Va informam ca Ministerul Finantelor (MF) a publicat un Proiect de Ordin ce propune modificarea si completarea Procedurii de anulare a unor obligatii bugetare, aprobata prin Ordinul MF nr. 5521/2024.
Modificari la Procedura de implementare a masurilor de amnistie fiscala
In Referatul de aprobare se precizeaza ca prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 107/2024 pentru reglementarea unor masuri fiscalbugetare in domeniul gestionarii creantelor bugetare si a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al Romaniei in anul 2024, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative s-au reglementat unele masuri de amnistie fiscala reprezentand anularea unor obligatii bugetare care vizeaza toti contribuabilii care au datorii restante la data de 31 august 2024.
Pe cale de consecinta, avand in vedere modificarile si completarile aduse Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 107/2024 se propune modificarea si completarea dispozitiilor Ordinului ministrului finantelor nr. 5521/2024, astfel:
- reglementarea faptului ca de masurile de amnistie fiscala beneficiaza si debitorii persoane fizice care primesc de la organul fiscal decizii de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice aferente anilor 2019 si 2020;
- clarificarea faptului ca pot face obiectul amanarii la plata in vederea anularii si amenzile de orice fel si cheltuielile judiciare, cu exceptia celor rezultate din savarsirea de infractiuni;
- crearea posibilitatii debitorilor care beneficiaza de esalonarea la plata a obligatiilor bugetare, precum si cei care obtin esalonarea cuprinsa intre data de 6 septembrie si 25 noiembrie 2024 sa poata beneficia si de masurile de amnistie fiscala, fara a mai fi necesara achitarea tuturor accesoriilor ramase din esalonarea la plata acordata;
- clarificarea faptului ca in sfera obligatiilor de plata accesorii ce pot face obiectul anularii intra si obligatiile bugetare principale care reprezinta fonduri publice nationale aferente fondurilor europene. Precizam ca notiunea fonduri publice nationale aferente fondurilor europene are intelesul dat prin art. 2 alin.(1) lit.d) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea si sanctionarea neregulilor aparute in obtinerea si utilizarea fondurilor europene si/sau a fondurilor publice nationale aferente acestora, cu modificarile si completarile ulterioare, in sensul ca acestea reprezinta sumele provenite din bugetul general consolidat, utilizate pentru: asigurarea cofinantarii, plata prefinantarii, inlocuirea fondurilor europene in situatia indisponibilitatii/sistarii temporare a platii acestor fonduri, completarea fondurilor europene in vederea finalizarii proiectelor, precum si alte categorii de cheltuieli legal reglementate in acest scop.
Examen Consultant Fiscal 2024
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Totodata, sumele de recuperat ca urmare a constatarii unor nereguli in obtinerea si utilizarea fondurilor publice nationale aferente fondurilor europene, reprezinta creante bugetare in acceptiunea art. 2 alin (1) lit.j) din acelasi act normativ. Prin art. I alin. (6) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 107/2024 se dispune ca accesoriile aferente unor obligatii bugetare principale reprezentand ajutor de stat de recuperat sau fonduri ce se cuvin bugetului Uniunii Europene nu se amana la plata si nu se anuleaza. Pe cale de consecinta cum Ordonanta de urgenta a Guvernului 107/2024 nu dispune asupra creantelor bugetare reprezentand sume de recuperat ca urmare a constatarii unor nereguli in obtinerea si utilzarea fondurilor publice nationale aferente fondurilor europene si avand in vedere principiul de drept potrivit caruia legea trebuie interpretata in sensul aplicarii ei, iar nu in sensul neaplicarii, rezulta ca normele juridice instituite prin Ordonanta de urgenta a Guvernului 107/2024 trebuie sa fie interpretate astfel incaat sa se identifice posibilitatea aplicarii ei si in sensul sau pozitiv generator de efecte juridice fata de situatiile ipotetice care pot fi generate de recuperarea creantelor bugetare cu titlu de sume de recuperat ca urmare a constatarii unor nereguli in obtinerea si utilzarea fondurilor publice nationale aferente fondurilor europene. Mai mult atunci cand legiuitorul a vrut sa reglementeze in mod expres, ca aceste creante bugetare nu formeaza obiect al facilitatilor a prevazut acest lucru in actele normative [art.I alin .(5) lit.c) din Ordonanta Guvernului nr. 6/2019].
Raportat la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 116/2024 s-au reglementat si anumite prevederi speciale privind stingerea obligatiilor bugetare in evidenta fiscala in cazul debitorilor de la care s-au incasat sumele de bani de catre salariatii postali.
In plus, in vederea simplificarii completarii de catre debitori atat a Anexei 1-Notificare privind intentia de a beneficia de anularea unor obligatii bugetare, cat si a Anexei 8 – Cerere de anulare, acestea au fost modificate corespunzator.
Anexa 1 - Notificare privind intentia de a beneficia de anularea unor obligatii bugetare
Anexa 2 - Certificat de atestare fiscala
Anexa 3 - Proces-verbal de punere de acord
Anexa 4 – Decizie de modificare a deciziei de amanare la plata a unor obligatii bugetare
Anexa 5 – Decizie de pierdere a valabilitatii amanarii la plata a unor obligatii bugetare
Anexa 6 - Cerere de anulare a unor obligatii bugetare
Anexa 7 - Referatul de stabilire a procentului de anulare a obligatiilor bugetare restante la 31 august 2024 inclusiv
Anexa 8 – Referat de verificare a conditiilor de acordare/modificare a anularii la plata
Anexa 9 – Decizie de respingere a cererii de anulare a unor obligatii bugetare
Anexa 10 – Decizie de modificare a deciziei de anulare a unor obligatii bugetare
Anexa 11 – Decizie de desfiintare a deciziei de anulare a unor obligatii bugetare
Foto: pexels.com