Prin implementarea noului sistem RO e-Sigiliu se va aduce o imbunatatire semnificativa in ceea ce priveste monitorizarea si respectarea regulilor in industria transporturilor rutiere de bunuri.
Pe langa sistemul e-Transport, care este deja in functiune, prin Legea nr. 296/2023 publicata in Monitorul Oficial nr. 977 din 27 octombrie 2023, autoritatile introduc si sistemul e-Sigiliu, avand ca principal obiectiv asigurarea urmaririi transporturilor rutiere de bunuri.
Ce reprezinta RO e-Sigiliu?
Sistemul national RO e-Sigiliu este un sistem bazat pe utilizarea unor dispozitive electronice si a unei aplicatii informatice care permite autoritatilor competente determinarea potentialelor puncte de deturnare a transporturilor rutiere de bunuri, indiferent daca acestea se afla in tranzit sau au ca destinatie finala un operator economic de pe teritoriul national.
Prin dispozitive electronice se intelege sigiliul inteligent care inregistreaza date si transmite informatii de stare si pozitie catre aplicatia informatica in vederea urmaririi deplasarii pe calea rutiera a bunurilor.
RO e-Sigiliu: ce responsabilitati au soferii
In cazul aplicarii de sigilii inteligente pe mijloacele de transport, conducatorul auto are obligatia asigurarii integritatii acestora.
"Neindeplinirea de catre conducatorul auto a obligatiei prevazute la alin. (6) constituie contraventie, daca nu a fost savarsita in astfel de conditii incat sa fie considerata, potrivit legii penale, infractiune, si se sanctioneaza cu amenda de la 20.000 la 50.000 lei."
e-Sigiliu: intrarea in vigoare si implementarea practica
Intrarea in vigoare
Prevederile capitolului IV ''Masuri pentru asigurarea conformarii fiscale, Sectiunea a 2-a: Masuri pentru consolidarea disciplinei financiare si fiscale, cresterea conformarii voluntare in cazul transporturilor rutiere de bunuri si unele masuri privind factura electronica, art. LVII" intra in vigoare la 15 zile de la publicarea in Monitorul Oficial.
Implementarea practica
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Conform alin. (4) din art. LVII, "Aplicarea sigiliilor inteligente si monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri pe teritoriul national se realizeaza de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala si Autoritatea Vamala Romana in baza unei analize de risc.
Procedura privind stabilirea criteriilor de risc care stau la baza analizei, aplicarea sigiliilor inteligente si monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri se stabilesc prin ordin comun al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si al presedintelui Autoritatii Vamale Romane, elaborat in termen de 60 de zile de la data publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei."
Asadar, in prima etapa se va desfasura procesul de elaborare a procedurii pentru stabilirea criteriilor de risc, care vor servi drept fundament pentru analiza, aplicarea sigiliilor inteligente si supravegherea transportului rutier de marfuri.
Dupa perioada de 60 de zile, va incepe oficial procesul de implementare si monitorizare a sistemului e-Sigiliu.
Diferente intre e-Sigiliu si e-Transport
Diferenta cheie intre e-Sigiliu si e-Transport consta in scopul lor distinct. Sistemul e-Sigiliu se concentreaza pe monitorizarea si prevenirea eventualelor abateri in ceea ce priveste transporturile rutiere, in timp ce e-Transport este orientat catre transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicat.
O alta diferenta semnificativa este reprezentata de responsabilitatea exclusiva a soferilor in cazul sistemului e-Sigiliu. Daca in sistemul e-Transport, responsabilitatea este impartita intre furnizori si clienti, in e-Sigiliu, soferii sunt singurii responsabili de mentinerea integritatii sigiliului electronic pe tot parcursul transportului.
Foto: pixabay,com