Va propunem de data aceasta o analiza a procedurii contabile si fiscale care se aplica la scoaterea din evidenta la de 31.12.2015 a unor clienti neincasati mai vechi de 3 ani si pentru care nu s-a purtat niciun fel de corespondenta in privinta confirmarii soldurilor in aceasta perioada si totodata s-a renuntat la ideea recuperarii creantelor respective. Vom vedea daca se ajusteaza TVA, precum si care este monografia contabila.
Creantele aferente clientilor neincasati reprezinta creante prescrisein cazul in care acestea sunt mai vechi de 3 ani si nu s-a facut niciun demers pentru incasarea acestora.
- Apr 1924 locuri disponibileConferinta Nationala de Fiscalitate si Contabilitate, BUCURESTI
2024, Hotel Crowne Plaza****, BUCURESTIVezi detaliiInscriere - Apr 1924 locuri disponibileVideo Conferinta Nationala de Fiscalitate si Contabilitate
2024, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Apr 19100 locuri disponibile
- Apr 2225 locuri disponibileTurneul National de ReviSal, BUCURESTI
2024, Hotel Crowne Plaza****, BucurestiVezi detaliiInscriere - Apr 2297 locuri disponibileVideo Turneul National de ReviSal
2024, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Mai 13100 locuri disponibileWebinar Noi probleme practice privind incetarea CIM
2024, www.videoseminarii.roVezi detaliiInscriere - Mai 17100 locuri disponibileWebinarul Declaratia 112. Aspecte esentiale in 2024
2024, www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere
Totusi, conform OMFP 1802/2014 privind reglementarile contabile, pct.328 societatea trebuie sa demonstreze ca au fost intreprinse toate demersurile legale pentru incasarea acestora. Redam mai jos aceste prevederi:
"328. ‐ La scaderea din evidenta a creantelor si datoriilor ale caror termene de incasare sau de plata sunt prescrise, entitatile trebuie sa demonstreze ca au fost intreprinse toate demersurile legale, pentru decontarea acestora."
Va propunem sa transmiteti notificari/somatii clientilor respectiv si sa efectuati o investigatie vis a vis de situatia acestora - si puteti consulta site-ul registrului comerului, buletinul insolventei, poate au fost radiate /dizolvate/sunt in faliment/reorganziare firmele respective si puteti motiva scoaterea acestora din evident.
Este necesar ca administratorul firmei sa consemneze aceasta hotarare de scoatere din evident a clientilor prin emiterea unei decizii in acest sens, in care se vor stipula denumirea clientilor, documentele (nr. si data), valoarea creantei/debitului neincasata/neplatite, facand trimitere si la motivele ce au stat la baza deciziei.
In cazul in care clientul nu se afla in procedura de insolventa sau faliment, sau alte cazuri specificate in art. 21 alin. (2) lit. n), coroborat cu art. 22 alin. (1) lit. c) nu se va considera cheltuiala cu scoaterea din evidentele contabile a clientilor neincasati deductibila fiscal la calculul impozitului pe profit. Speta prezentata de dumneavoastra se incadreaza sub incidenta art.21 alin.(4) lit.(o), fiind o cheltuiala este nedeductibila, pentru platitorii de impozit pe profit.
In cazul falimentului clientului, cheltuiala cu scoaterea din evidenta este deductibila fiscal si TVA se poate ajusta conform art.138 din codul fiscal.
Inregistrarea in contabilitate se face astfel:
654 = 4111/4118
Daca se ajusteaza si TVA:
Impozitarea veniturilor din chirii 2024
Cartea Verde a PFA Contabilitatea si obligatiile fiscale
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
4111 = 4427 suma TVA cu minus
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Irina Coma - Consultant fiscal, expert contabil si auditor