email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Propunere Senat pentru sectorul transporturilor: instituirea unei indemnizatii de hrana cu o valoare maxima de 40 euro/zi

Propunere Senat pentru sectorul transporturilor: instituirea unei indemnizatii de hrana cu o valoare maxima de 40 euro/zi
detasare salariatiindemnizatie de hranaindemnizatie de detasarediurna
Printr-o propunere legislativa inregistrata recent la Senat se stabileste ca indemnizatia de hrana pentru lucratorii mobili din sectorul transporturilor sa aiba o valoare maxima de 40 euro/zi, valoare deductibila fiscal in limitele acestui plafon, in conditiile legii.
 
In referatul de aprobare se precizeaza ca sectorul transporturilor s-a dezvoltat puternic in ultimul deceniu, astazi reprezentand o pondere semnificativa a Produsului Intern Brut al Romaniei. Este important de subliniat faptul ca indemnizatia de hrana este obligatorie la nivelul Uniunii Europene, propunerea de fata fiind si o punere in acord cu legislatia europeana.
 
Cum se aplica legislatia contabila pentru operatiunile de transport sau logistica: AICI poti afla solutii perfect legale verificate pentru situatii frecvent intalnite in practica, pentru situatii controversate sau pentru probleme care nu-si afla rezolvarea directa in textul de lege. 

Transportul rutier: indemnizatii de detasare in limita a 4 salarii de baza ale conducatorilor auto

Transportul rutier nu are niciun fel de ajutor de stat cum au alte sectoare de activitate si de aceea este necesar ca acest sector sa fie sprijinit cat mai mult prin legislatie fiscala. De asemenea, in contextul actual economic si social este necesar ca firmele de transport sa poata sa acorde indemnizatii de detasare in limita a 4 salarii de baza ale conducatorilor auto.
 
Un argument suplimentar ii reprezinta si faptul ca diurna pentru transportatorii romani nu a fost actualizata (indexata) din anul 2002, iar, daca s-ar fi actualizat, astazi ar fl trebuit sa ajunga la nivelul de 76 euro.
 
In aceste conditii, se propune instituirea indemnizatiei de hrana cu o valoare maxima de 40 euro/zi, valoare deductibila fiscal in limitele acestui plafon (40 euro/zi), in conditiile legii.
 
Nu trebuie uitat faptul ca sectorul de transporturi din Romania actioneaza intr-o piata europeana concurentiala deosebit de puternica, in care chiar si competitorii est-europeni dispun de conditii de competitivitate mai bune decat companiile de transport cu capital romanesc.
 
In acest context, trebuie amintit ca lucratorii romani din sector nu beneficiaza de indemnizatie de hrana, iar diurnele si indemnizatiile sunt mult inferioare fata de media europeana. De aceea, se doreste sa se actioneze cat mai repede pentru ca statul roman sa ofere conditii competitive pentru sectorul transporturilor cel putin la nivelul competitorilor europeni.

Ce masuri se propun

Astfel, se propune instituirea, in regim de urgenta, a urmatoarelor masuri:
 
- instituirea indemnizatiei de hrana pentru lucratorii mobili prevazuti la Hotararea Guvemului nr. 38/2008 privind organizarea timpului de munca al persoanelor care efectueaza activitati mobile de transport rutier;
- Definirea cuantumului indemnizatiei de hrana la echivalentul in lei a 40 euro/zi, suma deductibila fiscal in conditiile legii;
- Majorarea, de la 3 la 4 salarii de baza, a plafonului neimpozabil, a plafonului pentru contributiei de asigurari sociale si contributiei de asigurari sociale de sanatate, pentru indemnizatia de delegare, indemnizatia de deta are, inclusiv indemnizatia specifica detasarii transnationale, prestatiile suplimentare primite de lucratorii mobili prevazuti 'in Hotararea Guvemului nr. 38/2008, indernnizatiile si orice alte sume de aceea in natura, altele decat cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare primite pe perioada deplasarii in alta localitate etc.
 
Avand in vedere ca legislatia prevede pentru majoritatea angajatilor din Romania posibilitatea ca acestia sa primeasca tichete de masa, indemnizatie de hrana (pentru angajatii prevazuti in Legea nr.153/2017 - privind salarizarea personalului platit din fonduri publice) sau contravaloarea hranei acordate de catre angajator pentru angajatii proprii - (prin hrana se intelege hrana preparata in unitati proprii sau achizitionata de la unitati specializate) sau diuma pentru angajati delegati, angajatii detasati sunt discriminati. Discriminarea provine din faptul ca angajatii detasati international primesc indemnizatie specifica detasarii transnationale, indemnizatia destinata sa asigure protectia sociala a salariatilor acordata in vederea compensarii inconvenientelor cauzate de detasare, care constau in indepartarea salariatului de mediul sau obisnuit.

Indemnizatia de detasare exclude banii pentru hrana

Atat din definitie, cat si din practica, indemnizatia de detasare exclude banii pentru hrana. Astfel ca, pentru a se elimina discriminarea, este absolut necesar ca articolul 76 alineatul (3) din Legea nr.227 privind Codul Fiscal sa fie completat cu o litera noua "j)indemnizatia de hrana primita de lucratorii mobili prevazuti 'in Hotararea Guvemului nr. 38/2008 privind organizarea timpului de munca al persoanelor care efectueaza activitati mobile de transport rutier, cu modificarile ulterioare".
 
Alte argumente suplimentare in favoarea adoptarii propunerii legislative sunt legate de urmatoarele aspecte:
 
- sectorul transporturilor de marfa din Romania trebuie sa aiba un tratament legal similar celui din spatiul Uniunii Europene, pentru a putea sa ramana competitiv;
- operatorii de transport de marfa din Romania sunt supusi unui putemic dezavantaj competitiv, prin non-apartenenta Romaniei la Spatiul Schengen;
- operatorii romani de transport de marfa se confrunta cu un putemic deficit de conducatori auto profesionisti, iar masurile propuse i-ar sprijini sa diminueze acest deficit.
- fara acest set de masuri compensatorii, Romania risca sa inregistreze o incetinire putemica a activitatii sectorului de transporturi de maria, cu impact direct atat asupra dinamicii PIB, cat si asupra veniturilor bugetare.
 
Atentie! Proiectul trebuie sa fie adoptat de Parlament, promulgat de Presedinte si publicat in Monitorul Oficial pentru a putea fi aplicat.
 
Foto: pexels.com

de Alina Ilie

NOUTATI din Legislatia Contabila

[LIVE] Participati la Conferinta Nationala de Contabilitate din 2 Iulie


Va invitam la Video Conferinta
Nationala de Fiscalitate si Contabilitate


Atentie! Video Conferinta din 2 iulie 2024 de la Bucuresti
va fi transmisa LIVE pe Internet! 

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
detasare salariatiindemnizatie de hranaindemnizatie de detasarediurna


Data aparitiei: 29 Noiembrie 2023

Votati articolul "Propunere Senat pentru sectorul transporturilor: instituirea unei indemnizatii de hrana cu o valoare maxima de 40 euro/zi":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Avansuri de trezorerie: documente justificative pentru avansuri spre decontare si functiunea contului 542

    • Entitatile pot acorda sume in numerar sau prin banca, denumite avansuri spre decontare, puse la dispozitia angajatilor, in vederea efectuarii unor plati in numele societatii sau in vederea efectuarii unor deplasari in interes de serviciu. Avansurile spre decontare sunt sume puse la dispozitia administratorilor sau a salariatilor din entitate, in vederea efectuarii unor plati in numele acesteia. De regula, justificarea avansului si transformarea sa in cheltuiala efec...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • De ce este esential sa aveti Dosare Permanente ale Clientilor: 7 avantaje majore

    • Atunci cand sunt solicitate lucrari de audit interne/externe sau firma-client are inspectii fiscale, dosarul permanent furnizeaza toate documentele necesare pentru a sustine tranzactiile si operatiunile contabile ale clientului. Acest lucru reduce timpul si efortul necesar pentru pregatirea si gestionarea auditului si creste nivelul de incredere in fata auditorilor/inspectorilor.   Dosarul permanent este un instrument vital in procesul de tinere a contabili...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA): formula de calcul si exemplu practic

    • Incepand cu anul 2024, contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care, in anul de calcul, determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit unei formule prevazute la art. 181 alin. (3) din Codul fiscal, sunt obligati la plata impozitului pe pr...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X