Pe langa sistemul e-Transport, care este deja in functiune, prin Legea nr. 296/2023 publicata in Monitorul Oficial nr. 977 din 27 octombrie 2023, autoritatile au introdus si sistemul e-Sigiliu, avand ca principal obiectiv asigurarea urmaririi transporturilor rutiere de bunuri. Pana la data de 26 decembrie 2023 trebuia elaborat un ordin comun ANAF si Vama, care sa contina reguli privind analiza de risc, aplicarea sigiliilor inteligente si monitorizarea transporturilor, insa actul a aparut in Monitorul Oficial in 5 ianuarie 2024. ANAF si Autoritatea Vamala Romana sunt desemnate pentru aplicarea si monitorizarea sigiliilor inteligente.
Sistemul e-Sigiliu, care va functiona in paralel cu sistemul e-Transport, este introdus pentru a asigura trasabilitatea transporturilor rutiere de bunuri pe teritoriul Romaniei. Trasabilitatea inseamna capacitatea de a urmari si a determina istoricul, aplicarea sau locatia unui obiect sau activitate printr-o inregistrare identificata. Sistemul vizeaza identificarea potentialelor puncte de deturnare a bunurilor transportate si va opera pe baza unei analize de risc efectuate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala si Autoritatea Vamala Romana.
Ce reprezinta RO e-Sigiliu?
Sistemul national RO e-Sigiliu este un sistem bazat pe utilizarea unei aplicatii informatice si a unor dispozitive inteligente care asigura autoritatilor competente accesul la informatii privind localizarea mijloacelor de transport pe care sunt montate, in scopul urmaririi deplasarii pe cale rutiera a bunurilor cu risc aflate sub supravegherea autoritatii vamale/fiscale.
Sistemul national RO e-Sigiliu implementeaza o metoda automatizata si rapida, bazata pe utilizarea unor dispozitive inteligente si a unei aplicatii informatice care permite autoritatilor competente determinarea potentialelor puncte de deturnare a transporturilor rutiere de bunuri, indiferent daca acestea se afla
in tranzit sau au ca destinatie finala un operator economic de pe teritoriul national.
Urmatoarele informatii sunt introduse in aplicatia informatica si sunt asociate cu e-Sigiliul aplicat: numarul de inmatriculare al mijlocului de transport, felul bunurilor — incadrare tarifara, cantitate, valoare, destinatie, ruta, operatori economici implicati, date de identificare ale soferului.
RO e-Sigiliu: ce responsabilitati au soferii
In cazul aplicarii de sigilii inteligente pe mijloacele de transport, conducatorul auto are obligatia asigurarii integritatii acestora.
"Neindeplinirea de catre conducatorul auto a obligatiei prevazute la alin. (6) constituie contraventie, daca nu a fost savarsita in astfel de conditii incat sa fie considerata, potrivit legii penale, infractiune, si se sanctioneaza cu amenda de la 20.000 la 50.000 lei."
Procedura privind stabilirea criteriilor de risc care stau la baza analizei, aplicarea sigiliilor inteligente si monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri
Sistemul national RO e-Sigiliu va fi utilizat in baza analizei de risc pentru monitorizarea deplasarii bunurilor cu risc vamal/fiscal aflate sub supravegherea autoritatii vamale/fiscale:
a) plasate in regim de tranzit intre doua birouri vamale de frontiera care prezinta un risc vamal/fiscal ridicat in ceea ce priveste descarcarea frauduloasa;
b) plasate in regim vamal de tranzit intre un birou vamal de frontiera si un birou vamal din interiorul tarii si care prezinta un
Impozitarea veniturilor din chirii 2024
Cartea verde a contabilitatii - REDUCERE 40
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
risc vamal/fiscal ridicat in ceea ce priveste descarcarea frauduloasa;
c) declarate pentru export, care prezinta risc vamal/fiscal ridicat sau care fac obiectul unor masuri speciale la export;
d) privind miscarea in interiorul tarii a produselor supuse la plata accizei armonizate si nearmonizate, astfel: produsele aflate in regim suspensiv, produsele eliberate pentru consum pana la primul beneficiar, precum si produsele la care plata accizei este exceptata sau cu scutire directa;
e) aflate in tranzit intracomunitar, care prezinta risc de descarcare/comercializare pe teritoriul national;
f) bunuri de natura intracomunitara destinate unui contribuabil din Romania care prezinta risc fiscal;
g) bunuri avand ca destinatie o livrare intracomunitara care prezinta riscul de a nu parasi teritoriul national.
Analiza de risc pentru utilizarea sistemului RO e-Sigiliu va avea in vedere urmatoarele criterii de risc:
a) natura bunurilor transportate;
b) valoarea bunurilor;
c) restrictii/prohibitii la import;
d) regimul de taxare;
e) bunuri din categoria produselor accizabile;
f) ruta de transport utilizata;
g) informatii provenite de la alte institutii nationale si internationale de aplicare a legii;
h) transporturi de bunuri suspecte de a intra in sfera de aplicabilitate a masurilor de prevenire si combatere a activitatilor economice ilicite conform art. LVI din Legea nr. 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung, cu modificarile si completarile ulterioare;
i) existenta informatiilor cu privire la implicarea in activitati de frauda vamala/fiscala a expeditorului bunurilor, operatorului de transport rutier, principalului obligat in cadrul regimului de tranzit vamal, respectiv a destinatarului bunurilor;
j) operatorul economic beneficiar se afla in consemn din urmatoarele motive:
— operatorul economic nu a fost regasit la sediul social, domiciliul fiscal sau punctele de lucru declarate;
— furt de identitate — transporturile intracomunitare anterioare au fost efectuate in numele unui contribuabil, fara ca acesta sa aiba cunostinta de respectivele transporturi;
— istoric fiscal inadecvat (incoerenta datelor din declaratiile fiscale fata de datele din alte formulare prevazute de lege depuse de contribuabil, neconcordanta datelor din declaratiile fiscale si din alte formulare prevazute de lege depuse de contribuabil in comparatie cu datele si informatiile transmise de terti, desfasurarea de actiuni ce au ca scop reducerea profitabilitatii din perspectiva nivelului de declarare, nedepunerea declaratiilor fiscale);
— au fost emise decizii de masuri asiguratorii, iar creanta estimata nu a fost acoperita integral in ordinea prevazuta la pct. 5.8 din Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 2.605/2010 pentru aprobarea Procedurii de aplicare efectiva a masurilor asiguratorii prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
Formalitati efectuate de autoritatile competente la aplicarea e-Sigiliului in orice loc unde autoritatea vamala/fiscala considera ca este necesara supravegherea prin sistemul national RO e-Sigiliu
In cazul monitorizarii cu e-Sigiliu, ca urmare a efectuarii analizei de risc si a luarii deciziei de sigilare a mijlocului de transport, autoritatea vamala/fiscala desemnata pentru utilizarea Sistemului national RO e-Sigiliu efectueaza urmatoarele operatiuni:
a) completeaza fisa de monitorizare a mijlocului de transport;
b) consemneaza ruta de transport si date cu privire la durata
transportului;
c) seteaza e-Sigiliul prin intermediul aplicatiei informatice de monitorizare prin care se introduc/descarca si se citesc datele din acesta;
d) aplica e-Sigiliul pe compartimentul marfa al mijlocului de transport, activeaza e-Sigiliul si incepe monitorizarea;
e) intocmeste procesul-verbal de sigilare/desigilare prevazut in anexa nr. 3 la ordin;
f) incarca in mod automat in aplicatia informatica, salveaza
si stocheaza documentele intocmite, respectiv fisa de
monitorizare si procesul-verbal de sigilare/desigilare.
Montarea e-Sigiliului se va efectua numai in prezenta conducatorului mijlocului de transport monitorizat. In cazul in care marfurile sunt supuse unui regim vamal, la montarea acestuia poate asista si comisionarul in vama sau principalul obligat ori declarantul in nume propriu, dupa caz.
Fisa de monitorizare si procesul-verbal de sigilare/desigilare vor fi semnate de catre conducatorul mijlocului de transport.
Obligatii soferi
Conducatorul mijlocului de transport este obligat:
a) sa permita montarea e-Sigiliului de catre autoritatea competenta pe mijlocul de transport;
b) sa semneze angajamentul de plata prevazut in anexa nr. 4 la ordin;
c) sa asigure integritatea e-Sigiliului aplicat pentru supravegherea transportului.
Ca urmare a deciziei de monitorizare, in cazul afectarii integritatii dispozitivului inteligent (dispozitivul dispare sau sufera deteriorari), transportatorul rutier de marfa este obligat sa plateasca contravaloarea acestuia, conform angajamentului de plata.
Ruta de transport va fi declarata de conducatorul mijlocului de transport, iar aceasta va fi agreata si consemnata de autoritatea competenta.
Inainte de aplicarea e-Sigiliului pe mijlocul de transport se intocmeste fisa de monitorizare a transportului, editata in limbile romana si engleza.
Fisa de monitorizare a transportului se intocmeste de autoritatea competenta in doua exemplare, avand urmatoarele destinatii:
a) exemplarul nr. 1, la autoritatea competenta;
b) exemplarul nr. 2 insoteste transportul pana la destinatia de pe teritoriul national/punctul de trecere a frontierei pe unde mijlocul de transport monitorizat urmeaza sa paraseasca teritoriul national.
(3) Fisa de monitorizare a transportului si procesul-verbal de sigilare/desigilare se semneaza de conducatorul auto dupa montarea e-Sigiliului pe mijlocul de transport.
(4) Semnarea fisei de monitorizare a transportului si a procesului-verbal de sigilare/desigilare de catre conducatorul mijlocului de transport se face conform reglementarilor legale in vigoare si reprezinta acceptul acestuia cu privire la obligatiile care ii revin conform prezentei proceduri.
Exemplarul nr. 2 al fisei de monitorizare a transportului se prezinta in cazul controalelor in trafic executate de echipele de control din teren.
Formalitati efectuate de autoritatea competenta la scoaterea e-Sigiliului
La prezentarea mijlocului de transport la destinatia de pe teritoriul national/punctul de trecere a frontierei pe unde mijlocul de transport monitorizat urmeaza sa paraseasca teritoriul national, autoritatea competenta care scoate e-Sigiliul efectueaza urmatoarele operatiuni:
a) verificarea integritatii compartimentului marfa care a facut obiectul sigilarii;
b) oprirea functionarii e-Sigiliului din aplicatia informatica de monitorizare;
c) scoaterea acestuia de pe mijlocul de transport.
Exemplarul nr. 2 al fisei de monitorizare a transportului se semneaza de catre autoritatea competenta la incheierea monitorizarii.
Autoritatea competenta care a inchis procedura de monitorizare transmite informatic exemplarul nr. 2 al fisei de monitorizare a transportului autoritatii competente care a initiat procedura de monitorizare, imediat dupa scoaterea e-Sigiliului.
Evenimente pe timpul activitatii de monitorizare
Pentru asigurarea continuitatii si functionalitatii procesului de monitorizare la nivel central, Autoritatea Vamala Romana si Directia generala de antifrauda fiscala asigura, fiecare, servicii de dispecerat care vor functiona in regim de permanenta, 24/7.
Fiecare autoritate competenta va avea dispecerat cu aceeasi interfata a aplicatiei informatice.
Serviciul de dispecerat monitorizeaza toate transporturile supuse Sistemului national RO e-Sigiliu si va comunica autoritatilor competente alertele destinate interventiei echipelor de control in cazul evenimentelor.
In scopul interventiei operative ca urmare a producerii unui eveniment, fiecare autoritate competenta planifica echipe de control pentru interventie pe timp de zi si de noapte, in baza informatiilor transmise de catre dispecerate,
astfel incat interventia sa poata fi efectuata in cel mai scurt timp.
In cazul interventiei ca urmare a producerii unui eveniment, echipa de control stabileste cauzele producerii acestuia si procedura care trebuie urmata in functie de eveniment.
Constatarile si masurile luate se consemneaza in fisa de monitorizare a transportului de catre echipa de control.
Daca in urma unui eveniment nu se pot remedia defectiunile de stare sau de functionare a e-Sigiliului aplicat pe mijlocul de transport si daca acesta nu poate fi inlocuit in conditii optime de timp si de spatiu, mijlocul de transport va fi insotit de echipa de control pana la destinatie.
In cazuri deosebite, echipa de control/seful de serviciu/dispecerul de serviciu poate decide insotirea mijlocului de transport pana la cel mai apropiat birou vamal sau orice spatiu amenajat al autoritatilor competente in care se poate efectua controlul fizic al marfurilor transportate, in conditii corespunzatoare.
Conducatorul auto este obligat sa anunte de indata autoritatea competenta care a initiat procedura de monitorizare sau serviciul de dispecerat, in cazul unui accident rutier in care a fost implicat ori al altor evenimente sau cazuri
de forta majora care au avut ca rezultat modificarea in orice fel a modului de amplasare ori de functionare a e-Sigiliului.
Neindeplinirea de catre conducatorul auto a obligatiei de a asigura integritatea e-Sigiliului se sanctioneaza conform art. LVII alin. (7) din Legea nr. 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung, cu modificarile si completarile ulterioare.
In cazul in care este necesar ca e-Sigiliul aplicat pe mijlocul de transport sa fie recuperat inainte ca acesta sa ajunga la destinatie sau in orice alte situatii in care mijlocul de transport in cauza nu mai ajunge la locul de destinatie, operatiunile prevazute mai sus vor fi efectuate de echipele de control de pe raza de competenta unde se afla mijlocul de transport la momentul respectiv.
Atentie: Deocamdata e-Sigiliu nu este functional deoarece sunt necesare unele achizitii publice.
Documente e-Sigiliu
In continuare va prezentam 3 documente utile: fisa de monitorizare a transportului, proces-verbal de sigilare/desigilare si angajament de plata.
Foto: pixabay.com