La initiativa Ministerului Finantelor, Executivul a aprobat mai multe masuri importante, inclusiv prelungirea, pana la 19 decembrie 2024, a termenului pentru aplicarea facilitatilor fiscale stabilite prin OUG 107/2024. In continuare, prezentam si celelalte proiecte de acte normative adoptate in sedinta de Guvern.
--> Prelungire facilitati fiscale stabilite prin OUG 107/2024
Guvernul a decis prelungirea termenului de acordare a facilitatilor fiscale constand in anularea unor debite restante si penalitati, stabilite prin OUG 107/2024.
Concret, termenul limita pentru depunerea notificarilor prin care se transmite intentia de a beneficia de facilitate ramane 25 noiembrie, dar se prelungeste termenul pentru depunerea cererii si plata pana la 19 decembrie.
Este important de mentionat ca cei care nu depun notificarea pot beneficia de facilitati daca achita integral sumele datorate pana la 19 decembrie 2024. In acest caz, banii aferenti penalitatilor vor fi restituiti ulterior.
Reamintim ca actul normativ prevede anularea accesoriilor pentru toate categoriile de debitori, cum ar fi persoane fizice sau juridice, indiferent de forma de proprietate, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica, persoane fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, unitati administrativ-teritoriale sau subdiviziuni administrativ-teritoriale ale municipiului Bucuresti ori institutii publice. Mai multe detalii, aici.
Pana la data de 19.11.2024, un numar de 149.589 contribuabili au depus Notificarea privind intentia de a beneficia de anularea unor obligatii bugetare, sau Cererea de anulare a unor obligatii bugetare.
Alte proiectele de acte normative adoptate in sedinta de Guvern prevad:
--> Ordonanta de urgenta pentru asigurarea unor imprumuturi din Trezoreria Statului
Avand in vedere ca perioada de eligibilitate a cheltuielilor efectuate de unitatile adminstrativ teritoriale in cadrul proiectelor finantate din fonduri europene nerambursabile aferente perioadei de programare 2014-2020 a fost data de 31.12.2023 si exista o lipsa de resurse financiare in bugetele locale, prin actul normativ se doreste solutionarea unor probleme urgente ale autoritatilor administratiei publice locale, tinand cont de faptul ca, in prezent, sunt inca in implementare proiecte cu finantare nerambursabila din perioada de programare 2014-2020, ce trebuie trebuiau finalizate pana la 31 decembrie 2023, dar care, din diferite motive au fost declarate ca fiind nefinalizate, nefunctionale sau au fost etapizate la atingerea termenului de eligibilitate a perioadei de programare bugetara 2014-2020.
„ Primarii vor putea duce la bun sfarsit proiectele nefinalizate si vor putea face functionale proiectele blocate, din perspectiva regulamentelor europene. Fara acest sprijin, multe proiecte finantate din fonduri europene ar fi ramas neterminate, cu consecinte grave: pierderi pentru comunitati, blocaje economice si chiar riscul de a returna banii europeni deja utilizati”, a subliniat ministrul Marcel Bolos.
Astfel, unitatile administrativ-teritoriale, pot solicita, inclusiv pentru institutiile publice finantate integral din bugetul local si pentru asociatiile de dezvoltare intercomunitara din care fac parte, proportional cu obligatiile care ii revin, de la MF, pana cel tarziu la data de 15 februarie 2025, contractarea in anii 2024-2025 a unor imprumuturi din venituri din privatizare, inregistrate in contul curent general al Trezoreriei Statului, in limita sumei de 1 miliard lei, pentru:
- asigurarea finantarii cheltuielilor neeligibile, in vederea realizarii/finalizarii proiectelor nefinalizate/nefunctionale derulate in cadrul programelor operationale finantate din fonduri europene in perioada de programare 2014 – 2020, inclusiv a cheltuielilor aferente contractelor de lucrari pentru care se continua implementarea dupa data de 31 decembrie 2023 si pentru care MIPE confirma implementarea acestora in cadrul proiectelor, precum si valoarea decontata;
- cheltuielile neeligibile aferente proiectelor etapizate a caror valoare se confirma de MIPE sau de catre Agentiile de Dezvoltare Regionala, dupa caz, in calitate de autoritati de management pentru programele regionale 2021-2027;
- asigurarea prefinantarii si/sau cofinantarii proiectelor finantate din fonduri externe nerambursabile de la Uniunea Europeana si de la donatori europeni in cadrul programelor interguvernamentale, dupa caz, inclusiv pentru finantarea cheltuielilor neeligibile asociate respectivelor proiecte.
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Manual de politici contabile - Stick USB
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Valoarea maxima ce poate fi autorizata pentru o unitate administrativ-teritoriala este:
- nelimitat pentru comune;
- nelimitat pentru orase;
- 20.000 mii lei pentru municipii;
- 30.000 mii lei pentru municipiile resedinta de judet si pentru sectoarele municipiului Bucuresti;
- 35.000 mii lei pentru judete.
--> Ordonanta de urgenta pentru modificarea si completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal si pentru completarea Legii nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala
Crestere predictibila a accizei pentru bauturi spirtoase
Tinand cont de solicitarile mediului de afaceri din industria alcoolului si bauturilor alcoolice, mentinerea stabilitatii fiscale si eficientizarea colectarii obligatiilor bugetare, in scopul asigurarii unei mai bune incasari la bugetul de stat a accizelor, MF, prin OUG, introduce:
- unui calendar de crestere graduala a nivelului accizelor pentru vinuri, bauturi fermentate, produse intermediare si alcool etilic in vederea asigurarii predictibilitatii fiscale pentru operatorii economici din domeniul alcoolului si bauturilor alcoolice;
- Exceptarea de la prevederile privind actualizarea cu cresterea preturilor de consum, a nivelului accizelor pentru vinuri, bauturi fermentate, produse intermediare si alcool etilic, avand in vedere faptul ca pentru aceste produse se introduce un calendar de crestere graduala a nivelului accizei pentru perioada 2025-2026, nivel calculat pe baza ratei mediei anuale a inflatiei din anul 2024.
--> Sprijin pentru autoritatile locale
Separat de acestea, se asigura si cadrul legal necesar achitarii platilor restante inregistrate in contabilitatea unitatilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, inclusiv a institutiilor publice finantate integral sau partial din bugetul local si a spitalelor publice din reteaua autoritatilor administratiei publice locale, la data de 31 octombrie 2024 exclusiv prin mecanismul SWAP, intrucat acesta presupune efectuarea de tranzactii simultane, avand ca destinatie finala acelasi buget din care au fost sumele alocate initial.
Astfel, primarii pot compensa datoriile catre furnizori cu datoriile furnizorilor la bugetul de stat sau asigurari sociale.
Reamintim ca la rectificarea bugetara stabilita prin OUG 113/2024 din sumele defalcate din taxa pe valoarea adaugata s-au alocat 1,2 miliarde lei in scopul achitarii platilor restante inregistrate in contabilitatea unitatilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, inclusiv a institutiilor publice finantate integral sau partial din bugetul local si a spitalelor publice din reteaua autoritatilor administratiei publice locale la data de 31 august 2024, raportate potrivit legii, rezultate din relatii cu:
- furnizorii de bunuri, servicii si lucrari, inclusiv cei care presteaza serviciul public de producere, transport si distributie a energiei termice in sistem centralizat;
- bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale.