email
CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cum scoatem din evidenta contabila sumele neincasate care au depasit termenul de prescriptie

Cum scoatem din evidenta contabila sumele neincasate care au depasit termenul de prescriptie
creante prescrisescoatere din evidenta creantetermen de prescriptiepierderi din creante

Pentru a scoate din evidenta contabila sumele neincasate care au depasit termenul de prescriptie, trebuie sa urmati pasii de mai jos, respectand baza legala aplicabila in Romania.

Intrebare: "O societate platitoare de impozit pe profit si inregistrata in scopuri de TVA are in evidenta contabila 2 clienti cu sume neincasate ce au depasit termenul de prescriptie, fiind neincasate conform scadentelor acestora din aprilie 2019, respectiv decembrie 2018. Ultima discutie cu acesti clienti pe tema stabilirii soldurilor si confirmarii acestora, unul dintre ei fiind si furnizor neachitat, a fost in iulie 2020, fara succes.

Pentru niciunul dintre acestia, atat ca si client, cat si ca furnizor, nu s-au constituit provizioane. In acest moment, am dori sa-i scoatem din evidenta noastra contabila, avand certitudinea personala, dar fara dovezi fizice, ca sumele nu se vor mai recupera vreodata.

Care sunt pasii in acest sens?

Client 1: facturi cu taxare inversa

Furnizor: servicii scutite (serviciu transport aferent unui export)

Client 2: facturi scutite (export - art. 294)"

Raspuns: Pasii de urmat sunt urmatorii:

1. Verificarea prescriptiei creantelor

Termenul general de prescriptie pentru creantele comerciale este de 3 ani, conform art. 2.517 din Codul Civil: Termenul prescriptiei este de 3 ani daca legea nu prevede un alt termen. Astfel, facturile din aprilie 2019 si decembrie 2018 par a fi prescrise in 2022, respectiv 2021.



Trebuie sa verificati daca termenul de prescriptie pentru creantele si datoriile respective este intr-adevar implinit, ceea ce pare a fi cazul pentru creantele dvs., dat fiind ca sunt din 2018 si 2019.

2. Documentarea si justificarea scoaterii din evidenta

Conform OMFP nr. 2861/2009 privind inventarierea patrimoniului, la pct. 28 se mentioneaza ca creantele si obligatiile fata de terti sunt supuse verificarii si confirmarii pe baza extraselor soldurilor debitoare si creditoare. De asemenea, pct. 39 prevede ca pentru pierderile suferite ca urmare a expirarii termenelor de prescriptie, comisia de inventariere solicita explicatii scrise de la persoanele responsabile cu urmarirea decontarii creantelor.

La inventarierea anuala a patrimoniului, comisia de inventariere trebuie sa confirme ca toate demersurile pentru recuperarea creantelor au fost intreprinse si sa aprobe scoaterea acestora din evidenta, conform OMFP nr. 2.861/2009.

Efectuati o analiza interna si documentati toate demersurile intreprinse pentru recuperarea sumelor (ex. corespondenta cu clientii, notificari etc.), chiar daca acestea au fost fara succes. Aceasta documentatie va sustine decizia de scoatere din evidenta.
Pregatiti un proces-verbal de constatare a imposibilitatii de recuperare a creantelor in conformitate cu OMFP nr. 2.861/2009, detaliind motivele si actiunile intreprinse.

Emiteti o decizie interna de scoatere din evidenta, conform prevederilor OMFP nr. 1802/2014 la pct. 328, care stipuleaza ca la scaderea din evidenta a creantelor si datoriilor ale caror termene de incasare sau de plata sunt prescrise, entitatile trebuie sa demonstreze ca au fost intreprinse toate demersurile legale pentru decontarea acestora.

In functie de structura organizatorica a companiei, acest demers ar putea necesita aprobarea Consiliului de Administratie sau a Adunarii Generale a Actionarilor

3. Inregistrarile contabile

Inregistrati scoaterea din evidenta a creantelor astfel:
Pierderi din creante si debitori diversi (cont 654) = Clienti (cont 411) pentru suma restanta.
Daca exista compensatii posibile (clientul este si furnizor), efectuati compensarile necesare si inregistrati diferentele.

4. Tratamentul TVA

Client 1 - facturi cu taxare inversa:
In cazul taxarii inverse, deoarece TVA-ul nu este colectat de furnizor, nu este necesara nici o ajustare a TVA-ului din partea furnizorului atunci cand creanta devine nerecuperabila. Orice ajustare ar trebui sa fie realizata de beneficiar, care a fost responsabil pentru declararea si plata TVA-ului.

Client 2 - facturi scutite de TVA (export, art. 294):
Exporturile sunt scutite de TVA. Prin urmare, la scoaterea din evidenta a creantelor aferente acestor facturi, nu este necesara ajustarea TVA-ului, deoarece TVA-ul nu a fost colectat initial.

5. Tratamentul fiscal

Cheltuielile cu scoaterea din evidenta a creantelor prescrise sunt nedeductibile la calculul impozitului pe profit, conform art. 25 alin. 4 lit. h) din Codul Fiscal: Urmatoarele cheltuieli nu sunt deductibile: [...] pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor pentru partea neacoperita de provizion [...] .


Raspuns oferit in luna august 2024 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Foto: pexels.com


de Redactia Contabilul

NOUTATI Contabile 2024

A aparut: Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024


Nu rata ghidul practic care te scoate acum din impasul generat de orice inregistrare contabila!

76 monografii, de maxima actualitate, intocmite impecabil, dezvoltate dupa o structura completa:

Prezentarea cadrului legal
• Noutatile legislative legate de subiectul dezbatut
• Tratamentul contabil exemplificat prin cazuri practice si exemple
• Inregistrarile contabile aferente fiecarui caz practic prezentat
• Tratamentul din punct de vedere fiscal, al TVA si al impozitului pe profit
• Atentionari, recomandari, sfaturi referitoare la subiect

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
creante prescrisescoatere din evidenta creantetermen de prescriptiepierderi din creante


Data aparitiei: 29 August 2024
Ultima actualizare: 30 August 2024

Votati articolul "Cum scoatem din evidenta contabila sumele neincasate care au depasit termenul de prescriptie":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 4 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Specialistul clarifica: Factura proforma NU se inregistreaza in contabilitate

    • Factura proforma este un document utilizat in principal pentru a detalia o oferta comerciala, in care sunt specificate bunurile sau serviciile ce urmeaza a fi livrate, impreuna cu pretul acestora. Factura proforma nu reprezinta o factura fiscala si, prin urmare, nu este un document contabil in sensul traditional al termenului. Factura proforma nu este recunoscuta ca document contabil oficial conform legislatiei contabile si fiscale din Romania. Ea nu poate fi...» citeste mai departe aici

  • Cum scoatem din evidenta contabila sumele neincasate care au depasit termenul de prescriptie

    • Pentru a scoate din evidenta contabila sumele neincasate care au depasit termenul de prescriptie, trebuie sa urmati pasii de mai jos, respectand baza legala aplicabila in Romania. Intrebare: "O societate platitoare de impozit pe profit si inregistrata in scopuri de TVA are in evidenta contabila 2 clienti cu sume neincasate ce au depasit termenul de prescriptie, fiind neincasate conform scadentelor acestora din aprilie 2019, respectiv decembrie ...» citeste mai departe aici

  • Calendar ANAF septembrie 2024 - termenele pentru depunerea declaratiilor fiscale

    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat lista care cuprinde termenele pentru depunerea declaratiilor fiscale in septembrie 2024. Zilele de 2, 6, 10, 16, 20, 25 si 30 septembrie sunt considerate termene importante pentru depunerea documentelor fiscale la Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF). In calendarul ANAF mai sunt prezentate informatii despre contribuabilii vizati si baza legala pentru fiecare obligatie fiscala in parte. ...» citeste mai departe aici

  • Bilant semestrial nedepus la timp: ce amenzi se aplica?

    • In contextul obligatiilor fiscale si contabile ale societatilor comerciale din Romania, respectarea termenelor pentru depunerea raportarilor financiare este esentiala pentru a evita sanctiunile prevazute de lege. Un exemplu relevant in acest sens este situatia in care o societate nu a depus la timp raportarea semestriala la 30 iunie 2024, termenul legal pentru aceasta fiind stabilit la 19 august 2024. Acest studiu de caz analizeaza consecintele omiterii depuner...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X