Pentru a combate frauda fiscala si a sprijini investitiile transfrontaliere in UE, Comisia Europeana a propus imbunatatirea procedurilor privind impozitul retinut la sursa. Noile norme vor face ca procedurile privind impozitul retinut la sursa in UE sa devina mai eficiente si mai sigure pentru investitori, intermediarii financiari (de exemplu, banci) si administratiile fiscale ale statelor membre.
Termenul „impozit retinut la sursa” se refera, de exemplu, la situatia in care un investitor rezident intr-un stat membru al UE este obligat sa plateasca impozit pe dobanzile sau dividendele obtinute intr-un alt stat membru. In aceasta situatie se regasesc adesea investitorii transfrontalieri. Intr-un astfel de scenariu, pentru a evita dubla impunere, multe state membre ale UE au semnat conventii care evita impozitarea de doua ori a aceleiasi persoane sau societati. Datorita acestor conventii, investitorii transfrontalieri pot depune o cerere de rambursare pentru orice impozit excedentar platit in alt stat membru.
Deoarece procedurile de rambursare sunt adesea lungi, costisitoare si greoaie, provocand frustrare pentru investitori si descurajand investitiile transfrontaliere, printr-un proiect de directiva Comisia Europeana propune elaborarea unui certificat de rezidenta fiscala digitala comun la nivelul UE poate a simplifica aceste procese.
Ce a propus Comisia Europeana?
Actiunile-cheie propuse vor usura viata investitorilor, a intermediarilor financiari si a autoritatilor fiscale nationale:
- Un certificat de rezidenta fiscala digitala comun la nivelul UE va face ca procedurile de reducere a impozitului retinut la sursa sa fie mai rapide si mai eficiente. De exemplu, investitorii cu un portofoliu diversificat in UE vor avea nevoie de un singur certificat de rezidenta fiscala digitala pentru a solicita mai multe rambursari in cursul aceluiasi an calendaristic. Certificatul de rezidenta fiscala digitala ar trebui sa fie eliberat in termen de o zi lucratoare de la depunerea unei cereri. In prezent, majoritatea statelor membre se bazeaza in continuare pe proceduri pe suport de hartie.
Doua proceduri accelerate care completeaza procedura standard de rambursare existenta: o procedura de „reducere la sursa” si un sistem de „rambursare rapida”, care vor armoniza procesul de reducere a impozitului retinut la sursa in intreaga UE. Statele membre vor putea alege pe care sa le utilizeze – inclusiv o combinatie a celor doua.
* In cadrul procedurii „suplimentare la sursa”, rata de impozitare aplicata la momentul platii dividendelor sau a dobanzilor se bazeaza direct pe normele aplicabile prevazute in dispozitiile conventiei de evitare a dublei impuneri.
* In cadrul procedurii de „rambursare rapida”, plata initiala se efectueaza tinand seama de rata retinerii la sursa din statul membru in care sunt platite dividendele sau dobanzile, dar rambursarea oricaror impozite platite in plus se acorda in termen de 50 de zile de la data platii.
- O obligatie de raportare standardizata va oferi administratiilor fiscale nationale instrumentele necesare pentru a verifica eligibilitatea pentru cota redusa si pentru a detecta potentialele abuzuri. Intermediarii financiari certificati vor trebui sa raporteze plata dividendelor sau a dobanzilor catre administratia fiscala, astfel incat aceasta din urma sa poata urmari tranzactia. Mai exact, marii intermediari financiari din UE vor trebui sa se inscrie intr-un registru national al intermediarilor financiari certificati.
Acest registru va fi, de asemenea, deschis si intermediarilor financiari mai mici din UE. Contribuabilii care investesc in UE prin intermediari financiari certificati vor beneficia de proceduri rapide de retinere la sursa si vor evita dubla impunere a platilor de dividende. Cu cat se inregistreaza mai multi intermediari financiari, cu atat va fi mai usor pentru autoritatile fiscale sa proceseze cererile de rambursare, indiferent de procedura utilizata.
Ce beneficii vor aduce investitorilor aceste modificari?
Noul certificat de rezidenta va permite investitorilor sa depuna in format digital cererea de rambursare a impozitului retinut la sursa, facand procesul de recuperare mai rapid si mai usor. Un singur certificat digital de rezidenta fiscala va fi necesar pentru a solicita mai multe rambursari in cursul unui an calendaristic, evitand eliberarea mai multor certificate de resedinta in cazul unui investitor cu un portofoliu diversificat in UE.
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
In general, noul cadru privind impozitul retinut la sursa va oferi investitorilor acces la proceduri accelerate, asigurand drepturile fiscale care le revin si evitand dubla impunere.
Ce beneficii vor avea autoritatile fiscale nationale in urma acestor noi masuri?
Autoritatile fiscale europene pierd sume semnificative de bani in fiecare an din cauza abuzurilor fiscale.
Noile masuri vor ajuta autoritatile fiscale sa aiba o mai buna vizibilitate a lantului financiar pentru a verifica daca investitorii sunt eligibili pentru cote reduse si pentru a se asigura ca rambursarea impozitului retinut la sursa este acordata in mod corect, combatand, prin urmare, abuzurile fiscale.
Vor avea sarcini suplimentare intermediarii financiari?
Digitalizarea certificatului de rezidenta fiscala si standardizarea obligatiilor de raportare si a cererilor de rambursare ar permite intermediarilor financiari sa isi automatizeze procesele, economisind timp si bani. Acest lucru ar accelera procesul de rambursare, precum si o mai mare siguranta a procedurilor de retinere la sursa.
In conformitate cu propunerea, statele membre vor solicita intermediarilor financiari certificati sa dispuna de proceduri adecvate pentru a se asigura ca acesti contribuabilii sunt eligibili pentru rambursari. Intermediarii financiari certificati vor centraliza certificatul electronic de rezidenta fiscala al contribuabilului sau dovada corespunzatoare a resedintei intr-o tara din afara UE si vor verifica aceste informatii in evidentele proprii.
Odata adoptata de statele membre, propunerea ar urma sa intre in vigoare la 1 ianuarie 2027.
Sursa: Comisia Europeana
Foto: pixabay.com