email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

7.1. Persoane responsabile

Cuvinte cheie:

  • raspunderea administratorilor
  • procedura administrativa

Posibilitatea angajarii raspunderii administratorilor societatii, dar si a asociatilor sau actionarilor este o masura ce a fost initial gandita ca un mijloc de presiune catre conducerea generala sau executiva a unei societati debitoare de a plati cu prioritate obligatiile fata de buget in raport cu alte datorii ale societatii. Masura angajarii raspun-derii persoanelor care administreaza o societate cu datorii a patruns in legislatia romana mai intai in Legea falimentului nr. 64/1995 in cadrul unui capitol privind Raspunderea membrilor organelor de conducere. Cu toate acestea, la acea data masurile nu vizau raspunderea decat a unei sfere limitate de persoane: administratori, directori, cenzori, in nici un caz asociati sau actionari aparati de prevederile raspunderii limitate din Legea societatilor comerciale nr. 31/1990.

Mai mult, spectrul unei executari silite pe propriile bunuri ar fi determinat persoanele cu functii de conducere sa semneze cu prioritate ordinele de plata catre trezoreria statului fata de celelalte obligatii ale societatilor.

IMPORTANT:

Asadar, prin Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 a fost introdusa in premiera raspunderea solidara a urmatoarelor categorii de persoane pentru care insa administratia fiscala trebuie sa probeze reaua-credinta: administratorii, asociatii, actionarii si orice alte persoane care au provocat insolvabilitatea persoanei juridice debitoare prin instrainarea sau ascunderea cu rea-credinta, sub orice forma, a bunurilor mobile si imobile care au apartinut acesteia.

Procedura este mentinuta aproape neschimbata si prin Codul de procedura fiscala. Poate fi vizata orice persoana fizica sau juridica care, in cei 3 ani anteriori datei declararii insolvabilitatii, cu rea-credinta, cumpara sau dobandesc in alt mod active de la debitorii care isi provoaca astfel insolvabilitatea.

Anterior Codului de procedura fiscala, prevederile O.G. nr. 61/2002 mai contineau o clauza de angajare a raspunderii conducerii executive a societatii. Puteau raspunde solidar cu societatea debitoare administratorii, directorii si persoanele care exercita sau au exercitat administrarea si conducerea societatii si care:

  • au determinat, cu rea-credinta, acumularea de obligatii bugetare restante pe o perioada de 12 luni intr-un interval de 2 ani consecutivi;
  • au sustras bunurile debitorului de la executarea silita.

Daca cea de a doua prevedere continea o premisa mai larga, prima genera raspunderea aproape generala a managerilor societatilor cu capital integral sau majoritar de stat. Acest fapt a si determinat eliminarea acestei prevederi dupa numai un an, fara a mai fi pusa in aplicare.

Lipsa de efecte concrete a masurilor introduse a fost cauzata in primul rand de formularea actului normativ. Pentru demonstrarea relei-credinte, putinii juristi din cadrul administratiilor finantelor publice trebuiau sa construiasca dosare extrem de complexe. Pentru eliminarea acestui inconvenient prin Legea nr. 210/2005 nu numai ca se extinde puternic sfera raspunderii dar este inlaturata notiunea de rea-credinta pentru aceste noi cazuri. Acesta este semnalul verde pentru administratia fiscala pentru a pune in aplicare aceasta prevedere.

ATENTIE!

Au fost introduse fapte concrete ce pot fi precis identificate, dar mai ales a fost rasturnata sarcina probei.  Administratia nu trebuie sa mai probeze nimic inainte, ci prin angajarea raspunderii unei persoane fizice sau societati se transfera obligatia acesteia de a demonstra contrariul inclusiv prin meandrele justitiei.

Ceea ce trebuie sa creeze ingrijorare printre persoanele susceptibile de a fi vizate de aceasta procedura este ca aceasta este strict administrativa. In concluzie, exista riscul pentru aceste persoane sa constate ca bunurile proprii le sunt sechestrate pentru datoriile societati comerciale generate poate chiar de neplata de catre stat a datoriilor in conditiile in care in sistemul fiscal respectarea, spre exemplu, a principiului contradictorialitatii si a comunicarii actului administrativ se realizeaza fara a avea garantia informarii cel putin a persoanei in cauza. Aceasta cu atat mai mult cu cat, dupa intrarea in vigoare la data de 15 iulie 2005 a modificarilor la Codul de procedura fiscala actele administrative pot fi «comunicate» si numai prin afisarea la sediul organului fiscal.

NOUTATI Contabile 2024

Atentie! S-a modificat legislatia privind impozitul minim pe cifra de afaceri


Important!
Incepand cu 1 ianuarie 2024, firmele cu o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro in anul precedent si care in anul de calcul determina un impozit pe profit mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA) sunt obligate sa plateasca un impozit minim pe cifra de afaceri de 1%.

Problema e ca aceasta modificare, introdusa prin Legea nr. 296/2023, lasa loc de interpretari.

Explicatii complete si solutiile optime, in lucrarea Impozitul minim pe cifra de afaceri. Fiscalitate aplicata. 

...Vezi AICI detaliile complete <<


Data aparitiei: 10 August 2006

Votati articolul "7.1. Persoane responsabile":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Avansuri de trezorerie: documente justificative pentru avansuri spre decontare si functiunea contului 542

    • Entitatile pot acorda sume in numerar sau prin banca, denumite avansuri spre decontare, puse la dispozitia angajatilor, in vederea efectuarii unor plati in numele societatii sau in vederea efectuarii unor deplasari in interes de serviciu. Avansurile spre decontare sunt sume puse la dispozitia administratorilor sau a salariatilor din entitate, in vederea efectuarii unor plati in numele acesteia. De regula, justificarea avansului si transformarea sa in cheltuiala efec...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • De ce este esential sa aveti Dosare Permanente ale Clientilor: 7 avantaje majore

    • Atunci cand sunt solicitate lucrari de audit interne/externe sau firma-client are inspectii fiscale, dosarul permanent furnizeaza toate documentele necesare pentru a sustine tranzactiile si operatiunile contabile ale clientului. Acest lucru reduce timpul si efortul necesar pentru pregatirea si gestionarea auditului si creste nivelul de incredere in fata auditorilor/inspectorilor.   Dosarul permanent este un instrument vital in procesul de tinere a contabili...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA): formula de calcul si exemplu practic

    • Incepand cu anul 2024, contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care, in anul de calcul, determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit unei formule prevazute la art. 181 alin. (3) din Codul fiscal, sunt obligati la plata impozitului pe pr...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X