In randurile urmatoare, analizam particularitatile contabile ale unei societati comerciale din Romania, inregistrata in scopuri de TVA, care desfasoara activitati de transport de persoane intre Romania si Germania. Analiza va fi prezentata in contextul unei situatii concrete: pentru a construi un model de cost si a calcula pretul unui bilet pentru o persoana, spre exemplu pe ruta Bucuresti - Berlin, va trebui sa analizam toate categoriile de cheltuieli si costuri operationale, estimate a fi in luna deplasarii. In final, vom determina pretul biletului pe baza acestor costuri si a unui adaos pentru profit.
Principalele particularitati contabile pentru o societate din Romania, inregistrata in scopuri de TVA si cu obiect de activitate transport de persoane intre Romania si Germania, sunt urmatoarele:
1. Inregistrarea veniturilor si cheltuielilor
Conform Legii contabilitatii nr. 82/1991 (art. 6) orice operatiune economico-financiara efectuata se consemneaza in momentul efectuarii ei intr-un document care sta la baza inregistrarilor in contabilitate, dobandind astfel calitatea de document justificativ. Documentele justificative care stau la baza inregistrarilor in contabilitate angajeaza raspunderea persoanelor care le-au intocmit, vizat si aprobat, precum si a celor care le-au inregistrat in contabilitate.
Conform principiilor stabilite de Reglementarile contabile aprobate prin Ordinul 1802/2014, veniturile si cheltuielile trebuie sa fie recunoscute in momentul prestarii serviciului (principiul contabilitatii de angajamente) respectiv operatiunile trebuie sa fie inregistrate in contabilitate atunci cand tranzactiile au loc (si nu pe masura ce numerarul este incasat sau platit) si raportate in situatiile financiare ale perioadelor aferente.
In cazul transportului international de persoane, veniturile sunt inregistrate in conturile de venituri, in baza documentelor justificative (ex. bilete, facturi emise in baza contractelor de transport, comenzi, etc.).
Contul utilizat pentru veniturile din transport international, este 704 Venituri din Venituri din servicii prestate, iar documentele justificative pentru inregistrarea veniturilor, sunt:
- Licenta comunitara (conform Ordonantei nr. 27/2011),
- Bilete de transport (potrivit art. 2 lit. r) din Ordonanta de urgenta nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, este exceptat de la obligatia dotarii cu aparat de marcat electronic fiscal transportul rutier international contra cost de persoane ).
- Foile de parcurs, etc.
2. Tratamentul costurilor
Cheltuielile legate de transport, inclusiv combustibil, intretinere, amortizare, taxe rutiere, diurne soferi etc., vor fi inregistrate in conturile de cheltuieli corespunzatoare, spre exemplu:
- Contul 6022 Cheltuieli privind combustibilii pentru combustibil,
- Contul 628 Alte cheltuieli cu serviciile executate de terti pentru diverse servicii prestate de terti,
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Examen Consultant Fiscal 2024
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
- Contul 635 Cheltuieli cu alte impozite, taxe si varsaminte asimilate pentru diferite taxe,
- Contul 6024 Cheltuieli privind piesele de schimb pentru piesele de schimb,
- Contul 611 Cheltuieli cu intretinerea si reparatiile pentru intrretinere si reparatii,
- Contul 6811 Cheltuieli de exploatare privind amortizarea imobilizarilor , etc.
Conform art. 25 alin. 1 din Codul fiscal, pentru determinarea rezultatului fiscal, sunt considerate cheltuieli deductibile cheltuielile efectuate in scopul desfasurarii activitatii economice. Cheltuielile aferente vehiculelor utilizate pentru transportul de persoane cu plata (cum este si cazul transportului de persoane intre Romania si Germania) sunt integral deductibile, conform art. 25 alin. (3) lit. l) din Codul Fiscal. Aceasta prevedere stipuleaza ca vehiculele utilizate exclusiv pentru activitatea de transport de persoane cu plata, nu sunt supuse limitarii de deductibilitate de 50%.
Astfel, toate cheltuielile asociate vehiculelor (combustibil, intretinere, asigurari, taxe rutiere etc.) sunt complet deductibile fiscal, avand in vedere ca activitatea de transport este desfasurata in scop commercial (economic).
3. Regimul licentei comunitare si a documentelor specifice
Conform art. 24 si 25 din Ordonanta nr. 27/2011, transportul international trebuie sa se efectueze doar pe baza unei licente comunitare valabile. Aceasta trebuie sa fie prezenta la bordul vehiculului, alaturi de documentele specifice transportului (document de transport, licente comunitare, foi de parcurs etc.).
4. Tarifele practicate
Trebuie sa mentineti consistenta tarifelor pentru toti pasagerii care utilizeaza acelasi traseu, pentru a evita eventuale neconcordante care ar putea ridica suspiciuni sau plangeri din partea autoritatilor sau a clientilor. In plus, preturile practicate trebuie calculate astfel incat sa acopere toate costurile operationale (combustibil, intretinere, salarii, taxe, asigurari, etc.) si sa asigure un profit rezonabil pentru companie, calculat ca o buna practica nu doar din perspectiva conformitatii legale si financiare, ci si pentru mentinerea unei relatii corecte si transparente cu clientii.
Toate aceste aspecte trebuie sa fie integrate in politicile contabile ale societatii si aplicate conform reglementarilor nationale si europene.
5. Model de calcul pret de cost
Pentru a construi un model de cost si a calcula pretul unui bilet pentru o persoana, spre exemplu pe ruta Bucuresti - Berlin, va trebui sa analizati toate categoriile de cheltuieli si costuri operationale, estimate a fi in luna deplasarii. In final, veti determina pretul biletului pe baza acestor costuri si a unui adaos pentru profit.
Exemplu de calcul pentru pretul biletului pe ruta Bucuresti - Berlin (vehicul cu 18 locuri)
1. Costurile directe de operare a vehiculului
a) Combustibil
- Distanta: 1.600 km dus (3.200 km dus-intors).
- Consumul mediu: 12 litri/100 km.
- Pretul combustibilului: 7 RON/litru.
- Consumul total: 3.200 km (12 litri/100 km) = 384 litri
- Cost combustibil: 384 litri 7 RON/litru = 2.688 RON
b) Salariul soferului
- Costul mediu zilnic: 300 RON.
- Durata totala a cursei dus-intors: 2 zile.
- Salariul total sofer: 300 RON/zi 2 zile = 600 RON
c) Taxe rutiere si vignete
Estimare totala pentru ambele tari (Romania si Germania): 150 RON.
d) Intretinerea si uzura vehiculului
- Cost mediu de intretinere: 0,50 RON/km.
- Total intretinere: 3.200 km 0,50 RON/km = 1.600 RON
e) Alte costuri (diurna soferului, asigurari, etc.) Estimare: 200 RON.
2. Costuri suplimentare
a) Consumabile pentru vehicul
Cost estimat per cursa 50 RON.
b) Chirie sediu
Chiria lunara este de 3.000 RON, ceea ce inseamna: 3.000 RON / 10 curse pe luna = 300 RON
c) Cost contabilitate
Cost lunar pentru contabilitate: 1.500 RON, deci: 1.500 RON / 10 curse pe luna = 150 RON/cursa
d) Telefon si internet
Cost lunar: 300 RON, deci: 300 RON / 10 curse pe luna = 30 RON/cursa
e) Personal administrativ (curatenie, intretinere birou, etc.)
Cost lunar: 2.000 RON, deci: 2.000 RON / 10 curse pe luna = 200 RON/cursa
3. Total costuri
Se vor insuma toate aceste costuri pentru a obtine totalul costurilor operationale:
- Combustibil: 2.688 RON
- Salariu sofer: 600 RON
- Taxe rutiere: 150 RON
- Intretinere: 1.600 RON
- Alte costuri: 200 RON
- Consumabile: 50 RON
- Chirie sediu: 300 RON
- Contabil: 150 RON
- Telefon si internet: 30 RON
- Personal administrativ: 200 RON
Total costuri per cursa = 5.968 RON
4. Calcularea pretului biletului
Pentru a determina pretul biletului, impartiti costurile totale la numarul de locuri (18 locuri disponibile, spre excemplu) si adaugati un adaos pentru profit (de exemplu, 20%).
a) Costul per pasager (fara profit):
5.968 RON / 18 pasageri = 331,56 RON/pasager
b) Pretul biletului (cu profit de 20%):
331,56 RON/pasager 1,20 = 397,87 RON/pasager
5. Concluzie
Pretul unui bilet pentru o persoana pe ruta Bucuresti-Berlin, incluzand toate costurile operationale si un profit de 20%, ar fi de aproximativ 398 RON per pasager. Acest pret se aliniaza cu tarifele de pe piata, care variaza intre 328 RON si 613 RON, in functie de operator.
Transparenta in stabilirea preturilor este vitala pentru conformitatea legala si fiscala. O politica de preturi clara si justificata contribuie la cresterea increderii clientilor in serviciile oferite, iar un model de cost bine structurat va ajuta sa identificati zonele unde puteti optimiza cheltuielile si sa asigurati profitabilitatea pe termen lung.
Temei legal
Art. 25. Cheltuieli
(1) Pentru determinarea rezultatului fiscal sunt considerate cheltuieli deductibile cheltuielile efectuate in scopul desfasurarii activitatii economice, inclusiv cele reglementate prin acte normative in vigoare, precum si taxele de inscriere, cotizatiile si contributiile datorate catre camerele de comert si industrie, organizatiile patronale si organizatiile sindicale.
(3) Urmatoarele cheltuieli au deductibilitate limitata:
l) 50% din cheltuielile aferente vehiculelor rutiere motorizate care nu sunt utilizate exclusiv in scopul activitatii economice, cu o masa totala maxima autorizata care sa nu depaseasca 3.500 kg si care sa nu aiba mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, aflate in proprietatea sau in folosinta contribuabilului. Aceste cheltuieli sunt integral deductibile pentru situatiile in care vehiculele respective se inscriu in oricare dintre urmatoarele categorii:
3. vehiculele utilizate pentru transportul de persoane cu plata, inclusiv pentru serviciile de taximetrie;
Legea contabilitatii nr. 82/1991
Art. 6. -
(1) Orice operatiune economico-financiara efectuata se consemneaza in momentul efectuarii ei intr-un document care sta la baza inregistrarilor in contabilitate, dobandind astfel calitatea de document justificativ.
(2) Documentele justificative care stau la baza inregistrarilor in contabilitate angajeaza raspunderea persoanelor care le-au intocmit, vizat si aprobat, precum si a celor care le-au inregistrat in contabilitate, dupa caz.
Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate din 29.12.2014 (Parte integranta din Ordin 1802/2014)
53. -
(1) Principiul contabilitatii de angajamente. Efectele tranzactiilor si ale altor evenimente sunt recunoscute atunci cand tranzactiile si evenimentele se produc (si nu pe masura ce numerarul sau echivalentul sau este incasat sau platit) si sunt inregistrate in contabilitate si raportate in situatiile financiare ale perioadelor aferente.
(2) Trebuie sa se tina cont de veniturile si cheltuielile aferente exercitiului financiar, indiferent de data incasarii veniturilor sau data platii cheltuielilor. Astfel, se vor evidentia in conturile de venituri si creantele pentru care nu a fost intocmita inca factura (contul 418 "Clienti - facturi de intocmit"), respectiv in conturile de cheltuieli sau bunuri, datoriile pentru care nu s-a primit inca factura (contul 408 "Furnizori - facturi nesosite"). In toate cazurile, inregistrarea in aceste conturi se efectueaza pe baza documentelor care atesta livrarea bunurilor, respectiv prestarea serviciilor (de exemplu, avize de insotire a marfii, situatii de lucrari etc.).
(3) Veniturile si cheltuielile care rezulta direct si concomitent din aceeasi tranzactie sunt recunoscute simultan in contabilitate, prin asocierea directa intre cheltuielile si veniturile aferente, cu evidentierea distincta a acestor venituri si cheltuieli.
(4) Principiul contabilitatii de angajamente se aplica inclusiv la recunoasterea dobanzii aferente perioadei, indiferent de scadenta acesteia.
Ordonanta nr. 27/2011 privind transporturile rutiere
Art. 24. -
(1) Transportul rutier contra cost de marfuri si persoane se efectueaza de catre operatorii de transport rutier in baza licentei comunitare numai cu autovehicule la bordul carora exista, pe toata durata transportului, o copie conforma a licentei comunitare, documentul de transport, precum si celelalte documente specifice tipului de transport efectuat, stabilite prin reglementarile in vigoare.
(2) Licenta comunitara este eliberata de autoritatea competenta cu o valabilitate de 10 ani si se pastreaza la sediul intreprinderii.
(3) Perioada de valabilitate a copiilor conforme ale licentei comunitare eliberate de autoritatea competenta este de minimum un an, fara a depasi perioada de valabilitate a licentei comunitare.
(4) Copiile conforme ale licentei comunitare nu sunt transmisibile si sunt personalizate de catre emitent cu numerele de inmatriculare ale autovehiculelor pentru care au fost emise.
(5) Modalitatea de eliberare a licentei comunitare si a copiilor conforme ale acesteia se stabileste de catre autoritatea competenta prin norme.
Art. 25. -
(1) Transportul rutier national contra cost se poate efectua numai cu vehicule rutiere inmatriculate in Romania, detinute si utilizate in conditiile prezentei ordonante.
(2) Transportul rutier international contra cost se poate efectua numai cu autovehicule rutiere inmatriculate in Romania, detinute si utilizate in conditiile prezentei ordonante.
(3) Transportul rutier contra cost se poate efectua in afara spatiului Uniunii Europene cu un ansamblu de vehicule doar in conditiile in care semiremorca/remorca este inmatriculata in conformitate cu prevederile acordurilor si conventiilor internationale la care Uniunea Europeana sau Romania este parte, dupa caz.
(4) In cazul efectuarii transportului rutier international contra cost, operatorii de transport rutier romani utilizeaza autovehicule conduse de cetateni romani, de cetateni ai Uniunii Europene sau de cetateni ai statelor din afara Uniunii Europene cu drept de munca in Romania, angajati sau pusi la dispozitia acestora, titulari ai unui certificat de competenta profesionala obtinut in conditiile prevazute de reglementarile nationale si ale Uniunii Europene.
(5) In cazul efectuarii transportului rutier national contra cost, operatorii de transport rutier romani utilizeaza autovehicule conduse de cetateni romani, de cetateni ai Uniunii Europene sau de cetateni ai statelor din afara Uniunii Europene cu drept de munca in Romania, angajati ai acestora, titulari ai unui certificat de competenta profesionala obtinut in conditiile prevazute de reglementarile nationale si ale Uniunii Europene.
Foto: pixabay.com