ANAF ar putea fi obligat prin lege sa plateasca contribuabililor pentru intarzierea achitarii sumelor datorate, asa cum contribuabilii platesc statului, cu dobanzi si penalitati de intarziere. Totodata, inspectorii fiscali ar urma sa raspunda in solidar, alaturi de organul fiscal, fata de contribuabili, se arata intr-un proiect legislativ inregistrat la Senat la inceputul lunii aprilie.
Este cunoscut faptul ca, pentru situatia in care contribuabilii intarzie platile catre autoritatile fiscale, acestia au de achitat dobanzi (0,02% pe zi) si penalitati de intarziere (0,01% pe zi) sau penalitati de nedeclarare (0,08% pe i). Pentru situatia in care contribuabilii au de recuperat sume de la autoritatile fiscale, acestia sunt indreptatiti doar la dobanzi (0,02% pe zi).
In acest caz, pentru echitate, initiatorii proiectului propun ca autoritatile fiscale sa fie obligate si la plata penalitatilor de intarziere (0,01%). De asemenea, pentru situatiile in care organul fiscal tergiverseaza rambursarea acestor dobanzi si penalitati, contribuabilul va fi indreptatit si la penalitatile mai mari de nedeclarare (0,08%), doar pentru perioada ulterioara cererii de rambursare.
Statisticile arata ca foarte putine dintre contestatiile formulate de contribuabili sunt admise de ANAF: doar 2,3% in 2019, respectiv 3,8% in 2020. Insa, tot in 2019, 39% din procesele intentate de contribuabili impotriva ANAF au fost castigate de acestia. Rezulta, astfel, o discrepanta evidenta intre cele doua seturi de date, ceea ce arata o disfunctionalitate atat la nivelul autocontrolului ANAF, cat si cu privire la modul in care agentii fiscali inteleg sa isi faca datoria.
Cifrele sunt asemanatoare daca ne uitam la alti ani, dupa cum reiese din raspunsurile furnizate de ANAF in baza solicitarilor depuse de deputatul USR Victor Ilie: in perioada 2016-2020, ANAF a pierdut aproape 40% din procesele intentate de contribuabili. Acesta este un nivel inacceptabil.
In acest context, deputatul USR Victor Ilie a co-initiat proiectul de lege pentru responsabilizarea ANAF si a inspectorilor fiscali, proiect care a primit avizul Consiliului Economic si Social.
Propunerea este ca raspunderea sa fie limitata la cheltuielile de judecata pentru situatia de neglijenta grava, respectiv la cheltuielile de judecata plus dobanzile prevazute de art. 182 alin. (2) pentru cazul de culpa grava. Referitor la aceasta varianta agravata de raspundere, culpa grava urmeaza a fi definita ca acea situatie in care argumentele retinute de instanta de judecata erau deja cunoscute functionarilor publici din actele intocmite de contribuabil in cauza respectiva.
Limitarea raspunderii nu se va aplica pentru situatia in care contribuabilul solicita despagubiri in instanta potrivit art. 16 din Legea 554/2004.
Daca prevederile vor fi publicate in Monitorul Oficial, Codul de procedura fiscala va fi modificat din nou, dupa cum urmeaza:
Cartea verde a contabilitatii varianta tiparita
Manual de politici contabile - Stick USB
Contractul de mandat Optimizare fiscala Avantaje si dezavantaje
LEGE pentru modificarea si completarea art. 182 si 281 din Legea 207/2015 privind Codul de procedura fiscala
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege
Articolul I
Articolul 182 se modifica dupa cum urmeaza:
” Art. 182. Dobanzi si penalitati de intarziere in cazul sumelor de restituit sau de rambursat de la buget
(1) Pentru sumele de restituit sau de rambursat de la buget, contribuabilul/platitorul are dreptul la dobanda si penalitatea de intarziere din ziua urmatoare expirarii termenului prevazut la art. 168 alin. (4) sau la art. 77, dupa caz, pana la data stingerii prin oricare dintre modalitatile prevazute de lege. Acordarea dobanzilor si a penalitatilor de intarziere se face la cererea contribuabilului / platitorului.
(2) In cazul creantelor contribuabilului/platitorului rezultate din anularea unui act administrativ fiscal prin care au fost stabilite obligatii fiscale de plata si care au fost stinse anterior anularii, contribuabilul/platitorul este indreptatit la dobanda si la penalitatea de intarziere incepand cu ziua in care a operat stingerea creantei fiscale individualizate in actul administrativ anulat si pana in ziua restituirii sau compensarii creantei contribuabilului/platitorului rezultate in urma anularii actului administrativ fiscal. Aceasta prevedere nu se aplica in situatia in care contribuabilul/platitorul a solicitat acordarea de despagubiri, in conditiile art. 18 din Legea nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si in situatia prevazuta la art. 107 alin, (5).
(3) Prevederile alin. (1) sunt aplicabile si pentru creantele fiscale ce au facut obiectul unei cereri de restituire, respinsd de organul fiscal, dar admisa definitiv de organul de solutionare a contestatiilor sau de instanta judecatoreasca.
(4) Nivelul dobanzii este cel prevazut la art. 174 alin. (5) iar cel al penalitatii de intarziere este cel prevazut de art. 176 alin. (2) si se suporta din acelasi buget din care se restituie ori se ramburseaza, dupa caz, sumele solicitate de contribuabil/platitor.
(5) Dreptul contribuabilului/platitorului de a solicita dobanda si penalitatea de intarziere prevazute de prezentul articol se prescrie in termen de 5 ani. Termenul incepe sa curga de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care:
a) au fost stinse prin oricare dintre modalitatile prevazute de lege sumele de restituit sau de rambursat de la buget contribuabilului/platitorului;
b) anularea actului administrativ fiscal a devenit definitiva, in cazul prevazut la alin. (2);
c) restituirea a fost admisa definitiv, in cazul prevazut la alin. (3).
(6) In oricare dintre situatiile din prezentul articol, daca dupa un termen de 30 de zile de la data solicitarii prevazute la alin. (1) sumele datorate contribuabilului/platitorului nu sunt achitate, acesta este indreptatit la penalitatile de nedeclarare in cuantumul
prevazut la art. 181 alin. (1), aplicabile la suma de rambursat, pentru perioada cuprinsa intre expirarea termenului de 30 de zile si pana la data platii efective.
Articolul II
La articolul 281, dupa alineatul (7) se adauga alineatele (8)-(13), cu urmatorul cuprins:
(8) In sensul art. IX din OUG 46/2009 aprobati prin Legea 324/2009, constituie culpa grava a functionarilor publici din organele fiscale situatile in care, in urma actiunii in contencios administrativ solutionata definitiv, instanta de judecata considera ca organele fiscale au aplicat gresit legea sau nu au tinut cont de decizii obligatorii ale Curtii de Justitie a Uniunii Europene la redactarea actelor fiscale contestate, daci aceste incalcari au fost sesizate de contribuabil prin acte procedurale scrise anterioare emiterii actului administrativ fiscal, precum punctul de vedere prevazut de art. 26 alin. (2), 52 alin. (7), 130 alin. (5), 135 alin. (4), 137 indice 1 alin. (3), 145 alin. (5) sau contestatia prevazuta de art. 268.
(9) In sensul art. IX din OUG 46/2009 aprobat& prin Legea 324/2009, constituie grava neglijenta a functionarilor publici din organele fiscale situatiile in care, in urma actiunii in contencios administrativ solutionaté definitiv, instanta de judecaté considera ca organele fiscale au aplicat gresit legea sau nu au tinut cont de decizii obligatorti ale Curtii de Justitie a Uniunii Europene la redactarea actelor fiscale contestate.
(10) Persoanele semnatare ale actelor contestate si anulate de instanta de judecata prin decizii definitive in conditiile alin. (8) de mai sus vor raspunde in solidar, alaturi de organul fiscal, fata de contribuabili pentru plata sumelor reprezentand cheltuielile de judecata si dobanzile prevazute la art. 182 alin. (2).
(11) Persoanele semnatare ale actelor contestate si anulate de instanta de judecata prin decizii definitive in conditiile alin. (9) de mai sus vor raspunde in solidar, alaturi de organul fiscal, fata de contribuabili pentru plata sumelor reprezentand cheltuielile de judecata.
(12) In situatia de la alin. (10) si (11), organul fiscal are obligatia sa recupereze de la persoanele semnatare ale actelor fiscale anulate de instanta de judecata sumele platite catre contribuabili.
In acest sens, organul fiscal va emite decizii de impunere executorii.
(13) Prevederile alin. (8)-(12) nu aduc atingere dreptului contribuabililor de a solicita, in conditiile art. 16 din Legea 554/2004, despagubiri integrale pentru prejudiciile suferite.