Agentia Nationala de Administrare Fiscala este unitate centrala aflata in subordinea Ministerului Finantelor Publice care are misiunea de a colecta si gestiona eficient impozitele, taxele, contributiile sociale si alte sume datorate bugetului general consolidat, pentru a asigura resursele necesare finantarii cheltuielilor publice. ANAF a demarat, inca din anul 2013, un amplu proces de modernizare si dezvoltare a activitatii curente, a proceselor si a instrumentelor de lucru. Proiectul de Modernizare a Administratiei Fiscale din Romania, dezvoltat de ANAF cu sprijinul Bancii Mondiale, se subscrie programului multianual de modernizare prin care se doreste o administratie fiscala caracterizata de profesionalism, calitate si eficienta.
Obiectivele de dezvoltare ale acestui Proiect sunt:
>>cresterea eficientei si eficacitatii in procesul de colectare a impozitelor si contributiilor sociale; >>imbunatatirea conformarii voluntare;
>>reducerea poverii asupra contribuabililor pentru asigurarea conformarii.
Proiectul a atras dupa sine investitiile necesare pentru a se putea atinge obiectivele principale ale Guvernului, inclusiv restructurarea si dezvoltarea organizationala aferenta, schimbarile de management si infrastructura necesare pentru implementarea optima a unui sistem automatizat integrat. Proiectul include sprijin financiar si tehnic pentru metodologiile si procedurile de colectare a veniturilor, tehnologia informatiei si alte infrastructuri tehnologice; formare si asistenta tehnica pentru a sprijini deciziile managementului ANAF referitoare la structura si managementul organizatiei, cat si rafinarea/perfectionarea sistemelor operationale necesare pentru a asigura ca economia obtine beneficii maxime din aceasta investitie.
Acesta este structurat pe patru componente: Componenta 1: Dezvoltare institutionala Componenta 2: Cresterea eficientei si eficacitatii operationale Componenta 3: Serviciile pentru contribuabili si comunicarea organizatiei Componenta 4: Coordonarea si managementul Proiectului. In urma implementarii acestui proiect se asteapta urmatoarele rezultate: ▪ Cresterea nivelului conformarii voluntare la declarare si plata; ▪ Scaderea costului colectarii; ▪ Cresterea satisfactiei contribuabililor privind integritatea si calitatea serviciilor oferite.
Obiectivele reformei la nivelul ANAF pentru perioada 2012-2016 transpuse si in plan local sunt:
- imbunatatirea conformarii voluntare;
- combaterea ferma a evaziunii fiscale;
- cresterea eficientei colectarii.
Transpunerea in practica a acestor obiective cuprinde o serie de masuri, dintre care amintim:
- simplificarea procedurilor si cresterea calitatii serviciilor, bazata mai ales pe cresterea gradului de utilizare si diversificare a serviciilor electronice, imbunatatirea asistentei oferite contribuabililor si introducerea standardelor de calitate;
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Cartea verde a contabilitatii
- imbunatatirea modului de segmentare a contribuabililor in contribuabili mari, mijlocii si mici si de alocare a resurselor pentru administrarea acelor categorii de contribuabili care genereaza cea mai mare pondere a veniturilor bugetare;
- combaterea riscurilor de neconformare la inregistrare, la declararea la plata, cu accent pe intarirea analizei de risc in special la inregistrarea ca platitor de TVA, revizuirea procedurilor de programare in control si dezvoltarea functiei de control documentar;
- cresterea eficacitatii sanctiunilor administrative, recuperarea mai buna a obligatiilor bugetare rezultate din frauda si evaziune fiscala si o mai buna cooperare cu organele de cercetare si urmarire penala, in asa fel incat sa creasca numarul de cazuri pentru care se obtine o condamnare in urma sesizarilor penale inaintate de catre structurile ANAF;
- organizarea aparatului teritorial pe o structura regionala si reducerea in continuare a retelei de administratii financiare pentru cresterea eficientei organizationale si diminuarea riscurilor de aparitie a coruptiei;
- recalificarea si redistribuirea personalului catre domeniile deficitare (inspectie fiscala, control vamal ulterior, asistenta contribuabili, structuri dedicate contribuabililor mari si mijlocii sau unitatilor cu un numar mare de contribuabili) si recrutarea de specialisti pentru functii cu valoare adaugata mare (tehnologia informatiei si comunicatiilor, juridic, anumite functii de management) cu incadrarea in numarul aprobat de posturi.