea activelor care se cuprind in indicatorii I si A prevazuti la art. 18 1 alin. (3) si art. 18 3 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal (in vigoare de la 04 ianuarie 2024)

Art. 1. -(1) Activele eligibile luate in calcul pentru determinarea indicatorilor I si A, prevazuti la art. 18 1 alin. (3) si art. 18 3 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt urmatoarele:
a) activele corporale sunt cele prevazute in urmatoarele subgrupe din Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, aprobat prin hotarare a Guvernului, astfel:
(i) subgrupa 1.1 "Constructii industriale";
(ii) subgrupa 1.2 "Constructii agricole";
(iii) subgrupa 1.3 "Constructii pentru transporturi posta si telecomunicatii";
(iv) subgrupa 1.4 "Constructii hidrotehnice";
(v) subgrupa 1.5 "Constructii pentru afaceri, comert, depozitare", cu exceptia claselor 1.5.1 "Centre de afaceri" si 1.5.2 "Cladiri comerciale pentru depozitare-comercializare si distributie. Magazine", 1.5.14 "Alte constructii pentru afaceri, comert, depozitare neregasite in cadrul subgrupei 1.5";
(vi) subgrupa 1.7 "Constructii pentru transportul energiei electrice";
(vii) subgrupa 1.8 "Constructii pentru alimentare cu apa, canalizare si imbunatatiri funciare";
(viii) subgrupa 1.9 "Constructii pentru transportul si distributia petrolului, gazelor, lichidelor industriale, aerului comprimat si pentru termoficare";
(ix) subgrupa 2.1 "Echipamente tehnologice (masini, utilaje si instalatii de lucru)";
(x) subgrupa 2.2 "Aparate si instalatii de masurare, control si reglare";
(xi) subgrupa 2.3 "Mijloace de transport";
(xii) subgrupa 2.4 "Animale si plantatii";
b) activele necorporale sunt imobilizarile necorporale recunoscute din punct de vedere contabil, cu exceptia cheltuielilor de constituire, a fondului comercial, a imobilizarilor necorporale cu durata de viata utila nedeterminata, incadrate astfel potrivit reglementarilor contabile aplicabile.
(2) Activele eligibile prevazute la alin. (1) trebuie sa fie utilizate in activitatea economica a contribuabilului si conexate obiectului de activitate al contribuabilului.
Art. 2. -(1) In cazul imobilizarilor in curs de executie ocazionate de achizitia/productia de active, incepute pana la data de 31 decembrie 2023 inclusiv, in valoarea indicatorului I prevazut la art. 18 1 alin. (3) si art. 18 3 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, se include doar valoarea imobilizarilor in curs de executie ocazionate de achizitia/productia activelor respective inregistrate in evidenta contabila incepand cu data de 1 ianuarie 2024, respectiv incepand cu prima zi a anului fiscal modificat care incepe in anul 2024. Aceasta valoare se va evidentia distinct pentru aplicarea prevederilor privind determinarea indicatorului A, respectiv pentru a nu se cuprinde in indicatorul A.
(2) In cazul imobilizarilor in curs de executie ocazionate de achizitia/productia de active, incepute pana la data de 31 decembrie 2023 inclusiv si puse in functiune incepand cu data de 1 ianuarie 2024, valoarea imobilizarilor in curs de executie inregistrate in evidenta contabila pana la data de 31 decembrie 2023 nu se cuprinde in indicatorul A.
(3) In valoarea indicatorilor I si A, dupa caz, se includ si:
a) investitiile efectuate la activele prevazute la art. 1 care fac obiectul unor contracte de inchiriere, concesiune, locatie de gestiune, asociere in participatiune si altele asemenea;
b) investitiile efectuate la activele prevazute la art. 1 sub forma cheltuielilor ulterioare realizate in scopul imbunatatirii parametrilor tehnici initiali si care conduc la obtinerea de beneficii economice viitoare, prin majorarea valorii acestora.
(4) In cazul achizitiei activelor prevazute la art. 1, in valoarea indicatorului A se includ doar achizitiile de active noi, in sensul ca nu au mai fost utilizate anterior datei achizitiei.
 

Raspuns oferit in luna ianuarie 2024 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Foto: pexels.com


de Redactia Contabilul

NOUTATI din Legislatia Contabila

Decontarile de la A la Z


Atentie la 5 tipuri de operatiuni de decontare care pun probleme in practica
 1.  Decontarea prin compensare
 2.  Darea in plata in contul dividendelor
 3.  Avantaje in natura sau cheltuieli sociale
 4.  Decontarea achizitiilor/vanzarilor cu plata in rate
 5.  Decontarile din operatiuni in participatie

Lucrarea Decontarile de la A la Z, realizata de reputatul specialist Olga Crevelescu, are marele merit ca grupeaza intr-un singur loc explicatii profesioniste si complete despre toate tipurile de decontari!

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
impozitul minim pe cifra de afacericalcul imcaimpozit minim multinationale


Data aparitiei: 01 Februarie 2024
Ultima actualizare: 02 Februarie 2024

Votati articolul "Impozitul minim pe cifra de afaceri: aspecte de care sa tineti cont si cum se calculeaza IMCA":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X