email
MONOGRAFIILE CONTABILE 2022: Noutati legislative + TOP 6 Cazuri Practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"MONOGRAFIILE CONTABILE 2022: Noutati legislative + TOP 6 Cazuri Practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Concediu medical pentru accident de munca. Care este tratamentul contabil?

Concediu medical pentru accident de munca. Care este tratamentul contabil?
concediu medicalmonografia contabilacod fiscal

In cazul producerii unui accident de munca, legea prevede acordarea concediului medical pentru incapacitate temporara de munca. In studiul de caz prezentat mai jos vom dezbate tratamentul contabil si vom afla de la expert cum se poate face recuperarea sumelor aferente.


Concediu medical pentru accident de munca: raspunsul specialistului

Indemnizatia pentru accidente de munca si boli profesionale este reglementata de Legea 346/2002, astfel cum a fost modificata prin OUG 103/2017.
 
Baza de calcul al indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca pentru accidente de munca si boli profesionale, se determina ca medie a castigurilor brute realizate lunar de catre asigurat, din salarii sau venituri asimilate salariilor, in ultimele 6 luni anterioare primei zile de concediu medical.
 
Potrivit prevederilor art. 34 ,  indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca in cazul accidentului de munca sau al bolii profesionale se suporta:

= in primele 3 zile de incapacitate de catre angajator;
= din a 4- a zi de incapacitate, din sumele prevazute pentru asigurarea la accidente de munca si boli profesionale in bugetul asigurarilor sociale de stat.
 
Impozit pe venit

Potrivit prevederilor art. 76 alin. (1) din Codul fiscal, sunt considerate venituri din salarii toate veniturile in bani si/sau in natura obtinute de o persoana fizica rezidenta ori nerezidenta ce desfasoara o activitate in baza unui contract individual de munca, a unui raport de serviciu, act de detasare sau a unui statut special prevazut de lege, indiferent de perioada la care se refera, de denumirea veniturilor ori de forma sub care ele se acorda, inclusiv indemnizatiile pentru incapacitate temporara de munca acordate persoanelor care obtin venituri din salarii si asimilate salariilor.
 
Indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca pentru accidente de munca si boli profesionale nu intra in baza de calcul:

- al contributiei asiguratorii pentru munca pentru partea suportata din bugetul asigurarilor sociale de stat, conform art. 220 indice  5 din Codul fiscal;
- al contributiei de asigurari sociale, conform art. 139 alin. (1) si art. 141 lit. a) din Codul fiscal si pct. 4 indice 1 din Normele metodologice de aplicare , nici pentru partea suportata din fondurile angajatorului si nici pentru partea suportata din bugetul asigurarilor sociale de stat;
-  al contributiei de asigurari sociale de sanatate, conform art. 154 alin. (1) lit. i) din Codul fiscal, nici pentru partea suportata din fondurile angajatorului si nici pentru partea suportata din bugetul asigurarilor sociale de stat.
 
Prin urmare, pentru indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca pentru accidente de munca si boli profesionale, angajatorul calculeaza:

- impozitul pe salarii in cota de 10%;
- contributia asiguratorie pentru munca in cota de 2,25%, pentru partea din indemnizatie suportata de angajator.
 
Inregistrari contabile:

641=423/ 421 concediul  suportat angajator
423/ 421=444 impozit salarii
646=436 contributie asiguratorie
 
Plata:
423/ 421=5311/ 5121
 
Indemnizatia de incapacitate temporara de munca suportate din bugetul de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale:
4382/ analitic distinct=423
 
Retinere impozit salarii:
423=444
 
Si plata:
423=5311 sau 5121
 
Si recuperare concediu:
5121=4382/analitic distinct
 
Potrivit prevederilor art. 19 alin 6), indemnizaiiile se calculeaza si se platesc de catre angajatori si se recupereaza de la casele teritoriale de pensii pe baza actelor justificative din sumele prevazute pentru asigurarea la accidente de munca si boli profesionale in bugetul asigurarilor sociale de stat.
 
La art. 32 alin (2)  se arata ca , in cazul bolilor profesionale sau al accidentelor de munca, certificatul medical se vizeaza in mod obligatoriu, prin grija angajatorului, de directiile de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti, respectiv de casa teritoriala de pensii in a carei raza se afla sediul angajatorului sau domiciliul asiguratului.
 
Potrivit prevederilor art. 37 alin 2), persoanele prevazute la art. 19 alin (6) sunt obligate sa depuna la casele teritoriale de pensii, din raza administrativ-teritoriala in care isi au sediul social, exemplarul 2 al certificatului de concediu medical, in vederea recuperarii sumelor reprezentand indemnizatii platite asiguratlor.
 
Potrivit prevederilor art. 67 din Norma de aplicare a prevederilor OUG nr. 158/2005,  in cazul certificatelor de concedii medicale completate cu codurile de indemnizatie 02, 03, 04 si 10 ca urmare a unui accident de munca, dar fara avizul casei teritoriale de pensii/directiei de sanatate publica, calculul si plata indemnizatiilor se vor realiza conform prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 399/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, referitoare la concediile si indemnizatiile pentru incapacitate temporara de munca cauzata de boli obisnuite, respectiv la concediile si indemnizatiile pentru prevenirea imbolnavirilor si recuperarea capacitatii de munca.
 
La sfarsitul fiecarei luni casele teritoriale de pensii transmit caselor de asigurari de sanatate codurile numerice personale Åi numele cazurilor care au primit confirmarea de accident de munca sau boala profesionala.
 
Decontarea cheltuielilor aferente indemnizatiilor prevazute la alin. (1) se va face intre Casa Nationala de Pensii Publice si Casa Nationala de Asigurari de Sanatate prin intermediul caselor teritoriale, dupa primirea confirmarii caracterului de accident de munca sau de boala profesionala.
 
De regula, dosarul trebuie sa contine:

-cererea privind solicitarea drepturilor;
-centralizator privind certificatele de concediu medical;
-exemplarul 2 al concediului medical;
-copii ale declaratiei 112 , aferente lunii in care se platesc indemnizatiile si recipisa cu validarea declaratiei;
-delegatie /imputernicire pentru salariat pentru depunerea documentelor, impreuna cu copie  Ci  ;


 

Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Elena Garofil Consultant fiscal.

 


de Redactia Contabilul

NOUTATI din Legislatie aparute in 2022

IMPORTANT: E-Factura in 50 de intrebari si raspunsuri!


1. Ce inseamna exact tranzactii B2G?

2. Tranzactiile cu societati la care statul este actionar majoritar sunt tranzactii B2G?

3. Odata inregistrati in registrul RO e-Factura, avem obligatia ca toate facturile emise de noi sa fie electronice sau doar cele in relatia B2G?

4. Facturile catre institutii publice, dar care nu implica produse cu risc fiscal, trebuie emise electronic?

5. Parohiile sunt considerate autoritati contractante? Exista pentru ele obligativitatea trimiterii facturilor electronice?

Raspunsurile sunt disponibile in lucrarea E-Factura in 50 de intrebari si raspunsuri!

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
concediu medicalmonografia contabilacod fiscal

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Urmareste-ne pe Google News

Data aparitiei: 01 Aprilie 2019


Votati articolul "Concediu medical pentru accident de munca. Care este tratamentul contabil?":
Rating:

Nota: 3.89 din 5 din 9 voturi


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Alte articole publicate in data de 01 Aprilie 2019 ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Incepand din 2023, Guvernul majoreaza impozitul pe dividende de la 5% la 8%

    • PNL si PSD, partidele din coalitia de guvernare, au hotarat ca de anul urmator sa creasca impozitul pe dividende de la 5%, cat este in prezent, la 8%.  Incepand de la 1 ianuarie 2023, impozitul pe dividende de 8% se va aplica atat companiilor private, cat si celor de stat. Urmeaza ca masura sa fie implementata printr-o Ordonanta de Guvern in viitorul apropiat.  Guvernul spera astfel sa aduca la bugetul de stat venituri suplimentare. Dar cum divid...» citeste mai departe aici

  • O veste buna: DISPARE Registrul Unic de Control

    • Firmele nu vor mai fi sanctionate pentru lipsa Registrului unic de control, potrivit unui proiect de lege inregistrat recent la Senat, care ar urma sa modifice Legea 252/2003.  Mai exact, initiativa legislativa prevede abrogarea articolelor 7 si 8 privind sanctiunile impuse contribuabililor din Legea privind registrul unic de control.  “Articol unic. - Articolele 7 si 8 din Legea 252/2003 privind ...» citeste mai departe aici

  • Iesirile la restaurant vor fi mai scumpe. Creste TVA-ul pentru industria Horeca

    • In coalitita de guvernare a fost propusa revenirea TVA-ului de la 5% la 9% pentru Horeca (catering si alimentatie publica). Astfel romanii vor fi nevoiti sa scoata mai multi bani din buzunar pentru iesirile la restaurant fiindca TVA-ul majorat nu va lipsi de pe nota de plata.  Patronatele din Horeca au subliniat recent intr-un comunicat de presa ca este “extrem de nociva” cresterea TVA-ului pentru industrial ospitalitatii.  &...» citeste mai departe aici

  • Facilitatile fiscale din domeniul agroalimentar. Finantele au publicat procedura de acordare

    • Salariul minim pentru angajatii din industria alimentara si sectorul agricol a crescut la 3000 de lei brut de la 1 iunie. Finantele au publicat recent, in dezbatere publica, si procedura de acordare a facilitatilor fiscale.  Asadar, firmele care activeaza in aceste domenii vor plati, intre iunie 2022 si decembrie 2028, un salariu diferentiat si vor datora taxe salariale reduse, asa cum se intampla deja in sectorul constructiilor.  Facilitatile f...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Noutati in Codul Fiscal 2022 - Monografii contabile actualizate
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT Raportul Special
"MONOGRAFIILE CONTABILE 2022: Noutati legislative + TOP 6 Cazuri Practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X