Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal
mail
Contabilitate Contabilul.ro | Contabilitate

Casarea mijloacelor fixe: 6 etape de parcurs

Data actualizarii: 12 Noiembrie 2024
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Casarea mijloacelor fixe: 6 etape de parcurs
casare mijloace fixecatalog mijloace fixeinventariere mijloace fixe

Procesul de casare a mijloacelor fixe si a altor active nu este reglementat printr-o singura lege, ci este rezultatul unor prevederi cumulate din mai multe acte normative, fiecare abordand diferite aspecte ale gestiunii activelor:

1. Legea contabilitatii nr. 82/1991 stabileste cadrul general pentru inregistrarea si evidenta contabila a activelor si pasivelor, inclusiv principiile de depreciere si scoatere din evidenta.

2. OMFP nr. 2861/2009 reglementeaza procesul de inventariere, care include si identificarea activelor ce necesita casare sau declasare, impreuna cu modalitatea de documentare a starii bunurilor.

3. OMFP nr. 2634/2015 reglementeaza documentele financiar-contabile, specificand modelul procesului-verbal de scoatere din functiune si declasare (cod 14-2-3/aA), necesar pentru documentarea casarii.

4. Codul fiscal reglementeaza aspectele fiscale asociate cu casarea, cum ar fi tratamentul TVA si al impozitului pe profit in functie de situatia particulara a activului.

5. Reglementarile contabile (Ordinul nr. 1802/2014) ofera un cadru complex pentru tratamentul contabil al activelor, incluzand reguli pentru recunoasterea, evaluarea, amortizarea, deprecierea si scoaterea din evidenta a acestora

Rentrop&Straton va ofera acum un instrument specializat, care va ajuta sa deveniti un adevarat expert in problematica mijloacelor fixe! Este o lucrare complexa si completa care lamureste toate problemele care pot aparea la un moment dat, pe nisa acestui domeniu fiscal-contabil: mijloacele fixe! Manualul mijloacelor fixe ofera solutii si indrumare corecta in aplicarea legii, usurand munca oricarui specialist care se confrunta cu legea. Detalii aici >>

Ca procedura, trebuie parcurse o serie de etape:

1. Initierea procesului

Conform OMFP nr. 2861/2009, inventarierea este obligatorie si trebuie efectuata periodic pentru a reflecta fidel situatia activelor si pasivelor. Inventarierea identifica mijloacele fixe si obiectele de inventar uzate sau depasite tehnologic, care nu mai servesc scopului pentru care au fost achizitionate. Alternativ, procesul poate fi initiat si prin o documentatie justificativa specifica, cum ar fi nota tehnica sau devizul de reparatie capitala, in cazul deteriorarii sau avarierii unor bunuri, daca inventarierea periodica nu a avut loc recent.

2. Constatarea starii bunului

Este necesara o documentatie clara si justificata privind deteriorarea bunului, ceea ce poate include evaluari de specialitate, nota tehnica asupra starii bunului sau acte constatatoare in caz de avarii. Aceasta ajuta la fundamentarea deciziei de casare, oferind argumente obiective despre imposibilitatea utilizarii activului sau costurile nejustificate de reparatie. Astfel de documente sunt intocmite de personal autorizat (comisie de inventariere, administratori sau tehnicieni).

3. Propunerea de casare

In urma constatarilor, comisia sau gestionarul responsabil elaboreaza o propunere de casare, intocmita printr-un proces-verbal detaliat care mentioneaza bunurile propuse pentru casare si motivele acestei decizii (depreciere, avarii, uzura morala). Propunerea de casare reprezinta un document oficial si justificativ ce trebuie prezentat conducerii pentru aprobare.

4. Aprobarea casarii

Decizia de aprobare a casarii este responsabilitatea conducatorului entitatii (administrator, director general), care isi asuma aceasta decizie, conform legislatiei si politicii interne. Aprobarea este esentiala, intrucat confirma ca decizia a fost analizata din punct de vedere managerial si economic si ca bunurile nu mai aduc beneficii organizatiei, justificand eliminarea lor din gestiune.

5. Desemnarea comisiei de casare

Conducerea desemneaza printr-o decizie oficiala comisia de casare, responsabila de executarea casarii. Aceasta ofera responsabilitate si control suplimentar, intrucat comisia documenteaza si verifica eliminarea bunului din gestiune.

6. Casarea efectiva si documentarea finala

Conform OMFP nr. 2634/2015, casarea efectiva este documentata printr-un Proces-verbal de scoatere din functiune a mijloacelor fixe/de declasare a bunurilor (cod 14-2-3/aA). Acest proces-verbal trebuie sa contina informatii detaliate despre bunurile casate, inclusiv descrierea, motivul casarii si metoda de valorificare (vanzare, dezasamblare, reciclare etc.). Procesul-verbal constituie un document justificativ, folosit atat in evidenta contabila, cat si la controalele ulterioare.


Foto: pixabay.com






Articole Similare




Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"


X