Incepand din 1 martie 2023, Garda Nationala de Mediu a demarat controale in toata tara pentru a verifica conformarea agentilor economici la obligatia de inscriere in baza de date a SGR, precizeaza Ministerul Mediului.
Termenul limita pana la care producatorii, importatorii si comerciantii de produse aveau obligatia de a se inscrie in platforma SGR (Sistemul de Garantie-Returnare) - returosgr.ro - a expirat pe 28 februarie 2023.
Potrivit companiei RetuRO, administratorul SGR, pana la data de 28 februarie, peste 55.000 de operatori economici si-au activat conturile de utilizatori in platforma online. Dintre acestia, 23.145 au finalizat inregistrarea conform procedurii prevazute de lege.
Controlul demarat Ministerul Mediului va continua pana la finalul lunii martie si ii vizeaza pe operatorii economici care nu au respectat obligatiile prevazute de HG 1074/2001.
Sistemul de Garantie-Returnare - Amenzi de pana la 40.000 lei pentru nerespectarea termenului
Conform aceluiasi act normativ, nerespectarea termenului limita de inscriere in platforma se sanctioneaza cu amenda cuprinsa intre 20.000 si 40.000 de lei. Intr-o prima faza, in cazul in care vor constata nerespectarea obligatiei de inscriere, comisarii GNM vor emite avertismente si vor impune conformarea operatorului economic in maxim 30 de zile. Dupa expirarea perioadei de conformare, comisarii vor reveni la agentul economic avertizat si, in cazul in care vor constata in continuare neconformitati, vor aplica sanctiunile prevazute de lege, mai precizeaza institutia in comunicat.
Procedura de inregistrare poate fi initiata si dupa 28 februarie
Ministerul Mediului recomanda tuturor operatorilor economici – producatori/importatori si comercianti de bauturi (apa, bauturi racoritoare, bere, cidru, vin, bauturi spirtoase, comercializate in ambalaje primare nereutilizabile din sticla, plastic sau metal, cu volume cuprinse intre 0,1l si 3l) – care se afla inca in stadii intermediare de inregistrare, dar si celor care inca nu s-au inregistrat, sa parcurga de indata toti pasii necesari pentru a finaliza procedura de inregistrare. Este important ca, la momentul controlului comisarilor de mediu, procedura sa fie finalizata, chiar daca aceasta a fost initiata dupa termenul de 28 februarie. De asemenea, obligatia de inscriere ramane valabila inclusiv pentru toti operatorii economici vizati care isi incep activitatea dupa 28 februarie 2023.
Scurt istoric al Sistemului de Garantie-Returnare (SGR)
Pentru o gestionare mai eficienta a deseurilor la nivel national si pentru cresterea gradului de reciclare, Guvernul Romaniei si-a asumat implementarea Sistemului de Garantie-Returnare (SGR) pentru ambalajele de bauturi.
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Manual de politici contabile - Stick USB
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
SGR reprezinta un sistem prin care cetatenii vor plati o garantie de 0,50 bani atunci cand vor cumpara o bautura (apa, bauturi racoritoare, bere, cidru, vin, bauturi spirtoase) de la un comerciant. Sistemul se aplica pentru ambalaje primare nereutilizabile din sticla, plastic sau metal, cu volume cuprinse intre 0,1 l si 3 l, inclusiv. Pentru a fi identificate usor, produsele care vor face parte din sistem vor fi marcate cu un logo specific. Dupa golirea ambalajului, consumatorul va trebui sa il aduca intr-unul dintre punctele de returnare organizate de comercianti, practic, in orice magazin din Romania. In schimbul ambalajului gol, consumatorul va primi inapoi, pe loc, valoarea garantiei platite initial, fara a fi necesara prezentarea bonului fiscal, chiar daca respectivul produs nu a fost cumparat din acea locatie.
Inregistrarea OBLIGATORIE in baza de date a sistemului reprezinta etapa preliminara intrarii in functiune a SGR, care va avea loc pe 30 noiembrie 2023.
Pentru informatii si suport privind inregistrarea in platforma SGR, RetuRO pune la dispozitie un call center - 021 207 00 09 – numar cu tarif normal apelabil din orice retea, disponibil de luni pana vineri intre orele 09:00 - 18:00, cu exceptia sarbatorilor legale.