Decontarile sunt omniprezente in activitatea dvs. profesionala. Va intalniti zilnic cu decontarile, indiferent daca acestea se refera la un simplu bon de benzina, la un avans catre un furnizor sau la operatiuni in participatie. Gestionarea corecta a decontarilor este vitala. Orice greseala care apare aici duce automat la calculul eronat al impozitului pe profit si, implicit, la penalitati, majorari de intarziere si, desigur, la amenzi.
De ce trebuie sa acordati atentie maxima corectitudinii decontarilor?
Raspunderea pentru aplicarea necorespunzatoare a reglementarilor contabile revine directorului economic, contabilului-sef sau altei persoane imputernicite sa indeplineasca aceasta functie, impreuna cu personalul din subordine. In cazul in care contabilitatea este condusa pe baza de contract de prestari de servicii, incheiat cu persoane fizice sau juridice autorizate, membre ale Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania, raspunderea pentru conducerea contabilitatii revine acestora, potrivit legii si prevederilor contractuale.
Nerespectarea reglementarilor emise de Ministerul Finantelor se sanctioneaza cu amenda de la 300 lei la 20.000 lei.
In ceea ce priveste neindeplinirea obligatiilor privind decontarea datoriilor si creantelor prin ordine de compensare, potrivit O.U.G. nr. 77/1999 privind unele masuri pentru prevenirea incapacitatii de plata, constituie contraventii, daca nu sunt savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa constituie infractiuni, urmatoarele fapte:
- Netinerea si neactualizarea de catre contribuabilul, persoana juridica, a evidentei obligatiilor de plata si a evidentei creantelor – se sanctioneaza cu amenda de la 500 lei la 1.000 lei;
- Netransmiterea de catre contribuabilul, persoana juridica, prin internet, la adresa dedicata in acest scop, a situatiei prevazute la art. 2, in termenele prevazute la art. 3 – se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 lei la 5.000 lei;
- Nerespectarea de catre orice utilizator a indatoririlor referitoare la confidentialitatea informatiilor, datelor si situatiilor – se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 lei la 5.000 lei.
Totul despre Decontari: explicatii amanuntite, temeiuri legale si studii de caz
Lucrarea Decontarile de la A la Z are marele merit de a grupa intr-un singur loc explicatii profesioniste si complete despre toate tipurile de decontari:
- Decontari cu asociatii, privind capitalul, dividendele
- Decontari cu societati afiliate
- Decontari ale operatiunilor in curs de clarificare
- Decontari cu tertii ... etc.
Lucrarea contine informatii 100% practice, insotite de explicatii amanuntite, temeiuri legale si studii de caz.
Comandati acum lucrarea si beneficiati de oferta speciala de Black Friday >>
5 tipuri de operatiuni de decontare care pun probleme in practica
1. Decontarea prin compensare
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Examen Consultant Fiscal 2024
Compensarea este o procedura de stingere a obligatiilor de plata reciproce intre doi participanti la tranzactie. In lucrare gasiti explicatii detaliate privind procedura corecta si documentele justificative care trebuie intocmite pentru ca aceasta operatiune sa fie evidentiata corect in contabilitate, pentru diferite tipuri de compensari:
- compensari cu persoane fizice;
- compensari cu parteneri nerezidenti;
- compensari cu o alta societate din Romania.
Toate informatiile sunt argumentate cu temeiuri legale din principalele acte normative in domeniu: O.U.G. nr. 77/1999, O.U.G. nr. 22/2016, Legea nr. 155/2017, H.G. nr. 773/2019 etc. Atentie, nu mai exista ordine de compensare cartonate si nici nu mai este prevazuta o valoare limita a facturilor ce pot fi compensate liber!
2. Darea in plata in contul dividendelor
Potrivit principiului necompensarii, prevazut la punctul 56 din OMFP 1802/2014, orice compensare intre elementele de active si datorii sau intre elementele de venituri si cheltuieli este interzisa. Toate creantele si datoriile trebuie inregistrate distinct in contabilitate, pe baza de documente justificative. Darea in plata nu reprezinta o simpla compensare, ci veniturile din vanzarea bunului vor fi recunoscute.
3. Avantaje in natura sau cheltuieli sociale
La „alte cheltuieli cu caracter social efectuate in baza contractului colectiv de munca sau a unui regulament intern” ar trebui prevazute acele bunuri/servicii acordate salariatilor care sunt neimpozabile la nivelul salariatului. Acestea sunt prevazute la art. 76 alin. (4) din Codul fiscal.
De exemplu, daca la cheltuieli sociale este mentionat un abonament la sala de sport, acesta se va impozita oricum ca avantaj in natura, devenind venit de natura salariala si, prin urmare, cheltuiala deductibila integral.
4. Decontarea achizitiilor/vanzarilor cu plata in rate
Atat din punct de vedere contabil, cat si din punct de vedere fiscal, vanzarea cu plata in rate este tratata ca o vanzare normala, care are ca moment de recunoastere a veniturilor/cheltuielilor si al TVA-ului momentul predarii bunului catre cumparator.
Nu se pot emite facturi de rate; este necesar sa se colecteze TVA si sa se recunoasca intreg venitul de la inceput, chiar daca plata nu s-a efectuat integral si chiar daca vanzatorul pastreaza dreptul de proprietate din punct de vedere juridic.
5. Decontarile din operatiuni in participatie
Asocierile in participatie sunt frecvente si este imposibil sa nu va intalniti cu ele in activitatea profesionala. Ele au loc atunci cand o societate comerciala acorda altei societati o participare in beneficiile si pierderile uneia sau mai multor operatiuni, sau chiar asupra intregului comert.
Veniturile si cheltuielile determinate de operatiunile asocierilor in participatie se contabilizeaza distinct de catre unul dintre asociati. Conform prevederilor contractului de asociere, la sfarsitul perioadei de raportare, cheltuielile si veniturile inregistrate sunt transmise fiecarui asociat, pe baza unui decont, in vederea inregistrarii acestora in contabilitatea proprie.
Detalii complete in lucrarea Decontarile de la A la Z, acum la pret special de Black Friday! >>
Black Friday 2024 pentru contabili: reducerile pe care le-ati asteptat un an intreg
Va prezentam in continuare cateva lucrari pe care le puteti achizitiona de Black Friday, cu REDUCERI de pana la 80% si transport GRATUIT. Nu ratati ocazia de a achizitiona cele mai dorite produse la preturi uimitoare!
Declaratia 406 SAF-T. Cazuri practice - 80% REDUCERE
Regasiti in lucrare 55 de situatii dificile, actuale, intalnite frecvent de contribuabili in momentul raportarii SAF-T, insotite de raspunsuri clare, complete, excelent argumentate de specialisti. Lucrarea are un caracter 100% practic si elimina o multime de neclaritati.
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024 - 50% REDUCERE
Lucrarea contine 76 monografii contabile din domenii precum agricultura, asociere in participatie, comert, HORECA, rezultatul exercitiului si bilant, imobilizari, productie, reorganizari de intreprinderi, ONG, salarizare, servicii, subventii, PFA etc
Mijloace fixe. Manual actualizat. Legislatie explicata. Studii de caz - 50% REDUCERE
Stiti cum sa incadrati un obiect - mijloc fix sau obiect de inventar? Ce tratament fiscal-contabil ar trebui sa-i aplicati? Care sunt noile reguli de impozitare a profitului reinvestit? Cum sa va feriti de inregistrari eronate aducatoare de amenzi consistente? Descoperiti modele de inregistrari fiscale perfect legale!
Saga pentru PFA. Operare, exemple practice, recomandari - 70% REDUCERE
Lucrarea, elaborata de specialisti in domeniu, raspunde clar si cu exemple practice intrebarilor dvs. privind utilizarea programului SAGA PS, functiile pe care le indeplineste, modul de introducere a unor date specifice, realizarea documentelor fiscal-contabile.
...Click aici pentru oferta completa de Black Friday >>
Foto: pexels.com