Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"
D.G.R.F.P. Iasi si A.J.F.P. Neamt au pregatit pentru contribuabili un material informativ privind facilitatile fiscale reglementate de O.U.G. nr. 107/2024 (anulare accesorii si debite principale).
Facilitatile fiscale prevazute de OUG 107/2024 se aplica pentru toate categoriile de debitori:
- persoane fizice;
- persoane juridice, de drept public sau privat;
- asocieri si alte entitati fara personalitate juridica;
- persoane fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii liberale;
- unitati administrativ-teritoriale sau subdiviziuni administrativteritoriale ale municipiului Bucuresti ori institutii publice, astfel cum sunt definite prin Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si prin Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa caz.
In categoria debitorilor ce pot beneficia de anularea unor obligatii bugetare se includ si urmatorii debitori:
a) debitorii declarati insolvabili, potrivit legii;
b) persoanele carora li s-a stabilit raspunderea solidara potrivit Legii nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, sau raspunderea potrivit Legii nr. 85/2014, sau potrivit Legii nr. 85/2006, pentru obligatiile bugetare aferente perioadei anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, indiferent de data emiterii deciziei de atragere a raspunderii sau a ramanerii definitive a hotararii judecatoresti de atragere a raspunderii;
c) debitorii aflati in procedura insolventei ori aflati in dizolvare, potrivit prevederilor legale in vigoare;
d) debitorii care la data de 31 august 2024 inclusiv inregistreaza numai obligatii de plata accesorii nestinse aferente obligatiilor bugetare principale stinse pana la aceasta data, iar accesoriile nu au fost stinse pana la data intrarii in vigoare a OUG nr. 107/2024, respectiv pana la data de 6 septembrie 2024;
e) debitorii carora li s-au comunicat decizii de impunere aferente unor obligatii bugetare principale scadente pana la data de 31 august 2024 inclusiv, ca urmare a unui control fiscal aflat in derulare la data de 6 septembrie 2024, indiferent de data comunicarii deciziei de impunere.
Prin obligatii bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv se intelege:
a) obligatii bugetare pentru care s-a implinit scadenta sau termenul de plata pana la data de 31 august 2024 inclusiv. Sunt considerate obligatii bugetare principale restante si obligatiile bugetare principale datorate de debitorul aflat in insolventa pentru care s-a implinit scadenta pana la data de 31 august 2024 inclusiv,
independent de existenta unui tabel de creante sau a unui program de plata a creantelor;
b) diferentele de obligatii bugetare principale stabilite prin decizii de impunere comunicate pana la data de 31 august 2024 inclusiv, chiar daca pentru acestea nu s-a implinit termenul de plata prevazut la art. 156 alin. (1) din Legea nr. 207/2015, precum si diferentele de obligatii bugetare principale aferente perioadelor
fiscale de pana la data de 31 august 2024 inclusiv, stabilite de organul fiscal central prin decizie de impunere emisa si comunicata pana la data intrarii in vigoare a OUG nr. 107/2024, respectiv 6 septembrie 2024, ca urmare a unui control fiscal;
c) obligatiile bugetare principale aferente perioadelor fiscale de pana la data de 31 august 2024 inclusiv, stabilite prin decizie de impunere emisa din oficiu de organul fiscal sau prin declaratie de impunere depusa cu intarziere de catre contribuabil, in perioada cuprinsa intre 1 septembrie 2024 si data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv;
d) alte obligatii de plata individualizate in titluri executorii emise potrivit legii si existente in evidenta organului fiscal in vederea recuperarii la data de 31 august 2024 inclusiv, precum si obligatiile bugetare principale stabilite de alte organe decat organele fiscale, aferente perioadelor fiscale de pana la data de 31 august 2024, transmise spre recuperare organelor fiscale in perioada cuprinsa intre 1 septembrie 2024 si data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv.
Manual de politici contabile - Stick USB
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
NU sunt considerate obligatii de plata restante la data de 31 august 2024 inclusiv:
a) obligatiile bugetare pentru care s-au acordat si sunt in derulare inlesniri la plata, potrivit legii, la data de 31 august 2024 inclusiv;
b) obligatiile de plata stabilite in acte administrative a caror executare este suspendata in conditiile legii la data de 31 august 2024 inclusiv.
Sunt considerate restante la data de 31 august 2024 inclusiv si obligatiile de plata care, la aceasta data, se afla in situatiile de la lit.
a) si b), daca ulterior acestei date, dar nu mai tarziu de 25 noiembrie 2024 inclusiv, inlesnirea la plata isi pierde valabilitatea sau, dupa caz, inceteaza suspendarea executarii actului administrativ fiscal.
Pentru obligatiile de plata mentionate la lit. b) debitorii pot renunta la efectele suspendarii actului administrativ fiscal pentru a beneficia de anularea dobanzilor, penalitatilor si tuturor accesoriilor. In acest caz, debitorii trebuie sa depuna o cerere de renuntare la efectele suspendarii actului administrativ fiscal pana la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor, inclusiv.
Prevederile art. I – XVI din OUG nr. 107/2024 nu se aplica urmatoarelor obligatii bugetare:
a) care fac obiectul unor procese penale aflate in curs de desfasurare la data intrarii in vigoare a OUG nr. 107/2024 sau care incep ulterior acestei date;
b) stabilite prin hotarari penale definitive;
c) reprezentand prejudicii care fac obiectul art. 10 din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale, cu modificarile si completarile ulterioare.
Prin notificarea privind intentia de a beneficia de anulare a unor obligatii bugetare si prin cererea de anulare, contribuabilii declara pe propria raspundere ca nu se afla in niciuna dintre situatiile mentionate mai sus.
Accesoriile aferente unor obligatii bugetare principale reprezentand ajutor de stat de recuperat sau fonduri ce se cuvin bugetului Uniunii Europene nu se amana la plata si nu se anuleaza.
Pentru a beneficia de facilitatile fiscale, debitorii care inregistreaza obligatii bugetare restante de natura celor anterior mentionate, la data depunerii cererii de anulare trebuie sa aiba achitate obligatiile bugetare principale si accesoriile aferente acestora.
In caz contrar, organul fiscal emite decizie de respingere a cererii de anulare.
1. anularea dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv;
2. anularea dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor aferente diferentelor de obligatii bugetare principale declarate suplimentar de debitori prin declaratie rectificativa prin care se corecteaza obligatiile bugetare principale cu scadente anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv. Aceasta facilitate se acorda si in cazul corectarii erorilor din deconturile de taxa pe valoarea adaugata efectuate potrivit reglementarilor legale in vigoare;
3. anularea dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale cu scadente anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv si stinse pana la aceasta data
4. anularea dobanzilor, penalitatilor si tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale cu scadente anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, individualizate in decizii de impunere emise ca urmare a unui control fiscal in derulare la data intrarii in vigoare a OUG nr. 107/2024, respectiv 6 septembrie 2024;
5. anularea dobanzilor, penalitatilor si tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale stabilite prin decizii de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice pe anii 2019 si 2020 ;
6. anularea dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale cu scadente anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, pentru care esalonarea la plata acordata potrivit Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, a fost finalizata pana la data depunerii cererii de anulare inclusiv, dar nu mai tarziu de data de 25 noiembrie 2024
7. anularea unui procent de 25% sau 50% din obligatiile bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv, in functie de cuantumul acestora cuprins in certificatul de atestare fiscala, in cazul debitorilor persoane fizice.
Facilitatea mentionata la pct. 7 se acorda debitorilor persoane fizice care inregistreaza obligatii bugetare principale restante la data de 31 august 2024 astfel:
a) Daca cuantumul obligatiilor bugetare principale este mai mic de 5.000 lei inclusiv – persoanele fizice pot beneficia de anularea unui procent de 50% din obligatiile bugetare principale, restante, cu conditia sa fie stinse in procent de 50% pana la data depunerii cererii de anulare, dar nu mai tarziu de data de 25 noiembrie 2024;
b) In cazul in care cuantumul obligatiilor bugetare principale este mai mai mare de 5.000 lei - persoanele fizice pot beneficia de anularea unui procent de 25% din obligatiile bugetare principale, restante, cu conditia ca acestea sa fie stinse in procent de 75% pana la data depunerii cererii de anulare, dar nu mai tarziu de data de 25 noiembrie 2024.
Persoanele fizice beneficiaza de anularea dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv, daca sunt respectate si conditiile mentionate la lit. a) sau b), dupa caz.
Pentru a beneficia de anularea dobanzilor, penalitatilor si tuturor accesoriilor in oricare dintre situatiile prezentate anterior, independent sau cumulat, debitorii trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:
1. toate obligatiile bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv, administrate de organul fiscal central, se sting prin orice modalitate prevazuta la art. 22 din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, pana la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai tarziu de data de 25 noiembrie 2024;
2. sunt stinse prin orice modalitate prevazuta de art. 22 din Legea nr.207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, pana la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, toate obligatiile bugetare principale si accesorii administrate de organul fiscal central cu termene de plata cuprinse intre data de 1 septembrie 2024 si data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai tarziu de data de 25 noiembrie 2024;
3. debitorul sa aiba depuse toate declaratiile fiscale, potrivit vectorului fiscal, pana la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv. Aceasta conditie se considera indeplinita si in cazul in care, pentru perioadele in care nu s-au depus declaratii fiscale, obligatiile fiscale au fost stabilite, prin decizie, de catre organul fiscal central.
4. debitorul depune cererea de anulare a accesoriilor dupa indeplinirea in mod corespunzator a conditiilor prevazute de OUG nr. 107/2024, pana la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, altfel nu mai poate beneficia de facilitate.
Pentru facilitatea privind anularea dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor aferente diferentelor de obligatii bugetare principale declarate suplimentar de debitori prin declaratie rectificativa prin care se corecteaza obligatiile bugetare principale cu scadente anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, pe langa conditiile de la pct. 2-4, trebuie indeplinite si urmatoarele conditii:
1. declaratia rectificativa este depusa incepand cu data de 1 septembrie 2024 pana la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai tarziu de data de 25 noiembrie 2024;
2. toate obligatiile bugetare principale individualizate in declaratia rectificativa se sting prin orice modalitate prevazuta de art. 22 din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, pana la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai tarziu de data de 25 noiembrie 2024.
Pentru a beneficia de facilitatea privind anularea dobanzilor, penalitatilor si tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale cu scadente anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv si individualizate in decizii de impunere emise ca urmare a unui control fiscal in derulare la data intrarii in vigoare a OUG 107/2024, respectiv 6 septembrie 2024, trebuie indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
1. toate diferentele de obligatii bugetare principale individualizate in decizia de impunere sunt stinse prin orice modalitate prevazuta de art. 22 din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, pana la termenul de plata prevazut la art. 156 alin. (1) din aceeasi lege;
2. cererea de anulare a accesoriilor se depune in termen de 90 de zile de la comunicarea deciziei de impunere, sub sanctiunea decaderii.
I. Notificarea privind intentia de a beneficia de anularea unor obligatii bugetare
Debitorii care intentioneaza sa beneficieze de anularea obligatiilor bugetare pot notifica organul fiscal cu privire la intentia lor, pana cel mai tarziu la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor si nu mai tarziu de data de 25 noiembrie 2024, sub sanctiunea decaderii.
Notificarea privind intentia de a beneficia de anularea unor obligatii bugetare se depune separat de catre persoana fizica, in functie de codul de identificare fiscala pe care inregistreaza obligatii bugetare de plata.
Unde se depune notificarea
a) online, prin intermediul "Spatiului privat virtual" (SPV);
b) prin posta, cu scrisoare recomandata cu confirmare de primire, in cazul persoanelor fizice care nu sunt inrolate in SPV;
c) la registratura organului fiscal central competent, in cazul persoanelor fizice care nu sunt inrolate in SPV.
Notificarea depusa poate fi retrasa de debitor oricand, prin depunerea in acest sens a unei cereri la organul fiscal.
II. Cererea de anularea a unor obligatii bugetare
Anularea unor obligatii bugetare se solicita de catre debitori, inclusiv de catre cei care au notificat organul fiscal, in baza unei cereri de anulare a unor obligatii bugetare.
Cererea de anulare a unor obligatii bugetare se depune separat de catre persoana fizica, in functie de codul de identificare fiscala pe care inregistreaza obligatii bugetare de plata.
Cererea poate fi depusa dupa indeplinirea conditiilor de acordare a anularii, dar nu mai tarziu de 25 noiembrie 2024 inclusiv.
Cererea de anulare a unor obligatii bugetare se depune:
a) prin intermediul serviciului SPV;
b) prin posta, cu scrisoare recomandata cu confirmare de primire, in cazul persoanelor fizice care nu sunt inrolate in SPV;
c) la registratura organului fiscal central competent, in cazul persoanelor fizice care nu sunt inrolate in serviciul "Spatiu privat virtual", denumit in continuare SPV.
Cererea de anulare a unor obligatii bugetare poate fi retrasa de debitor oricand, prin depunerea in acest sens a unei cereri la organul fiscal.
Prin retragerea cererii, debitorul isi mentine dreptul de a depune o noua cerere de anulare a unor obligatii bugetare, cu respectarea conditiilor prevazute in acest sens de OUG 107/2024.
Pentru a beneficia de anularea unor obligatii bugetare, debitorul poate depune fie o singura cerere pentru toate facilitatile, fie cate o cerere pentru fiecare dintre acestea, conform modelului Cererii.
Notificarea privind intentia de a beneficia de anularea unor obligatii bugetare si Cererea de anulare a unor obligatii bugetare sunt disponibile pe portalul www.anaf.ro, Servicii online - Descarcare declaratii electronice.
Ce amenda va poate aduce INVENTARIEREA incorectas
Legea Contabilitatii va obliga sa faceti anual inventarierea patrimoniului firmei (active, datorii, capitaluri proprii) si sa includeti rezultatul inventarierii in situatiile financiare intocmite la sfarsitul anului.
Nerespectarea acestei obligatii constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de pana la 5.000 de lei (art. 41-42 din Legea contabilitatii).
Explicatii complete gasiti in ghidul Manualul de inventariere. Societati comerciale. PFA. ONG
Articole similare
Facilitati fiscale reglementate de O.U.G. nr. 107/2024 (anulare accesorii si debite principale)MF urmeaza sa modifice Procedura de implementare a masurilor de amnistie fiscalaCum beneficiezi de AMNISTIA FISCALA: 4 pasi de urmatPosta Romana a inceput distribuirea scrisorilor de informare cu privire la AMNISTIA FISCALA[Ghid ANAF] Amnistie fiscala 2024: Cine beneficiaza, ce facilitati se acorda si pasi de urmatUltimele articole
Procedura de anulare a obligatiilor fiscaleGuvernul adopta masuri de sprijin pentru populatie si mediul de afaceriAMNISTIA FISCALA: cum puteti beneficia de facilitati fiscaleAMNISTIA FISCALA: Pasii pe care trebuie sa ii urmati pentru a beneficia de facilitatile fiscaleAMNISTIA FISCALA: principalele masuri reglementate prin OUG 107/2024