email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Regimul de scutire pentru intreprinderi mici care aplica sistemul de TVA la incasare

regimul de scutireajustare tvacodul fiscaldecont tvaintreprinderi mici

In analiza de mai jos, la data de 31.12.2016, o societate nu depaseste plafonul de 220.000 lei si aplica sistemul de TVA la incasare. In luna aprilie 2016 cere, prin optiune, iesirea de la TVA. In data de 05.05.2017 ridica decizia de anulare a codului de TVA si implicit instiintarea de scoatere din Registrul celor ce aplica TVA la incasare. Societarea are pe stoc obiecte de inventar (date in folosinta) achizitionate si in anul 2017 dar si inainte, materiale auxiliare, marfa, clienti neincasati, dar si furnizori neplatiti la data de 05.05.2017. Pana la 25.06.2017 trebuie depus ultimul decont de TVA si declaratia 394.

Vom vedea care este procedura de ajustare TVA aferenta stocurilor, cand se anuleaza prin optiune codul de TVA, precum si ce implicatii fiscale si ce declaratii se vor depune pana la 25.06.2017, dar si dupa aceasta data.


Potrivit art. 310 alin. 7 din Codul fiscal, persoana impozabila  care a solicitat scoaterea din evidenta pentru a aplica regimul special de scutire pentru intreprinderi mici are obligatia sa depuna decontul de TVA pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care a fost comunicata decizia de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA (in acest caz – 25.06.2017). In ultimul decont de TVA ce urmeaza a fi depus se vor evidentia toate ajustarile de TVA (in favoarea statului), dupa cum se expliciteaza si la pct. 83 alin. 7-8 din Normele metodologice de aplicare, si anume ajustarea TVA dedusa initial pentru:
 
- bunurile aflate in stoc (marfa, obiecte de inventar etc.), serviciilor neutilizate si activelor corporale fixe in curs de executie, constatate pe baza de inventariere, in momentul trecerii la regimul de scutire conform art. 270 alin. 4 lit. c si art. 304 din Codul fiscal (procedura aplicabila fiind cea de la art. 304 alin. 1 lit. c din Codul fiscal si pct. 78 alin. 6 lit. c si alin. 7-8 din Normele metodologice);
 
- bunurile  de capital pentru care perioada de ajustare a deducerii nu a expirat, aflate in proprietatea sa in momentul trecerii la regimul de scutire conform art. 305 din Codul fiscal (procedura aplicabila fiind cea de la art. 305 alin. 4 lit. a pct. 2 din Codul fiscal si pct. 79 alin. 15 din Normele metodologice);
 
- activele corporale fixe care pana la data de 31 decembrie 2015 nu erau considerate bunuri de capital, care au fost fabricate sau achizitionate pana la 1 ianuarie 2016 si care nu sunt complet amortizate la momentul trecerii la regimul de scutire conform art. 306 din Codul fiscal (procedura aplicabila fiind cea de la art. 306 alin. 2 din Codul fiscal si pct. 80 din Normele metodologice);


 
- achizitiile de bunuri si servicii care urmeaza a fi obtinute si pentru care exigibilitatea de taxa (pentru avansuri)  a intervenit  inainte de data anularii calitatii de persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA si al caror fapt generator de taxa, respectiv livrarea/prestarea, are loc dupa aceasta data.
 
In ultimul decont de TVA aceste ajustari se vor reflecta corespunzator la rd. 33 "Ajustari conform pro-rata / ajustari de taxa".
 
In privinta TVA aferenta facturilor primite si neachitate la data scoaterii din evidenta  si pentru care deducerea taxei a fost amanata conform art. 297 alin. 3 din Codul fiscal, se vor aplica prevederile pct. 67 alin. 12 din Normele metodologice de aplicare conform carora taxa neachitata aferenta achizitiilor respective efectuate inainte de scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA se poate deduce (avand in vedere ca achizitiile respective au fost utilizate pentru realizarea de operatiuni taxabile/cu drept de deducere din perioada cat persoana impozabila a fost inregistrata in evidenta platitorilor de TVA), la data platii, daca bunurile achizitionate nu se aflau in stoc la data anularii inregistrarii in scopuri de TVA.

Deducerea se realizeaza prin inscrierea sumelor deduse in declaratia depusa potrivit prevederilor art. 324 alin. 9 lit. c din Codul fiscal (declaratia 307, depusa pe masura achitarii facturilor) si restituirea sumelor respective de la bugetul de stat. Daca facturile primite si neachitate  la data scoaterii din evidenta persoanelor inregistrate in scop de TVA  (si pentru care nu s-a exercitat dreptul de deducere) se refera la bunurile aflate in stoc ori servicii neutilizate de genul celor mentionate la pct. 83 alin. 7 din Normele metodologice, atunci nu se va mai pune problema nici a deducerii TVA (ca in cazul bunurilor/serviciilor etc. utilizate anterior scoaterii din evidenta – pct. 67 alin. 12), nici a ajustarii dreptului de deducere (pct. 83 alin. 7).
 
In cazul TVA colectata neexigibila aferenta facturilor emise si neincasate la data scoaterii din evidenta persoanelor inregistrate in scop de TVA, persoana impozabila va trebui sa declare si sa achite TVA pe masura ce taxa colectata devine exigibila dupa iesirea din evidenta platitorilor de tva conform art. 324 alin. 11 coroborat cu art. 282 alin. 7 lit. b din Codul fiscal. Declararea se face cu ajutorul declaratiei 311, pe masura ce intervine exigibilitatea TVA din facturile emise si neincasate la data scoaterii din evidenta platitorilor de TVA.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Constanta Popa - Economist

 


de Redactia Contabilul

NOUTATI Contabile 2024

Atentie! S-a modificat legislatia privind impozitul minim pe cifra de afaceri


Important!
Incepand cu 1 ianuarie 2024, firmele cu o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro in anul precedent si care in anul de calcul determina un impozit pe profit mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA) sunt obligate sa plateasca un impozit minim pe cifra de afaceri de 1%.

Problema e ca aceasta modificare, introdusa prin Legea nr. 296/2023, lasa loc de interpretari.

Explicatii complete si solutiile optime, in lucrarea Impozitul minim pe cifra de afaceri. Fiscalitate aplicata. 

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
regimul de scutireajustare tvacodul fiscaldecont tvaintreprinderi mici


Data aparitiei: 08 Iunie 2017

Votati articolul "Regimul de scutire pentru intreprinderi mici care aplica sistemul de TVA la incasare":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Avansuri de trezorerie: documente justificative pentru avansuri spre decontare si functiunea contului 542

    • Entitatile pot acorda sume in numerar sau prin banca, denumite avansuri spre decontare, puse la dispozitia angajatilor, in vederea efectuarii unor plati in numele societatii sau in vederea efectuarii unor deplasari in interes de serviciu. Avansurile spre decontare sunt sume puse la dispozitia administratorilor sau a salariatilor din entitate, in vederea efectuarii unor plati in numele acesteia. De regula, justificarea avansului si transformarea sa in cheltuiala efec...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • De ce este esential sa aveti Dosare Permanente ale Clientilor: 7 avantaje majore

    • Atunci cand sunt solicitate lucrari de audit interne/externe sau firma-client are inspectii fiscale, dosarul permanent furnizeaza toate documentele necesare pentru a sustine tranzactiile si operatiunile contabile ale clientului. Acest lucru reduce timpul si efortul necesar pentru pregatirea si gestionarea auditului si creste nivelul de incredere in fata auditorilor/inspectorilor.   Dosarul permanent este un instrument vital in procesul de tinere a contabili...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA): formula de calcul si exemplu practic

    • Incepand cu anul 2024, contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care, in anul de calcul, determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit unei formule prevazute la art. 181 alin. (3) din Codul fiscal, sunt obligati la plata impozitului pe pr...» citeste mai departe aici

X