Ministerul Finantelor Publice are din nou in plan modificarea Codului de procedura fiscala, dupa cum reiese dintr-un proiect de OUG publicat pe site-ul institutiei.
Unele dintre principalele sfere vizate sunt rambursarea TVA, esalonarea la plata si anularea unor obligatii accesorii.
Modificari in Codul de procedura fiscala: schimbari preconizate
In prezent, ANAF are in derulare un proiect finantat prin Programul Operational Capacitate Administrativa (POCA) conform contractului nr. 299/14.12.2018 incheiat cu Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice (MDRAP), avand ca obiect finantarea implementarii SAF-T, ca modalitate de comunicare/transfer a datelor financiar-contabile de la contribuabil in scopul realizarii obiectivelor strategice ale administratiei fiscale din Romania. Potrivit Organizatiei de Cooperare si Dezvoltare Economica, SAF-T este un fisier de audit standard pentru schimbul electronic de date contabile fiabile de la organizatii catre o autoritate fiscala nationala sau auditori externi.
In ultima perioada un numar tot mai mare de controale fiscale se deruleaza prin efectuarea de analize privind datele furnizate electronic de catre contribuabilii verificati, la cererea inspectorilor fiscali, insa, si fara a avea un format standard privind furnizarea de date.
Utilizarea tehnologiei este indispensabila in administratiile fiscale moderne, cu necesitatea continua de imbunatatire a eficientei si eficacitatii. Prin urmare, analizarea cantitatilor mari de date ar trebui efectuata in mod eficient. In absenta unui format standardizat de date solicitat de administratia fiscala, este necesara cunoasterea specializata a sistemului informatic contabil pentru a putea analiza si interpreta corect datele. Automatizarea procesarii datelor intr-un instrument de analiza este complicata si consumatoare de timp atat pentru compania auditata, cat si pentru inspectorul fiscal, atunci cand datele sunt transferate in formate diferite, continand de multe ori coloane/siruri de date nestandardizate ce necesita prelucrare manuala la momentul importului.
Avand in vedere caracterul de noutate al conceptului SAF-T precum si impactul implementarii obligatiei de depunere a acestuia asupra contribuabililor, este oportuna introducerea acestuia in legislatia nationala.
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Cartea Verde a Contabilitatii
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Pe cale de consecinta se propune modificarea urmatoarelor prevederi din Codul de procedura fiscala:
- pct. 19 al art. 1 din Codul de procedura fiscala, in sensul introducerii notiunii de standard de control fiscal, respectiv definirea SAF-T - ului ca fiind o declaratie informativa in legatura cu evidentele contabile si fiscale;
- completarea art. 55 din Codul de procedura fiscala astfel incat sa constituie mijloc de proba orice element de fapt care serveste la constatarea unei stari de fapt fiscale, inregistrari audiovideo, date si informatii aflate in orice mediu de stocare, inclusiv fisierul standard de control fiscal stocat intr-un mediu care asigura unicitatea, integralitatea si integritatea acestuia. De asemenea, completarea cu dispozitii referitoare la punerea la dispozitie, a unei copii sau a unui link privind fisierul standard de control fiscal, la solicitarea persoanelor interesate, care pot fi: organele de solutionare a contestatiilor, organele judiciare.
- prin art. 591 se instituie obligatia depunerii fisierului standard de control fiscal.
- la art. 113 alin. (2) se propune ca fisierul standard de control fiscal sa constituie obiect al verificarii organului de inspectie fiscala in cadrul efectuarii inspectiei fiscale;
- introducerea unui nou articol, art. 3371 care sa permita A.N.A.F. sa sanctioneze contraventional contribuabilii care nu depun fisierul standard de control fiscal.
• Se propune modificarea art. 8 din Codul de procedura fiscala prin introducerea unui nou alineat care sa reglementeze obligatia pentru contribuabil/platitor de a atasa si copia legalizata de pe documentul original, in cazul unui document redactat intr-o limba straina care nu are caractere latine si care este tradus in limba romana.
Aceasta modificare se impune in vederea identificarii cu certitudine a unor persoane al caror nume este scris cu alte caractere decat cele latine.
• Se propune introducerea unui nou articol, art. 331 privind revizuirea conceptului de competenta privind administrarea creantelor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara o activitate economica sau o profesie libera in sfera de competenta a altui organ fiscal decat cel de domiciliu, din perspectiva declararii si colectarii obligatiilor fiscale, cu precizarea ca competenta de inregistrare fiscala sa nu se schimbe.
De altfel, prevederile Codului de procedura fiscala referitoare la inregistrarea/modificarea domiciliului fiscal raman valabile, insa ceea ce s-a propus a fi schimbat vizeaza competenta de administrare a creantelor fiscale ale persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, in sensul ca aceasta sa revina organului fiscal central competent in administrarea obligatiilor fiscale datorate de persoana fizica, inregistrata fiscal pe CNP.
Prin aceasta propunere, se are in vedere o mai buna urmarire a incasarii veniturilor la bugetul general consolidat, tinand cont ca, din perspectiva colectarii creantelor bugetare, sunt activitati care necesita analiza obligatiilor fiscale inregistrate atat de catre persona fizica, cat si de persoana fizica care desfasoara o activitate economica sau o profesie libera. Cu titlu de exemplu, va prezentam cazul eliberarii certificatului de atestare fiscala, in care trebuie cuprinse toate obligatiile fiscale ale persoanei fizice datorate pe ambele coduri de inregistrare fiscala (CNP si CUI), precum si cazul acordarii inlensirilor la plata, unde se analizeaza constituirea de garantii, cum ar fi bunurile detinute de persoana fizica, care pot fi aduse drept garantie pentru toate obligatiile fiscale datorate, atat pe CNP, cat si pe CUI.
Totodata, pentru eventuale informatii si documente cu privire la situatia fiscala, deplasarea persoanei fizice este mai facila la sediul organului fiscal in a carui raza teritoriala isi are domiciliul, inclusiv pentru obligatiile fiscale datorate din activitatile economice desfasurate in mod independent sau din exercitarea de profesii libere.
De altfel, prin aceasta propunere legislativa, se creeaza premisele unei mai bune comunicari cu contribuabilul – persoana fizica, in sensul ca pe toate domeniile de activitate ale ANAF, acesta va fi administrat printr-un singur organ fiscal, cu exceptia inregistrarii fiscale. Astfel, contribuabilul va avea ca punct de legatura cu admnistratia fiscala, un singur organ fiscal, fata de situatia actuala, cand trebuia sa se adreseze unuia sau mai multor organe fiscale, in functie de sediul unde isi desfasura activitatea.
De asemenea, precizam ca, propunerile de modificare a Codului de procedura fiscala nu contravin prevederilor art. 2, lit.j1) din O.U.G. nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, cu modificarile si completarile ulterioare, potrivit carora „in sensul prezentei ordonante de urgenta, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
(...)
j1) sediul principal/locatia declarata la registrul comertului, in vederea inregistrarii si autorizarii functionarii persoanei fizice autorizate „.
• Avand in vedere evolutia situatiei epidemiologice determinata de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2 si necesitatea limitarii contactului fizic pentru solutionarea cererilor contribuabililor si indeplinirea atributiilor specifice de catre autoritatile publice, institutiile publice si de interes public din administratia publica centrala si locala se propune completarea art. 69 din Codul de procedura fiscala si crearea cadrului legal, astfel incat comunicarea dintre ANAF si aceste entitati sa se realizeze exclusiv prin mijloace electronice.
Pe de alta parte, numarul mare de solicitari de informatii venite catre ANAF din partea autoritatilor si institutiilor publice si de interes public genereaza incarcarea excesiva a volumului de lucrari si implicit un timp mare de solutionare a furnizarii informatiilor solicitate. In privinta activitatilor de executare silita, in cazul institutiilor care nu sunt inrolate in aplicatia respectiva aceasta solicitare/furnizare de date se desfasoara doar in format letric, cu dificultate.
Ca urmare a acestei situatii de neinrolare sau neutilizare a sistemului informatic PatrimVen de catre toate unitatile administrativ-teritoriale/institutii si autoritati publice, ANAF emite zilnic prin ghisee, spre exemplu, un numar de 15.000 de adeverinte de venit pentru contribuabilii care se deplaseaza mai multi kilometri pentru a le obtine, acestia neputand fi refuzati, chiar daca documentele sunt emise pentru primarii care au acces la platforma informatica si le pot obtine electronic.
Principalul beneficiu al cresterii urgente a gradului de inrolare este debirocratizarea sistemului administrativ si a interactiunilor interinstitutionale, contribuind, de asemenea, la cresterea veniturilor bugetului general consolidat prin succesul operatiunilor de executare silita, context in care se impune acordarea timpului necesar acestora pentru a se conforma.
• Se propune modificarea art. 701 din Codul de procedura fiscala in sensul ca furnizarea de informatii catre autoritatile publice, institutii publice si de interes public din administratia publica centrala si locala se realizeaza utilizand sistemul informatic PatrimVen. In cazul persoanelor juridice de drept privat, furnizarea de informatii urmeaza sa se realizeze prin sisteme informatice dedicate (de exemplu platforma ARB, platforma IFN, sistemul informatic SPV) administrate de Ministerul Finantelor prin Centrul National pentru Informatii Financiare. In plus, se propune modificarea art. 11 alin. (61) in vederea corelarii in ceea ce priveste furnizarea de informatii.
• In contextul actual al pandemiei, pentru evitarea contactului fizic intre persoane, se impune necesitatea comunicarii prin mijloace electronice cu contribuabilii, astfel incat se propune completarea dispozitiilor art. 79 din Codul de procedura fiscala in scopul reglementarii obligativitatii inrolarii in sistemul de comunicare electronica dezvoltat de Ministerul Finantelor/ANAF, respectiv in SPV.
Contribuabilii pentru care se adopta obligativitatea inrolarii in SPV sunt persoanele juridice, asocierile si alte entitati fara personalitate juridica, precum si persoanele fizice care desfasoara o profesie liberala sau exercita o activitate economica in mod independent intr-una din formele prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 182/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.
De subliniat ca obligativitatea inrolarii in SPV revine persoanelor fizice care desfasoara activitati economice sau exercita profesii libere doar cu privire la indeplinirea obligatiilor sau exercitarea drepturilor ca urmare a exercitarii profesiei, respectiv pe codul de inregistrare fiscala.
De asemenea, pentru derularea procedurii de conectare a aparatelor de marcat electronice fiscale, definite la art. 3 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, la sistemul informatic national de supraveghere si monitorizare a datelor fiscale al ANAF, este necesar ca operatorii economici utilizatori de aparate de marcat electronice fiscale sa se inroleze in SPV.
Astfel, pentru operationalizarea acestui flux electronic de informatii cu operatorii economici se impune crearea cadrului legal pentru reglementarea obligativitatii inrolarii in SPV.
In contextul evitarii contactului fizic intre persoane, precum si pentru realizarea procedurii de conectare a caselor de marcat, pentru inrolarea in SPV, contribuabilii mentionati anterior trebuie sa-si achizitioneze certificate calificate.
Pentru efectuarea acestor demersuri de catre contribuabilii pentru care se creeaza obligativitatea inrolarii in SPV, se impune reglementarea unui termen pana la care aceasta inrolare este optionala, urmand ca dupa acest termen cererile, inscrisurile sau orice alte documente depuse la organul fiscal central in format letric nu vor fi luate in considerare iar contribuabilii in cauza sa fie notificati de catre organul fiscal central cu privire la obligativitatea comunicarii prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta, respectiv prin SPV. Aceasta norma de neluare in considerare a cererilor, inscrisurilor ori oricaror alte documente depuse in format letric poate avea ca efect o serie de sanctiuni concrete, functie de tipul actului depus, respectiv, prescrierea unui drept, daca o cerere de restituire este depusa, in format letric, la limita termenului de prescriptie, decaderea din dreptul de a beneficia de o facilitate fiscala, daca cererea este depusa in format letric in ultima zi de depunere, sau sanctiuni contraventionale in cazul in care legea impune depunerea unui document/inscris intr-un anumit termen si acesta se depune in format letric. In acest sens, se reglementeaza un termen pana la care contribuabilii pot sa faca demersurile pentru inrolarea in SPV.
• Se propune ca ordinele prevazute la art. 83 alin. (5) si art. 1701 alin. (2) din Codul de procedura fiscala, sa se emita de presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, avand in vedere ca formularele si procedurile de administrare se emit de catre ANAF.
• Se propune completarea art. 92 din Codul de procedura fiscal cu un nou alineat alin. (91) in sensul ca toate deciziile de inactivare emise de organul fiscal vor fi suspendate ca urmare a hotararilor instantelor de judecata in baza prevederilor legii nr. 554/2004. La aceasta propunere s-a avut in vedere ca in practica au aparut numeroase situatii in care instantele judecatoresti au dispus suspendarea executarii deciziilor de declarare in inactivitate, fara a preciza si modul de ducere la indeplinire a acestei suspendari si efectele care trebuie sa se produca. Mentionam ca, aceeasi situatie este si in cazul Deciziilor privind anularea inregistrarii in scopuri de TVA, potrivit art.316 alin.(11) lit.a) - e) si h) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
• Se propune modificarea art. 105 alin. (6) lit. b) din Codul de procedura fiscala, in sensul crearii posibilitatii corectarii declaratiilor fiscale ori de cate ori printr-o hotarare judecatoreasca definitiva sunt dispuse masuri care implica si modificari de impuneri aferente unor creante fiscale si perioade pentru care s-a anulat rezerva verificarii ulterioare.
• Se propune modificarea art. 129, in sensul crearii posibilitatii refacerii inspectiei fiscale de catre aceeasi echipa de inspectie care a incheiat actul desfiintat, daca din motive obiective, nu exista posibilitatea refacerii inspectiei fiscale de catre o alta echipa de inspectie.
• Se propune modificarea art. 157 alin. (2) lit. c) din Codul de procedura fiscala, in sensul ca sa nu fie considerate restante obligatiile fiscale cu termene de plata viitoare stabilite in planul de reorganizare aprobat si confirmat in conditiile legii.
• Prin modificarea prevederilor art. 164 din Codul de procedura fiscala s-a avut in vedere recunoasterea bunei credinte a contribuabililor, astfel ca, la cererea acestora, viramentele efectuate eronat se vor corecta, cu pastrarea datei platii, iar in functie de data platii se va pastra beneficiul acordat de legiuitor de plata a jumatate din minimul legal al amenzii.
• Se propune modificarea art. 169 din Codul de procedura fiscala, respectiv a procedurii de rambursare a taxei pe valoarea adaugata in sensul extinderii mecanismului de rambursare cu control ulterior, la toti contribuabilii cu unele exceptii stabilite expres de lege, similar procedurii aprobate prin OUG nr. 48/2020.
• Se propune completarea art.184 alin.(6) cu o noua litera care sa stipuleze ca nu se acorda inlesniri la plata a obligatiilor fiscale care reprezinta ajutor de stat acordat din surse sau resurse de stat ori gestionate de stat, precum si fonduri europene sau fonduri publice nationale aferente fondurilor europene.
• Se introduce un articol nou, articolul 1841 in care se propun reguli speciale privind esalonarea la plata a impozitului calculat potrivit art. 403 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, respectiv:
- pentru sumele care fac obiectul esalonarii la plata a impozitului calculat potrivit art. 403 din Codul fiscal sa nu inceapa procedura de executare silita, de la data comunicarii deciziei de esalonare la plata.
- contribuabilii care la data depunerii declaratiei prin care calculeaza impozitul prevazut de art. 403 din Codul fiscal au in derulare inlesniri la plata acordate potrivit prevederilor legale in vigoare, pot beneficia de esalonare la plata potrivit prezentului articol.
- aplicarea prevederilor art. 165 alin. (4) privind ordinea de stingere a obligatiilor fiscale. Daca suma platita de catre contribuabil nu este suficienta pentru a stinge ratele din graficele de esalonare la plata, atunci se stinge, cu prioritate, rata aferenta celei mai vechi decizii de esalonare la plata.
- pentru obligatiile fiscale principale si accesorii ramase de plata din esalonarile la plata si/sau amanarile la plata, dupa caz, a caror valabilitate a fost pierduta potrivit prevederilor art. 403 din Codul fiscal ori potrivit prevederilor in baza carora au fost acordate celelalte inlesniri la plata, in scopul incadrarii in conditiile de mentinere a valabilitatii esalonarii la plata, sunt exigibile si au termen de plata la data pierderii valabilitatii esalonarilor la plata, respectiv data comunicarii deciziei de constatare a pierderii valabilitatii esalonarii la plata a obligatiilor fiscale, precum si, dupa caz, a deciziei de pierdere a valabilitatii amanarii la plata a penalitatilor de intarziere si a penalitatilor de nedeclarare.
- nu este considerat restant impozitul prevazut de art. 403 alin. (1) din Codul fiscal pentru care s-a acordat si este in derulare o esalonare la plata, potrivit acestui articol, daca pentru acesta nu s-a implinit termenul de plata prevazut in decizia de esalonare la plata sau se afla in termenul de plata prevazut la art. 403 din Codul fiscal.
- debitorul poate renunta la esalonarea la plata pe perioada de valabilitate a acesteia, prin depunerea unei cereri de renuntare la esalonare.
- graficul de esalonare se poate suplimenta ca urmare a depunerii declaratiei rectificative, cu respectarea perioadei de esalonare acordata initial.
- pe perioada derularii esalonarii la plata, cu sumele de rambursat/de restituit se sting obligatiile in ordinea prevazuta la art. 165 alin. (4), in limita sumei aprobate la rambursare/restituire. In sensul art. 167, ratele sunt exigibile la aceste termene de plata.
- pentru contribuabilii care trebuie sa achite obligatiile fiscale administrate de organul fiscal central intr-un anumit termen pentru a se mentine autorizatia, acordul ori alt act administrativ similar se aplica in mod corespunzator prevederile art. 204.
- in cazul contribuabililor care beneficiaza de esalonare la plata potrivit 403 din Codul fiscal se aplica in mod corespunzator prevederile art. 207.
- garantia prevazuta la art. 403 din Codul fiscal, se constituie in termen de cel mult 10 zile de la data comunicarii acordului de principiu, daca are aceasta obligatie.
- procedura de acordare de catre organul fiscal central a esalonarii la plata a impozitului prevazut de art. 403 din Codul fiscal, precum si formularistica utilizata se aproba prin Ordin al presedintelui ANAF.
- in situatia in care cererea de acordare a esalonarii impozitului prevazut la art. 403 din Codul fiscal se respinge, contribuabilul are obligatia sa plateasca acest impozit, in termen de 30 de zile de la data comunicarii deciziei de respingere.
• Se introduce o noua litera la art. 194 alin. (1) pentru a corela conditia de mentinere a valabilitatii esalonarii la plata in cazul pierderii esalonarii impozitului prevazut la art. 403 alin. (2) din Codul fiscal.
• Se introduce Capitolul IV1 care prevede o procedura permanenta de esalonare la plata, in forma simplificata, pentru obligatiile bugetare administrate de organul fiscal central, avand in vedere ca esalonarea la plata a obligatiilor bugetare, in forma simplificata, adoptata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 181/2020, a fost una dintre cele mai accesate facilitati fiscale, precum si faptul ca prin aceasta facilitate fiscala se asigura lichiditatile financiare necesare continuarii activitatii contribuabililor care temporar se afla in dificultate financiara. Masura are ca scop cresterea gradului de colectare a creantelor bugetare prin stimularea conformarii voluntare.
• Se propune modificarea dispozitiilor art. 213 din Codul de procedura fiscala in sensul stabilirii unui termen rezonabil de valabilitate a masurii asiguratorii, dupa data comunicarii sesizarii penale. Astfel, apreciem ca o pozitie echilibrata este aceea de a reglementa un termen de 3 luni de la data comunicarii sesizarii penale in care sa ramana valabila masura asiguratorie.
Aceasta masura trebuie dublata de o masura administrativa a ANAF, in sensul ca organul fiscal sa fie obligat sa comunice sesizarea penala in interiorul termenului de valabilitate a masurii asiguratorii de 6 luni sau un an, dupa caz, prevazuta de alin. (7) al art. 213 din Codul de procedura fiscala. Astfel, masura asiguratorie ramane valabila 3 luni de la data comunicarii sesizarii penale, perioada care da posibilitatea organelor de urmarire penala sa instituie propriile masuri asiguratorii.
• Se propune completarea art. 235 din Codul de procedura fiscala, cu o norma de exceptie, in sensul ca, in situatia ramanerii definitive a hotararii judecatoresti prin care a fost respinsa contestatia contribuabilului, in tot sau in parte, scrisorile de garantie/politele de asigurare de garantie depuse de debitor in scopul suspendarii executarii silite se executa dupa 15 de zile de la data la care actiunea este respinsa definitiv sau in ultima zi de valabilitate a scrisorii de garantie/politei de asigurare de garantie (daca aceasta se implineste inaintea celor 15 zile).
Astfel, se acorda un termen rezonabil in care debitorului poate plati de buna voie, intrucat executarea scrisorii de catre organul fiscal presupune costuri pentru debitor.
• Se propune completarea art. 247 din Codul de procedura fiscala in scopul reglementarii posibilitatii eliberarii din unitatile teritoriale ale Trezoreriei Statului catre structura prevazuta la art. 220 alin. (21) lit. a) din acelasi act normativ a bunurilor ce constau in metale pretioase si pietre pretioase ce fac obiectul masurilor asiguratorii luate de catre organele judiciare, in orice faza a procesului penal, in vederea expertizarii, evaluarii si valorificarii, in scopul fluidizarii activitatii structurii in cauza. in situatia in care printr-o hotarare definitiva se mentin masurile asiguratorii.
• Se propune modificarea art. 263 alin. (5) din Codul de procedura fiscala, in sensul ca, analiza cererilor de dare in plata depuse la ANAF sa fie realizata la nivelul organului fiscal competent de catre comisiile constituite in acest scop prin ordin al presedintelui ANAF. Propunerea are in vedere, pe de o parte, faptul ca darea in plata este o modalitate de stingere a obligatiilor fiscale administrate de organul fiscal competent si, pe de alta parte, se au in vedere masurile care se iau in vederea descentralizarii si debirocratizarii la nivelul ANAF. Astfel, cererile de dare in plata sunt analizate la nivelul organului fiscal competent fara a mai fi transmise unei comisii care functioneaza la nivel national. Precizam ca aceasta regula se aplica si pentru cererile de dare in plata aflate in curs de solutionare la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante.
• Anularea unor obligatii accesorii
In completarea facilitatilor fiscale adoptate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 69/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum si pentru instituirea unor masuri fiscale, cu modificarile si completarile ulterioare, si prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 19/2021 privind unele masuri fiscale, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul fiscal, se propune:
• anularea dobanzilor, penalitatilor si tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale administrate de organul fiscal central cu scadente anterioare datei de 31 martie 2020, in cazul contribuabililor care au fost supusi inspectiei fiscale sau verificarii situatiei fiscale personale incepute si pentru care s-a comunicat decizia de impunere in perioada cuprinsa intre data intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 69/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum si pentru instituirea unor masuri fiscale, cu modificarile si completarile ulterioare si data intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 19/2021 privind unele masuri fiscale, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul fiscal.
Acordarea facilitatii se realizeaza cu respectarea conditiei de plata integrala a obligatiei bugetare principale stabilite prin decizia de impunere, pana la un anumit termen, si cu depunerea cererii de anulare pana cel tarziu la data de 31 ianuarie 2022 inclusiv. In situatia in care obligatia bugetara principala stabilita prin decizia de impunere a fost achitata pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, contribuabilul are dreptul de a beneficia de facilitatea fiscala daca depune cererea pana la data de 31 ianuarie 2022 inclusiv.
• anularea dobanzilor, penalitatilor si tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale administrate de organul fiscal cu scadente anterioare datei de 31 martie 2020, in cazul contribuabililor care au fost supusi verificarii documentare dupa data intrarii in vigoare a OUG nr. 69/2020.
Acordarea facilitatii se realizeaza cu respectarea conditiei de plata integrala a obligatiei bugetare principale stabilite prin decizia de impunere pana la anumite termene si cu depunerea cererii de anulare pana cel tarziu la data de 31 ianuarie 2022 inclusiv, respectiv in termen de 90 de zile de la comunicarea deciziei de impunere daca termenul de 90 de zile se implineste dupa 31 ianuarie 2022.
In ambele situatii reglementate,accesoriile stinse atat inainte, cat si dupa data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, se restituie potrivit Codului de procedura fiscala. Este de mentionat ca, in scopul aplicarii unui tratament unitar, masura are in vedere si contribuabilii care au avut in derulare o inspectie fiscala in perioada cuprinsa intre data intrarii in vigoare a OUG nr. 69/2020 si data intrarii in vigoare a OUG nr. 19/2021 si pentru care a fost emisa o decizie de impunere cu obligatii bugetare principale cu scadente anterioare datei de 31 martie 2020 inclusiv, pentru care s-au calculat accesorii, care au stins atat obligatiile principale cit si accesoriile dar nu au putut accesa facilitatile reglementate de OUG nr. 69/2020 si nu pot accesa nici facilitatile reglementate prin OUG nr. 19/2021.
De asemenea, contribuabilii care au fost supusi verificarii documentare nu pot accesa facilitatile fiscale reglementate de cele doua acte normative, mai sus mentionate.
• Normele speciale pentru debitorii a caror activitate este restransa/inchisa de catre organele abilitate ale statului
Se propune suspendarea conditiilor de mentinere a esalonarii la plata, in situatia in care activitatea este restransa/inchisa de catre organele abilitate ale statului similar cu dispozitiile suspendarii conditiilor de mentinere a esalonarii la plata care a fost reglementata prin OUG nr. 48/2020 si ale carei efecte au incetat la data de 25 decembrie 2020.
Astfel, in vederea sprijinirii contribuabililor se propune ca, la cerere, debitorii la care activitatea este restransa sau inchisa pe perioada starii de urgenta/alerta sa poata solicita suspendarea conditiilor de mentinere a esalonarii la plata, in oricare forma este acordata (esalonare acordata potrivit cap. VI din cadrul titlului VII din Codul de procedura fiscala, esalonare la plata in forma simplificata, potrivit OUG nr. 181/2020, restructurarea obligatiilor bugetare, potrivit OG nr. 6/2019 sau esalonarea in forma simplificata propusa prin acest act normativ). Cu precizarea ca aceasta suspendare se acorda pana la data la care activitatea este reluata fara nici un fel de restrictie.
Este de mentionat ca referinta la „organele abilitate ale statului” are in vedere organele si structurile abilitate care actioneaza in regim de putere publica, pentru satistacerea unui interes public. In acest sens, exemplificam structurile prevazute la art. 45 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 21/2004, privind Sistemul National de Management al Situatiilor de Urgenta, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv Comitetul local pentru situatii de urgenta, Comitetul judetean pentru situatii de urgenta, Comitetul Municipiului Bucuresti pentru Situatii de Urgenta, Comitetul national pentru situatii de urgenta, cu precizarea ca declararea starii de alerta poate sa se refere la nivelul local sau la nivel national.