Ministerul Finantelor Publice a publicat recent doua documente care prevad modificarea Codului Fiscal si a Codului de Procedura Fiscala.
Dan Vilceanu, noul ministru al Finantelor, a prezentat, pe scurt, principalele masuri privind sustinerea mediului de afaceri si a investitiilor, dar si digitalizarea administratiei publice.
Printre noutatile cu care vor intra in curand firmele in contact se numara si E-factura - sistemul obligatoriu de facturare electronica. MFP va implementa un program pilot incepand cu luna septembrie 2021.
Iata principalele 4 masuri privind digitalizarea administratiei publice:
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Contractul de mandat Optimizare fiscala Avantaje si dezavantaje
1. Obligativitatea inrolarii in Sistemul PatrimVen
Obligativitatea inrolarii autoritatilor publice, institutiilor publice sau de interes public din administratia publica centrala si locala in sistemul informatic propriu al Ministerului Finantelor si ANAF numit PatrimVen. Masura se aplica incepand cu data de 1 martie 2022 si are ca scop accelerarea procesului de digitalizare a administratiei publice, punand in prim plan deservirea cetatenilor/contribuabililor.
2. Obligativitatea inrolarii in SPV
Obligativitatea inrolarii in sistemul de comunicare electronica dezvoltat de Ministerul Finantelor - ANAF, respectiv Spatiul Privat Virtual, a persoanelor juridice, asocierilor si altor entitati fara personalitate juridica, precum si a persoanelor fizice care desfasoara o profesie liberala sau exercita o activitate economica in mod independent. Inrolarea in SPV asigura o comunicare si un mod de lucru 24/24, 7 zile pe saptamana cu administratia fiscala si reprezinta o eficientizare clara a modului in care cetateanul interactioneaza cu organul fiscal. Masura se aplica incepand cu data de 1 martie 2022.
3. Implementarea SAF-T
Implementarea conceptului SAF-T, Standard Audit File for Tax - forma de control simplificata, schimb standard de date cu ANAF, prin care se eficientizeaza activitatea de control si se reduce costul conformarii. De asemenea, se asigura transparenta si cresterea gradului de incredere intre organul fiscal si contribuabil. Calendarul de implementare:
- testarea voluntara a contribuabililor va fi demarata incepand cu 1 septembrie 2021;
- operationalizarea sistemului pentru marii contribuabili incepand cu 1 ianuarie 2022.
4. ”E-factura - sistemul obligatoriu de facturare electronica”
Ministerul Finantelor, prin Centrul National pentru Informatii Financiare, va implementa, incepand cu luna septembrie 2021, in cadrul unui program pilot, un sistem de facturare electronica ce va permite incarcarea, stocarea si descarcarea facturilor emise de contribuabili in relatia cu autoritatile/institutiile publice. Asigura o transparentizare a facturarii si va contribui la cresterea veniturilor catre bugetul statului. In prima faza, sistemul va functiona B2G, adica Business to Government, ca proiect-pilot, astfel incat sa poata fi imbunatatit si, ulterior, introdus si B2B, adica Business to Business.