email
Schimbari Semnificative in Fiscalitatea PFA si Profesiilor Liberale pentru 2024

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Schimbari Semnificative in Fiscalitatea PFA si Profesiilor Liberale pentru 2024"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Propunere Senat pentru sectorul transporturilor: instituirea unei indemnizatii de hrana cu o valoare maxima de 40 euro/zi

Propunere Senat pentru sectorul transporturilor: instituirea unei indemnizatii de hrana cu o valoare maxima de 40 euro/zi
detasare salariatiindemnizatie de hranaindemnizatie de detasarediurna
Printr-o propunere legislativa inregistrata recent la Senat se stabileste ca indemnizatia de hrana pentru lucratorii mobili din sectorul transporturilor sa aiba o valoare maxima de 40 euro/zi, valoare deductibila fiscal in limitele acestui plafon, in conditiile legii.
 
In referatul de aprobare se precizeaza ca sectorul transporturilor s-a dezvoltat puternic in ultimul deceniu, astazi reprezentand o pondere semnificativa a Produsului Intern Brut al Romaniei. Este important de subliniat faptul ca indemnizatia de hrana este obligatorie la nivelul Uniunii Europene, propunerea de fata fiind si o punere in acord cu legislatia europeana.
 
Cum se aplica legislatia contabila pentru operatiunile de transport sau logistica: AICI poti afla solutii perfect legale verificate pentru situatii frecvent intalnite in practica, pentru situatii controversate sau pentru probleme care nu-si afla rezolvarea directa in textul de lege. 

Transportul rutier: indemnizatii de detasare in limita a 4 salarii de baza ale conducatorilor auto

Transportul rutier nu are niciun fel de ajutor de stat cum au alte sectoare de activitate si de aceea este necesar ca acest sector sa fie sprijinit cat mai mult prin legislatie fiscala. De asemenea, in contextul actual economic si social este necesar ca firmele de transport sa poata sa acorde indemnizatii de detasare in limita a 4 salarii de baza ale conducatorilor auto.
 
Un argument suplimentar ii reprezinta si faptul ca diurna pentru transportatorii romani nu a fost actualizata (indexata) din anul 2002, iar, daca s-ar fi actualizat, astazi ar fl trebuit sa ajunga la nivelul de 76 euro.
 
In aceste conditii, se propune instituirea indemnizatiei de hrana cu o valoare maxima de 40 euro/zi, valoare deductibila fiscal in limitele acestui plafon (40 euro/zi), in conditiile legii.
 
Nu trebuie uitat faptul ca sectorul de transporturi din Romania actioneaza intr-o piata europeana concurentiala deosebit de puternica, in care chiar si competitorii est-europeni dispun de conditii de competitivitate mai bune decat companiile de transport cu capital romanesc.
 
In acest context, trebuie amintit ca lucratorii romani din sector nu beneficiaza de indemnizatie de hrana, iar diurnele si indemnizatiile sunt mult inferioare fata de media europeana. De aceea, se doreste sa se actioneze cat mai repede pentru ca statul roman sa ofere conditii competitive pentru sectorul transporturilor cel putin la nivelul competitorilor europeni.

Ce masuri se propun

Astfel, se propune instituirea, in regim de urgenta, a urmatoarelor masuri:
 
- instituirea indemnizatiei de hrana pentru lucratorii mobili prevazuti la Hotararea Guvemului nr. 38/2008 privind organizarea timpului de munca al persoanelor care efectueaza activitati mobile de transport rutier;
- Definirea cuantumului indemnizatiei de hrana la echivalentul in lei a 40 euro/zi, suma deductibila fiscal in conditiile legii;
- Majorarea, de la 3 la 4 salarii de baza, a plafonului neimpozabil, a plafonului pentru contributiei de asigurari sociale si contributiei de asigurari sociale de sanatate, pentru indemnizatia de delegare, indemnizatia de deta are, inclusiv indemnizatia specifica detasarii transnationale, prestatiile suplimentare primite de lucratorii mobili prevazuti 'in Hotararea Guvemului nr. 38/2008, indernnizatiile si orice alte sume de aceea in natura, altele decat cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare primite pe perioada deplasarii in alta localitate etc.
 
Avand in vedere ca legislatia prevede pentru majoritatea angajatilor din Romania posibilitatea ca acestia sa primeasca tichete de masa, indemnizatie de hrana (pentru angajatii prevazuti in Legea nr.153/2017 - privind salarizarea personalului platit din fonduri publice) sau contravaloarea hranei acordate de catre angajator pentru angajatii proprii - (prin hrana se intelege hrana preparata in unitati proprii sau achizitionata de la unitati specializate) sau diuma pentru angajati delegati, angajatii detasati sunt discriminati. Discriminarea provine din faptul ca angajatii detasati international primesc indemnizatie specifica detasarii transnationale, indemnizatia destinata sa asigure protectia sociala a salariatilor acordata in vederea compensarii inconvenientelor cauzate de detasare, care constau in indepartarea salariatului de mediul sau obisnuit.

Indemnizatia de detasare exclude banii pentru hrana

Atat din definitie, cat si din practica, indemnizatia de detasare exclude banii pentru hrana. Astfel ca, pentru a se elimina discriminarea, este absolut necesar ca articolul 76 alineatul (3) din Legea nr.227 privind Codul Fiscal sa fie completat cu o litera noua "j)indemnizatia de hrana primita de lucratorii mobili prevazuti 'in Hotararea Guvemului nr. 38/2008 privind organizarea timpului de munca al persoanelor care efectueaza activitati mobile de transport rutier, cu modificarile ulterioare".
 
Alte argumente suplimentare in favoarea adoptarii propunerii legislative sunt legate de urmatoarele aspecte:
 
- sectorul transporturilor de marfa din Romania trebuie sa aiba un tratament legal similar celui din spatiul Uniunii Europene, pentru a putea sa ramana competitiv;
- operatorii de transport de marfa din Romania sunt supusi unui putemic dezavantaj competitiv, prin non-apartenenta Romaniei la Spatiul Schengen;
- operatorii romani de transport de marfa se confrunta cu un putemic deficit de conducatori auto profesionisti, iar masurile propuse i-ar sprijini sa diminueze acest deficit.
- fara acest set de masuri compensatorii, Romania risca sa inregistreze o incetinire putemica a activitatii sectorului de transporturi de maria, cu impact direct atat asupra dinamicii PIB, cat si asupra veniturilor bugetare.
 
Atentie! Proiectul trebuie sa fie adoptat de Parlament, promulgat de Presedinte si publicat in Monitorul Oficial pentru a putea fi aplicat.
 
Foto: pexels.com

de Alina Ilie

NOUTATI Contabile 2024

Legea nr. 296/2023: Atentie la modificarile fiscale pentru PFA!


PFA/Intreprindere Individuala/Intreprindere Familiala - Legislatia se modifica!

Atentie la NOUTATILE din Codul Fiscal!
Taxele pentru PFA sunt luate la tinta!

Fii mereu informat cu cele mai noi modificari din lege

...vezi AICI lista completa >>

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
detasare salariatiindemnizatie de hranaindemnizatie de detasarediurna


Data aparitiei: 29 Noiembrie 2023

Votati articolul "Propunere Senat pentru sectorul transporturilor: instituirea unei indemnizatii de hrana cu o valoare maxima de 40 euro/zi":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Contribuabili mici: termen depunere D406 si perioada de gratie

    • In acest articol ne propunem sa oferim o viziune cuprinzatoare asupra SAF-T si a implicatiilor sale pentru micii contribuabili.  Categoriile de contribuabili/platitori care sunt obligate sa transmita fisierul standard de control fiscal si sunt prevazute in Anexa nr. 5 din Ordinul 1783/2021, care prevede: Obligatia de transmitere a fisierului standard de control fiscal prin intermediul Declaratiei informative D406 devine efectiva pentru fiecare categor...» citeste mai departe aici

  • Declaratia unica pentru PFA care se infiinteaza in cursul anului: totul despre impozitul pe venit, CAS si CASS

    • Veniturile din activitati independente sunt supuse impozitului pe venit stabilit in cota de 10% asupra venitului net anual impozabil determinat pe baza normelor de venit anual stabilite in conditiile art. 69 din Codul fiscal sau in sistem real conform art. 68 din Codul fiscal, conform optiunii exprimate de persoana fizica. In situatia in care activitatea este inclusa in Nomenclatorul activitatilor independente pentru care venitul net se poate determina pe baza norme...» citeste mai departe aici

  • e-Transport: cele mai frecvente 50 de dificultati intalnite in practica in 2024

    • In Romania a fost instituit Sistemul RO e-Transport, un ansamblu de reguli si aplicatii informatice menit sa monitorizeze transporturile de marfuri cu risc ridicat pe teritoriul national si sa identifice eventuale nereguli, in baza asa-numitului cod UIT (cod unic generat de sistem, prin intermediul caruia se identifica bunurile care fac obiectul transportului).   Acest nou sistem a adus practic o schimbare radicala a modului de lucru al firmelor si a genera...» citeste mai departe aici

  • Folosirea masinii firmei de catre actionar: atentie la deducerea cheltuielilor auto!

    • Conform reglementarilor fiscale din Romania, atunci cand vine vorba despre deducerea cheltuielilor legate de autoturisme utilizate de persoanele cu functii de conducere, este esential sa se demonstreze ca utilizarea autoturismului serveste intereselor afacerii, nu intereselor personale ale utilizatorului. Acest principiu se aplica chiar si atunci cand deducerea este limitata la 50%, pentru autoturismele folosite atat in scopuri de afaceri, cat si personale. In legis...» citeste mai departe aici

  • Cum eliberezi o adeverinta de vechime

    • Una dintre responsabilitatile esentiale ale angajatorilor este sa elibereze adeverinta de vechime in munca. Acest document are rolul de a atesta perioada de angajare a unei persoane dupa desfiintarea carnetului de munca. Adeverinta trebuie sa fie furnizata obligatoriu in momentul incetarii contractului individual de munca. Aceasta include informatii despre activitatea desfasurata, durata angajarii, salariul, perioadele si motivele de suspendare, datele de identificare ale salariatul...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba in 2024!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"Schimbari Semnificative in Fiscalitatea PFA si Profesiilor Liberale pentru 2024"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X