Exista o vorba: “mai bine mai tarziu decat niciodata” care se aplica de multe ori si in cazul legilor si actelor normative care sa raspunda intrebarilor din mediul de afaceri. Probabil ca multi dintre noi nu mai asteptam un astfel de act care sa dea detalii legate de aplicarea facilitatilor in agricultura stabilite prin Legea 135/2022 si care sunt valabile incepand cu veniturile lunii iunie 2022. Surpriza si mai mare este ca a fost publicata procedura nu numai pentru sectorul agricol si industria alimentara cat si pentru domeniul constructiilor, desi facilitatile in acest domeniu se aplica deja de la 01 ianuarie 2019.
Actele despre care vorbim au fost publicate in Monitorul Oficial nr.661 din 01.07.2022 si sunt O.M.F.P. nr.1525 privind stabilirea Procedurii de acordare a facilitatilor fiscale în sectorul agricol si in industria alimentara si O.M.F.P. nr. 1528 privind stabilirea Procedurii de acordare a facilitatilor fiscal in domeniul constructiilor.
Intrucat pentru domeniul constructiilor lucrurile sunt cunoscute si aplicate deja de mai bine de 3 ani nu o sa insistam mult acum, doar o sa punctam cateva.
Legea 135/2022 a adus o
noutate si pentru constructii, concomitent cu introducerea ei
pentru domeniul agricol, si care se refera la posibilitatea salariatului care indeplineste conditiile pentru aplicarea facilitatilor fiscale, sa
poata opta totusi pentru plata celor
3.75% la fondul de pensii administrat privat. Astfel, salariatul din constructii sau din domeniul agricol, care opteaza pentru plata sumei la Pilonul II de pensii
va achita un CAS de 25% si nu procentul redus de 21.25%.
Optiunea intra in vigoare incepand din luna urmatoare celei in care s-a inregistrat cererea scrisa a salariatului.
In OMFP 1528 se reaminteste ca facilitatea referitoare la contributia asiguratorie de munca se aplica numai dupa aprobarea schemei de ajutor de stat, care, asa cum stim, inca nu este apobata, ca atare procentul ramane cel de 2.25%.
Trecem acum la facilitatile fiscale pentru sectorul agricol si industria alimentara, care sunt asemanatoare celor din constructii si care au fost stabilite anul acesta prin Legea 135 publicata in MO nr.489/17.05.2022 si care a modificat articole 60 , 138, 154 si 220 din Codul Fiscal. Procedura de aplicare a fost stabilita in OMFP 1525/2022.
Din punct de vedere al angajatorului, sa poata aplica facilitatile, trebuie sa indeplineasca cumulativ conditiile de la art.60 pct.7 din Codul Fiscal, si anume:
a) sa isi desfasoare activitatea in domeniile aferente codurilor CAEN: 011, 012, 013, 014, 015, 016 si 10 pentru industria alimentara;
b) sa obtina o
cifra de afaceri din activitatile de mai sus de minim 80% din cifra de afaceri totala. Cifra se calculeaza pe baza veniturilor obtinute de la inceputul anului (pentru firmele existente la 01 ianuarie a fiecarui an) sau a datei de inregistrare in cazul firmelor noi, inclusiv pentru luna curenta in care se calculeaza drepturile salariale si in care se aplica facilitatile.
Vedem o deosebire fata de domeniul constructiilor, unde pentru firmele existente la 01 ianuarie a fiecarui an, cifra de afaceri la care se raporteaza angajatorii pentru pragul de 80% este cea a anului anterior. Doar in cazul in care acest criteriu nu este indeplinit se aplica principiul angajatorilor nou-infiintati, adica se calculeaza cifra de afaceri de la data infiintarii inclusiv luna curenta.
Cifra de afaceri totala este egala cu
totalitatea veniturile obtinute din vanzarea de produse si prestarea de servicii, inregistrate conform OMFP 1804/2014 sau OMFP 2844/2016, la care
se adauga sumele reprezentand venituri din
subventiile de exploatare aferente cifrei de afaceri nete, soldurile lunare creditoare inainte de transferul in
contul de profit si pierdere ale veniturilor
aferente costurilor stocurilor de produse si servicii in curs de executie, veniturile din productia de imobilizari corporale, si din care
se scad sumele reprezentand
soldurile lunare debitoare inainte de transferul in contul de profit si pierdere ale veniturilor
aferente costurilor stocurilor de produse si servicii in curs de executie.
Cifra de afaceri realizata efectiv din activitatea in sectorul agricol sau in industria alimentara este egala cu
veniturile obtinute din vanzarea de produse si prestarea de servicii din activitatile incadrate la codurile CAEN de mai sus (art.60 pct.7 lit. a, inregistrate in contabilitate conform OMFP 1804/2014 sau OMFP 2844/2016, la care
se adauga sumele reprezentand
venituri din subventiile de exploatare aferente cifrei de afaceri nete specifice activitatii in sectorul agricol si in industria alimentara,
soldurile lunare creditoare inainte de transferul in contul de profit si pierdere ale veniturilor
aferente costurilor stocurilor de produse si servicii in curs de executie specifice activitatii in sectorul agricol si in industria alimentara,
veniturile din productia de imobilizari corporale efectuate in scopul desfasurarii activitatii in sectorul agricol si in industria alimentara, si din
care se scad sumele reprezentand
soldurile lunare debitoare inainte de transferul in contul de profit si pierdere ale veniturilor
aferente costurilor stocurilor de produse si servicii in curs de executie specifice activitatii in sectorul agricol si in industria alimentara.
ATENTIE: la determinarea Cifra de afaceri realizata efectiv din activitatea in sectorul agricol sau in industria alimentara se iau in considerare la stabilirea ei numai veniturile obtinute din vanzarea de produse finite, semifabricate, produse reziduale si a marfurilor, care sunt obtinute din productia proprie. Nu se iau in calcul veniturile din vanzarea de produse achizitionate in scopul revanzarii.
Ca si in cazul constructiilor, facilitatile se acorda numai pentru activitatea desfasurata in Romania, indiferent de statutul de rezidenta al beneficiarilor. Veniturile obtinute in afara teritoriului Romaniei se vor avea in vedere numai pentru calculul cifrei de afaceri totale realizate din intreaga activitate.
Ca si in cadrul salariatilor din constructii, pentru acordarea facilitatilor din sectorul agricol si al industriei alimentare mai trebuie indeplinit un criteriu, si anume, cel al salariului brut de baza minim, stabilit la suma de 3000 lei pentru un program de 8 ore pe zi.
Pornind de la salariul brut de incadrare de mai sus, pentru alte tipuri de contracte facilitatile fiscale se accorda doar daca salariul brut pentru contractele part-time, indemnizatia pentru contractele de internship, salariul de baza pentru ucenici, remuneratia pentru zilieri, toate sunt stabilite proportional cu un salariu brut de baza pentru 8 ore de 3000 lei. In cazul altor tipuri de contracte (mandat, administrare, etc) decat contractele de munca, facilitatile fiscale se acorda numai daca este indeplinita conditia ca venitul brut lunar realizat sa fie cel putin egal cu 3.000 de lei;
ATENTIE: daca o persoana fizica realizeaza in aceeasi luna, de la acelasi platitor de venituri/angajator, atat venituri din contracte de munca cat si contracte de administrare, mandate sau altele, se stabileste intai pentru fiecare raport juridic daca sunt respectate conditiile de mai sus, adica cele de la art.60 pc.7 lit c) din Codul Fiscal. Apoi se cumuleaza veniturile si se acorda facilitatile pana la plafonul de 30.000 lei.
Legat de facilitatea pentru contributia asiguratorie de munca, si aici intervene vechea discutie de la constructii si anume, fiind un ajutor de stat trebuie aprobata schema de ajutor. Daca in procedura stabilita pentru constructii si prezentata In OMFP 1528/2022 se precizeaza clar ca nu se poate accorda facilitatea fara aprobarea schemei ajutorului de stat, in OMFP 1525/2022 in care se stabileste procedura pentru sectorul agricol nu se face nici o referire la acest lucru, desi facilitatea este identica. Putem doar sa presupunem ca a fost o omisiune din partea legiuitorului. Sau, cine stie, poate ne asteapta surprize in viitorul apropiat.
Cum suntem deja in luna iulie si contribuabilii au inceput sa calculeze si chiar sa plateasca drepturile salariale pentru luna iunie, multe aplicatii de salarizare din piata (ca si NextUp Salarii) au implementat deja facilitatile din sectorul agricol pentru a veni in sprijinul firmelor. Precizarile venite prin cele doua acte normative sunt insa binevenite.
articol semnat de Catalina Mocanu – (Director Financiar NextUp)