Contabilul.ro
Un proiect editorial marca Rentrop&Straton -
Liderul informatiilor specializate din Romania
Contabilul.ro

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Planul de conturi general 2025"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Planul de conturi general 2025
mail
Contabilitate Contabilul.ro | Contabilitate | Mijloace Fixe

Casarea mijloacelor fixe: inregistrari contabile si alte sfaturi de la expert

Data actualizarii: 22 Mai 2025
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Casarea mijloacelor fixe: inregistrari contabile si alte sfaturi de la expert
mijloace fixecatalog mijloace fixecasare mijloace fixemonografie mijloace fixe

Fiecare entitate isi stabileste propria procedura de casare/declasare a mijloacelor fixe.

Operatiunea de declasare a mijloacelor fixe se poate initia ca urmare:
- fie a operatiunii de inventariere efectuata in conformitate cu prevederile O.M.F.P. nr. 2861/2009 privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii,

- fie in baza unei documentatii care poate sa contina, dupa caz: nota privind starea tehnica a mijlocului fix propus a fi scos din functiune, deviz estimativ al reparatiei capitale, act constatator al avariei, avize, nota justificativa privind descrierea degradarii bunurilor materiale, specificatia bunurilor materiale propuse pentru declasare etc.

Proces-verbal de scoatere din functiune a mijloacelor fixe/de declasarea unor bunuri materiale

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Proces-verbal de scoatere din functiune a mijloacelor fixe/de declasarea unor bunuri materiale

Pentru casare se intocmeste Proces-verbal de scoatere din functiune a mijloacelor fixe/de declasarea unor bunuri materiale (Cod 14-2-3/aA) prevazut de O.M.F.P. nr. 2634/2015 privind documentele financiar-contabile. Acest document serveste ca:

• document de constatare a indeplinirii conditiilor necesare scoaterii din functiune a mijloacelor fixe, de scoatere din uz a materialelor de natura obiectelor de inventar in folosinta si de declasare a unor bunuri materiale, altele decat mijloacele fixe, potrivit dispozitiilor legale; 
• document de consemnare a scoaterii efective din functiune a mijloacelor fixe, de scoatere din uz a materialelor de natura obiectelor de inventar in folosinta sau de declasare a altor bunuri materiale; 
• document de predare la magazie a ansamblelor, subansamblelor, pieselor componente si materialelor rezultate din scoaterea efectiva din functiune a mijloacelor fixe; 
• document justificativ de inregistrare in evidenta magaziilor (depozitelor) si in contabilitate. 

Distrugerea bunului se poate realiza:

-  fie de catre entitate, cu mijloace proprii, printr-o comisie stabilita in acest sens, care va intocmi un proces verbal in consecinta si in care se va stabili, printre altele, modalitatea de distrugere.

Atentie! In cazul in care distrugerea se face cu mijloace proprii se vor avea in vedere prevederile legislatiei privind regimul deseurilor si protectia mediului, in functie de natura bunurilor. Spre exemplu, aceasta optiune nu se poate aplica in cazul aparaturii electrice si electronice. Aceasta deoarece, conform art. 39 alin. (2) din O.U.G. nr. 5/2015 persoanele fizice si juridice care detin DEEE, inclusiv cele provenite de la EEE importate pentru folosinta proprie, au obligatia de a preda DEEE catre sistemele de colectare prevazute de aceasta ordonanta de urgenta. Pentru incalcarea acestor prevederi  persoanele juridice se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 lei la 20.000 lei.

- fie prin predarea bunurilor catre centre specializate, caz in care se va intocmi un Aviz de insotire a marfii in care se va face mentiunea “Fara factura – Bunuri predate pentru distrugere".

NOU! A aparut “Manualul mijloacelor fixe”! Contine studii de caz si exemple de inregistrari contabile
pentru situatii dificile, frecvent intalnite in practica! Comandati acum exemplarul dvs. din aceasta lucrare fara de care niciun contabil nu se aventureaza in hatisul legislativ!

Casare mijloc fix cu valorificarea componentelor rezultate din dezmembrare

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Casare mijloc fix cu valorificarea componentelor rezultate din dezmembrare

--> Scoaterea din evidenta a mijlocului fix:
          % = 21xx  Imobilizari corprale
281x                                                              - valoarea amortizata
Amortizari privind imobilizarile corporale
6583                                                                - valoarea neamortizata
Cheltuieli privind activele cedate 
  si alte operatii de capita

--> Inregistrarea cheltuielilor ocazionate de casare:

                           6588 = 302 
"Alte cheltuieli de exploatare"  "Materiale consumabile”

--> Deseuri si piese de schimb recuperate din dezmembrari - la valoare justa:

                         346 = 7588
   "Produse reziduale"    "Alte venituri din exploatare"
                       
                          3024 = 7588
"Piese de schimb"   "Alte venituri din exploatare"

--> Valorificarea deseurilor prin vanzare, la pretul de vanzare:
                          4111 = 703
                "Clienti"   "Venituri din vanzarea produselor reziduale”

--> Descarcarea gestiunii de produsele vandute, la valoarea contabila:
                      658 = 346
 "Alte cheltuieli de exploatare"   "Produse reziduale”

--> Incasarea facturii
                    5121 = 4111
         "Casa in lei"   "Clienti"

Contributia de 2% din veniturile realizate din vanzarea deseurilor datorata Fondului pentru mediu conform O.U.G. nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, cu modificarile ulterioare,

Sunt obligati la plata contributiei de 2% din veniturile realizate din vanzarea deseurilor detinatorii deseurilor, persoane fizice sau juridice. 
De la plata acestei contributii sunt exceptati operatorii economici din industria nationala de aparare inscrisi, in conditiile legii, in registrul operatorilor economici si al capacitatilor de productie si/sau servicii pentru aparare.  

Contributia de 2% nu se datoreaza pentru veniturile realizate de catre operatorii economici cu capital integral sau majoritar de stat din vanzarea deseurilor provenite din sistemul de aparare.

Anterior intrarii in vigoare a O.U.G. nr.  50/2018, art. 9 alin. (1) lit. a) din O.U.G. nr. 196/2005 prevedea o contributie de 3% din veniturile realizate din vanzarea deseurilor metalice feroase si neferoase, obtinute de catre generatorul deseurilor, persoana fizica sau juridica. Sumele se retin prin stopaj la sursa de catre operatorii economici care desfasoara activitati de colectare si/sau valorificare a deseurilor, care au obligatia sa le vireze la Fondul pentru mediu; 

Astfel, cota a fost redusa de la 3% la 2% insa s-a largit sfera de aplicare - asupra tuturor deseurilor nu doar asupra deseurilor metalice. 

Metodologia de calcul pentru taxele si contributiile prevazute la art. 9 din O.U.G. nr. 196/2005 este aprobata prin O.M.M. nr. 1.503/2017, cu modificarile si completarile ulterioare, insa aceasta nu a fost adaptata schimbarilor aduse de O.U.G. nr. 50/2019.

Conform anuntului publicat de AFM pe site-ul oficial „aceasta contributie de 2% din veniturile realizate din vanzarea deseurilor se retine si se plateste o singura data la Fondul de mediu, de catre operatorii economici care desfasoara activitati de colectare si/sau valorificare a deseurilor, la prima operatiune de vanzare a deseurilor, respectiv de la detinatorul initial al deseurilor la primul operator economic colector sau valorificator.”

Vanzarea deseurilor de catre persoane juridice, catre operatorii economici colectori si/sau valorificatori autorizati potrivit legislatiei in vigoare, inclusiv comercianti de deseuri care nu intra fizic in posesia acestora, inregistrati potrivit Ordinului viceprim- ministrului, ministrul mediului, nr. 739/2017 se face pe baza de factura, cu evidentierea distincta a contributiei de 2% si cu retinerea acesteia de catre cumparator.

Taxarea inversa reprezinta o modalitate de simplificare a platii taxei pe valoare adaugata. Prin aceasta nu se efectueaza nicio plata de TVA intre furnizorul si beneficiarul unor livrari, acesta din urma datorand, pentru operatiunile efectuate, taxa aferenta intrarilor si avand posibilitatea, in principiu, sa deduca respectiva taxa. Aceasta modalitate de simplificare a platii taxei se realizeaza prin emiterea de facturi in care furnizorul nu inscrie taxa aferenta, inclusiv pentru avansuri, aceasta fiind calculata de beneficiar si inregistrata atat ca taxa colectata, cat si ca taxa deductibila in decontul de TVA. Furnizorul are obligatia sa inscrie pe factura mentiunea "taxare inversa". Colectarea taxei pe valoarea adaugata la nivelul taxei deductibile este asimilata cu plata taxei catre furnizor/prestator. Din punct de vedere contabil, beneficiarul inregistreaza in cursul perioadei fiscale in care taxa este exigibila suma taxei aferente in urmatoarea formula contabila: 4426 = 4427. 

La incasarea facturii cu produsele reziduale vandute cota de 2% retinuta prin stopaj la sursa se inregistreaza in contul 635 – „Cheltuieli cu alte impozite, taxe si varsaminte asimilate”:

% = 4111  Clienti
5121  
Casa in lei
635 
Cheltuieli cu alte impozite, taxe 
si varsaminte asimilate

NOU! A aparut “Manualul mijloacelor fixe”! Contine studii de caz si exemple de inregistrari contabile
pentru situatii dificile, frecvent intalnite in practica! Comandati acum exemplarul dvs. din aceasta lucrare fara de care niciun contabil nu se aventureaza in hatisul legislativ!

Informatii de top de la expertii PortalContabilitate.ro

- cel mai cunoscut site de consultanta fiscal-contabila din Romania -

Vrei sa vezi si tu TOATE Explicatiile, Intrebarile si Raspunsurile + Noutatile din lege?

Este foarte simplu! TESTEAZA GRATUIT - Completeaza formularul de mai jos:

- Vei gasi Legislatie la zi + Consultanta detaliata de la experti

Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.





Articole Similare




Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"Planul de conturi general 2025"


X