Legea Contabilitatii va obliga sa faceti anual inventarierea patrimoniului firmei (active, datorii, capitaluri proprii) si sa includeti rezultatul inventarierii in situatiile financiare intocmite la sfarsitul anului. Nerespectarea acestei obligatii constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de pana la 5.000 de lei (art. 41-42 din Legea contabilitatii).
OMFP 2861/2009 si reglementarile contabile aplicabile de fiecare entitate in parte cuprind etape de inventariere, metode de evaluare, metode de inregistrare in contabilitate a rezultatelor inventarierii.
Dar, dupa cum poate confirma oricine a fost implicat vreodata intr-o inventariere, operatiunea este foarte laborioasa, mare devoratoare de timp si foarte stresanta - pot aparea usor erori, situatii neprevazute, cazuri in care nu stiti cum sa procedati sau diferente majore intre patrimoniul stabilit la inventariere si cel care figureaza in contabilitate.
Explicatii complete gasiti in ghidul Manualul de inventariere. Societati comerciale. PFA. ONG
Atentie! Acum exista reguli noi privind procedura de inventariere, introduse de:
- Codul fiscal
- OMFP 3067/2018
- Legea 163/2018 care permite distribuirea de dividende pe parcursul anului
- OMFP 3103/2017
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Examen Consultant Fiscal 2024
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
- Legea 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung
- OMFP 1447/2023 pentru modificarea si completarea unor reglementari privind documentele financiar-contabile
...Mai multe detalii aici >>
In Manualul de Inventariere gasiti:
- noile proceduri de inventariere, pas cu pas
- setul complet de documente pe care trebuie sa le intocmiti
- exemple de inventariere pentru productie, agricultura, turism, constructii etc.
- modul in care se realizeaza procedura de inventariere in SAGA
- modul in care se face inventarierea pentru situatiile financiare interimare (in cazul repartizarii dividendelor in cursul anului)
...Click aici pentru Formularul de Comanda >>
Retineti! Sunteti obligat prin lege sa efectuati anual inventarierea patrimoniului, o operatie necesara de altfel si pentru inchiderea exercitiului financiar. In caz contrar – nu uitati! – riscati o amenda de pana la 5.000 de lei!
7 probleme concrete cu care se confrunta firmele pe parcursul efectuarii inventarierii
--> “Societatea noastra, cu obiect de activitate editarea cartilor, are in stoc carti degradate fizic si carti uzate moral (editii vechi pentru care nu mai este cerere pe piata). Care este tratamentul fiscal al cheltuielilor la scoaterea din gestiune a cartilor in cele doua situatii?”
--> “La finalizarea lucrarilor de modernizare a unei cladiri, trebuie sa regularizam plata taxei pentru autorizatia de constructie 1% si taxa la ISC de 0,8%. Aceste doua taxe se includ in valoarea de inventar a cladirii?”
--> “Societatea noastra a casat diverse obiecte de inventar si mijloace fixe complet amortizate din care nu au rezultat componente de valorificat, dar nu detinem dovada predarii lor ca deseuri. Ce este de facut? Ar trebui colectata TVA la valoarea procesului verbal de casare?”
--> “Tastaturile si mouse-urile achizitionate separat (adica fara a fi achizitionate impreuna cu un computer) pot fi considerate consumabile sau trebuie sa fie considerate obiecte de inventar?”
--> “Mobilierul dintr-o camera de hotel este compus din mai multe piese (comoda, dulap, masa, birou) si am facut un singur numar de inventar in Registrul Imobilizarilor - 1. Mobilier camera x (pentru toate aceste piese). Acest numar de inventar trebuie pus pe fiecare piesa din camera (comoda, masa, birou)?”
--> “O firma are cateva produse in stoc de foarte mult timp (dinainte de 2011). Nu mai are cum sa le vanda, dar ar vrea sa le treaca pe obiecte de inventar si sa le dea in consum. Cum se procedeaza? Ce documente trebuie intocmite? Care este monografia contabila?”
--> “Compania noastra face inventarierea o data pe an, dar in luna octombrie, nu in decembrie. E gresit sa se faca inventarierea in alta luna decat in luna decembrie? In lege nu am gasit decat obligativitatea efectuarii inventarului anual, fara sa se spuna cand anume. De ce ar prefera firmele sa faca acest inventar la sfarsit de an? Usureaza cumva munca in contabiliate sau la nivel de gestiune a stocurilor?”
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA.ONG solutioneaza eficient aceste probleme. El va ofera informatii complete si va permite totodata sa aveti o imagine de ansamblu foarte utila asupra inventarierii.
Manualul de inventariere. Societati comerciale. PFA. ONG va raspunde punctual si in mod profesionist la urmatoarele intrebari:
1. Cine este obligat prin lege sa efectueze inventarierea?
2. Ce sanctiuni se aplica pentru neindeplinirea acestei obligatii?
3. Cum luati startul? Cine trebuie sa faca parte din comisia de inventariere? Care sunt etapele inventarierii?
4. Ce metode de lucru dau cele mai bune rezultate?
5. Ce documente trebuie elaborate in cadrul procesului de inventariere?
6. Care sunt regulile specifice pentru evaluarea activelor, datoriilor si a capitalurilor proprii?
7. Care pot fi rezultatele inventarierii? Cum procedati in fiecare caz?
8. Cum recuperati pagubele?
9. Cum se compenseaza plusurile si minusurile?
10. Care sunt implicatiile fiscale ale inventarierii?
11. Cum se inregistreaza in contabilitate rezultatele inventarierii?
12. Ce presupune inventarierea in partida simpla?
13. Cum se inregistreaza rezultatele inventarierii la societatile care aplica IFRS?
14. Ce informatii trebuie sa contina Registrul inventar?
15. Ce monografii contabile se folosesc?
Click aici pentru explicatii detaliate >>
Foto: pixabay.com