Reprezentantii DGRFP Brasov au efectuat o analiza care vizeaza modificarile aduse Codului de procedura fiscala de Legea nr. 127 /2021.
Reamintim ca acest act normativ a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 476 din 7 mai 2021 si ca priveste aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 19/2019 pentru modificarea si completarea Codului de procedura fiscala.
Iata mai jos modificarile introduse prin Legea nr. 127/2021.
TITLUL IX - Solutionarea litigiilor fiscale generate de interpretarea si aplicarea acordurilor si conventiilor care prevad evitarea/eliminarea dublei impuneri
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Codul de procedura fiscala INAINTE
Art. 283^3 „Plangeri” alin. (6) lit. d) si pct. 2 al lit. e):
Plangerea persoanei afectate trebuie sa cuprinda urmatoarele informatii si documente:
...............................................................
d) o trimitere la normele legale in vigoare si la acordurile sau conventiile prevazute la art. 283^1 alin. (3) lit. a). In cazul in care se
aplica mai multe acorduri sau conventii, persoana afectata precizeaza conventia care genereaza chestiunea litigioasa;
e) informatii si copii ale documentelor justificative cu privire la:
................................
2. detalii privind caile de atac administrative si judiciare, procedurile initiate de persoana afectata in ceea ce priveste tranzactiile relevante, precum si copii ale deciziilor de solutionare a contestatiei si/sau ale hotararilor judecatoresti pronuntate, dupa
caz, in legatura cu chestiunea litigioasa;
Codul de procedura fiscala DUPA
La art. I pct. 3, la articolul 283^3, litera d) si punctul 2 al literei e) ale alineatului (6) se modifica:
.......................................
d) o trimitere la normele legale in vigoare si la acordurile sau conventiile prevazute la art. 283^1 alin. (3) lit. a). In cazul in care se
aplica mai multe acorduri sau conventii, persoana afectata precizeaza acordul sau conventia care genereaza chestiunea
litigioasa;
e) informatii si copii ale documentelor justificative cu privire la:
...................................................................
2. detalii privind caile de atac administrative si judiciare exercitate de persoana afectata, procedurile initiate de persoana afectata in
ceea ce priveste tranzactiile relevante, precum si copii ale deciziilor de solutionare a contestatiei si/sau ale hotararilor judecatoresti
pronuntate, dupa caz, in legatura cu chestiunea litigioasa;
Codul de procedura fiscala INAINTE
Art. 283^7 alin. (1):
(1) In cazul in care comisia consultativa nu este infiintata in termenul prevazut la art. 283^6 alin. (4) intrucat A.N.A.F. sau
celelalte autoritati competente ale statelor membre in cauza nu au nominalizat cel putin o persoana independenta si un supleant al
acesteia in comisia consultativa, persoana afectata poate adresa o sesizare in acest sens instantelor competente sau oricarui alt
organism national imputernicit sa faca numiri din statele membre care nu au facut nominalizarile. In Romania organismul national
imputernicit sa faca numiri este Ministerul Finantelor Publice
Codul de procedura fiscala DUPA
La art. I pct. 3, alin. (1) al art. 283^7 se modifica:
(1) In cazul in care comisia consultativa nu este infiintata in termenul prevazut la art. 2836 alin. (4), persoana afectata poate sa
adreseze o sesizare pentru infiintarea comisiei consultative unei instante competente sau oricarui alt organism national imputernicit
sa faca numiri din statele membre in cauza.
La art. I pct. 3, dupa alineatul (1) al articolului 283^7 „Numirea de catre instantele competente sau de catre organismul national
imputernicit sa faca numiri” se introduc alineatele (1^1) si (1^2): (1^1) In cazul in care A.N.A.F. nu a numit cel putin o persoana
independenta si un supleant al acesteia in comisia consultativa, persoana afectata poate adresa o sesizare organismului national
imputernicit sa faca numiri pentru a face numirile in comisia consultativa din lista prevazuta la art. 2839. In Romania organismul
national imputernicit sa faca numiri este Ministerul Finantelor.
(1^2) In cazul in care nici A.N.A.F. nu a numit cel putin o persoana independenta si un supleant al acesteia in comisia consultativa si nici celelalte autoritati competente ale statelor membre in cauza nu au facut acest lucru, persoana afectata poate adresa o sesizare Ministerului Finantelor, instantelor competente sau organismelor nationale imputernicite sa faca numiri din celelalte state membre pentru a numi cele doua persoane independente din lista prevazuta la art. 283^9.
La art. I pct. 3, dupa alin. (5) al art. 283^7 se introduce alin. (6):
(6) Persoanele independente, desemnate potrivit alin. (12), numesc presedintele in conformitate cu art. 283^8 alin. (3), prin tragere la sorti din lista persoanelor independente prevazuta la art. 283^9.
Codul de procedura fiscala INAINTE
Art. 283^8 „Comisia consultativa”, alin. (7):
(7) Reprezentantii fiecarei autoritati competente si persoanele independente numite potrivit alin. (1) aleg un presedinte din lista
persoanelor prevazuta de art. 283^9. Cu exceptia cazului in care reprezentantii fiecarei autoritati competente si persoanelor
independente convin altfel, presedintele este un judecator.
Codul de procedura fiscala DUPA
La art. I pct. 3, la art. 283^8, alin. (7) se modifica:
(7) Reprezentantii fiecarei autoritati competente si persoanele independente numite potrivit alin. (1) aleg un presedinte din lista
persoanelor prevazuta de art. 283^9. Cu exceptia cazului in care reprezentantii fiecarei autoritati competente si persoanele independente convin altfel, presedintele este un judecator.
Codul de procedura fiscala INAINTE
Art. 283^9 „Lista persoanelor independente”, alin. (5):
(5) In situatia in care A.N.A.F. are motive intemeiate sa formuleze obiectii fata de mentinerea unei persoane independente pe lista
prevazuta la alin. (1) din motive de lipsa de independenta, acesta informeaza Comisia Europeana, oferind elemente de proba
adecvate in acest sens. Statul membru care a nominalizat persoana respectiva este informat cu privire la obiectiile si
elementele de proba furnizate de A.N.A.F., prin intermediul Comisiei Europene.
Codul de procedura fiscala DUPA
La art. I pct. 3, la art. 283^9, alin. (5) se modifica:
(5) In situatia in care A.N.A.F. are motive intemeiate sa formuleze obiectii fata de mentinerea unei persoane independente pe lista
prevazuta la alin. (1) din motive de lipsa de independenta, agentia informeaza Comisia Europeana, oferind elemente de proba
adecvate in acest sens. Statul membru care a nominalizat persoana respectiva este informat cu privire la obiectiile si elementele de
proba furnizate de A.N.A.F., prin intermediul Comisiei Europene.
Codul de procedura fiscala INAINTE
Art. 283^13 „Informatii, elemente de proba si audieri”, alin. (4):
(4) Persoanele independente sau oricare alt membru nominalizat de A.N.A.F. au obligatia de a pastra secretul profesional, in temeiul normelor legale in vigoare, in legatura cu informatii pe care le primesc in calitatea lor de membri ai comisiei consultative sau ai comisiei de solutionare alternativa a litigiilor. Persoanele afectate si, dupa caz, reprezentantii acestora se angajeaza sa respecte obligatia de confidentialitate privind orice informatii, inclusiv documente pe care le primesc in timpul lucrarilor comisiei
consultative sau a comisiei de solutionare a litigiilor. Persoanele afectate si reprezentantii acestora fac o declaratie in acest sens la
A.N.A.F., atunci cand li se solicita acest lucru in cursul lucrarilor.
Codul de procedura fiscala DUPA
La art. I pct. 3, la art. 283^13, alin. (4) se modifica:
(4) Persoanele independente sau oricare alt membru nominalizat de A.N.A.F. au obligatia de a pastra secretul profesional, in temeiul normelor legale in vigoare, in legatura cu informatiile pe care le primesc in calitatea lor de membri ai comisiei consultative sau ai comisiei de solutionare alternativa a litigiilor. Persoanele afectate si, dupa caz, reprezentantii acestora se angajeaza sa respecte obligatia de confidentialitate privind orice informatii, inclusiv documente pe care le primesc in timpul lucrarilor comisiei
consultative sau ale comisiei de solutionare alternativa a litigiilor.
Persoanele afectate si reprezentantii acestora fac o declaratie in acest sens la A.N.A.F., atunci cand li se solicita acest lucru in cursul lucrarilor.
Codul de procedura fiscala INAINTE
Art. 283^15 alin. (1) si (4):
(1) In termen de 180 de zile de la notificarea avizului comisiei consultative sau al comisiei de solutionare alternativa a litigiilor,
A.N.A.F. impreuna cu autoritatile competente ale statelor membre in cauza procedeaza dupa cum urmeaza:
a) se pun de acord asupra modului de solutionare a chestiunii litigioase si emit o decizie finala cu respectarea avizului comisiei
consultative sau al comisiei de solutionare alternativa a litigiului;
b) se pun de acord asupra modului de solutionare a chestiunii litigioase si emit o decizie finala fara respectarea avizului comisiei
consultative sau al comisiei de solutionare alternativa a litigiului;
c) nu se pun de acord asupra modului de solutionare a chestiunii litigioase si emit o decizie finala cu respectarea avizului comisiei
consultative sau al comisiei de solutionare alternativa a litigiului. ................................................................... (4) Cu exceptia cazului in care Curtea de Apel Bucuresti hotaraste ca, potrivit normelor legale in vigoare privind caile de atac si prin aplicarea criteriilor prevazute la art. 2838 alin. (4) si (6), a existat o lipsa de independenta, decizia finala este pusa in aplicare de A.N.A.F., care, in urma deciziei, modifica impozitarea, indiferent de termenele de prescriptie prevazute de normele legale in vigoare. In
cazul in care decizia nu a fost pusa in aplicare, persoana afectata poate sesiza Curtea de Apel Bucuresti pentru a asigura punerea in aplicare a acesteia.
Codul de procedura fiscala DUPA
La art. I pct. 3, alin. (1) si (4) ale art. 283^15 se modifica:
(1) In termen de 180 de zile de la notificarea avizului comisiei consultative sau al comisiei de solutionare alternativa a litigiilor,
A.N.A.F. impreuna cu autoritatile competente ale statelor membre in cauza procedeaza dupa cum urmeaza:
a) se pun de acord asupra modului de solutionare a chestiunii litigioase si emit o decizie finala cu respectarea avizului comisiei
consultative sau al comisiei de solutionare alternativa a litigiilor;
b) se pun de acord asupra modului de solutionare a chestiunii litigioase si emit o decizie finala fara respectarea avizului comisiei
consultative sau al comisiei de solutionare alternativa a litigiilor;
c) nu se pun de acord asupra modului de solutionare a chestiunii litigioase si emit o decizie finala cu respectarea avizului comisiei
consultative sau al comisiei de solutionare alternativa a litigiilor. ................................................................... (4) A.N.A.F. pune in aplicare decizia finala prin modificarea impozitarii, indiferent de termenele de prescriptie prevazute de normele legale in vigoare.
La art. I pct. 3, dupa alin. (4) al art. 283^15 se introduc alin. (5) si (6):
(5) In cazul in care decizia finala nu a fost pusa in aplicare de A.N.A.F., persoana afectata poate adresa o sesizare Curtii de Apel Bucuresti pentru a solicita punerea in aplicare a deciziei finale.
(6) Prin exceptie de la alin. (4), decizia finala nu este pusa in aplicare de A.N.A.F. in cazul in care Curtea de Apel Bucuresti hotaraste ca, potrivit normelor legale in vigoare privind caile de atac si prin aplicarea criteriilor prevazute la art. 2838 alin. (4) si (6), a existat o lipsa de independenta a persoanelor independente numite de catre A.N.A.F. in comisia consultativa.