Expertul nostru in domeniu prezinta, in continuare, procedura de inregistrare a ambalajelor in contabilitate. Vom lua drept exemplu un contribuabil care isi produce singur ambalajele.
O societate comerciala de productie (confectii) isi produce singura ambalajele pentru impachetarea produselor finite cu ajutorul echipamentului profesional pe care il detine. Reprezentantul firmei doreste sa afle care este inregistrarea corecta a ambalajelor si care sunt implicatiile fiscale care rezulta (inclusiv pentru administratia de mediu). Este important de specificat faptul ca o parte din cartoanele cumparate nu sunt prelucrate, ci sunt folosite doar ca separatoare intre produse, nu pentru ambalat.
- Noi 29100 locuri
disponibileVideo Trainingul legislativ Declaratia 112
2024, www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Legislatia Muncii, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Salarizare si Contributii, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Sanatate si Securitate in Munca, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere
Inregistrarea ambalajelor in contabilitate: raspunsul specialistului
Realizarea ambalajelor reprezinta activitate de productie.
Inregistrarea cheltuielilor aferente:
- consum materii prime
601 = 301
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
- consum materiale
602 = 302
- salarii
641 = 421
- Amortizari
6811 = 2813/2814
- Inregistrarea produselor finite obtinute
345 = 711
- Transferul acestora in categoria ambalajelor
381 = 345
Cartoanele utilizate ca atare sunt transformate in separatoare sau fac parte din alt ambalaj
Pentru acestea se inregistreaza
- consum materii prime
601 = 301
- inregistrarea produselor finite obtinute
345 = 711
- transferul acestora in categoria ambalajelor
381 = 345
Ambalajele pot circula intre furnizorii de marfa si clienti sub doua forme: prin schimb, fara facturare, sau prin facturare.
Potrivit art. 286 alin. (4) lit. d) din Codul fiscal, baza de impozitare nu cuprinde valoarea ambalajelor care circula intre furnizorii de marfa si clienti prin schimb, fara facturare.
Ambalajele care circula intre furnizorii de marfa si clienti prin schimb, fara facturare, nu se includ in baza de impozitare a taxei, chiar daca beneficiarii nu detin cantitatile de ambalaje necesare efectuarii schimbului si achita o garantie baneasca in schimbul ambalajelor primite.
Ambalajele care circula intre furnizorii de marfa si clienti prin schimb nu sunt facturate si nu se supun taxei pe valoarea adaugata, clientul fiind obligat sa le restituie.
Documentul justificativ este avizul de insotire a marfii.
La vanzarea bunurilor (confectiilor) ambalate- care nu se restituie
411 = %
707
4427
Descarcarea din gestiune
607 = 371
378 = 371
si
Inregistrarea consumului ambalajelor
608 = 381
La vanzarea bunurilor (confectiilor ) cu ambalaje in sistem de restituire
411 = %
707
419
4427
Descarcarea din gestiune
607 = 371
378 = 371
La indeplinirea obligatiei de restituire se inregistreaza
419 = 411
Potrivit prevederilor art. 9 lit d) din OUG 196/2005 se plateste o contributie de 2 lei/kg, de operatorii economici care introduc pe piata nationala bunuri ambalate, care distribuie pentru prima data pe piata nationala ambalaje de desfacere, si de operatorii economici care inchiriaza, sub orice forma, cu titlu profesional, ambalaje, pentru diferenta dintre cantitatile de deseuri de ambalaje corespunzatoare obiectivelor minime de valorificare sau incinerare in instalatii de incinerare cu recuperare de energie si de valorificare prin reciclare prevazute in anexa nr. 3 a actului normativ mentionat si cantitatile de deseuri de ambalaje efectiv valorificate sau incinerate in instalatii de incinerare cu recuperare de energie si valorificate prin reciclare.
Operatorii economici prevazuti la art. 9 alin. (1) lit. d) sunt obligati sa declare lunar, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care s-a desfasurat activitatea, cantitatile de ambalaje, introduse pe piata nationala si cantitatile de deseuri de ambalaje valorificate.
Obiectivul anual de valorificare a deseurilor de ambalaje se realizeaza in mod individual prin:
a) valorificarea de catre operatorii economici responsabili a deseurilor de ambalaje generate si a propriilor ambalaje preluate/colectate de pe piata;
b) incredintarea de catre operatorii economici responsabili a deseurilor de ambalaje generate si a propriilor ambalaje preluate/colectate de pe piata, in baza unui contract, unui operator economic valorificator.
Potrivit pct. 22 din Ordinul 576/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, obligatia de a declara la Fondul pentru mediu contributia de 2 lei/kg prevazuta la art. 9 alin. (1) lit. d) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 105/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, revine:
a) operatorilor economici care introduc pe piata nationala produse ambalate, operatorilor economici care importa/achizitioneaza intracomunitar produse ambalate pentru utilizare/consum propriu, responsabili pentru deseurile generate de ambalajele primare, secundare si tertiare folosite pentru ambalarea produselor lor, cu exceptia ambalajelor de desfacere care sunt folosite pentru ambalarea, la locul de vanzare, a produselor;
b) operatorilor economici care supraambaleaza produse ambalate individual in vederea revanzarii/redistribuirii, responsabili pentru deseurile generate de ambalajele secundare si tertiare pe care le introduc pe piata nationala;
c) operatorilor economici care introduc pe piata nationala ambalaje de desfacere, inclusiv pungi de transport din plastic, responsabili pentru deseurile generate de respectivele ambalaje;
d) operatorilor economici care dau spre inchiriere, sub orice forma, cu titlu profesional, ambalaje, responsabili pentru respectivele ambalaje.
Contributia se plateste anual de catre operatorii economici pentru diferenta dintre cantitatile corespunzatoare obiectivelor anuale de valorificare sau incinerare in instalatii de incinerare cu recuperare de energie, si cantitatile de deseuri de ambalaje incredintate spre valorificare sau incinerare in instalatii de incinerare cu recuperare de energie si valorificare prin reciclare.
Cantitatea de deseuri de ambalaje incredintate spre valorificare prin reciclare se considera ca fiind greutatea deseurilor de ambalaje care intra in operatia de reciclare in care acestea sunt reprelucrate in produse, materiale sau substante.
Contributia se plateste numai in cazul neindeplinirii obiectivelor anuale de valorificare sau incinerare in instalatii de incinerare cu recuperare de energie corespunzatoare diferentei dintre cantitatile de ambalaje introduse pe piata nationala si cantitatile care au fost preluate de organizatiile prevazute la art. 16 alin. (5) lit. b) din Legea nr. 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor si a deseurilor de ambalaje, cu modificarile si completarile ulterioare.
Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Gabi Popescu - Auditor financiar.