email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Clienti neincasati: scaderea din evidenta a creantelor si monografia contabila

Clienti neincasati: scaderea din evidenta a creantelor si monografia contabila
clienti neincasatiscadere evidenta creantemonografie clienti neincasati

Potrivit prevederilor pct. 328 din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP nr. 1802/2014, cu modificarile ulterioare, la scaderea din evidenta a creantelor ale caror termene de incasare sunt prescrise, entitatile trebuie sa demonstreze ca au fost intreprinse toate demersurile legale, pentru decontarea acestora.

Termenul de prescriere a creantelor/datoriilor este de 3 ani, fiind reglementat prin Codul civil, la art. 2517, dispozitii care prevad ca termenul prescriptiei este de 3 ani, daca legea nu prevede un alt termen.

Scaderea din evidenta a creantelor  - studiu de caz

Spre exemplu, "O societate a constituit in anul 2020 un provizion pentru un client neincasat din 2017 in valoare de 300 lei, inclusiv TVA. Societatea nu a incasat pana la data de 31 decembrie 2023. In acest caz firma poate sa scoata creanta din contabilitate? Daca da, care sunt documentele ce trebuie intocmite si care sunt notele contabile si cheltuiala e deductibila?"

Raspunsul specialistului: Din cele prezentate, in situatia in care demonstrati prin confirmari de solduri ca ati intreprins toate demersurile necesare pentru recuperare, apreciez ca poate fi scazuta din evidenta contabila.

Urmare inventarierii creantelor existente la 31.12.2022, prin procesul verbal de inventariere, comisia de inventariere propune scaderea din evidenta, iar administratorul, cu avizul conducatorului compartimentului financiar-contabil poate decide scaderea din evidenta a creantelor si datoriilor prescrise.

Rezolvati problema creantelor neincasate fara sa apelati la Justitie! Va prezentam cele mai eficiente proceduri pe care trebuie sa le aplice Departamentul Financiar - Contabil!
Parcurgeti chiar acum lucrarea de ultima ora: Regimul fiscal - contabil al creantelor neincasate >>


Potrivit prevederilor de la art. 25 alin. 4 lit. h) din Codul fiscal, sunt cheltuieli nedeductibile pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor, pentru partea neacoperita de provizion, potrivit art. 26, precum si cele inregistrate in alte cazuri decat urmatoarele:

1. punerea in aplicare a unui plan de reorganizare confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, in conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2014;
2. procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti;


3. debitorul a decedat si creanta nu poate fi recuperata de la mostenitori;
4. debitorul este dizolvat, in cazul societatii cu raspundere limitata cu asociat unic, sau lichidat, fara succesori
5. debitorul inregistreaza dificultati financiare majore care ii afecteaza intreg patrimoniul;
6. au fost incheiate contracte de asigurare;

Asadar, cheltuiala cu pierderea din creante va fi deductibila fiscal in limita provizionului constituit.

In privinta anularii provizionului, potrivit prevederilor de la art. 23 lit. d) din Codul fiscal, la calculul rezultatului fiscal, urmatoarele venituri sunt neimpozabile:
- veniturile din anularea, recuperarea, inclusiv refacturarea cheltuielilor pentru care nu s-a acordat deducere, veniturile din reducerea sau anularea provizioanelor pentru care nu s-a acordat deducere, (...).

Prin urmare se reia pe venituri ajustarea ramasa fara obiect iar venitul va fi consuderat impozabil in limita chetuielii cu ajustarea care a fost considerata deductibila in 2017

Inregistrarile contabile sunt
654 = 4118

si:
491 = 7814

Raspuns oferit in luna februarie 2024 de catre specialistii site-ului Portalcontabilitate. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Foto: pexels.com


de Redactia Contabilul

NOUTATI Contabile 2024

A aparut: Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024


Nu rata ghidul practic care te scoate acum din impasul generat de orice inregistrare contabila!

76 monografii, de maxima actualitate, intocmite impecabil, dezvoltate dupa o structura completa:

Prezentarea cadrului legal
• Noutatile legislative legate de subiectul dezbatut
• Tratamentul contabil exemplificat prin cazuri practice si exemple
• Inregistrarile contabile aferente fiecarui caz practic prezentat
• Tratamentul din punct de vedere fiscal, al TVA si al impozitului pe profit
• Atentionari, recomandari, sfaturi referitoare la subiect

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
clienti neincasatiscadere evidenta creantemonografie clienti neincasati


Data aparitiei: 07 Februarie 2024
Ultima actualizare: 08 Februarie 2024

Votati articolul "Clienti neincasati: scaderea din evidenta a creantelor si monografia contabila":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Avansuri de trezorerie: documente justificative pentru avansuri spre decontare si functiunea contului 542

    • Entitatile pot acorda sume in numerar sau prin banca, denumite avansuri spre decontare, puse la dispozitia angajatilor, in vederea efectuarii unor plati in numele societatii sau in vederea efectuarii unor deplasari in interes de serviciu. Avansurile spre decontare sunt sume puse la dispozitia administratorilor sau a salariatilor din entitate, in vederea efectuarii unor plati in numele acesteia. De regula, justificarea avansului si transformarea sa in cheltuiala efec...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • De ce este esential sa aveti Dosare Permanente ale Clientilor: 7 avantaje majore

    • Atunci cand sunt solicitate lucrari de audit interne/externe sau firma-client are inspectii fiscale, dosarul permanent furnizeaza toate documentele necesare pentru a sustine tranzactiile si operatiunile contabile ale clientului. Acest lucru reduce timpul si efortul necesar pentru pregatirea si gestionarea auditului si creste nivelul de incredere in fata auditorilor/inspectorilor.   Dosarul permanent este un instrument vital in procesul de tinere a contabili...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA): formula de calcul si exemplu practic

    • Incepand cu anul 2024, contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care, in anul de calcul, determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit unei formule prevazute la art. 181 alin. (3) din Codul fiscal, sunt obligati la plata impozitului pe pr...» citeste mai departe aici

X