email
CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

CCF propune schimbari in legislatia actuala privind operatiunile triunghiulare

CCF propune schimbari in legislatia actuala privind operatiunile triunghiulare
operatiuni triunghiulareachizitii intracomunitare de bunurioperatiuni intracomunitare]cod valid de tva

Printr-o scrisoare transmisa Ministerului Finantelor, Camera Consultantilor Fiscali supune atentiei problematica operatiunilor triunghiulare efectuate de catre persoanele impozabile care au un cod de TVA atribuit conform art. 317 din Codul fiscal.

Ce presupun operatiunile triunghiulare

Pentru ca o operatiune sa se incadreze in categoria operatiunilor triunghiulare din perspectiva TVA, este necesar sa indeplineasca anumite conditii specifice:

- sa existe trei persoane impozabile, fiecare inregistrata in scopuri de TVA in cate un stat membru (SM) diferit;
- incheierea a doua tranzactii de livrare a bunurilor, respectiv vanzarea bunurilor de catre un furnizor persoana impozabila stabilita in SM1 catre persoana impozabila stabilita in SM2, denumita cumparator revanzator, care revinde bunurile catre persoana impozabila stabilita in SM 3, denumit beneficiar al livrarii ulterioare;
- un singur transport al bunurilor, direct din SM1 al furnizorului catre SM3 al beneficiarului livrarii ulterioare, respectiv bunurile sa fie transportate de furnizor sau de cumparatorul revanzator ori de alta persoana, in contul furnizorului sau al cumparatorului revanzator, dintr-un stat membru, altul decat statul in care cumparatorul revanzator este inregistrat in scopuri de TVA, direct catre beneficiarul livrarii ulterioare;
- ca beneficiarul livrarii ulterioare sa fie desemnat ca persoana obligata la plata taxei pentru livrarea respectiva de catre cumparatorul revanzator.

CCF solicita MF o simplificare a reglementarilor privind operatiunile triunghiulare

In acest context, CCF abordeaza subiectul operatiunilor triunghiulare efectuate de persoanele impozabile care detin un cod de TVA conform art. 317 din Codul fiscal. Aceasta chestiune devine din ce in ce mai importanta in contextul transpunerii Directivelor europene 2020/285 si 2222/542, ce vor intra in vigoare la 1 ianuarie 2025. In acest sens, CCF propune anumite modificari pentru a imbunatati cadrul legislativ actual.

"Directiva TVA prevede la art. 141 masuri de simplificare in cazul operatiunilor triunghiulare, pentru a evita inregistrarea in scopuri de TVA in alt stat membru a unui operator economic care face doar operatiunea ce consta in cumpararea de bunuri dintr-un stat membru si revanzarea lor in alt stat membru, fara ca bunurile sa tranziteze statul membru din care acesta comunica codul de TVA, bunurile fiind transportate direct din statul furnizorului in statul beneficiarului livrarii.

In cazul operatiunilor triunghiulare, exista un singur transport intracomunitar, dar doua tranzactii comerciale, livrarea intracomunitara fiind declarata, practic, de doua ori in VIES, o data de primul furnizor, in statul membru de unde incepe transportul, iar a doua oara de catre cumparatorul revanzator, in statul membru din care acesta comunica un cod de TVA, dar cu cod T[ ], desi aceasta a doua livrare este considerata doar o livrare locala in statul membru in care se termina transportul si pentru care beneficiarul este persoana obligata la plata TVA.(...)", precizeaza CCF in scrisoare.

Operatiuni triunghiulare: ce problema a identificat CCF?

"Problema surprinsa de noi se refera la situatia in care Romania este statul membru 2, adica cel al cumparatorului-revanzator, numit in continuare B.
B (cumparatorul revanzator) comunica furnizorului A (din statul membru 1, unde incepe transportul intracomunitar al bunurilor) codul de TVA din Romania. O problema legata de legislatia nationala se refera la faptul ca din art. 276 alin. (5) C.fisc. si din normele de aplicare ale art. 268 alin. (8) ar rezulta ca un cumparator revanzator din Romania trebuie sa fie inregistrat numai conform art. 316, pentru a fi aplicabile masurile de simplificare, nu si conform art. 317.



Totusi, o persoana inregistrata conform art. 317 C. fisc. are un cod valabil de TVA in relatia intracomunitara, furnizorul A din SM1 va percepe ca i s-a furnizat un cod valabil de TVA, chiar daca este atribuit in Romania conform art. 317, si va scuti livrarea intracomunitara catre B; B nu are obligatia de a plati TVA pentru achizitia intracomunitara de la A, aceasta fiind neimpozabila; de asemenea, C din SM3 va percepe pe B ca pe o persoana inregistrata cu un cod valabil de TVA si va considera ca este persoana obligata la plata TVA pentru livrarea efectuata de B.

Coroborand toate prevederile din Directiva 2006/112 nu regasim vreo diferentiere in ceea ce priveste operatiunile intracomunitare in functie de felul inregistrarii cumparatorului-revanzator in scopuri de TVA si prin urmare nicio prevedere care ar contraveni unei reglementari nationale ce ar permite ca un cumparator-revanzator sa poata fi inregistrat in scopuri de TVA si conform art. 316, dar si conform art. 317. De altfel nici nu exista o prevedere speciala in Directiva 2006/112 referitoare la o inregistrare similara celei de la art. 317 din Codul fiscal, aceasta fiind doar o masura nationala menita sa diferentieze persoanele inregistrate normal in scopuri de TVA conform art. 316 si cele inregistrate conform art. 317, avand obligatii diferite la nivel national. Formatul codurilor de TVA atribuite conform art. 316 si conform art. 317 sunt similare, in VIES fiind vizualizate de alte state membre doar ca niste coduri valabile de TVA.

Avand in vedere argumentele prezentate mai sus, apreciem ca este necesara o modificare legislativa, la art. 276 alin. (5) din Codul fiscal si la pct. 3 alin. (14) din normele metodologice, pentru a permite si persoanelor inregistrate conform art. 317 sa aplice masuri de simplificare pentru operatiuni triunghiulare atunci cand acestea au calitatea de cumparator-revanzator.

De asemenea, consideram ca trebuie precizat expres in cadrul normelor de la pct. 3 alin. (14) faptul ca pe factura emisa cumparatorul-revanzator trebuie sa mentioneze ca beneficiarul livrarii ulterioare este persoana obligata la plata TVA, avand in vedere importanta acestei mentiuni asa cum rezulta din jurisprudenta CJUE.", se arata in scrisoarea inaintata Ministerului de Finante.

Scrisoarea inaintata Ministerului de Finante poate fi consultata integral AICI >>

Foto: pexels.com


de Alina Ilie


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
operatiuni triunghiulareachizitii intracomunitare de bunurioperatiuni intracomunitare]cod valid de tva


Data aparitiei: 22 August 2024

Votati articolul "CCF propune schimbari in legislatia actuala privind operatiunile triunghiulare":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Specialistul clarifica: Factura proforma NU se inregistreaza in contabilitate

    • Factura proforma este un document utilizat in principal pentru a detalia o oferta comerciala, in care sunt specificate bunurile sau serviciile ce urmeaza a fi livrate, impreuna cu pretul acestora. Factura proforma nu reprezinta o factura fiscala si, prin urmare, nu este un document contabil in sensul traditional al termenului. Factura proforma nu este recunoscuta ca document contabil oficial conform legislatiei contabile si fiscale din Romania. Ea nu poate fi...» citeste mai departe aici

  • Cum scoatem din evidenta contabila sumele neincasate care au depasit termenul de prescriptie

    • Pentru a scoate din evidenta contabila sumele neincasate care au depasit termenul de prescriptie, trebuie sa urmati pasii de mai jos, respectand baza legala aplicabila in Romania. Intrebare: "O societate platitoare de impozit pe profit si inregistrata in scopuri de TVA are in evidenta contabila 2 clienti cu sume neincasate ce au depasit termenul de prescriptie, fiind neincasate conform scadentelor acestora din aprilie 2019, respectiv decembrie ...» citeste mai departe aici

  • Calendar ANAF septembrie 2024 - termenele pentru depunerea declaratiilor fiscale

    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat lista care cuprinde termenele pentru depunerea declaratiilor fiscale in septembrie 2024. Zilele de 2, 6, 10, 16, 20, 25 si 30 septembrie sunt considerate termene importante pentru depunerea documentelor fiscale la Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF). In calendarul ANAF mai sunt prezentate informatii despre contribuabilii vizati si baza legala pentru fiecare obligatie fiscala in parte. ...» citeste mai departe aici

  • Bilant semestrial nedepus la timp: ce amenzi se aplica?

    • In contextul obligatiilor fiscale si contabile ale societatilor comerciale din Romania, respectarea termenelor pentru depunerea raportarilor financiare este esentiala pentru a evita sanctiunile prevazute de lege. Un exemplu relevant in acest sens este situatia in care o societate nu a depus la timp raportarea semestriala la 30 iunie 2024, termenul legal pentru aceasta fiind stabilit la 19 august 2024. Acest studiu de caz analizeaza consecintele omiterii depuner...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X