Potrivit prevederilor pct. 328 din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP nr. 1802/2014, cu modificarile ulterioare, la scaderea din evidenta a creantelor ale caror termene de incasare sunt prescrise, entitatile trebuie sa demonstreze ca au fost intreprinse toate demersurile legale, pentru decontarea acestora.
Termenul de prescriere a creantelor/datoriilor este de 3 ani, fiind reglementat prin Codul civil, la art. 2517, dispozitii care prevad ca termenul prescriptiei este de 3 ani, daca legea nu prevede un alt termen.
- Ian 2040 locuri
disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, editia 150
2025, Hotel Crowne Plaza****, BucurestiVezi detaliiInscriere - Ian 2099 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - CU intrebari
2025, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere
Scaderea din evidenta a creantelor - studiu de caz
Spre exemplu, "O societate a constituit in anul 2020 un provizion pentru un client neincasat din 2017 in valoare de 300 lei, inclusiv TVA. Societatea nu a incasat pana la data de 31 decembrie 2023. In acest caz firma poate sa scoata creanta din contabilitate? Daca da, care sunt documentele ce trebuie intocmite si care sunt notele contabile si cheltuiala e deductibila?"
Raspunsul specialistului: Din cele prezentate, in situatia in care demonstrati prin confirmari de solduri ca ati intreprins toate demersurile necesare pentru recuperare, apreciez ca poate fi scazuta din evidenta contabila.
Urmare inventarierii creantelor existente la 31.12.2022, prin procesul verbal de inventariere, comisia de inventariere propune scaderea din evidenta, iar administratorul, cu avizul conducatorului compartimentului financiar-contabil poate decide scaderea din evidenta a creantelor si datoriilor prescrise.
Parcurgeti chiar acum lucrarea de ultima ora: Regimul fiscal - contabil al creantelor neincasate >>
Potrivit prevederilor de la art. 25 alin. 4 lit. h) din Codul fiscal, sunt cheltuieli nedeductibile pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor, pentru partea neacoperita de provizion, potrivit art. 26, precum si cele inregistrate in alte cazuri decat urmatoarele:
1. punerea in aplicare a unui plan de reorganizare confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, in conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2014;
2. procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti;
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
3. debitorul a decedat si creanta nu poate fi recuperata de la mostenitori;
4. debitorul este dizolvat, in cazul societatii cu raspundere limitata cu asociat unic, sau lichidat, fara succesori
5. debitorul inregistreaza dificultati financiare majore care ii afecteaza intreg patrimoniul;
6. au fost incheiate contracte de asigurare;
Asadar, cheltuiala cu pierderea din creante va fi deductibila fiscal in limita provizionului constituit.
In privinta anularii provizionului, potrivit prevederilor de la art. 23 lit. d) din Codul fiscal, la calculul rezultatului fiscal, urmatoarele venituri sunt neimpozabile:
- veniturile din anularea, recuperarea, inclusiv refacturarea cheltuielilor pentru care nu s-a acordat deducere, veniturile din reducerea sau anularea provizioanelor pentru care nu s-a acordat deducere, (...).
Prin urmare se reia pe venituri ajustarea ramasa fara obiect iar venitul va fi consuderat impozabil in limita chetuielii cu ajustarea care a fost considerata deductibila in 2017
Inregistrarile contabile sunt
654 = 4118
si:
491 = 7814
Raspuns oferit in luna februarie 2024 de catre specialistii site-ului Portalcontabilitate. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pexels.com